Skadat Nvidia geforce 2080, kan det lagas?

Permalänk

Skadat Nvidia geforce 2080, kan det lagas?

Hej på er! Det är så att jag har ett gammalt 2080 founders edition grafikkort hemma som fått en skada på sig för några år sedan. Jag undrar om det är helt enkelt värt att lämna in det eller om detta gär att fixa helt själv.

Åt vänster håll ser ni det bränna området.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk

vet inte riktigt vad du syftar på men tycker mig se 2 stycken brännmärken i området runt där spänningsregleringen (vrm) sitter på andra sidan kretskortet.

(bilden blir tyvärr väldigt liten inbäddad isweclockers forum...)

så potentiellt är det där bara de synlig felen och potentiellt kan det finnas ytterligare komponenter som lämnat in men som kanske inte visar bevis på att de inte längre fungerar.

men för kostnaden av ett gäng tusenlappar kan du nog få det felsökt iaf men räkna inte med att det går att laga då potentiellt både vram och GPU och andra delar kan mycket väl tagit skada av kortslutningen i vrm delen om den i sitt dödsfall matat ut felaktiga spänningar på olika banor.

troligen kan det eventuellt bli billigare att bara köpa ett nytt eller begagnat fungerande kort med likvärdig prestanda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte riktigt vad du syftar på men tycker mig se 2 stycken brännmärken i området runt där spänningsregleringen (vrm) sitter på andra sidan kretskortet.

(bilden blir tyvärr väldigt liten inbäddad isweclockers forum...)

så potentiellt är det där bara de synlig felen och potentiellt kan det finnas ytterligare komponenter som lämnat in men som kanske inte visar bevis på att de inte längre fungerar.

men för kostnaden av ett gäng tusenlappar kan du nog få det felsökt iaf men räkna inte med att det går att laga då potentiellt både vram och GPU och andra delar kan mycket väl tagit skada av kortslutningen i vrm delen om den i sitt dödsfall matat ut felaktiga spänningar på olika banor.

troligen kan det eventuellt bli billigare att bara köpa ett nytt eller begagnat fungerande kort med likvärdig prestanda.

Ja det verkar vara vrm kan tyvärr inte kika närmare på det då jag inte har en sån skruvmejsel. Tack för svaret.

Permalänk
Skrivet av Daniel200401:

Ja det verkar vara vrm kan tyvärr inte kika närmare på det då jag inte har en sån skruvmejsel. Tack för svaret.

vanlig PH1 stjärnmejsel på de där skruvarna som håller kylaren har jag för mig.

japp troligen PH1 mejsel testade på mitt gamla 970 kort som låg här i reservdelshyllan ihop med mitt verktygskitt.

PH0 var för liten iaf.

och la på ny pasta på mitt 3070ti för ett par veckor sedan och även det passade PH1 bäst i skruvarna så är nästan garanterat PH1 på det kortet också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel200401:

Hej på er! Det är så att jag har ett gammalt 2080 founders edition grafikkort hemma som fått en skada på sig för några år sedan. Jag undrar om det är helt enkelt värt att lämna in det eller om detta gär att fixa helt själv.<Uppladdad bildlänk>
Åt vänster håll ser ni det bränna området.

Jag skulle ha skickat en bild till northwestrepair på youtube..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Eller kolla med https://krisfix.de/

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.