Högre priser på ingång – återförsäljarna tvingas vika för kemikalieskatten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

En stor nackdel i det upplägget blir ju att man inte motiverar tillverkarna att undvika kemikalier. Det blir ju samma prispåslag på deras varor oavsett. Då kan man lika gärna kräma på med kemikalier för att spara en slant istället för att sikta in sig på dyrare men miljövänligare processer.

Ja det är en teoretisk möjlighet att det inte motiverar tillverkarna. Det är inte fel. Jag tror emellertid det finns än mer relevant problematik på annat håll.

En del är att sverige är så pass litet att tillverkarna inte kommer specialanpassa i så stor utsträckning för sverige. En annan del är att skatten inte syns så tydligt mot slutkonsument så konsumenten gör inte medvetna val för att undvika skatten eller kemikalierna utan det kan bara märkas på prislappen. Och där är det svårt att utröna om det är kvalitétsskillnader som spelar in också.

Högst relevant är också att mycket av elektroniken säljs med varumärkeslojalitet. Här spelar märke in mer än mindre prisdiffar. Få skulle antagligen välja bort ipaden för en xiaomisurfplatta - för att xiaomiplattan hade 50 eller 100 kronor lägre skattepåslag.
Samma sak med en datormus eller hörlurarna.
Viljan att ha en specifik produkt för dess egenskaper är en ganska tuff motspelare här.
Kanske fungerar det här konceptet bättre på strykjärn?
Men det finns en problematik kring märkeslojalitget som får kosta extra här som gör små skattepåslag mindre intressanta att bry sig om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njää. Konsoler har inte någon skärm. Inte alla tvättmaskiner heller. De åker på den här skatten ändå. Gränsdragningen handlar inte om in/output för elektronik. Det handlar väl snarare om huruvida något är en reservdel eller en "komplett" enhet.
Därför åker konsoler, strykjärn, datormöss och stationära färdiga datorer på kostnaden - medan grafikkort, moderkort och chassin inte har samma avgift.

Kemikalieskatten gäller endast för specifika produkter vilket styrs av deras KN-nummer, där t.ex. spelkonsoller och tvättmaskiner har sina egna KN-nummer. Stationära datorer faller under 8471 41 och 8471 49:

Citat:

Maskiner för automatisk databehandling, i form av system "med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan" (exkl. bärbara, med en vikt av <= 10 kg och kringutrustning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det här blir ju också konstigt. Då är det alltså inga kemikalier i en stationär dator men på en laptop. Fast om man får med ett tangentbord är den stationära så är den genast full av kemikalier som måste beskattas. Jisses..

För att hantera beskattningen så är det produktioner enligt hur varor kategoriseras vid skeppning som avgör vad som är beskattningsbart eller inte. Har alltså inte med vad de innehåller att göra.

Här kan du grotta ned dig om dessa kategorier
https://se.kuehne-nagel.com/-/fordjupning/hs-hts-koder

Permalänk
Medlem

Kanske kommer man börja sälja skärmfötter separat nu då?

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De är lite matiga kan man ju lugnt konstatera Håller på att jobba mig igenom dem, eftersom jag främst skummat tidigare. Får väl återkomma om jag stöter på något världsomvälvande.

Perfekt läsning under midsommar

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Kemikalieskatten gäller endast för specifika produkter vilket styrs av deras KN-nummer, där t.ex. spelkonsoller och tvättmaskiner har sina egna KN-nummer. Stationära datorer faller under 8471 41 och 8471 49:

Ja det var ju helt klart intressant och ett bra tillägg här. Det jag påstod tidigare då med reservdelar stämmer väl då inte riktigt.

Men - här är formuleringen från skatteverkets hemsida:

Citat:

8471 30, 8471 41 och 8471 49

Datorer, läsplattor m.m.

8471 30 avser bärbara maskiner för automatisk databehandling, med en vikt av högst 10 kg, med åtminstone en centralenhet, ett tangentbord och en bildskärm.
8471 41 och 8471 49 avser andra maskiner för automatisk databehandling.

