Jag, eller rättare sagt min bror, behöver köpa en dator till honom och hans 8-åriga son.
Brorsan är gammal gamer (CS 1.6 senast) och är intresserad av att datorn ska klara av CSGO i 1440p BRA och med MAX upplösning (hans egna ord).
Sonen spelar idag väldigt mycket minecraft och roblox. Det kanske inte kräver så mycket, men han är 8 år så hans intresse kan ju ändras fort.
Ni får gärna rekommendera en skärm också, helst 32” och möjlighet att hänga i väggen. Men om 32” är för stort för 1440p, så får 27” duga. Länka båda alternativ kanske?
Budget utan skärm: 20k
Vi är inga experter på att bygga datorer, men vi har gjort det förut. Är det inte megakomplicerat, så kan vi lösa det själva. Föredrar ju att handla från 1-2 butiker om man inte sparar ”mycket” på att sprida ut köpen.
- 6950 XT över 4070?
- 34” 1440p. Blir det bra med avseende på pixeldensitet?
- Adaptive sync, är det samma som freesync/gsync? Funkar till både nvidia och amd-kort?
- Är Gsync-skärmar fortfarande dyrare än freesync-skärmar?
Ja, Radeon RX 6950 XT är ett bättre grafikkort än RTX 4070. Det kan vara svårt att hitta en prisvärd 1440p-skärm som 32 tum, eftersom priset ofta blir betydligt högre jämfört med en 27-tums skärm. AMD:s FreeSync-teknik är baserad på den öppna Adaptive Sync-standarden. Adaptive Sync-tekniken fungerar med både NVIDIA- och AMD-grafikkort. Adaptive Sync är en öppen standard som syftar till att minska skärmtearing och erbjuda jämnare spelupplevelser genom att synkronisera uppdateringsfrekvensen på en skärm med bildhastigheten som genereras av grafikkortet. Ja, generellt sett är G-Sync-skärmar fortfarande lite dyrare än FreeSync-skärm
13700 skulle jag nog gissa på. Lär väl ha lite sämre prestanda i spel (beroende på spel såklart), men den har 8 kärnor P-kärnor vilket är väl att föredra.
Det är dock ett varmt monster..