Anmäl dig till Roborock Challenge!

Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, bra poäng och ganska förvirrande att Samsung skriver ut det så. Som du är inne på, tekniskt sett är det väl inte fel men...

Yes, den där användningen av MLC är riktigt låg av Samsung
OBS också att 980 (icke pro) numer är en DRAMless disk utan cache!
Den är rätt kvick för att sakna RAM, men ändå mer av en budgetdisk än vad gamla 970 var.
Men den är åtminstone TLC istället för QLC...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Yes, den där användningen av MLC är riktigt låg av Samsung
OBS också att 980 (icke pro) numer är en DRAMless disk utan cache!
Den är rätt kvick för att sakna RAM, men ändå mer av en budgetdisk än vad gamla 970 var.
Men den är åtminstone TLC istället för QLC...

Men när märker man av det? Vid skrivning av stora filer t.ex? Vid läsning blir det väl inga problem?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AlexCooper:

Hittar inget relevant på Google. Någon som har mer input av hur dessa står sig?

Man söker på "seasonic magflow review" och får direkt upp träffar på etablerade igor's LAB och något mindre etablerade hardware busters.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Man söker på "seasonic magflow review" och får direkt upp träffar på etablerade igor's LAB och något mindre etablerade hardware busters.

VS - alltså någon test/review eller liknande med jämförelser mot Light WIngs 120mm High Speed

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AlexCooper:

VS - alltså någon test/review eller liknande med jämförelser mot Light WIngs 120mm High Speed

Det finns mig veterligen inte längre någon sida (rip SPCR) som utför utförliga tester av mängder av olika fläktar. Man får pussla lite eller nöja sig med att de flesta påkostade fläktar idag är tillräckligt bra.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Det finns mig veterligen inte längre någon sida (rip SPCR) som utför utförliga tester av mängder av olika fläktar. Man får pussla lite eller nöja sig med att de flesta påkostade fläktar idag är tillräckligt bra.

Ok. Tack för länkarna iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men när märker man av det? Vid skrivning av stora filer t.ex? Vid läsning blir det väl inga problem?

Bra fråga, kan inte säga jag har alla svar där, men vad jag läst indikerar att disken använder väldigt mycket "SLC cache" (dvs använder ledigt minne som SLC för att kunna göra snabba skrivningar) dvs så länge du har tillräckligt ledigt utrymme på disken så bör skrivningar vara rätt så OK...
Och om jag fattar rätt från tex Anandtechs recension så använder den en gnutta RAM på datorn istället för RAM på disken i sig, så den tappar mindre av att vara DRAMless.
Å andra sidan så kan tydligen även läsningar begränsas av brist på RAM i extremfall när det gäller stora filer, även om Anandtech verkar peka på att det är ovanligt att det märks i normal användning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Prioriterar man ljudnivå över prestanda och byter till ett tystare kort, så har man ju de facto uppgraderat...

Skrivet av Edin1984:

Ja, tänker man i sådär så man kan ju köpa ett GTX 1060 och låtsas som att man har "uppgraderat" 😁 Enligt mig år det en nedgradering med ljudet som fördel bara...

Skrivet av Dunder:

Precis, poängen är att det är en subjektiv bedömning.

Sidograderat.
Slut på diskussionen 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nikodemous:

Sidograderat.
Slut på diskussionen 😉

Njae, kan inte hålla med där.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Som jag förstått det så gör alla kaffebryggare som är certifierad av European Coffee Brewing Centre (ECBC) väldigt bra och ungefär likvärdigt kaffe, då det garanterar att vattnet håller rätt temperatur. Sen kan det skilja lite hur snabbt olika märken av kaffebryggare spolar vattnet genom kaffepulvret. Moccamaster är väl populära ffa för att se blivit något ikoniska och för att de håller som stridsvagnar.

De är också riktigt snabba.

Melitta är väl de som annars testas bra, om man inte går på mer exotiska grejer som aeropress och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skal3t:

Går själv i samma tankar.

Skrivet av Simcon:

Hur mycket ska du använda kortet? 6950 XT kortet kommer ju ha högre effektförbrukning vilket medför högre kostnader över tid (dessutom mer värmeutveckling och högre krav på nätagg). Största fördelen för 6950 XT är just 16 GB vs. 12 GB, frågan är väl hur länge du ska ha kortet i förhållande till hur mycket grafikminne spelen kommer behöva i framtiden? Kanske kommer 12 GB räcka tillräckligt länge, kanske inte. Svårt att säga.

Skrivet av Bobiri:

6950XT alla dagar i veckan. Cirka 20% bättre kort än 4070 i 1440p och 4K

Tack för input! Bestämde mig för 6950-kortet. Även jag lyckades knipa det till ett bra pris hos Komplett i april! Som sagt, det kommer sitta i en backup-dator som den hemvändande sonen kommer använda max varannan helg. Fick även med The Last Of Us bundle - tack @Komplett! Blir toppen det här! 😀

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tack för input! Bestämde mig för 6950-kortet. Även jag lyckades knipa det till ett bra pris hos Komplett i april! Som sagt, det kommer sitta i en backup-dator som den hemvändande sonen kommer använda max varannan helg. Fick även med The Last Of Us bundle - tack @Komplett! Blir toppen det här! 😀

OT, vart fick du last of us bundlen? Beställde ett jag själv nämligen men har inte fårt någon kod eller något någonstans

Permalänk

Några drops på dagens dubbelklick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Några drops på dagens dubbelklick?

