Krönika: Teknikutvecklingen avstannar – men det gör också uppgraderingsbehovet

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade primära burken med ASUS P9X79 Mobo och en Xeon E5 1680 V2 så upplåst 8C/16T @ 4Ghz all core med 25Mb cache år 2021.
Den började livet med ca 32Gb ram och en i7 3930K men fick Xeonen av en polare senasre.

Blev lite tröt på den efter 9.5 år där ena minneskanalen började strula och krävde trixande med spännigen i bios för att fungera igen..

Men den datorn hade en del uppgraderingar, GTX 780, GTX 970, den hade lite olika AMD kort för virtualisering så som RX480 och senare RX570.

Jag fick mycket ur den maskinen under 10 år.

Blev Ryzen 3900XT år 2021 som sagt, fick den på rea mitt i covid, brädan och ram var bra pris och fick en SSD på rea.

Tyvärr har ju min AM4 bräda samma minnesbandbred som min numera 11 år gamla X79 bräda och CPU, processorn lever kvar i en Kina bräda som är ca 3 år nu tror jag men den spinner på utmärkt som labb burk och för OBS inspelning med GTX790 medans Ryzen burken kör RX5700.

Servern fick sig en uppgradering nu med för några veckorsedan.
Från i3 4360 3.7Ghz till Ryzen 5600G, även det mobot och CPU var 9 år.
Nästa på listan är att byta ut 4st 8-9 år gamla diskar i servern.

Det som jag märkt är som Jonas säger, grejorna håller så länge i dag rent prestandamässigt.
Servern har gått som en klocka så att uppgradera den var inte självklart.
Den var fortfarande fast i MBR och inte EFI boot eran!

Uppgraderingen gick inte felfritt, ena SATA kontrollerkortet bara vägrar vara kompatibelt med ASUS B550 brädan så fick köpa ett nytt som jag ej budgeterat för.
Efter det fungerar HDD standby piss eller inte alls så fick hitta ny lösning på det för arkiveringsdiskarna.

Så att uppgradera i dag för mig är inte "kul" och jag har kommit fram till att det beror på att förr var man inte helt beroende av datorerna och internet att fungera för att göra dagliga saker.
Det var lite skit samma om man fick installera om eller uppgradera en burk och ofta kanske ny hårdvara var "stabilare" och nya OS också stabilare.

Men numera skiljer mest bootloadern och lite konfigurationer mellan min 9 år gamla server bräda och den nya.
Det känns dessutom som att SATA diskar inte prioriterats vid QC.

Så att uppgradera i dag är för mig mer en övervägning mellan hur länge jag TROR sakerna kommer hålla och stödjas kontra hur mycket strul en eventuell uppgradering medför jämfört med ett testat och härdat system.

Dessutom i dagsläget ger mig mitt nya mobo och CPU enbart snabbare uppgraderingstider på servern, i framtiden kommer servern dock börja erbjuda mer M.2 lagring när dom äldre diskarna delvis är utbytta mot nya men också reducerade i antal.

Mainriggen hade också sin beskärda del med skumma problem där RX5700 i linux hade mycket mer problem än något Nvidia kort jag använt och krävde en del work around mest för standby av skärmen av allt!
Sedan ska vi inte snacka om alla problem mitt X570 mobo till 3900XT gav mig med 4st stickor ram, visste att det kunde bli problem så valde 3200Mhz men även det strulade med 4 stickor och tog månader att hitta timings som fungerade då det var mycket svårt att stabilitetstesta, prime95 och memtest86 passerade alltid, problemet verkade ligga på I/O dien enbart när OC var laddat och PCi-E bussen användes så grafikkort plus hård minnes last.

Det är också tråkigt hur lite PCI-E lanes man får på B550, och även X570 har få, X79 från intel var ju rätt oslagbart sett till vad man fick för runt 2300Kr för ett mobo.
En valdri C1 steppad processor så hade du fungerade PCI-E Gen3, nåt alla AM4 G processorer är begränsade till än i dag så som 5600G.
Sedan DDR4 3200 med 2 kanaler är ju i teorin samma som mina 4 kanaler DDR3 1600.

Visst vi har i dag AM4 och vi har LGA1700 och processorer där är klart snabbare, högre clocks, bättre IPC men dom kommer till ett pris premium med sedan tappar man all kompatibilitet med tidigare plattformar vad det gäller RAM tex.
En orsak jag valde AM4 nu igen bara för att nu har jag 2st processorer, mobos och set med RAM.

Det ger mer möjlighet att använda grejorna lägre då delar kan ärvas ner som reserv delar.

Så nej för mig har dom "moderna" bruks datorerna gått från en nödvändighet man helst inte uppgraderar förens dom börjar bli ordentligt gamla för dom fungerar och det är mindre kul att uppgradera när enda orsaken är en "refresh".

Sedan i dag är mycket för dyrt, Moderkorten kostar mer men har teoretiskt oftast inte mer bandbredd än 10-12 år gamla mobos och ser man till antal PCi-E bussar som I/O kapacitet så har det blivit sämre, inte i bandbredd totalt men antalet bussar har minskat till förmån för färre men snabbare.
Tyvärr inte helt flexibelt,
Grafikkortens priser ska vi inte tala om egentligen, jag har kvitton på GTX260 för 1395Kr från komplett.
Definitivt inget kul att uppgradera grafikkorten lägre då det är en stor kostnad så jag byter max var 5:e år nu men kanske inte ens har råd med det lägre.

