Permalänk
Inaktiv

Fel post (dödsbo)

Fått post från Länsförsäkringar som gäller personens dödsbo (ej öppnat såklart men står personens namn plus dödsbo utanpå). Jag fick lägenheten för över 1 år sedan. Vad gör jag med brevet? Skriva "Åter avsändare" bara? Går inte att stryka över adressen utan att öppna då det är bakom plastfilm, täcka över med tejp kanske?

Permalänk
Medlem

Skriv på brevet att den är felutdelad post och lägg det i PostNords låda. Detta är vad jag kunde hitta.

Edit: Ett annat alternativ. https://lawline.se/answers/vad-ar-mitt-ansvar-for-felutdelad-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fått post från Länsförsäkringar som gäller personens dödsbo (ej öppnat såklart men står personens namn plus dödsbo utanpå). Jag fick lägenheten för över 1 år sedan. Vad gör jag med brevet? Skriva "Åter avsändare" bara? Går inte att stryka över adressen utan att öppna då det är bakom plastfilm, täcka över med tejp kanske?

Hanterar själv posten för ett dödsbo atm, är din adress på brevet någonstans?
De breven jag får är skickade till

Namn Efternamn dödsbo
dödsboets adress

Sedan underst på framsidan av kuvertet stämplas eller klistras adressen det ska till

c/o Mitt namn, adress, postnummer osv

I så fall någon kanske har lagt eftersändning till fel adress. Inte säker om det hjälper dig något, men tänker om det börjar trilla in mer post för samma dödsbo så kan du ha ett spår.

EDIT: Läste en gång till, missförstod nog först. Du bor alltså på adressen det har skickats till från början?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Om det har gått lite över ett år så in det vara så att eftersändningen har upphört. Den är normalt ett år.

Permalänk
Medlem

Hör av dig till ditt lokala postkontor (googla på företagscenter samt din postort), då kan du dels få råd från dom direkt men framförallt att dom själva kan styra upp sin utdelning av post. Kan säkerligen vara nån gammal erfaren som sorterar efter minnet och då levde fortfarande den här personen och bodde på din adress.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattedatten:

Hanterar själv posten för ett dödsbo atm, är din adress på brevet någonstans?
De breven jag får är skickade till

Namn Efternamn dödsbo
dödsboets adress

Sedan underst på framsidan av kuvertet stämplas eller klistras adressen det ska till

c/o Mitt namn, adress, postnummer osv

I så fall någon kanske har lagt eftersändning till fel adress. Inte säker om det hjälper dig något, men tänker om det börjar trilla in mer post för samma dödsbo så kan du ha ett spår.

EDIT: Läste en gång till, missförstod nog först. Du bor alltså på adressen det har skickats till från början?

Det står:
Dödsbo Namn
Min adress

Jag bor alltså i dödsboet eller vad man säger, personens senaste adress före sin död. Detta var dock över 1 år sedan jag fick lägenheten (mer exakt 1 år och 4 månader).

Skrivet av joakim99:

Om det har gått lite över ett år så in det vara så att eftersändningen har upphört. Den är normalt ett år.

Vet inte vad som menas med eftersändning men personen som bodde i min lägenhet lever inte längre så jag antar att brevet ska till anhöriga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spektra:

Hör av dig till ditt lokala postkontor (googla på företagscenter samt din postort), då kan du dels få råd från dom direkt men framförallt att dom själva kan styra upp sin utdelning av post. Kan säkerligen vara nån gammal erfaren som sorterar efter minnet och då levde fortfarande den här personen och bodde på din adress.

Enklare vore att skriva nått på brevet och posta. Första gången jag har fått nått förutom strax efter hyresavtal då det var adresserad reklam men inga brev. Ev. besöka Länsförsäkringars kontor då det kommer från dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi är tacksamma om du hjälper oss. Om du har möjlighet ber vi dig stryka över mottagarnamnet och adressen på brevet, skriv "Avflyttad" eller "Okänd" på kuvertet och lägg brevet på en av våra gula brevlådor.

Jag har fått någon annans post

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det står:
Dödsbo Namn
Min adress

Jag bor alltså i dödsboet eller vad man säger, personens senaste adress före sin död. Detta var dock över 1 år sedan jag fick lägenheten (mer exakt 1 år och 4 månader).

Vet inte vad som menas med eftersändning men personen som bodde i min lägenhet lever inte längre så jag antar att brevet ska till anhöriga.

Då är jag med, i så fall är det nog en gammal eftersändning som har tagit slut, som joakim99 var inne på. Tl;dr så betalar man för eftersändning för att få post som skulle ha gått till t.ex. dödsboet, till en ny mottagare tillfälligt så att någon har ansvaret för posten, och man har eftersändningen i ett år.

Antagligen har den ettårs-perioden tagit slut nu.

Sedan vad du ska göra? För att bli av med problemet nu, antar jag du kan tejpa över adressen med någon inte genomskinlig tejp, skriva som andra har föreslagit t.ex. "Avflyttad" någonstans på kuvertet och lägga i en vanlig gul postlåda.
Vill du dra det ett steg längre, eller om det kommer fler brev, kan du dra ett kort mail till din lokala Länsförsäkringar och skriva att du får post från dem som inte är till dig. De borde kunna luska ut vart den ska ta vägen.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Rekordmedlem

Posten gör rätt och det är Länsförsäkringar som skickar den till fel adress så det är dem du bör kontakta och be dem uppdatera sin uppgifter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vet inte vad som menas med eftersändning men personen som bodde i min lägenhet lever inte längre så jag antar att brevet ska till anhöriga.

Lite mer info om eftersändning:
https://www.adressandring.se/vara-tjanster/adressandring-och-...

Permalänk
Medlem

Det bör gå att ringa skattemyndigheten för att få uppgifter på närmast levande anhörig, ifall du förklarar situationen. Med lite tur har den anhörige ett telefonnummer som går att få tag på från de sedvanliga sajterna. Rimligen kommer denne (efter SMS-kontakt) låta dig öppna brevet och se vad det innehåller. Borde vara det minst krångliga om du vill hjälpa till att få informationen till rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Posten gör rätt och det är Länsförsäkringar som skickar den till fel adress så det är dem du bör kontakta och be dem uppdatera sin uppgifter.

De plockar bara uppgifter från folkbokföringen, det är personen som hanterat dödsboet som behöver uppdatera adressen så att den uppdateras hos alla som hämtar uppgifterna från Skatteverket.