Jag tänker mig att stationära datorer inte räknas som bärbara riktigt. Max 10 kilo är också en dålig inramning för stationära datorer.
Jag tror snarare att 8471 30 är specifikt riktad för att ringa in laptops men inte stationära - och inte heller surfplattor eller mobiler.
Stationära hamnar väl kanske under 41 eller 49 då?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Stationära hamnar väl kanske under 41 eller 49 då?

Ja, 41 eller 49 som jag skrev. Jag har inte helt koll på vad skillnaden mellan dem egentligen är, 49 är vad jag citerade eftersom det verkar vara vanliga stationära datorer medan 41 är datorer där inorgan/utorgan "får vara kombinerade" vad nu det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De är lite matiga kan man ju lugnt konstatera Håller på att jobba mig igenom dem, eftersom jag främst skummat tidigare. Får väl återkomma om jag stöter på något världsomvälvande.

Har du testat att använda "AskYourPDF" funktionen i chat GPT? Den funktionen sparar sjukt mycket tid, men allt för få känner till den. Testade själv två frågor:

Föreslår utredningen några förändringar av skatten?

Utredningen föreslår flera förändringar av skatten på kemikalier i viss elektronik. Här är några av de viktigaste förslagen:

  1. Ändringar i skattestrukturen: Utredningen föreslår att den nuvarande avdragsstrukturen ändras så att grupperingen också baseras på de farliga egenskaperna hos de kemiska ämnena. Syftet med ändringen är att göra skatten mer exakt så att artiklar som innehåller kemiska ämnen med en högre farlighetsnivå också beläggs med en högre skattesats än ämnen med en lägre farlighetsnivå (sidan 11).

  2. Ändringar i vilka kemiska ämnen som omfattas av skatten: Utredningen föreslår att vilka kemiska ämnen som ska omfattas av skatten och hur bilagan till lagen om kemikalieskatten ska utformas för att ge ökad kontrollverkan och måluppfyllelse (sidan 11).

  3. Ändringar i definitionen av flamskyddsmedel: Utredningen föreslår att lagen om kemikalieskatten ersätter referensen till kemiska föreningar med en definition i lagen av termen flamskyddsmedel (sidan 13).

  4. Höjning av den högsta möjliga avdragsnivån: Utredningen föreslår att den högsta möjliga avdragsnivån höjs från 90 procent till 95 procent (sidan 13).

  5. Införande av en ny avdragsstruktur: Utredningen föreslår införandet av en ny avdragsstruktur som baseras på flamskyddsmedlens bedömda fara i de beskattningsbara produkterna. Ämnena bedöms också utifrån om de är additiva eller reaktiva (sidan 13).

  6. Utvidgning av skattens räckvidd: Utredningen föreslår att möjligheten att utvidga räckvidden för lagen om kemikalieskatten till ytterligare produkter undersöks, eftersom utvärderingen visar att det finns konsumentelektronik som innehåller farliga kemiska ämnen i flamskyddsmedel men som för närvarande inte är beskattningsbara (sidan 13).

Observera att dessa förslag är baserade på en utvärdering och kan ändras eller inte genomföras beroende på beslut från relevanta myndigheter.

Vilka effekter anser utredningen att skatten har?

  1. Kortsiktiga effekter: Utredningen visar att den nuvarande skattestrukturen inte har gett den avsedda effekten eller måluppfyllelsen på kort sikt. Den nuvarande beskattningen av farliga kemiska ämnen och grupper av ämnen har inte resulterat i likvärdig beskattning av kemiska ämnen med liknande farliga egenskaper.

  2. Långsiktiga effekter: På lång sikt kan det inte uteslutas att kemikalieskatten kan ha vissa positiva socioekonomiska effekter eller kan ge ökade förutsättningar för att uppnå målet.