Vill jag bygga för det ska vara kul så har jag 10+ retro datorer som är ca 20+ år gamla, där kan man bygga om och jaga prestanda i all evighet och trots att dom är långsamma i dag så är jakten på prestanda och att få ut mer ur dom samma nu som då.
Jag och kompisar testar HW mods på dom än i dag, vi ändrar kod och kompilerar om och tweakar för att få mer ur en år 2000 dator tex med delar från det året tex, ofta CPU och GPU.
Det senaste vi labbat med är en OpenGL patch som fungerar på vissa spel och låter oss få mer ur dubbla Athlon MP och Pentium III processorer.
Vill jag ha det roligare att bygga och uppgradera så är det datorer från "förr" som gäller, dagens datorer är för mig i alla fall verktyg att användas, gamla datorer är mer för att leka och utforska och lära sig saker, ungefär som man faktiskt gjorde då innan dom blev dom beroendegrejor som tex en mobil är i dag.

Jag gillar fortfarande mina Moderna burkar men jag bryr mig inte alls lägre om hetsen att ha senaste processorn eller grafikkortet.
När jag skulle köpa CPU 2021 var det 12C/24T minimum för 8C/16T var maxat, och 48Gb ram var maxat så mer än det.
Därför duger min 3900XT fint för den är inte maxad för det jag gör.
Ville ha en 5900X som alla andra men var ju slut i lager och skapades också, fick 3900XT på rea under MSRP och den fungerar utmärkt så ja 5900X för mig var mer vill ha än behöver.
Mitt RX5700 är jag lite missnöjd med mest för att det är slöare än ett GTX780/970 eller min 8 core Xeon på encoding, för spel är det fine och där är jag nöjd.
Så nästa grafikkort kommer definitivt ha mer focus på produktivitet, tyvärr nåt reviews inte har även om dom testar lite så verkar bedömningar alltid handla om spel.
Så för mig kan det blir intel grafikkort näsa gång om priset är rätt sett till produktivitets program som video redigering.

Permalänk
Skrivet av miiw:

Nog för att 13600k är mycket snabbare än 2600k men den är knappast fem ggr snabbare i singeltrådat. Hade den varit det så hade skillnaden varit mycket större i multitrådat då den har fler kärnor och trådar.

13600k är ca 2,3 ggr snabbare i singeltrådat och 5,7 ggr snabbare i multitrådat.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-13600K/621vs4134

Jag blandade ihop det. Det är fem gånger snabbare i multitrådat i Geekbench och Cinebench och runt tre gånger snabbare i singeltrådat.

Men 2600K är en gammal processor och ganska förlegad idag.

Skrivet av Barak:

Jag tror nog ändå vi kommer få se krav på bättre hårdvara framöver.
Xbone och PS4 höll tillbaks prestandakraven på PC i många år men den flaskhalsen är borta.
När det nu inte kommer att släppas massa spel till föregående generationen så hoppas jag det tar ett kliv.

PS5 och Xbox Series X är ett större steg men de håller fortfarande tillbaka prestandakraven. De är för svaga helt enkelt. Zen 2 kärnorna och en variant av RX 6700 XT som sitter i båda dem är för svaga idag. Dessa sexårsintervaller borde sluta och istället bli fyraårsintervaller.

Permalänk
Datavetare

När prestanda per kärna ökade snabbt på CPU-delen var det trivialt att använda den extra prestandan. När det kommer lite större teknikskiften, som t.ex. HW ray-tracing på GPUer eller kraftigt ökande antal kärnor på konsument CPUer är den realistiska tidsperioden från att tekniken introduceras till att den är "normalfallet" typiskt mer än ett decennium.

Ska bli spännande att se hur den teknik som precis lanserats i 1.0 version för Unity, ECS/DOTS, kommer påverka spelutvecklingen. Det är första steget i någon av "standardspelmotorerna" där man introducerar en teknik som realistiskt kan göra något vettigt med många CPU-kärnor i spel.

Trista här är väl det vanliga: tekniken har precis lanserats, realistiskt är det något som används i "normalfallet" om ca ett decennium från nu. Ändå potentiellt trevligt då det kan ge nya möjligheter just för spel, då den prestandaförbättring vi realistiskt kan få framåt är primärt fler kärnor (mycket av den ökning i prestanda per kärna vi sett från AMD och framförallt Intel har kommit på bekostnad av högre effekt)!

Som det är just nu har väldigt litet ändras trots att vi nu länge haft 8-kärninga CPUer på marknaden. Bara jämföra spelprestanda hos t.ex Ryzen 7600X mot Ryzen 5950X, den förra har "bara" ca 20-25 % högre ST prestanda jämfört med den senare, den har bara hälften antal kärnor, men ändå är den förra rätt konsekvent bättre i spel.

Idag är det relativt liten utveckling sett till prestanda per kärna, men det vi trots allt får är kisel som accelererar specifika fall rätt ordentligt.

Intels/AMDs ST prestanda har ungefär fördubblas på 10 år för "traditionella heltalsberäkningar", vilket syns i hur mycket snabbare saker som kompilering, spel och liknande är. Tittar man däremot på specifika uppgifter, som t.ex. acceleration av matrisoperationer (typiskt de som AI/machine-learning nyttjar) kan man se en prestandaökning per kärna på ca en tiopotens på samma CPU-modeller.

Man kan i.o.f.s. välja att se glaset som halvfullt: en rejäl inbromsning på HW-sidan gör det extra viktigt att tänka ut innovationer på programvarusidan! Hur "kul" man tycker det är beror naturligtvis på personliga preferenser, är själv betydligt mer intresserad av programutveckling än HW-utveckling, men den senare är viktig för oss som föredrar HW-nära programmering

Skrivet av Dinkefing:

Det finns knappt några UE5 spel där ute fortfarande och de lanserades för tre år sedan!

UE5 lanserades april 2022, så det är bara lite mer än ett år sedan. Spel har blivit allt mer komplexa, så är tyvärr rätt ordentligt "lagg" från att t.ex. en ny spelmotor lanseras till att någon relevant mängd spel lanseras på den.

I fallet UE5 kan det gå lite snabbare då det är relativt enkelt (men inte utan problem) att flytta från UE4 till UE5.

