Windows 12 kan få svävande aktivitetsfält

Permalänk
Melding Plague

Windows 12 kan få svävande aktivitetsfält

Microsoft har, till synes av misstag, visat upp en bild på Windows med ett fritt svävande aktivitetsfält.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det möjligt för ett företag att så konsekvent bara göra saker sämre? Vem skulle någonsin vilja bli av med ännu mer skärmutrymme i onödan?

Det är illa nog att man inte kan ha taskbaren på sidan som jag har haft i snart tjugo år för att maximera det vertikala utrymmet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hade vart nått o få ett aktivitetsfält som växer ju mer du arbetar med så den inte går från sida till sida oavsett.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Och råkar man klicka under det så döljer man det säkert.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Wow! Vilken förändring! Nu när jag vet att de fokuserar på rätt saker så kan jag äntligen uppgradera mitt Windows! /S

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Windows 8 Remake?

Spydde lite i munnen.

Microsoft gör kanske ännu en gång något absolut ingen har frågat om

Dold text
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en massa minuspoäng

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Är folk så otroligt rädda för förändringar? Detta är som det ser ut en minimal ändring som bara är rent estetisk och gör absolut ingen skillnad i hur aktivitetsfältet används (av vad vi vet från denna bild) så vad är det för fel med det?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dom knycker ju allt från KDE (som är fantastiskt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är folk så otroligt rädda för förändringar? Detta är som det ser ut en minimal ändring som bara är rent estetisk och gör absolut ingen skillnad i hur aktivitetsfältet används (av vad vi vet från denna bild) så vad är det för fel med det?

Jag håller inte riktigt med om att det inte gör någon skillnad. Om aktivitetsfältet ligger på botten av skärmen, och knapparna kan användas även när pekaren faktiskt är så långt ned den kan komma, så är det ju bara att dra muspekaren så långt nedåt du kan och justera i sidled.
Om aktivitetsfältet istället är en liten bit upp så kommer du behöva justera både vertikalt och horisontellt, för annars hamnar pekaren för långt ned och du missar knappen. Det blir en mental process extra för att faktiskt komma till knapparna på aktivitetsfältet.

Och om det här låter petigt så är det ju faktiskt sådana frågeställningar man behöver ha när man designar gränssnitt. Samma problem introducerades med det centrerade aktivitetsfältet i Windows 11 - om knappen är i hörnet så behöver du inte tänka alls, du drar bara pekaren ner till hörnet så är du på knappen. Fördelen med det centrerade är dock att det är mycket snyggare och att det är enklare att nå om din pekare är uppe till höger - så jag tror det finns fler tradeoffs där.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Det är inget misstag att visa något sådant. Jag kan inte påstå att jag bryr mig direkt. Utrymmesförlusten på dom få pixlarna gör mig inget, men det tillför inget heller funktionellt. Det finns säkert dom som uppskattar det estetiska men från mig blir det ett apatiskt "jaha?"

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Hade vart nått o få ett aktivitetsfält som växer ju mer du arbetar med så den inte går från sida till sida oavsett.

Eller en default docker som inte är snodd rakt av ifrån MacOS utan något med den egna touchen. Jag har försökt med StartAllBack att göra en docker tillsammans med Windows egna inställningar, med lite varierat resultat men det fungerar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är folk så otroligt rädda för förändringar? Detta är som det ser ut en minimal ändring som bara är rent estetisk och gör absolut ingen skillnad i hur aktivitetsfältet används (av vad vi vet från denna bild) så vad är det för fel med det?

- Mindre skärmyta.
- Outnyttjad skärmyta.
- Sämre pricksäkerhet - som Zetruz redan beskrivit, knapparna som man bara kan snabbt dra muspekaren ner till, vänster eller höger. Går ej sen.
- Allt centrerat, bidrar till ovan punkt.
- Ingen klocka.
- Ingen volymjustering.
- Ingen nätverkskonfigurering.
- Ingen merpil för att stänga av program som är igång i bakgrunden.

En del av grejerna verkar kanske finnas längst upp på skärmen, men det är svårt att se, men återigen, då blir det en extra list som tar plats, skärmyta försvinner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Är folk så otroligt rädda för förändringar? Detta är som det ser ut en minimal ändring som bara är rent estetisk och gör absolut ingen skillnad i hur aktivitetsfältet används (av vad vi vet från denna bild) så vad är det för fel med det?

Ska det behövas ett helt nytt nummer i serien för att ändra utseendet?
Med windows 7 kunde man ha flera olika i ett och samma. Sedan dess har det bara gått utför och mer och mer begränsande.
Hade det inte varit mer logiskt om man tryckt in förändringar i microsoft store och ett windows. Sen får du leka med nyheter som du vill, om det finns något intresse.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Detta är som det ser ut en minimal ändring som bara är rent estetisk och gör absolut ingen skillnad i hur aktivitetsfältet används (av vad vi vet från denna bild) så vad är det för fel med det?