  3. Förändringar i skattestrukturen: För att uppnå målet med kemikalieskatten föreslås det att den nuvarande avdragsstrukturen ändras så att grupperingen också baseras på de farliga egenskaperna hos de kemiska ämnena. Syftet med ändringen är att göra kemikalieskatten mer exakt så att artiklar som innehåller kemiska ämnen med en högre farlighetsnivå också beläggs med en högre skattesats än ämnen med en lägre farlighetsnivå.

  4. Oönskad substitution: Den nuvarande formen av kemikalieskatten kan leda till att vissa farliga kemiska ämnen ersätts av andra farliga kemiska ämnen, vilket leder till ökad exponering och negativa hälso- och miljöeffekter.

  5. Administrativa förbättringar: Utredningen presenterar förslag till ändringar i skattestrukturen som utvärderingen har visat vara nödvändiga för att uppnå administrativa förbättringar för skattebetalare och myndigheter.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njää. Konsoler har inte någon skärm. Inte alla tvättmaskiner heller. De åker på den här skatten ändå. Gränsdragningen handlar inte om in/output för elektronik. Det handlar väl snarare om huruvida något är en reservdel eller en "komplett" enhet.
Därför åker konsoler, strykjärn, datormöss och stationära färdiga datorer på kostnaden - medan grafikkort, moderkort och chassin inte har samma avgift.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481335-vad-det-kommer...

Handlar inte om något är en reservdel eller en "komplett" enhet, handlar om vilket KN-nummer de går under. Vissa KN-nummer tas det ut kemikalieskatt för, för andra görs det inte.

Lagtexten:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Och för datorer så gäller det att dessa måste ha både en in och ut-enhet.

Konsoller går under:
9504 50 - Videospelskonsoler och videospelmaskiner (exkl. sådana drivna med betalningsmedel)

Datorer (med både in och ut-enhet) går under någon av dessa:
8471 30 - Bärbara maskiner för automatisk databehandling, med en vikt av <= 10 kg, med åtminstone en centralenhet, ett tangentbord och en bildskärm (exkl. yttre enheter)
8471 41 - Maskiner för automatisk databehandling med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan, de sistnämnda får även vara kombinerade, inom samma hölje (exkl. bärbara, med en vikt av <= 10 kg och inte i form av system och kringutrustning)
8471 49 - Maskiner för automatisk databehandling, i form av system "med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan" (exkl. bärbara, med en vikt av <= 10 kg och kringutrustning)

Datorer utan både in och ut-enhet kan tex klassificeras under 8471 50, för dessa utgår det inte någon kemikalieskatt, KN-numret finns inte med i lagen.

Tvättmaskiner:
8450 11 - Vattentvättmaskiner för hushåll eller tvätterier, helautomatiska, för <= 10 kg torr tvätt
8450 12 - Vattentvättmaskiner för hushåll eller tvätterier med inbyggd centrifug, för <= 10 kg torr tvätt (exkl. helautomatiska)
8450 19 - Vattentvättmaskiner för hushåll eller tvätterier, för <= 10 kg torr tvätt (exkl. helautomatiska samt med inbyggd centrifug)

Inga krav på varken en in eller ut-enhet för att det skall tas ut kemikalieskatt. Alla dessa finns med i lagtexten.

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt tänk att jag får hålla mej tyst, MEN
Skatten per kg ligger fast, oavsett om produkten är fri ifrån ämnena eller inte?
Så fattar jag det, och då är frågan,om jag änndå får betala skatten, fast jag försöker ta fram bättre material, varför ska jag lägga ner tid och pengar på det om skatten änndå ligger på produkten?

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Har du testat att använda "AskYourPDF" funktionen i chat GPT? Den funktionen sparar sjukt mycket tid, men allt för få känner till den. Testade själv två frågor:

Föreslår utredningen några förändringar av skatten?