Skrivet av Dinkefing:

Detta har jag reagerat på också. 4k användingen går alldeles för långsamt men som jag skrev ovan det är konsollerna som håller tillbaka utvecklingen. De klarar helt inte av att köra många lite mer grafikintensiva titlar i 4k. När Crysis kom ut stod pc-spelande fortfarande för en stor del av kakan. Konsollerna tar en allt större kaka av spelmarknaden och samtidigt har också spelen slutat säta grafiken i fokus och det blir stagnation även där.

Är också övertygad att konsolerna delvis begränsar vad man försöker göra kring spel på PC-sidan. Men tror konsolerna begränsar långt mer på CPU-sidan än på GPU-sidan, detta då det är rätt hopplöst att skala ned ett spel som är väldigt CPU-tungt på ett vettig sätt medan det är relativt enkelt att skala GPU-delen.

Möjligen kan konsolerna hålla tillbaka en mer total övergång till ray-tracing för ljussättning då GPUn i konsolerna är relativt svag på den punkten. Men att helt gå över till ray-tracing för ljussättning är ännu inte realistiskt på PC-sidan heller, även här tror jag man rimligen kan börja vänta sig det när det passerat i alla fall 10 år sedan Nvidias 2000-serier lanserats (så 2028-2029 kanske, lagom till nästa konsol-gen?)

Skrivet av Dinkefing:

En 13600K är fem gånger snabbare än din 2600K i singeltrådat och fyra gånger snabbare i multitrådat. Men jag antar att du knappast spelar på din dator.

Rimligen är lyftet i MT betydligt större för 13600K över 2600K jämfört med ST. I denna video jämförs 12900K och 2600K, är flera heltalsfaktorer fördel i benchmarks som använder alla CPU-trådar. I spel är det faktiskt 73 % fördel för 12900K, det trots att man primärt testar med låga inställningar i 1080 samt 1440 upplösning med 2080Ti och 3070.

Cinebench och Geekbench ST visar på 2-2,5 bättre ST för 13600K medan det ligger på 4-7 gånger högre i MT. Kikar man på individuella tester i GB6 ser man att t.ex. kompilering bara är lite mer än x2 snabbare i ST medan "AI-tester" kan vara ~10x snabbare i ST. För egen del är det trista att se endast 4,0 högre prestanda för 13600K i kompileringstester i MT (som skalar rätt perfekt med kärnor, men är "vanliga heltalsberäkningar" och inget som accelereras av SSE/AVX), det trots att 13600K står sig väldigt väl mot andra aktuella CPUer i just detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Under 20 med Performance mode? Digital Foundry hade lång video om FFXVI och de visade att det höll väldigt bra fast i 30fps i quality mode med bara enstaka dipp till 28-29fps någon gång. Men låst på 30 för det mesta.

I Performance så håller det sig på 40-60.

De rekommenderade quality mode eftersom det var mer stabilt och såg också mycket bättre ut.

Du har nog rätt, gick på känsla. Hur är frametimes i dipsen? Ska kika deras video sen, ville inte bli spoilad något.

Ska testa quality mode!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miiw:

Nog för att 13600k är mycket snabbare än 2600k men den är knappast fem ggr snabbare i singeltrådat. Hade den varit det så hade skillnaden varit mycket större i multitrådat då den har fler kärnor och trådar.

13600k är ca 2,3 ggr snabbare i singeltrådat och 5,7 ggr snabbare i multitrådat.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-13600K/621vs4134

Undvik userbenchmark som pesten, det är en fruktansvärt oseriös sida.
De har ett sjukt bias mot AMD; de skulle rekommendera Intel även om AMD var dubbel prestanda till halva priset.
Läs t ex deras åsikt om 7800X3D:
https://cpu.userbenchmark.com/SpeedTest/2081998/AMD-Ryzen-7-7...

Denna funkar om man nöjer sig med de benchmarks som finns (främst Cinebench och Geekbench):
https://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i5_13600...

CB R20 ger 2.95x enkeltrådat där, GB6 3.73x, GB5 2.42x.
Fortfarande närmare dina siffror, men från en källa som inte [

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Teknologifonder och aktier går rätt bra lite beroende på vilket område man kikar på.
Nog tror jag att det stannat av lite för att sen röra på sig igen. Finns flera gynnsamma tecken på det - men vi får se.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiw:

Nog för att 13600k är mycket snabbare än 2600k men den är knappast fem ggr snabbare i singeltrådat. Hade den varit det så hade skillnaden varit mycket större i multitrådat då den har fler kärnor och trådar.

13600k är ca 2,3 ggr snabbare i singeltrådat och 5,7 ggr snabbare i multitrådat.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-13600K/621vs4134

Skrivet av Dinkefing:

Jag blandade ihop det. Det är fem gånger snabbare i multitrådat i Geekbench och Cinebench och runt tre gånger snabbare i singeltrådat.

Men 2600K är en gammal processor och ganska förlegad idag.

För Sandy Bridge generationen fanns det inga i9:or, utan de kom med 9th gen.
Så för Sandy Bridge var Core i7 2700K värstingen och i7 2600K den näst snabbaste modellen.
(Konsument LGA 1155 modeller)

i5 3600K är en bra bra processor, men den är inte det snabbaste Raptor Lake har att erbjuda.
Jämför i7 2600K och 2700K mot I9 13900K och 13900KS så blir skillnaden ännu större.

Eller så kan man vända på det och säga att det som förr var i7 nu har blivit i3.
Core i3 13100 har 4C/8T precis det som brukade vara i7 hos Kaby Lake och äldre generationer.
Dessutom har i3 13100 12MB L3 cache medans Kaby Lake och äldre bara hade 8MB L3 för i7 och 6MB för i5.

