Lastpass-användare rasar – kan inte logga in

Permalänk
Melding Plague

Lastpass-användare rasar – kan inte logga in

Användare uppger att de sitter fast i en spiral där de gång på gång uppmanas återställa sin autentiseringsapplikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Glad att jag böt till Bitwarden när LastPass såldes till GoTo

Permalänk
Medlem

Last pass eller Lost pass? Tråkigt när sånt här händer men att rasa av ilska känns överdrivet. I värsta fall får man återställa lösenorden till alla sina sidor. Fortfarande en bra tjänst till ett bra pris

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Rasar".....trodde jag var på aftonbladet först...

Permalänk
Medlem

Detta är varför man vill ha sin lösenordsdatabas lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Detta är varför man vill ha sin lösenordsdatabas lokalt.

Lokalt i huvudet ja. Alla system kan fallera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HenrikM:

Lokalt i huvudet ja. Alla system kan fallera.

Blir skitenkelt om man har ett användarnamn och lösenord till alla sidor/appar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Detta är varför man vill ha sin lösenordsdatabas lokalt.

KeePassXC för the win!

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Lokalt i huvudet ja. Alla system kan fallera.

Hjärnan är också ett system som kan fallera.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

...Använder folk fortfarande LastPass efter alla skandaler och problem de haft?

Detta är ju bara nästa problem i en lång lista sådana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

"Rasar".....trodde jag var på aftonbladet först...

Ja snacka om att man förlorar trovärdighet när man använder sådana ord i en rubrik. Aftonbladet går man knappast till för trovärdighet om man säger så...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Last pass eller Lost pass? Tråkigt när sånt här händer men att rasa av ilska känns överdrivet. I värsta fall får man återställa lösenorden till alla sina sidor. Fortfarande en bra tjänst till ett bra pris

Vad får dig att tro att man kan ”återställa lösenord till alla sina sidor”? Tjänsten där man har uppgifterna som man skulle använda för att göra återställningen verkar ju inte låta de drabbade komma åt uppgifterna.

Jag tycker det verkar vara en jävligt kass och rent destruktiv tjänst, oavsett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ja snacka om att man förlorar trovärdighet när man använder sådana ord i en rubrik. Aftonbladet går man knappast till för trovärdighet om man säger så...

eller Expressen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hade ju klart hellre läst att "LastPass-användandet rasar".

Varför envisas folk med att använda det fortfarande efter allt mög som varit med de lyckats med de senaste åren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Vad får dig att tro att man kan ”återställa lösenord till alla sina sidor”? Tjänsten där man har uppgifterna som man skulle använda för att göra återställningen verkar ju inte låta de drabbade komma åt uppgifterna.

Jag tycker det verkar vara en jävligt kass och rent destruktiv tjänst, oavsett pris.

Man kan vanligen återställa löenord till diverse tjänster med hjälp av sin email.

Det är inte så att lösenordshanterarna tar bort den möjligheten riktigt.

Vad det rapporteras om är snarare problematik med att logga in på lastpass.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hjärnan är också ett system som kan fallera.

Bara att förvara det i en pärm nedklottrat på en gammal lönespec eller dylikt. Är man rädd för brand kan man ha backup på papper nr2 hemma hos en släkting för att gardera sig. Idiotsäkert

Permalänk
Medlem

Jag testade logga in nyss utan problem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag testade logga in nyss utan problem.

Inga problem för mig, kan kanske bero på att jag har gratisversionen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag testade logga in nyss utan problem.

Skrivet av Bael:

Inga problem för mig, kan kanske bero på att jag har gratisversionen?

Så trevligt, då är ni lugna och fridfulla med andra ord?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Papper är att rekommendera. Fysiska saker är rätt bra på vissa saker. Finns arkivpennor som håller i minst 20 år. Som någon skrev kan man ha det på flera ställen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

alla lösenord skrivna på ett papper under tangentbord... eller hur var det nu man skulle göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Blir skitenkelt om man har ett användarnamn och lösenord till alla sidor/appar

Eller ett bra minne.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Så trevligt, då är ni lugna och fridfulla med andra ord?

Absolut, har man haft wobbel med en motorcykel i ~250km/h så är allt annat lugnt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Papper är att rekommendera. Fysiska saker är rätt bra på vissa saker. Finns arkivpennor som håller i minst 20 år. Som någon skrev kan man ha det på flera ställen.

Har man inte så många användarkonton och inte har nå större behov av att komma åt dem på fler platser så är papper säkerligen bra.

Men ja, det är väl rätt vanligt idag att ha närmre 100 olika användarkonton. Som ibland uppdateras. Papperslösningen är svårare att hålla uppdaterad.
Och så funkar det dåligt om man behöver det mer än hemma.

Jag skulle säga som så att om papparslösningen funkar för en så är den rätt bra 👍

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Glad jag lämnade Last Pass vid debaklet förra året.
Gick över till Chromes lösenordshanterare som stärkts upp en del de senaste åren.
Fungerar tom smidigare på Android än vad LP gjorde då även lösenord för alla appar hanteras automatiskt på min Pixelphone och min Chromebook.
Och det gratis!
Tvivlar starkt på att Google skulle ha råd med den skandal som läckta lösenord skulle innebära.
Eller för den delen att folk blir helt utelåsta från sitt valv.
Så jag är helnöjd med Googles lösenordshantering.
Tycker att en extern lösenordshanterare känns onödigt om man är fullstänidgt inne i Googles bikupa som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Lokalt i huvudet ja. Alla system kan fallera.

Ptja, backup på fysisk media eller rentav i dropbox/onedrive/valfri cloud storage, se bara till att ha ett bra lösenord till databasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Vad får dig att tro att man kan ”återställa lösenord till alla sina sidor”? Tjänsten där man har uppgifterna som man skulle använda för att göra återställningen verkar ju inte låta de drabbade komma åt uppgifterna.

Jag tycker det verkar vara en jävligt kass och rent destruktiv tjänst, oavsett pris.

Med LastPass så kan man komma åt sin vault offline lokalt i datorn så man kan i alla fall nå lösenorden som inte ändrats sen senaste inloggningen (dvs troligtivs alla). Såvida man inte gjort en ominstallation av sitt operativsytem och ska logga in på last pass första gången. (men man är nog inne på fler andra enheter)
I alla fall var det alltid så då jag körde med LastPass fram till förra årets debakel.
Problemet nu var väl mer att 2-pass verification inte fungerade för att logga in på Last Pass. (dvs onlinevaulten och alla inställningar för LP. Plus att kunna ändra lägga till nya lösenord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Ptja, backup på fysisk media eller rentav i dropbox/onedrive/valfri cloud storage, se bara till att ha ett bra lösenord till databasen.

Blir det inte lite rundgång i att lagra ett lösenord online på en cloudtjänst som i sin tur kräver ett lösenord som man måste komma ihåg?
Blir lite som hönan eller ägget, ett slags moment 22.

Permalänk
Medlem

Känns bra att man använder sig av Keepass nu. Känns säkert med att veta att det är jag som äger mina lösenord på min maskin och mina villkor. Tog och uppdaterade min Keepass till 2.54 nyligen också, så nu läcker inte mitt huvudlösenord ut i minnet heller!