Utredningen föreslår flera förändringar av skatten på kemikalier i viss elektronik. Här är några av de viktigaste förslagen:

  1. Ändringar i skattestrukturen: Utredningen föreslår att den nuvarande avdragsstrukturen ändras så att grupperingen också baseras på de farliga egenskaperna hos de kemiska ämnena. Syftet med ändringen är att göra skatten mer exakt så att artiklar som innehåller kemiska ämnen med en högre farlighetsnivå också beläggs med en högre skattesats än ämnen med en lägre farlighetsnivå (sidan 11).

  2. Ändringar i vilka kemiska ämnen som omfattas av skatten: Utredningen föreslår att vilka kemiska ämnen som ska omfattas av skatten och hur bilagan till lagen om kemikalieskatten ska utformas för att ge ökad kontrollverkan och måluppfyllelse (sidan 11).

  3. Ändringar i definitionen av flamskyddsmedel: Utredningen föreslår att lagen om kemikalieskatten ersätter referensen till kemiska föreningar med en definition i lagen av termen flamskyddsmedel (sidan 13).

  4. Höjning av den högsta möjliga avdragsnivån: Utredningen föreslår att den högsta möjliga avdragsnivån höjs från 90 procent till 95 procent (sidan 13).

  5. Införande av en ny avdragsstruktur: Utredningen föreslår införandet av en ny avdragsstruktur som baseras på flamskyddsmedlens bedömda fara i de beskattningsbara produkterna. Ämnena bedöms också utifrån om de är additiva eller reaktiva (sidan 13).

  6. Utvidgning av skattens räckvidd: Utredningen föreslår att möjligheten att utvidga räckvidden för lagen om kemikalieskatten till ytterligare produkter undersöks, eftersom utvärderingen visar att det finns konsumentelektronik som innehåller farliga kemiska ämnen i flamskyddsmedel men som för närvarande inte är beskattningsbara (sidan 13).

Observera att dessa förslag är baserade på en utvärdering och kan ändras eller inte genomföras beroende på beslut från relevanta myndigheter.

Vilka effekter anser utredningen att skatten har?

  1. Kortsiktiga effekter: Utredningen visar att den nuvarande skattestrukturen inte har gett den avsedda effekten eller måluppfyllelsen på kort sikt. Den nuvarande beskattningen av farliga kemiska ämnen och grupper av ämnen har inte resulterat i likvärdig beskattning av kemiska ämnen med liknande farliga egenskaper.

  2. Långsiktiga effekter: På lång sikt kan det inte uteslutas att kemikalieskatten kan ha vissa positiva socioekonomiska effekter eller kan ge ökade förutsättningar för att uppnå målet.

  3. Förändringar i skattestrukturen: För att uppnå målet med kemikalieskatten föreslås det att den nuvarande avdragsstrukturen ändras så att grupperingen också baseras på de farliga egenskaperna hos de kemiska ämnena. Syftet med ändringen är att göra kemikalieskatten mer exakt så att artiklar som innehåller kemiska ämnen med en högre farlighetsnivå också beläggs med en högre skattesats än ämnen med en lägre farlighetsnivå.

  4. Oönskad substitution: Den nuvarande formen av kemikalieskatten kan leda till att vissa farliga kemiska ämnen ersätts av andra farliga kemiska ämnen, vilket leder till ökad exponering och negativa hälso- och miljöeffekter.

  5. Administrativa förbättringar: Utredningen presenterar förslag till ändringar i skattestrukturen som utvärderingen har visat vara nödvändiga för att uppnå administrativa förbättringar för skattebetalare och myndigheter.

Man kommer ändå få gå igenom eftersom chatgpt inte är 100%, den gör fel. Sammanfattningen ovan kan vara korrekt. Men den kan även innehålla fel. Lite som att lyssna på någon youtuber. Hen kan ju vara ordentligt påläst och ha rätt. Eller så har hen fel och man sprider sedan felaktigheter när man repeterar vad man hört.

Permalänk
Medlem

Har sweclockers börjat med följetonger? Ni hade ju en artikel just om detta den 16/6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481335-vad-det-kommer...