Det var först med Coffe Lake man började få mer.
Där en 7th gen i3 var 2C/4T men 8th gen var 4C/4T, det som tidigare var i5.
Där både i5 och i7 hade 6 kärnor i 8th gen istället för 4 i tidigare generationer.

Permalänk
Medlem

Jag upplever nog framförallt att spelmarknaden har diversifierats kraftigt. Titta på Steam, det är utan vidare 90% av spelen som är kvalificerade skitspel och skulle gå att köra på valfri Pentium från 2008. Idag är det stora AAA-spelstudios som mäktar med att göra spel som kräver den senaste hårdvaran, alla andra ligger och reshashar teknik från förr-förra decennieskiftet. Vem ska lockas till uppgradering för att spela ett nysläppts spel som ser ut att komma direkt från 2010?

Det är fortfarande konsoler som blir bromsklossen för alla titlar som ska släppas på PC och konsol.

Permalänk
Medlem

Littografiteknologin har haft allt svårare att leverera förbättringar i PowerPerformanceArea (PPA), och vi borde nog ha med Pris som ett extra pris. Det är inte för att det inte investeras enorma belopp i R&D och tas patent, men de faktiska resultaten i slutändan är måttliga.

Det är en realitet, och vi vet vad TSMC planerar/hoppas leverera under de kommande fem åren och vad de undersöker för vinklar bortom det. (Ledsen, men jag tror inte ett ögonblick på att Intel kan leverera 18A till vettiga priser och med vettig yield 2025.) Om man har varit med ett tag (Moores ursprung utsaga var en fördubbling av antalet transistorer varje år!) var det här avstannandet varit väldigt tydligt väldigt länge. För en del av industrin som har byggt på att kunna leverera litografidrivna förbättringar i princip kontinuerligt är detta naturligtvis en kris, och någonting som kräver förändring. Vissa kommer att kunna göra skiften som tillåter den att fortsätta sälja bra, andra naturligtvis inte.
(Men - om man inte ser hårdvara som underhållning, utan primärt är intresserad av att använda den, betyder inte det att det inte kommer att fortsätta att hända intressanta saker! Och för stora delar av marknaden är det en fördel att målhårdvaran inte förändras snabbt.)

Och det kommer naturligtvis att påverka det som ligger det här forumet närmast - PC-burkar ägnade för spel.
Och det kommer att göra att en del antaganden som man kunnat göra tidigare, t.ex. att utveckling på high-end sidan kommer att filtrera ner till de breda lagren, är helt enkelt inte längre sant.

Jag är lite rädd för vad som kommer att hända med hårdvarumedia. Hur många Youtubevideor kan man släppa per vecka med spekulation on framtida produkter, när vi vet att transistordensiteten inte kommer att öka mer än 60-70% om vi har tur de närmaste 5 åren? Koka soppa på en spik i all ära, men jag kan inte se annat än att tribalism kommer att öka och att säljargumenten kommer att bli allt mer verklighetsfrånvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är fortfarande konsoler som blir bromsklossen för alla titlar som ska släppas på PC och konsol.

Konsolerna idag är långt bättre än den PC den genomsnittliga aktiva Steam-abonnenten har, och de är ett engagerat urval av hela skaran. Och med tanke på prisutveckling på spel-PC, är det självklart att volymen mid- till high-end spel-PC kommer att minska. (Hade inte Nvidia gått in och sponsrat inkludering av RT, hade utvecklarna helt enkelt inte haft någon anledning att ha det alls.) Sist jag kollade hade hela RTX4 och hela RX7 generationen inte hankat sig upp i en procent av Steamsystemen. Det kommer naturligtvis att öka med sänkta priser, men det är en reality check för vad som gäller för spelutveckling. Spelutvecklare vill faktiskt kunna sälja sina spel också, och som entusiast tycker jag att det är bra att spel faktiskt är tillgängliga för en bredare marknad än the lunatic fringe. Och vore jag spelskapare, varför skulle jag vilja exkludera människor med svagare hårdvara men som faktiskt är intresserade av mitt spel?

Kombinera prisutvecklingen av higher end PC gaming med litografiutvecklingen, och det är väldigt lätt att se att det segmentet är dömt att krympa i förhållande till helheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns ändå väldigt befriande att inte behöva uppgradera vart och vartannat år för att hänga med någorlunda. Snällt mot både plånbok och sinnesfriden.

En 2600k som ofta dyker upp i diskussionerna är ändå en hyggligt användbar cpu fortfarande. Inget att spela på men för lättare användning behövs inte jättemycket mera. Det är en 12,5 år gammal cpu idag!

Hoppa tillbaka 12,5 år i början av 2011 och vi är nånstans i mitten av 1998. Hade du en jäkla tur då hade du just fått en Pentium 2 på 400mhz men mer troligt var en Celeron 300a eller i värsta fall en Pentium MMX på runt 200mhz. Oavsett vad man satt på då så var den datorn för slö för det mesta 3-4 år senare... själv satt jag fortfarande med en 386DX 33 och kämpade för att kunna göra skolarbeten vettigt.. en då cirka 6-7 år gammal dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

En 2600k som ofta dyker upp i diskussionerna är ändå en hyggligt användbar cpu fortfarande. Inget att spela på men för lättare användning behövs inte jättemycket mera. Det är en 12,5 år gammal cpu idag!

Hoppa tillbaka 12,5 år i början av 2011 och vi är nånstans i mitten av 1998. Hade du en jäkla tur då hade du just fått en Pentium 2 på 400mhz men mer troligt var en Celeron 300a eller i värsta fall en Pentium MMX på runt 200mhz. Oavsett vad man satt på då så var den datorn för slö för det mesta 3-4 år senare... själv satt jag fortfarande med en 386DX 33 och kämpade för att kunna göra skolarbeten vettigt.. en då cirka 6-7 år gammal dator.

