Slå ihop 2 hårddiskar till en?

Permalänk
Medlem

Slå ihop 2 hårddiskar till en?

Möjligt slå ihop tex 2 x 8 tb hårddiskar så det blir en enhet i windows? Som man kan göra om man har flera partioner fast bara på en hårddisk men 2 separata hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Prova att googla "mjuvaruraid i windows" och kör en raid 0

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Skulle dock inte rekommendera att köra raid-0 med 2 diskar på 8 TB vardera, det är alldeles för stor risk att förlora data då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Skulle dock inte rekommendera att köra raid-0 med 2 diskar på 8 TB vardera, det är alldeles för stor risk att förlora data då.

Jag är medveten om riskerna, diskarna ska bara användas att spela på, det som finns på diskarna har jag back up på

Så raid är inget att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Prova att googla "mjuvaruraid i windows" och kör en raid 0

Personen under dig rekommenderar inte det?

Permalänk
Avstängd

Ja det går på olika sätt, lite beroende på vad man är ute efter och vad man har för hårdvara. Om man har stöd för RAID kan man sätta ihop flera diskar till en med fullt utrymme, antingen med JBOD som bara lägger ihop dem typ, eller med RAID 0 (som egentligen inte är RAID) där (i teorin) hälften av varje skrivning sker till respektive disk och läsningen sker parallellt från båda diskarna, så snabbare men om en disk pajar tappar du allt. Detta går också att göra utan hårdvara med RAID-stöd då Windows har inbyggda funktioner för det, jag vet inte riktigt vad begränsningarna är men jag kan ju gissa att det tar lite kraft från datorn att hantera detta jämfört med att ha dedikerad hårdvara. Läs mer här: https://www.windowscentral.com/how-create-one-large-volume-us...

Men det finns också andra metoder förstås. En liten rolig grej är att man kan montera en disk som en katalog i en volym med NTFS. Så att exempelvis "C:\Steamapps\" egentligen ligger på en helt egen disk. Läs mer här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det går på olika sätt, lite beroende på vad man är ute efter och vad man har för hårdvara. Om man har stöd för RAID kan man sätta ihop flera diskar till en med fullt utrymme, antingen med JBOD som bara lägger ihop dem typ, eller med RAID 0 (som egentligen inte är RAID) där (i teorin) hälften av varje skrivning sker till respektive disk och läsningen sker parallellt från båda diskarna, så snabbare men om en disk pajar tappar du allt. Detta går också att göra utan hårdvara med RAID-stöd då Windows har inbyggda funktioner för det, jag vet inte riktigt vad begränsningarna är men jag kan ju gissa att det tar lite kraft från datorn att hantera detta jämfört med att ha dedikerad hårdvara. Läs mer här: https://www.windowscentral.com/how-create-one-large-volume-us...

Men det finns också andra metoder förstås. En liten rolig grej är att man kan montera en disk som en katalog i en volym med NTFS. Så att exempelvis "C:\Steamapps\" egentligen ligger på en helt egen disk. Läs mer här: https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Tanken var att göra om 2 interna diskar till externa och slå ihop dessa, men verkar komplicerat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Möjligt slå ihop tex 2 x 8 tb hårddiskar så det blir en enhet i windows? Som man kan göra om man har flera partioner fast bara på en hårddisk men 2 separata hårddiskar?

Ja och man behöver inte köra raid 0 utan man kan göra om dem till dynamiska diskar och montera en disk som en mapp i en annan disk.
Det går dock inte att backa det utan att tömma dem på data så innan du kastar dig över det så läs verkligen på vad det innebär så att du inte ångrar dig och tror det är lika enkelt att backa det.
Personligen kan jag inte förstå varför man skulle vilja använda dynamiska diskar i en dator hemma men om du verkligen vill så är det högerklick på disken du vill konvertera i diskhanteraren så får du valet i menyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Personen under dig rekommenderar inte det?

ska du bara köra i windows och inte ha något viktigt, så varför inte..

Vad jag menar är om du ska ha spel på så kommer läs och framförallt skriv tider vara minimala.
Så diskar av bra märke utan fabrikationsfel ska hålla bra länge med så låg aktivitet.
Inget att rekomendera för NAS/Server världen.
Men hemma för spel funkar för mig, det värsta som kan hända är att du får installera om alla spel.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Tanken var att göra om 2 interna diskar till externa och slå ihop dessa, men verkar komplicerat?

Men det är ju en fysisk förändring, menar du att du vill skaffa en låda med 2 diskplatser och montera in dem i och ansluta via usb eller vad vill du ha ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Tanken var att göra om 2 interna diskar till externa och slå ihop dessa, men verkar komplicerat?

Ja ok. Det enklaste då är väl att köpa någon DIY-NAS med plats för två diskar då de har inbyggda funktioner för sånt. Å andra sidan kan det mycket väl vara så att de föreslagna lösningarna ovan fungerar även på externa diskar (dock inte med hårdvaru-RAID förstås, om du inte hittar något väldigt speciellt externt kabinett med RAID som inte är en NAS), det har jag inte koll på.

Dock är sådana NAS:ar ganska dyra. Å andra sidan säljs de ju inte sällan väldigt billigt med diskar redan i liksom, så många köper sådana för att det blir billigare än att köpa bara diskarna, och således är ju chansen rätt stor att hitta något begagnat.

Permalänk
Medlem

Utöver det som redan nämnts så finns det i alla moderna opartivsystem något som kallas för junctions, symbolic links samt hardlinks med hjälp av dessa så kan man få så att om man går in på typ c:\spel\ så ser man både D:\spel\ samt E:\Spel\ i samma mapp. Tillskillnad från vanliga genvägar går dessa även att adressera för program man kör. Med hjälp av verktyg som exempelvis LSE https://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/linkshellextensi... kan man med några få klick fixa detta

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pe3:

Prova att googla "mjuvaruraid i windows" och kör en raid 0

Skrivet av Ozeroun:

Jag är medveten om riskerna, diskarna ska bara användas att spela på, det som finns på diskarna har jag back up på

Så raid är inget att rekommendera?

Om man bara vill presentera diskarna som en volym så kan man köra JBOD, måste inte vara raid 0 för det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att skapa en spanned volume i Windows egna diskhanterare men tycker det verkar onödigt. Enklare att bara fördela spelen jämnt mellan diskarna.
Vad ska du ens spela som tar upp 16 TB?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enklast är väl att skapa en spanned volume i Windows egna diskhanterare men tycker det verkar onödigt. Enklare att bara fördela spelen jämnt mellan diskarna.
Vad ska du ens spela som tar upp 16 TB?

Kör arcademaskin med de flesta system och mediafiler, då tar det plats och det är mer än 16 TB

Kör jag med fler mindre diskar måste jag hålla på ändra massa inställningar och länkar vad spelen och media ligger

Blir något liknande som detta

https://youtu.be/KqdOV5kpyz4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man bara vill presentera diskarna som en volym så kan man köra JBOD, måste inte vara raid 0 för det.

Får kolla upp det, tack