Handlar inte om något är en reservdel eller en "komplett" enhet, handlar om vilket KN-nummer de går under. Vissa KN-nummer tas det ut kemikalieskatt för, för andra görs det inte.

Lagtexten:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Och för datorer så gäller det att dessa måste ha både en in och ut-enhet.

Konsoller går under:
9504 50 - Videospelskonsoler och videospelmaskiner (exkl. sådana drivna med betalningsmedel)

Datorer (med både in och ut-enhet) går under någon av dessa:
8471 30 - Bärbara maskiner för automatisk databehandling, med en vikt av <= 10 kg, med åtminstone en centralenhet, ett tangentbord och en bildskärm (exkl. yttre enheter)
8471 41 - Maskiner för automatisk databehandling med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan, de sistnämnda får även vara kombinerade, inom samma hölje (exkl. bärbara, med en vikt av <= 10 kg och inte i form av system och kringutrustning)
8471 49 - Maskiner för automatisk databehandling, i form av system "med åtminstone en centralenhet, ett inorgan och ett utorgan" (exkl. bärbara, med en vikt av <= 10 kg och kringutrustning)

Datorer utan både in och ut-enhet kan tex klassificeras under 8471 50, för dessa utgår det inte någon kemikalieskatt, KN-numret finns inte med i lagen.

Tvättmaskiner:
8450 11 - Vattentvättmaskiner för hushåll eller tvätterier, helautomatiska, för <= 10 kg torr tvätt
8450 12 - Vattentvättmaskiner för hushåll eller tvätterier med inbyggd centrifug, för <= 10 kg torr tvätt (exkl. helautomatiska)
8450 19 - Vattentvättmaskiner för hushåll eller tvätterier, för <= 10 kg torr tvätt (exkl. helautomatiska samt med inbyggd centrifug)

Inga krav på varken en in eller ut-enhet för att det skall tas ut kemikalieskatt. Alla dessa finns med i lagtexten.

Ja det verkar ikte vara några reservdelar alls på den listan utan man verkar ha försökt definiera hela enheter - och för datorer så verkar de ha specificerat de enhetern som hela bara om den kommer med skärm å inputdelar.
Eller ja - det är så jag tolkar att man gjort avgränsningen iaf. Möjligt att det finns något helt annat tänk bakom men jag ser inte riktigt någon annan logik.

Det är jag som inte visste riktigt hur lagen såg ut här.
Jag är tacksam för inputen här helt klart - och det ser onekligen ut som att stationära utan tillbehör inte beskattas enmigt lagtexten.
Tackar!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Detta är så sjukt tänk att jag får hålla mej tyst, MEN
Skatten per kg ligger fast, oavsett om produkten är fri ifrån ämnena eller inte?
Så fattar jag det, och då är frågan,om jag änndå får betala skatten, fast jag försöker ta fram bättre material, varför ska jag lägga ner tid och pengar på det om skatten änndå ligger på produkten?

Den här skatten handlar inte om kemikalier, den handlar om pengar.

Permalänk
Medlem

När hög skatt inte räcker till så gör man så här. Lycka till era stolpskott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

När hög skatt inte räcker till så gör man så här. Lycka till era stolpskott!

jag är så trött på denna korruption bland regeringar och de rika. de liggar i sängs tillsammans och jag ska betala 30kr för 2 gurkor. mmppff.. 😠 alltid ska arbetarklassen betala för deras f***ups och de behöver aldrig stå till svars. det räcker nu!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk

Alltså är detta ett skämt? Så uta alla jävla år de ska komma upp med detta nu? Lol pajkastning

Permalänk
Medlem

Yeaj, mer höjda priser!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Knyta handen lite hårdare fickan bara. Skillnaden på miljön är ungefär 0.0%.
Sverige är en liten rätt obetydlig marknad för de flesta företag.
Tråkigt att vi som redan är bland om inte det bästa landet på utsläpp istället straffas med låg till ingen miljöeffekt. Mer miljöeffekt vore att lära stora högutsläpps länder hur man gör...
Glömde kort bort att det inte har något med miljö att göra utan pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

När kommer denna skatt hamna på EU nivå så att det svider för mer än bara lilla Sverige? Gör i så fall mer nytta för produktion i Kina eller annat land kommer ej ändra på sig för lilla Sverige.