Ja, och varje ny version av Windows vred upp kraven rejält. Jag upplever det som att kraven legat ungefär samma sedan Windows 7 kom, datorer som kör Win 7 kör Win 10 ungefär lika bra (eller ibland bättre) ; Windows 11 ställer lite andra krav (även om jag kör det på min 2600k).

Köpte en Acer laptop till en släkting nyligen, i3 11 gen, 9-10 år nyare än min desktop-cpu, aningen snabbare i enkeltrådat om man inte belastar den så den throttlar, snabbare ram och ssd, visst, men min 10 år gamla dator ger ändå en mer konsekvent användarupplevelse. (har på senare tid skaffat bättre gpu, men det är inte relevant för användningsområdet)

Jag inser att jag inte spelar de värsta spelen, och inte i 4K. Men spel som It takes two är inga problem. Och jag jämför en värsting (för sin tid) med en låg-segment-cpu. Men prismässigt skiljer de inte mycket åt egentligen. (cpu+mobo+ram)

Positivt är också att mobiler "mognat" ; för 10+ år sedan var utvecklingen snabb och mobiler blev daterade fort. Nyss behövde barnen nya mobiler, jag kände att jag kunde köpa riktigt bra telefoner till dem (pixel 6a) för under 3000. Min fru har en Galaxy S7 från 2016 - hänger med bra.

Vi har 2 tv-apparater, 13-14 år gamla. Saknar 4K, men duger fint. En full-HD led och en plasma. Den senare är riktigt fet till retrospel och även film tycker jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det trevliga med lite stagnation på GPU fronten (eller vad man ska kalla det när Nvidia så gott som behåller samma pris per FPS) är att Intel får tid på sig att komma ikapp och bli mer konkurrenskraftiga.
Tänk om Intel kunde trycka ut en GPU med 2 x ARC A770 prestanda, även om de skulle ta dubbla priset för den så hade den ändå varit 1000:- billigare än 4070 Ti, lite snabbare och med minst 16Gb minne.

Update: Sökte lite och hittade läckt info om att Intel verkar ha en sån GPU i planerna men förs till nästa år tyvärr.

Permalänk

Håller inte med om Jonas "spaning". Uppgraderingar har historiskt varit rimliga att göra ca var femte år och det är det fortfarande. En fem år gammal CPU har som bäst 8 kärnor i mainstream-segmentet. Som bäst. RTX fanns inte ens för fem år sedan och SSDs kostade ~8x mer per GB.

Och då har vi inte ens nämnt en av de allra viktigaste komponenterna till en dator - skärmen. De senaste åren har där ju det äntligen börjat komma OLED på marknaden som krossar allt tidigare motstånd

En 2023-rigg knäcker en 2018-dito på så många plan att det inte ens borde vara en diskussion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Håller inte med om Jonas "spaning". Uppgraderingar har historiskt varit rimliga att göra ca var femte år och det är det fortfarande. En fem år gammal CPU har som bäst 8 kärnor i mainstream-segmentet. Som bäst. RTX fanns inte ens för fem år sedan och SSDs kostade ~8x mer per GB.

Och då har vi inte ens nämnt en av de allra viktigaste komponenterna till en dator - skärmen. De senaste åren har där ju det äntligen börjat komma OLED på marknaden som krossar allt tidigare motstånd

En 2023-rigg knäcker en 2018-dito på så många plan att det inte ens borde vara en diskussion.

5 år har inte alltid varit rimligt dock. 5 år är skillnaden på Celeron 300A (300 MHz, Augusti 1998) och Athlon 64 FX-53 (2.4 GHz, September 2003). Det är även skillnaden på 3dfx Voodoo (1996) och GeForce 3 (2001).

Att byta en 5 år gammal dator kring 1998-2005 vore långt, långt större än att byta upp sig från en dator från 2018 nu, och även en från 2013. Till och en 15 år gammal dator har nog högre relativ prestanda idag än vad en 5 år gammal dator hade då; det var inte direkt tal om att ställa ner inställningarna till medium där.

Edit: Jag menar dock inte att Jonas syftar till hur det var för riktigt så länge sedan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Konsolerna idag är långt bättre än den PC den genomsnittliga aktiva Steam-abonnenten har,

Nu har jag lite svårt att tolka statistiken på Steam, och den vanligaste enskilda GPUn är GTX 1650 (5,85%) men å andra sidan så ligger RTX 3080 (1,89%) på trettonde plats. Xbox Series X är tydligen ekvivalent med ett RTX 2070S, och det är ju en imponerande bra hårdvara överlag även när man tittar på resten av innehållet, men så har vi även Series S som inte är lika imponerande. Andelen X/S verkar vara något bara MS vet, så man får nog ta med i beräkningen att det ändå är ganska många Series S där ute. Steam-statistiken är säkert också påverkad av att utbudet av spel som går att spela på vad som helst är väldigt stort, och en kvittens på framgångarna hos Steam. Det vore mer intressant att titta på de genomsnittliga AAA-spelen och se vilken hårdvara som är den genomsnittliga där, för det är ju där hårdvaruutvecklingen drivs framåt.

Det är väl bäst att tillägga att jag inte ser ner på någon som spelar mindre krävande spel, har själv spelat många sådana jag köpt på Steam. "Skitspel" i sammanhanget handlar om att de går att spela på en rotfrukt, och inte riktigt är någon bra måttstock för PC-gaming med hög teknisk nivå.

Skrivet av EntropyQ3:

Hade inte Nvidia gått in och sponsrat inkludering av RT, hade utvecklarna helt enkelt inte haft någon anledning att ha det alls.

