SMB-problem: Nas - Qnap

Permalänk

SMB-problem: Nas - Qnap

Tjena,

Få smb att fungera i Windows riktigt. När jag ska logga in på nasen så frågar den efter anv och lösen. Det funkar, när jag sedan ska välja mapp, access denied.

Kollar behörigheter, vad jag delar och även vilken smb variant jag kör smb3. Någon som känner igen?

Permalänk
Medlem

Kör du från början eller har det lagts in filer i lagringen sedan tidigare på annat sätt (via rsync. etc)

Har du börjat att prova den enklaste möjliga setup med file-shares (dvs. alla som släpps in kommer åt alla filer)
i QSNAP:s GUI. - det bör finnas dokumentation/exempel på hur en sådan sätts upp i dokumentation/manualen från QSNAP.

Det är heller inte förbjudet att titta i manualen innan man ser den som den absolut sista utvägen (en mental notering åt mig själv...)

Access denied är troligen att mapp/fil har inte den rättighetsmatrisen som smb/samba förväntar sig för användaren, mappen och filträdet under denna.

Och just det, mappar skall alltid ha 'x' i sina rättigheter på filsystem-nivå om man skall kunna klättra ned i filträdet - den missen har gjorts mer än en gång (det är bara som root som man kan kliva runt obehindrat)...

Man får komma ihåg att Linux har helt annan rättighetshantering på bitmasknivå redan i filsystemet och inte i form av ACL:er som på windows vilket innebär att Samba (smb) gör en del översättningar både som bitmappstyrd rättighet på filsystemet och för rättighetsmatrisers från windows som inte kan benas upp till något kompatibelt i linux-filsystemet, blir då som ACL även i Linux, vilket kan spela spratt även där när man som root på NAS/servern plötsligt inte kan radera en smb-användares filer...

Permalänk

lyckades aldrig lösa det här. tog en backup på allt jag hade på NAS:en och började om. Nu fungerar det precis som jag vill, men hade gärna sluppit återställa. Å andra sidan blev jag av med gammalt "jox" som inte borde varit där, så nu är NAS:en mycket snabbare och stabilare.