Gäller denna skatt på Mountain Dew och Gatorade? Med deras BVO i drycken eller är det bara i den Amerikanska varianten?

Det är enbart i den Amerikanska varianten, BVO i livsmedel är förbjudet inom EU.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Se om det vänder och blir billigare snart nu när Wagner bytt sida och ska inta Moskva

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Skrämmande. Milton vänder sig i graven helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

För att hantera beskattningen så är det produktioner enligt hur varor kategoriseras vid skeppning som avgör vad som är beskattningsbart eller inte. Har alltså inte med vad de innehåller att göra.

Här kan du grotta ned dig om dessa kategorier
https://se.kuehne-nagel.com/-/fordjupning/hs-hts-koder

Det är ju exakt det jag ifrågasätter. Varför beskattas två laptops, en tillverkad med 10000 kemikalier och dödat 72 fiskar på samma sätt som en tillverkad på bästa möjliga vis med så få kemikalier som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är ju exakt det jag ifrågasätter. Varför beskattas två laptops, en tillverkad med 10000 kemikalier och dödat 72 fiskar på samma sätt som en tillverkad på bästa möjliga vis med så få kemikalier som möjligt.

Två svar.

Första, för att kostnaden för att kontrollera och certifiera produkter hade varit för hög.

Andra, det har aldrig handlat om miljön. Se det som en del av en skatteväxling mellan hög och låginkomstagare, spelar ingen roll om det tex är en billig eller dyr tvättmaskin, de väger i stort sett lika mycket (och det finns en tak på hur mycket som tas ut i kemikalieskatt för en produkt), så den procentuella ökningen för en tvättmaskin för 4000 blir då högre än för en som kostar 12000, och alla skall betala den. Sen sänker man gränsen för någon annan skatt och lättar då skattetrycket för höginkomstagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Två svar.

Första, för att kostnaden för att kontrollera och certifiera produkter hade varit för hög.

Andra, det har aldrig handlat om miljön. Se det som en del av en skatteväxling mellan hög och låginkomstagare, spelar ingen roll om det tex är en billig eller dyr tvättmaskin, de väger i stort sett lika mycket (och det finns en tak på hur mycket som tas ut i kemikalieskatt för en produkt), så den procentuella ökningen för en tvättmaskin för 4000 blir då högre än för en som kostar 12000, och alla skall betala den. Sen sänker man gränsen för någon annan skatt och lättar då skattetrycket för höginkomstagare.

1. Ja men inte verkningslöst som nu. Hellre en hög kostnad och att det har ett syfte än halvhög kostnad och noll effekt. Effekt per krona är ju nu nära noll.
2. Vänsterpartistisk konspirationsteori

Permalänk
Medlem

Det ända det svider på är oss dödliga, ingen annan.

Skatters ändamål är inkomst och inget annat, vill man inbilla sig något annat bör man ta en titt i spegeln och ta av sig ronald mcdonald sminket.

Permalänk

Känns som om vi lever i Soviet eller Brasilien. Total korruption i det här landet. Var gör kemikalieskatten vilken gagnar det? Ingen vet. En skatt som endast är till för att göra svenskar fattigare än de är med den värdelösa kronan. Ett bananland helt enkelt.

Permalänk
Medlem

så denna skatt går direkt till producenterna eller? ja menar staten kan ju inte ta den för egen vinning om den är till för att minska kemikalier vid tillverkning?

Permalänk
Medlem

Avskaffa kemikalieskatten.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Har det blivit en märkbar förbättring för det endamålet som den sägs ska "bekämpa"?

Om vi antar att "problemet" som skulle lösas var att staten återigen fått slut på andras pengar så "funkar" den nog ... på kort sikt. 😉