Här håller jag väl inte helt med. Det som kan sägas om RT i allmänhet är att det är en ganska liten eye-candy till en väldigt stor prestandakostnad, men det är ju inte som att rastreringsprestanda upphört att vara prestandamåttet som avgör om en GPU är värd priset. Titta på mottagandet av RTX 4060 Ti, där Nvidia försökt snåla in på rastreringsprestanda till förmån för DLSS-mumbojumbo, och vilken unison sågning dessa produkter fått.

Skrivet av EntropyQ3:

Sist jag kollade hade hela RTX4 och hela RX7 generationen inte hankat sig upp i en procent av Steamsystemen.

RTX 40-serien är en dålig generation. När jag köpte mitt RTX 3080 så var det bara fråga om någon/några enstaka vecka/veckor innan de slog hela AMDs mellanklass (allt t.o.m. RX 5700 XT) i procentandel. Nvidia är såpass dominerande att AMD lugnt kan prissätta strax under motsvarande Nvidia-kort och sälja allt de tillverkar, och med de enorma prisökningar som skett så är korten bara för dyra för att motivera folk att köpa dem.

Skrivet av EntropyQ3:

Det kommer naturligtvis att öka med sänkta priser, men det är en reality check för vad som gäller för spelutveckling.

Min uppfattning är att C19-åren med en hög andel som "jobbade" hemifrån har kostat långt mycket mer i arbetstid än många tror, och att det är ett av huvudskälen till att spelutvecklingen bromsat in kraftigt. Av precis det skälet blev jag blev inte förvånad när Starfields release sköts framåt i nästan ett år, och man ser ju också på kvalitén av det som visats att den tiden hade stor betydelse för den tekniska nivån på slutprodukten.

Skrivet av EntropyQ3:

Spelutvecklare vill faktiskt kunna sälja sina spel också, och som entusiast tycker jag att det är bra att spel faktiskt är tillgängliga för en bredare marknad än the lunatic fringe. Och vore jag spelskapare, varför skulle jag vilja exkludera människor med svagare hårdvara men som faktiskt är intresserade av mitt spel?

Jag tror inte att det enda utesluter det andra, alla är inte intresserade och/eller har tiden att engagera sig i vad AAA-spel erbjuder utan nöjer sig med att spela enklare spel som funkar bra på den billiga laptopen som även går att sköta allt annat på. Jag bara påpekar att de som driver teknikutvecklingen är vi som köper hårdvara för att kunna spela det senaste som marknaden kan erbjuda.

Skrivet av EntropyQ3:

Kombinera prisutvecklingen av higher end PC gaming med litografiutvecklingen, och det är väldigt lätt att se att det segmentet är dömt att krympa i förhållande till helheten.

Det finns fortfarande andra områden att ta igen prestanda på som är väldigt relevanta för spel. En stor grej är DirectStorage 1.1 och där hjälper det ju till att utvecklingen av snabba OCH billiga SSDs dragit iväg rejält. Från att ha varit fast på SATA-interface så har vi snabbt gått till enheter som klarar 10 GB/s [jo, jag skrev rätt] för betydligt mindre pengar än vad de första konsumentinriktade PCIe-SSDerna kostade 2015 -- och då ignorerar jag helt priset per gigabyte.

Jag tror inte vi är någonstans i närheten av slutet på utvecklingen, utan att det vi ser är vanliga hederliga marknadsmekanismer av att folk satt hemma och uppgraderade ikapp sig under några intensiva år, kombinerat med ovan nämnda bortfall av arbetstid från "hemarbete", och att det är naturligt att folk håller igen på lyxkomsumtion i tider av ekonomisk nedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu har jag lite svårt att tolka statistiken på Steam, och den vanligaste enskilda GPUn är GTX 1650 (5,85%) men å andra sidan så ligger RTX 3080 (1,89%) på trettonde plats. Xbox Series X är tydligen ekvivalent med ett RTX 2070S, och det är ju en imponerande bra hårdvara överlag även när man tittar på resten av innehållet, men så har vi även Series S som inte är lika imponerande. Andelen X/S verkar vara något bara MS vet, så man får nog ta med i beräkningen att det ändå är ganska många Series S där ute. Steam-statistiken är säkert också påverkad av att utbudet av spel som går att spela på vad som helst är väldigt stort, och en kvittens på framgångarna hos Steam. Det vore mer intressant att titta på de genomsnittliga AAA-spelen och se vilken hårdvara som är den genomsnittliga där, för det är ju där hårdvaruutvecklingen drivs framåt.

Knepig uppgift, först måste man välja ut vilka som är AAA spel, sedan måste man få statistik på vilka system som används för att köra spelen (eller betydligt enklare, se vad "minimum requirements" är). Minimum requirements är definitivt under Zen2 octa-core och 3060Ti/6700 GPU, (snabbkoll på Steam)!

Citat:

Jag tror inte vi är någonstans i närheten av slutet på utvecklingen, utan att det vi ser är vanliga hederliga marknadsmekanismer av att folk satt hemma och uppgraderade ikapp sig under några intensiva år, kombinerat med ovan nämnda bortfall av arbetstid från "hemarbete", och att det är naturligt att folk håller igen på lyxkomsumtion i tider av ekonomisk nedgång.

Ur marknadssynpunkt är detta säkert en stor faktor.
Frågan är om vi kommer att återgå till samma nivåer som innan Covid? Jag tror inte det, Windowsmarknaden hade sakta krympt under ett decennium dessförinnan, och desktopsystem hade en krympande andel bland dessa, även om komponentmarknaden inte riktigt är samma sak. Men tittar vi specifikt på självbyggarmarknaden är det inget att hymla med att CPU och GPU-marknaden inte precis blomstrar. Särskilt intressant är det att att AM4 systemen har sålt bättre än AM5 sedan AM5 introducerades. Inte bara i antal CPU:er för uppgraderande utan också i moderkort, dvs för de som bygger nytt. Om vi extrapolerar från de begränsade data vi har, har alltså dels antalet nya självbyggen minskat, och de som byggs har i relativt hög utsträckning förkastat de nya plattformarna! Vad det säger är att entusiasterna inte som grupp följer med uppåt i prisspiralen, dvs det faktiska antalet high-end system minskar. De var redan en mycket liten del av den totala marknaden för spel, och eftersom man inte köper fyra kopior av Hogwarts Legacy bara för att man betalar fyra gånger mer för sin PC-burk, så är det här en irrelevant målgrupp för spelföretagen. Däremot tar de gärna emot pengar från Nvidia (båda de spel jag spelat på sistone (Diablo4 och Baldurs Gate3) är sådana exempel), så det finns en del stöd för nya features bland nya spel.