Hela systray samt klockan saknas där i och för sig och är istället flyttade till övre högra hörnet?

Känns som att Microsoft kämpar med att göra Windows okörbart på laptops.

Redan idag är Teams en plåga i allt under 24" och 1440p. Ska sedan Windows i sig sno mer utrymme, så blir det inte mycket kvar av den faktiska presentationsytan.

Lite som att kolla på 16:9 film på en 4:3 TV.

För övrigt inte första gången Microsoft råkar visa detta gränssnittet.

Permalänk
Medlem

I windows 13 så blir det även zoom av dock:an... erm... jag menar aktivitetsfältet...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kan vi inte bara få OSX istället?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I windows 13 så blir det även zoom av dock:an... erm... jag menar aktivitetsfältet...
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/01/macOS-Dock-magnification-effect.jpeg

I version 14 döper de om systemet till Microsoft Activity OS, förkortat Mac OS ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kan vi inte bara få OSX istället?

Efter att apple blev ett telefonföretag så trodde jag faktist att de skulle släppa osx fritt. Hade hoppat på tåget direkt.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I windows 13 så blir det även zoom av dock:an... erm... jag menar aktivitetsfältet...
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2020/01/macOS-Dock-magnification-effect.jpeg

Behövs inte om det är iPadOS som härmas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag håller inte riktigt med om att det inte gör någon skillnad. Om aktivitetsfältet ligger på botten av skärmen, och knapparna kan användas även när pekaren faktiskt är så långt ned den kan komma, så är det ju bara att dra muspekaren så långt nedåt du kan och justera i sidled.
Om aktivitetsfältet istället är en liten bit upp så kommer du behöva justera både vertikalt och horisontellt, för annars hamnar pekaren för långt ned och du missar knappen. Det blir en mental process extra för att faktiskt komma till knapparna på aktivitetsfältet.

För mig är det här ett påhittat case. Jag har aldrig använt botten som stödhjul och nu när jag försökte så kändes det svårt. Främst så ser man ju inte musen vilket känns väldigt märkligt. Det känns även som att man måste ha problem med att styra i övrigt på resten av skärmen om man vänjer sig vid botten som stöd.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tror jag får plats med 3 st av mina aktivitetsfält i den där bilden. usch

Permalänk
Medlem

Det har funkat utmärkt att ha aktivitetsfältet och startknappen i längst ner på skärmen i nästan 30 år. Nu ändrar de bara för att ändra, inte för att förbättra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är folk så otroligt rädda för förändringar? Detta är som det ser ut en minimal ändring som bara är rent estetisk och gör absolut ingen skillnad i hur aktivitetsfältet används (av vad vi vet från denna bild) så vad är det för fel med det?

Det är ungefär som att varje gång en ny bilmodell lanseras så ändrar man vart ratten och pedalerna sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Jag håller inte riktigt med om att det inte gör någon skillnad. Om aktivitetsfältet ligger på botten av skärmen, och knapparna kan användas även när pekaren faktiskt är så långt ned den kan komma, så är det ju bara att dra muspekaren så långt nedåt du kan och justera i sidled.
Om aktivitetsfältet istället är en liten bit upp så kommer du behöva justera både vertikalt och horisontellt, för annars hamnar pekaren för långt ned och du missar knappen. Det blir en mental process extra för att faktiskt komma till knapparna på aktivitetsfältet.

Beror lite på hur de väljer att implementera den. På macOS så svävar dockan men klickytan går hela vägen till skärmkanten, det finns ingen döyta mellan dockan och kanten av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ungefär som att varje gång en ny bilmodell lanseras så ändrar man vart ratten och pedalerna sitter.

Precis så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det har funkat utmärkt att ha aktivitetsfältet och startknappen i längst ner på skärmen i nästan 30 år. Nu ändrar de bara för att ändra, inte för att förbättra.

Ja, Microsoft verkar gilla stuk före bruk tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Dom knycker ju allt från KDE (som är fantastiskt)

KDE kan man åtminstone anpassa

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Dom knycker ju allt från KDE (som är fantastiskt)

Japp, KDE är fantastiskt!

Microsoft kan ändra vad dom vill, kalla det vad dom vill, men jag kommer inte byta ifrån KDE Plasma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

För mig är det här ett påhittat case. Jag har aldrig använt botten som stödhjul och nu när jag försökte så kändes det svårt. Främst så ser man ju inte musen vilket känns väldigt märkligt. Det känns även som att man måste ha problem med att styra i övrigt på resten av skärmen om man vänjer sig vid botten som stöd.

Absolut inte påhittat, även jag gör så.
Dessutom finns en knapp längst ner till höger, som knappt syns, som är tänkt att användas så, för att komma till skrivbordet och minimera alla rutor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)