Nvidias nästa arkitektur för Geforce kommer år 2025

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur de tänker nästa gång. Det enda sättet att göra billigare gpuer (pris/prestanda) är ju att köra noder som gått ner i pris (billigaste transistorn för pengarna). Kanske 7N eller 6N blir nästa steg, för 5N eller nedåt bör fortsätta vara för dyra bortsett från de riktiga toppkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Exakt men AMD slutar konkurrera med Nvidia mellan RTX 4070/4080 och det som fick mig att välja AMD är att jag inte vill stödja Nvidia och vill ha tillgång till samma mängd VRAM som konsolerna har tillgång till så jag någorlunda framtidssäkrar mitt spelande tills nästa generations konsoler iallafall.

Jag vill se AMD vara uppe på tronen igen för där har dom väl inte varit sen HD 7970 ? kanske r9 290x räknas som high-end, priset spelar ingen roll i dessa klasser här handlar det om prestige.

7900XTX är en utmärkt konkurrent till 4080, det är 4090 som de inte riktigt når. Sen är AMDs hela produktlinje en soppa just nu eftersom Navi 32 verkar vara försenad (det är två dar kvar av första halvåret, så släpper de inget senast fredag så är de ju sena) och 7900XT är dyr för vad man får. Däremot har de utmärkta mellanklassare i den meningen att förra generationens Navi 21 och 22 är prisvärda nu.

7970 var ju i särklass i några månader, eftersom AMD släppte före Nvidia den gången. Sen var det jämnt mellan 7970 GHz och 680, och 290-serien i princip jämnt med 780/första Titan. Det är Maxwell som riktigt knäcker AMD, för de har inget som kan mäta sig med Titan X, och de har inte kommit tillbaka sen dess. För Pascal så får Nvidia härja ensamt t.o.m på 1070 i ett år innan Vega dyker upp, och också där har AMD problem redan med 1080. RDNA1 är motsvarande, de kan inte mäta sig med Turing förrän ett år sent, och 2080 Ti/Titan RTX är i en alldeles egen klass.

RDNA2 lyfte dem åtminstone tillbaka till x80-nivå, så att det bara är ett toppkort högst upp som de inte kan nå. Vi kanske får nöja oss med det?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Någon som nyligen sett en trovärdig källa nämna hur det ser ut med 3000-seriekort i lager?

Har inga siffror.
Men när Dawid besökte Kina så verkade det finnas RTX 3000 kort kvar.

Så här såg det ut i en liten datorbutik i Kina han besökte

I Went To Shenzhen China To Buy The CHEAPEST Gaming PC

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Hinner ikapp? Amd är det bättre valet sätt till prestanda/krona i alla prisklasser utom njure just nu..

Inte i RT. Då ligger 7900xtx bara snäppet före ett 4070. Och det utan uppskalning. Med dlss drar 4070 förbi 7900xtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blir nog ett byte från mitt 3090 till ett 5090 då 😁

Hehe, exakt samma här faktiskt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tveksamt på att ray tracing är en fluga då konsolerna använder det, vi får se och det är heller inget jag bryr mig om, köpte billigt RX 6950 XT när komplett sålde ut dem för runt 7000kr

Köpte oxå ett XFX Merc 319 6950 XT. Viken skillnad det blev i Diablo 4 i 4k. Det spelet slukar VRAM i den upplösningen.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tveksamt på att ray tracing är en fluga då konsolerna använder det, vi får se och det är heller inget jag bryr mig om, köpte billigt RX 6950 XT när komplett sålde ut dem för runt 7000kr

Fast konsolerna använder väldigt förenklad RT eftersom de bara har motsvarande ett Radeon 6700 icke-XT. T.ex. i Cyberpunk är det bara skuggorna som är ray-tracade och skulle de använda "riktig" ray-tracing (path tracing) skulle FPSen ligga på ensiffrigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Precis dom har bättre prestanda i alla prisklasser förutom den där man behöver sälja kroppsdelar för att ha råd med kortet.

Och ray tracing, sure 4090 går rt att använda med men med resterande kort så är rt inte användbart fullt ut utan att använda någon form av uppskalning som i sin tur skapar grafik kuggar och överlag sämre bild.

RT är en fluga och helt relevant fram tills det går att använda fullt ut på ett kort för 3000kr utan någon form av uppskalning. Och vi är nog många generationer kvar tills dess, säkert inte ens detta årtionde.