Litografiteknologin är däremot helt skoningslös.

För det faktiska användandet när det kommer till spel behöver det inte göra så himla stor skillnad - det är sedan länge så att spelens visuella kvalitet beror mer på asset creation och art direction än TFLOPs. Budget framför teknologi om man hårddrar det. Det betyder inte att marknaden står stilla, det kan vara att en stationär spel-PC om två år är en Mac Studio liknande liten låda baserad på Halo Strix, eller Alder Lake med adamantine. Eller deras efterföljare inom fem år. Det kommer fortfarande att finnas prylar att sälja, men jag har svårt att se att de klassiska desktopbyggena går en ljusnande framtid till mötes. Vad skulle driva det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, och varje ny version av Windows vred upp kraven rejält. Jag upplever det som att kraven legat ungefär samma sedan Windows 7 kom, datorer som kör Win 7 kör Win 10 ungefär lika bra (eller ibland bättre) ; Windows 11 ställer lite andra krav (även om jag kör det på min 2600k).

Men nu kommer Win 11 å där behöver vi köpa nyare hårdvara. Inte för prestandan men för säkerheten tycker M$

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Men nu kommer Win 11 å där behöver vi köpa nyare hårdvara. Inte för prestandan men för säkerheten tycker M$

Ja tyvärr kommer vi nog få skrota en hel del hårdvara, fullt fungerande och tillräckliga för de flesta behov, bara pga att någon höjdare bestämt sig för att mjukvaran inte längre ska uppdateras vilket skapar säkerhets och kompatibilitetsproblem.

Om man istället bygger hårdvara (läs t.ex mobiler) så att de går att underhålla på ett enkelt vis så kan man ju byta ut batterier och vad som behövs så att de i övrigt kan fås att fungera så länge man önskar. Borde ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv vara lag numera.

Permalänk

Jag tror utvecklingen fortsätter på hög fart, men att mer fokus just nu läggs på TPU och neuromorphic chips etc. Eftersom senaste åren visat på den enorma potentialen så var företagen lite oförberedda om hur bra det faktiskt skulle bli, så snabbt. När väl AI-chip etc blir mer utvecklat (inom kort) så kommer det kännas som snabb utveckling igen.

Det roliga med AI är att den används för att snabba på utvecklingen mindre linjärt än simpel miniatyrisering av transistorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Jonas känner en sorg över att teknikutvecklingen bromsar in, men också en glädje kring att prylarna håller längre än någonsin.

Är du säker på att den verkligen bromsar in? Det som känns mest tråkigt är att elektronik prylar blivit dyra..
Annars är det lite som när 486 120MHz släpptes och vissa tyckte att nu så behövs det inte snabbare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

PS5 och Xbox Series X är ett större steg men de håller fortfarande tillbaka prestandakraven. De är för svaga helt enkelt. Zen 2 kärnorna och en variant av RX 6700 XT som sitter i båda dem är för svaga idag. Dessa sexårsintervaller borde sluta och istället bli fyraårsintervaller.

Det är framförallt VRAM som kommer bli ett problem då grafikkort under lång tid kom med 8 GB, framförallt på Nvidia-sidan.
Spelutvecklare som portar konsolspel till PC kommer inte bry sig om att optimera texturinladdningen för att hantera 8 GB VRAM+16 - 32 GB system-RAM utan det kommer att hanteras som 16 GB unified även på PC. Har man då inte minst 12 GB, helst 16+ GB VRAM blir det sirap med micro-stutters och hängningar och i värsta fall krascher. Man kan såklart sänka textureupplösningen men då får man en sämre upplevelse än konsol.

Sen är det ju inget som hindrar utvecklare från att slänga in Path Tracing i sina PC-portar. Det är troligen tvärtom något Nvidia kommer att uppmuntra och sponsra för att få sälja nya grafikkort. Då är vi uppe i minst 4070 TI-4080 med DLSS3 för att få det spelbart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av miiw:

Nog för att 13600k är mycket snabbare än 2600k men den är knappast fem ggr snabbare i singeltrådat. Hade den varit det så hade skillnaden varit mycket större i multitrådat då den har fler kärnor och trådar.

13600k är ca 2,3 ggr snabbare i singeltrådat och 5,7 ggr snabbare i multitrådat.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-2600K-vs-Intel-Core-i5-13600K/621vs4134

ush, userbenchmark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag blandade ihop det. Det är fem gånger snabbare i multitrådat i Geekbench och Cinebench och runt tre gånger snabbare i singeltrådat.

Men 2600K är en gammal processor och ganska förlegad idag.

PS5 och Xbox Series X är ett större steg men de håller fortfarande tillbaka prestandakraven. De är för svaga helt enkelt. Zen 2 kärnorna och en variant av RX 6700 XT som sitter i båda dem är för svaga idag. Dessa sexårsintervaller borde sluta och istället bli fyraårsintervaller.