Nej, bara 1 tävling

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

OT, vart fick du last of us bundlen? Beställde ett jag själv nämligen men har inte fårt någon kod eller något någonstans

Jag fick koden via mejl efter att ha varit i kontakt med supporten. OBS, du måste lösa in koden senast 24 juni så lite bråttom nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@TheZlatan1000 tusen tack för tipset. Blev en PS5:a som midsommarpresent till mig.

Permalänk
Medlem

Elgiganten kör igång sin sommarrea på söndag kl. 10.

Länk med produkter uppe här:
https://www.elgiganten.se/kampanj/sommarrea

OBS: Priserna gäller alltså från och med 25/6 kl 10.00

LG OLED C2 65"-48" till BF-priser bland annat.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan köpt en Sony 65" OLED för 15k så hade jag nog kört på en C2 65" för 16k. Kan inte minnas om det legat lägre än så?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

@TheZlatan1000 tusen tack för tipset. Blev en PS5:a som midsommarpresent till mig.

Samma här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Produkt: Razer Basilisk X Hyperspeed
Länk: https://www.maxgaming.se/sv/tradlosa-moss/basilisk-x-hyperspe...
Kategori: Mus
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5221831
Pris: 349 kr

Riktigt bra mus för det priset! Lång batteritid och jättelätt att modda med Kailh Silent switchar om man vill experimentera lite

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Riktigt bra mus för det priset! Lång batteritid och jättelätt att modda med Kailh Silent switchar om man vill experimentera lite

Intressant, vad är det för switchar man ska köpa till, de här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrollhjul:

Intressant, vad är det för switchar man ska köpa till, de här?

Det är dem switcharna ja. Är inne på min andra mus nu efter 2 år, moddade en ny för att bottenplattan var lite skev på den första så att den vickade lite i sidleds.

Med bara switcharna blir den nästintill ljudlös men det går också att smörja encodern med 205g0 så att scrollingen blir mjukare och tystare. Sen kan man gå loss ordentligt och klippa till småbitar maskeringstejp för andra de andra delarna så att exempelvis fjädringen uppåt blir tystare när man släpper musknapparna

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreaddyBoy:

Har ett par 560s som jag beställde för 1000kr från refurbished för ca 2 år sen, hade de sålts som nya hade jag inte ifrågasatt det.

Hämtade ut mina två lurar igår och kan bara hålla med. Helt omöjligt att skillja från nya. Dom t.o.m. "luktar" nya

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Hämtade ut mina två lurar igår och kan bara hålla med. Helt omöjligt att skillja från nya. Dom t.o.m. "luktar" nya
<Uppladdad bildlänk>

Samma med mina HD 599 SE som jag köpte renoverade från Sennheiser för några år sedan. En liten repa på ena kåpan men annars som nya. Riktigt fina priser dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Kunde inte låta bli att slå till på en C2 65" trots att jag precis beställt en 65" QN95B från samsung som jag köpte via Benify. Den får gå i retur, då jag tror denna är snäppet vassarare och dessutom 1500:- billigare. Nu får jag äntligen flytta in min Sony A87 till sovrummet och kan lämna LCD träsket för alltid

Jag kan nästan inte heller låta bli, men jag skulle verkligen vilja ha en C2 i 77", men verkar som att ingen är sugen på att rea ut den :/

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Jag kan nästan inte heller låta bli, men jag skulle verkligen vilja ha en C2 i 77", men verkar som att ingen är sugen på att rea ut den :/

Jo en 77" C2 för 19990:- som de sålde C1:an för tidigare, skulle så klart varit det bästa men jag tror det nog kommer dröja innan vi får se det, men om det dyker upp en C2 77" vid blackfriday för 19990:-, så lär det nog bli en sådan och så får C2 65" bli förpassad till sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar fortfarande stå 16 på väg in och ingen i lager men fick precis mail om att den är redo att hämta. Webhallen verkar ha ett spännande lagersystem...

Gick och hämtade ut min i förra veckan men fick nu mail från Webhallen att de behöver annullera min order på grund av fel pris och om jag redan betalat kommer jag få pengar tillbaka. Antar dock det inte gäller om man redan hämtat ut den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Gick och hämtade ut min i förra veckan men fick nu mail från Webhallen att de behöver annullera min order på grund av fel pris och om jag redan betalat kommer jag få pengar tillbaka. Antar dock det inte gäller om man redan hämtat ut den...

received same email even though I was not lucky enough to receive it, just a kind reminder, let's talk in https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671886-samlingstrad-a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naki:

Sökte i mailen när jag såg ditt inlägg och har också fått det. Och också redan hämtat ut disken. Jag hade inte köpt den för 699 då det inte är ett superbra pris, men vi får väl se hur de gör nu. Jag har svårt att se att de ska kräva tillbaka disken men de kan ju försöka få oss att betala mer i efterhand förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar fortfarande stå 16 på väg in och ingen i lager men fick precis mail om att den är redo att hämta. Webhallen verkar ha ett spännande lagersystem...

För de som blir utan SSDn från Webhallen kan jag tipsa om denna istället. Snarlik prestanda men en hundring dyrare...

https://www.amazon.se/-/en/Crucial-Plus-PCIe-Gen4-Internal/dp...

Visa signatur