Raytracing är ingen fluga utan något hela branschen väntat på. Kritik var rimlig när RTX 2000-serien var aktuell, var mer eller mindre en Pascal med påklistrad RT av låg kvalitet och prestanda. Men sedan Ampere/RTX 3000-serien och speciellt RTX 4000-serien (och specifikt 4090) så är tekniken uppenbart här för att stanna. Hur det är och ser ut för AMD tänker jag inte kommentera då jag inte använder deras grafikkretsar för spel. Men gärna deras CPU's.

Du har ju fortfarande möjligheten att inte aktivera raytracing och då få ut högre FPS och troligen lägre strömförbukning. Vill du inte ha RT förlorar du inget, tvärtom klarar du dig med enklare och billigare kort.

Sedan har vi kanske det viktigaste, vad värderar du när du spelar? Antar att du inte är luspank och inte vill spela de senaste spelen på ett gammalt GTX 1060 eller vad man nu satt på då man fortfarande kunde köpa billiga kort. Ingen shaming eller något sådant utan jag tycker man också måste värdera sin tid och vad man får ut för den. För mig är det 4K 120Hz+ med så mycket raytracing spelen erbjuder.

Och uppskalningstekniker och frame generation kommer vi få leva med, men de behöver också bli bättre.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att uppgradera mitt GTX 1070 men funderar nu istället på att ta från GPU budgeten och lägga det på en bättre CPU i min nästa build. Är ingen gejmer längre.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Inte i RT. Då ligger 7900xtx bara snäppet före ett 4070. Och det utan uppskalning. Med dlss drar 4070 förbi 7900xtx.

Tror du har fått det hela om bakfoten en smula 7900 XT jämförs med 4070 ti , kolla denna jämförelse i trippel A titlar.
med och utan RT i 1080p, 1440p och 4K. https://www.youtube.com/watch?v=nPuQKwVVdRg

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Raytracing är ingen fluga utan något hela branschen väntat på. Kritik var rimlig när RTX 2000-serien var aktuell, var mer eller mindre en Pascal med påklistrad RT av låg kvalitet och prestanda. Men sedan Ampere/RTX 3000-serien och speciellt RTX 4000-serien (och specifikt 4090) så är tekniken uppenbart här för att stanna. Hur det är och ser ut för AMD tänker jag inte kommentera då jag inte använder deras grafikkretsar för spel. Men gärna deras CPU's.

Du har ju fortfarande möjligheten att inte aktivera raytracing och då få ut högre FPS och troligen lägre strömförbukning. Vill du inte ha RT förlorar du inget, tvärtom klarar du dig med enklare och billigare kort.

Sedan har vi kanske det viktigaste, vad värderar du när du spelar? Antar att du inte är luspank och inte vill spela de senaste spelen på ett gammalt GTX 1060 eller vad man nu satt på då man fortfarande kunde köpa billiga kort. Ingen shaming eller något sådant utan jag tycker man också måste värdera sin tid och vad man får ut för den. För mig är det 4K 120Hz+ med så mycket raytracing spelen erbjuder.

Och uppskalningstekniker och frame generation kommer vi få leva med, men de behöver också bli bättre.

Well 4k 120 fps kommer du inte ens komma upp med ett 4090 (beroende på titel såklart) mins jag rätt så är cyberpunk det spel som har mest funktioner av rt inlagt och med allt på max så klarar man knappt 60 fps med ett 4090 utan dlss, hell 120 fps går inte ens i 1080p.

Det jag menar är att är inte intressant förns det implementeras till 100% i spel och går att driva med ett nvidia XX6X eller amd x6xx kort. Sure är säkert här för att stanna men är många år innan det är värt att lägga ner pengar på det som konsument.

Ska vill man uppleva rt idag så sure det går i 1080p och 1440p om man nöjer sig mig 60-100 fps men i 4k är inte ens 60 fps möjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well 4k 120 fps kommer du inte ens komma upp med ett 4090 (beroende på titel såklart) mins jag rätt så är cyberpunk det spel som har mest funktioner av rt inlagt och med allt på max så klarar man knappt 60 fps med ett 4090 utan dlss, hell 120 fps går inte ens i 1080p.

https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-4090-gaming-x-trio/images/cyberpunk-2077-rt-1920-1080.png

Det jag menar är att är inte intressant förns det implementeras till 100% i spel och går att driva med ett nvidia XX6X eller amd x6xx kort. Sure är säkert här för att stanna men är många år innan det är värt att lägga ner pengar på det som konsument.