Hårdvaran blir ju inte jämförbar ett till ett då det går att optimera bättre på konsol men förhoppningsvis har man passerat någon form av "tröskel" där primärt dom gamla jaguarkärnorna höll tillbaks utvecklingen.
Tänker då på eventuellt bättre AI, fysik och dylikt där kanske inte så mycket utveckling lades tidigare.
Sedan om utvecklarna skulle välja att gå all in med ray-tracing så lär ingen existerande dator vara tillräcklig. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Om det finns något som inte avstannar (Ironiskt men samtidigt hemskt) så är det priserna på komponenterna idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag tror det är smådatorer (ej mobiltelefoner) som kommer att utvecklas, och tekniken på intern grafikprocessor. Allt annat är ointressant för medelsvensson. Fördelen med minskat uppgraderingsbehov blir att man kan få en snabbare dator även om den tillhör "budget"-klassen. Tillverkarna tävlar om vem som kan erbjuda mest prestanda för pengarna. Behovet av en dyr premium-dator minskar. Bra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Känner mest sorg. Fotot på Jonas påminner om en svunnen tid när det var roligare förr. Men visst, det finns positiva aspekter också givetvis. Är nog mest nostalgisk. Så mycket som förändrats de senaste åren.

Jag tror allt hänger ihop med vad som beskrivs i artekeln. Idag är allt genomtänk och itererat i 30 år. Det finns inte så mycket mer att göra med Windows / MacOS. Vi har nått en punkt då vi inte behöver mer.

När vi drog igång med 486orna på 90-talet var allt nytt och varje litet framsteg upplevdes som stort. Jag håller med om att det var en häftig tid och mycket är så klart nostalgi. Ser jag tex ett foto på CreativeLabs SoundBlaster 16-kartong får jag gåshud för jag kommer ihåg hur jag kämpade för att ha råd med det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

åh gud vad jag skrattade för 30ish år sedan åt min polare som tjatat på sin pappa om att ta hem en dator från VM-Data.
hans far kom hem med en AST (All Shit Together) och bilden i artikeln påminde mig om den händelsen xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Jag tror allt hänger ihop med vad som beskrivs i artekeln. Idag är allt genomtänk och itererat i 30 år. Det finns inte så mycket mer att göra med Windows / MacOS. Vi har nått en punkt då vi inte behöver mer.

När vi drog igång med 486orna på 90-talet var allt nytt och varje litet framsteg upplevdes som stort. Jag håller med om att det var en häftig tid och mycket är så klart nostalgi. Ser jag tex ett foto på CreativeLabs SoundBlaster 16-kartong får jag gåshud för jag kommer ihåg hur jag kämpade för att ha råd med det.

https://dosdays.co.uk/topics/images/ct1740_6.jpg

oooff, min egen första dator hade inget ljud (de datorer innan var familjens), jag valde mellan bättre krafikkort och ljud, så jag valde bättre grafik till en början.
Sedan några månader senare så fick jag ett Soundblaser AWE 32 kort av mina föräldrar i julklapp att montera in i min Intel P90mhz super dator med Samsung CRT skärm, Mitsumi keyboard och mus. de dröjde ytterligare några månader så hade jag även en Mitsumi CD läsare 4x också i min P90:a

de där var tider det xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Känns som att många missar varför de ständiga uppgraderingarna var kul. Det var för att vi hade mjukvara och spel som var väldigt begränsade av hårdvaran. Varje rejäl uppgradering medförde nya typer av spel, nya användningsområden och så vidare.

När 3D var i sin linda gick det knappt att köra 3D-spel, utvecklarna fick göra rejäla begränsningar i sina visioner. Utvecklingen av hårdvara gjorde att mjukvaran kunde ta enorma kliv utan att utvecklingskostnaderna sköt i höjden. Nu är vi inte längre där, moderna 3D-spel är mycket mer begränsade av utvecklingstid än vad de är av hårdvara.

I början av mp3-filernas genomslag var det inte självklart att din hårdvara orkade. Samma sak med video i mpeg2-format och senare divx/xvid. Nu för tiden kan en mobiltelefon eller en många år gammal dator spela upp det mesta hyggligt. Skulle den inte kunna köra en 4K 60fps h.265 hdr med 7.1-ljud så finns det garanterat en 1080p h.264-fil som ser utmärkt ut.

Hårddiskarnas utveckling var liknande. För länge sedan var diskarna så små att en uppgradering medförde konkreta förändringar som att du kunde ha några timmar musik eller att det var rimligt att ha några filmer liggandes. Det är inte längre något du behöver uppgradera för att göra. En 10 år gammal 1TB-disk är fortfarande tillräcklig för att lagra några timmar musik och ett par filmer, även om det är flac- och bluray-rippar.

Bredbandsutvecklingen har sett likadan ut. På modemtiden var upplevelsen och möjligheterna begränsade av latenser, bandbredd och uppkopplingskostnad. När ADSL kom på bred front försvann latensproblemen och uppkopplingskostnaden samtidigt som bandbredden tiofaldigades eller mer. Bandbredd var fortfarande en begränsande faktor men när den ökade med åren så var det inte längre något problem att ha digitala nedladdningar av spel, streama musik eller video. Det var längesen en ny bredbandsteknik resulterade i ett nytt användningsområde av internet, istället sker en inkrementell förbättring.

tl;dr
Att hårdvaruutvecklingen har stannat av är inte den tråkiga biten, det är stagnationen på mjukvarusidan/användningsområden. Det är helt enkelt för dyrt att producera material som utnyttjar dagens hårdvara till fullo på samma sätt som förr. Det är sällan hårdvaran är den begränsande faktorn för idéer. Vi behöver inte längre stå ut med kompromisser som 15fps, 22KHz/96kbit ljud eller att vänta timmar på att lyssna på ett nytt musikalbum.

Fråga dig själv vad du skulle göra annorlunda om du fick 5x uppgradering av all din hårdvara idag. Finns det något du hade kört som du inte kan köra idag? Hade du använt datorn annorlunda? Om du inte kan lista ut något, så är det troligen för att begränsningen sitter i mjukvaran.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB