Vilken budgetmobil ska jag köpa: Motorola G52 eller G62

Permalänk

Vilken budgetmobil ska jag köpa: Motorola G52 eller G62

Jag är på jakt efter en stabil budgetmobil. Tanken är att den ska kosta under 2000kr så att jag utan något vidare dåligt samvete kan köpa den rakt av. Jag är helt enkelt trött på att betala av i 24 månader på en telefon som jag bara använder till 10% av dess kapacitet ändå.

Efter viss efterforskning - tillsammans med två bra priser just nu - har jag landat i Motorola och deras G52 och G62. Är man - likt jag var för cirka 24 timmar sedan - helt oinvigd i Motorolas armada av mobiltelefonmodeller så är dessa modellbeteckningar ganska obegripliga och intetsägande.

Jag använder mobilen i princip till Whatsapp, Instagram, Snapchat, lite enklare läsning av tidningar, kollar Youtube, samt det vanliga såsom BankID, Swish etc. Jag fotar eller filmar ytterst sällan, så min kravbild där är i princip noll ändå.

Det viktiga för mig blir nog bra batteritid och bra skärm.

G52 är den äldre modellen, som har cirka 1,5 år på nacken idag.
Pris: 1790 :- (nedsatt från 1990:-)
Utvalda specs:
6"6 tums skärm
Android 12
4G
Bluetooth 5.0
Ansiktsigenkänning/Fingeravtrycksläsare
Qualcomm Snapdragon 680, 8-kärnig processor med 2,4 Ghz i klockfrekvens
Oled-skärm +
2400 x 1080 skärupplösning
Full-HD+
402 ppi pixeltäthet
90Hz uppdateringsfrekvens-
Ram 4gb
128 gb minne+
USB-C
33W laddare medföljes+
5000 mah batteri

Kommentar: Jag är amatör, men i mitt tycke är detta inte en mycket sämre mobil än det egentligen lite dyrare syskonet G62. Jag har fetmarkerat det jag tycker är stora fördelar: kraftfullare laddare, större ursprungligt minne och en klart mycket bättre OLED-skärm som drar mer nytta av 90Hz än vad kanske (?) en LCD-skärm gör för 120hz?

Minus? 4G är inget som stör mig, jag kommer ändå inte nyttja 5G än på ett par år. Och så länge planerar jag nog inte på att behålla telefonen. Blåtanden och USB-C är snäppet sämre än G62, men lär jag ens märka av det?

G62 är den yngre modellen, kom ett halvår efter G52.
Pris: 1986:- (nedsatt 1000kr)
6"5 tum skärm
5G
Android 12
Ram 4gb
+Bluetooth 5.1
USB-C 2.0
+
Ansiktsigenkänning/Fingeravtrycksläsare
402 ppi pixel
120 hz uppdateringsfrekvens+
64 gb minne-
LCD-skärm-
1080x2400 skärmupplösning
Snapdragon® 480+ med 2.2 ghz och liksom G52 8kärnig
5000 mah batteri
15W laddkabel-

Den här telefonen är alltså cirka 1000kr dyrare i grundpris. Det är lite tilltalande att köpa en så starkt rabatterad telefon.
Fördelarna här är förstås 120hz, lite snabbare blåtand och USB-C samt att 5G finns (utifall att ..). Men nackdelarna är ju två lite tydligare i form av sämre laddning och sämre grundminne i bara 64gb. Det sistnämnda är ganska enkelt åtgärdat genom att köpa till minneskort.LCD- skärmen är ju tillräckligt bra, men inte lika bra som G52.

En stor nackdel som inte har med själva telefonen att göra är att den bara finns på två ställen i Sverige, och även om det inte är ogörligt så kommer jag behöva viga 3-4 timmar åt det. Fördelen med G52 är att den går att beställa hem.

Det vore kul att se vad ni lite mer kunniga tycker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tror båda mobiltelefonerna är bra grejer, men en nyare mobiltelefon har längre mjukvarustöd, även om nu ingen av enheterna verkar ha Android 13. Värt att kolla vad som gäller där också.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror båda mobiltelefonerna är bra grejer, men en nyare mobiltelefon har längre mjukvarustöd, även om nu ingen av enheterna verkar ha Android 13. Värt att kolla vad som gäller där också.

Jag tror att båda räknas in som Motorolas budgetmodeller och får därför i princip bara en ny ios-uppdatering och därefter är det slut. Jag har för mig att jag har läst att G52 ska få Android 13, och då borde det betyda att även G62 får det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter som att G52 är det bättre valet för dig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog valt G52:an då jag tycker det du fetmarkerat väger tungt till dess fördel. Nyare bluetooth och usb c tror jag inte du kommer märka av alls faktiskt om jag skall vara ärlig. Visst hade väl 5G kanske varit trevligt, men för eget bruk skulle jag inte märka någon skillnad på 4g och 5g faktiskt, då jag inte använder telefonen som hotspot eller ladda ned tunga/större grejer på telefonen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Brukar personligen alltid kolla på det dyrare alternativet, men i ditt fall gör jag tvärt emot och rekommenderar G52!
För det känns som att dess egenskaper och finesser passar dig bättre än G62!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Motorola moto e13 är släppt i år inkl. Android 13 och kostar 1390kr hos de stora kedjorna,duger gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Motorola moto e13 är släppt i år inkl. Android 13 och kostar 1390kr hos de stora kedjorna,duger gott.

Kass att den bara har 2GB RAM.

Permalänk

Ja, e13 var tyvärr på tok för dålig för att överväga.

Det blev en G52 för min del! Tack för hjälpen!

Permalänk

Bra val! G52 vinner p.g.a. AMOLED-skärmen. 6 GB-versionen är inte nödvändig, men har du valet så varför inte?

Mer än ett år sedan release och A13 är ännu inte i sikte så vi får båda hålla tummarna för att custom ROM-utvecklingen tar fart.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5