Ska vill man uppleva rt idag så sure det går i 1080p och 1440p om man nöjer sig mig 60-100 fps men i 4k är inte ens 60 fps möjligt.

Är konsoller flugor också?
Native är en fluga och kommer ersättas av uppskalning.

Finns inget som talar för att native är framtiden. Alldeles för tungdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

7900XTX är en utmärkt konkurrent till 4080, det är 4090 som de inte riktigt når. Sen är AMDs hela produktlinje en soppa just nu eftersom Navi 32 verkar vara försenad (det är två dar kvar av första halvåret, så släpper de inget senast fredag så är de ju sena) och 7900XT är dyr för vad man får. Däremot har de utmärkta mellanklassare i den meningen att förra generationens Navi 21 och 22 är prisvärda nu.

7970 var ju i särklass i några månader, eftersom AMD släppte före Nvidia den gången. Sen var det jämnt mellan 7970 GHz och 680, och 290-serien i princip jämnt med 780/första Titan. Det är Maxwell som riktigt knäcker AMD, för de har inget som kan mäta sig med Titan X, och de har inte kommit tillbaka sen dess. För Pascal så får Nvidia härja ensamt t.o.m på 1070 i ett år innan Vega dyker upp, och också där har AMD problem redan med 1080. RDNA1 är motsvarande, de kan inte mäta sig med Turing förrän ett år sent, och 2080 Ti/Titan RTX är i en alldeles egen klass.

RDNA2 lyfte dem åtminstone tillbaka till x80-nivå, så att det bara är ett toppkort högst upp som de inte kan nå. Vi kanske får nöja oss med det?

Jag vill minnas att 290 serien släpptes 1 vecka ca innan 780ti och där återtog Nvidia kronan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

med resterande kort så är rt inte användbart fullt ut utan att använda någon form av uppskalning som i sin tur skapar grafik kuggar och överlag sämre bild.

Fast gång på gång så har detta visat vara helt osant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kanske AMD hinner ikapp på GPU marknaden då?

Kanske även Intel knappar in och tar över mellanklassen?

AMD har troligtvis inget större intresse av PC-marknaden så länge man totalt dominerar konsollmarknaden. De släpper lite kort för att hänga med i bakvattnet och är nöjda med det.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Well 4k 120 fps kommer du inte ens komma upp med ett 4090 (beroende på titel såklart) mins jag rätt så är cyberpunk det spel som har mest funktioner av rt inlagt och med allt på max så klarar man knappt 60 fps med ett 4090 utan dlss, hell 120 fps går inte ens i 1080p.

https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-4090-gaming-x-trio/images/cyberpunk-2077-rt-1920-1080.png

Det jag menar är att är inte intressant förns det implementeras till 100% i spel och går att driva med ett nvidia XX6X eller amd x6xx kort. Sure är säkert här för att stanna men är många år innan det är värt att lägga ner pengar på det som konsument.

Ska vill man uppleva rt idag så sure det går i 1080p och 1440p om man nöjer sig mig 60-100 fps men i 4k är inte ens 60 fps möjligt.

Snygg cherrypicking, men tack för påminnelsen då jag har en korg med körsbär som väntar.

Med tanke på att det är det absolut mest tungdrivna spelet vi har idag så är det ändå bra trots att man valt att flaska 4090't med en för klen CPU. Vi har inte processorer idag som kan mata ett 4090 fullt ut ens. Speciellt i en så låg upplösning.

Samtidigt ser jag inget annat kort som ens är i närheten av vad ett 4090 kan ge. Nu har jag ett själv och med några få undantag så är det ganska låsta 4K 120Hz mitt kort matar ut. Cyberpunk är inte representabelt för hur ett 4090 presterar, med eller utan DLSS.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jag vill minnas att 290 serien släpptes 1 vecka ca innan 780ti och där återtog Nvidia kronan

Jo, det tog ett tag innan fine wine kickade in och 290x blev snabbare än 780ti.

Permalänk
Skrivet av D1976:

Tror du har fått det hela om bakfoten en smula 7900 XT jämförs med 4070 ti , kolla denna jämförelse i trippel A titlar.
med och utan RT i 1080p, 1440p och 4K. https://www.youtube.com/watch?v=nPuQKwVVdRg

Har inte tid att titta nu. Jag tog bara sweclockers rt tester utan dlss. Där är det i stort sett jämt skäg mellan 4070 utan ti, och 7900xtx. I ren rastrering är 7900xtx snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De har inget RTX 4090 och deras Ray Tracing prestanda är fortfarande långt efter.

Mer viktigt skulle jag säga är hur uselt deras alternativ till DLSS är. Frame generation har dom inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jag vill minnas att 290 serien släpptes 1 vecka ca innan 780ti och där återtog Nvidia kronan

Nej det var nog 2 veckor...

780Ti var en mindre uppdatering av 780, i praktiken en Titan med lägre pris och hälften så mycket minne. Den var väldigt nära 290X i det mesta och förlorar sin beskärda del av testerna:

https://www.anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-re...

(första sidan med benches, det följer flera). Om du tycker att den var det bästa kortet som fanns just då så OK, det beror nog mest på vilka spel man spelade men det är en rimlig åsikt - men det är ett kort i samma klass som 290X. Detta förändrades i nästa generation - AMD fick kämpa för att hålla jämna steg med 980, och sen hade Nvidia Titan X ovanför. Pascal var ännu värre, och Turing kunde AMD bara kontra efter ett år (med RDNA 1). RDNA2 för AMD tillbaka till att det bara är ett kort högst upp som de inte kan kontra, och det är där de står igen nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Det var ju lite lustigt får citera mig själv då: "Nvidia och AMD kunde gott lansera vart tredje år istället, som det är nu så väntar man istället på nästa generation om det gått mer än 1 år från lansering." 3090 Fine wine!!

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Vore fint om Intel passade på att lansera några kort som rockar från dag 1 2024 då

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vore fint om Intel passade på att lansera några kort som rockar från dag 1 2024 då

Sannolikheten är väldigt hög att deras Battlemage release är bättre än deras Alchemist release.
Om det är tillräckligt bra för "rockar" är mer än vad jag vågar spekulera om.

Permalänk
Medlem

Nice, perfekt att uppgradera då

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv

Bara sitta kvar och ruva på sitt 3090 då. Hade hoppats på nytt 2024 men men tålamod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej det var nog 2 veckor...

780Ti var en mindre uppdatering av 780, i praktiken en Titan med lägre pris och hälften så mycket minne. Den var väldigt nära 290X i det mesta och förlorar sin beskärda del av testerna:

https://www.anandtech.com/show/7492/the-geforce-gtx-780-ti-re...

(första sidan med benches, det följer flera). Om du tycker att den var det bästa kortet som fanns just då så OK, det beror nog mest på vilka spel man spelade men det är en rimlig åsikt - men det är ett kort i samma klass som 290X. Detta förändrades i nästa generation - AMD fick kämpa för att hålla jämna steg med 980, och sen hade Nvidia Titan X ovanför. Pascal var ännu värre, och Turing kunde AMD bara kontra efter ett år (med RDNA 1). RDNA2 för AMD tillbaka till att det bara är ett kort högst upp som de inte kan kontra, och det är där de står igen nu.

780ti är ju i snitt 11% snabbare står det? Men det borträknat så var ju AMD faktiskt i samma liga under denna tiden men efter detta så är det som du säger bara rdna2 som drog jämnt ( i ren raster prestanda dvs )

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hinner ikapp? Amd är det bättre valet sätt till prestanda/krona i alla prisklasser utom njure just nu..

Beror väl lite på vad man gör med sin dator... Och vilken funktionalitet man är ute efter. Prestanda per krona i spel är inte allt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Hoppa det hunnit komma ut någon vettig skärm innan dess då min nuvarande bara har 165hz och vilket dom flesta spelen jag spelar redan är uppe och nosar på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det jag menar är att är inte intressant förns det implementeras till 100% i spel och går att driva med ett nvidia XX6X eller amd x6xx kort. Sure är säkert här för att stanna men är många år innan det är värt att lägga ner pengar på det som konsument.

Skön arbiträr modellsiffra.

Hur tror du att RT kommer att sippra ner till låg- ooch mellansegmentet? Kan det vara genom att tillräckligt många entusiast-konsumenter är villiga att betala för en ny teknik så att det blir värt för GPU-tillverkarna att investera tid och energi på att utveckla tekniken, eller förväntar du dig att de bara ska låta pengarna läcka tills "konsumenter" (?) tycker att det är bra nog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Intressanta här är att jag tror RDNA4 lanseras 2024, men då på TSMC N4P (RX8000 och PS5 Pro).

Tadaa, Micron utannonserade nyss GDDR7 till H1 2024. För chip som släpps till kund H2 2024?