Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kristofer på Allt om Elbil ger svar på tal, tror jag.

https://alltomelbil.se/kronika-det-ar-dags-att-sluta-ljuga-om...

Skulle nämligen kunna sätta en peng på att det beror på Julia Brzezinskas blottande av hennes okunskap och vanor.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/202...

"Några minuter tidigare hade vi snurrat runt i ett industriområde för att det enligt Plugshare (den bästa appen hittills för att hitta laddstolpar) skulle finnas två snabbladdare på över 150 kilowatt lediga. Men när vi för tredje gången passerade den blå geopricken på Google Maps, som efter en närmare granskning låg mitt i vägen på mobilkartan, fick vi konstatera att där inte fanns någon laddare."

Heja Kristofer!

Ja även om hon har vissa poänger drar hon det alldeles för långt för att jag ska ta henne som trovärdig.

Permalänk
Medlem

Såg idag att något nytt bolag kommer sätta upp 3 stationer med 300kwh vid Jureskogs/Kfc i Mjölby.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Tittade lite närmare innan och jag tror Ica sätter sina dekaler på dessa: https://www.eon.se/foeretag/laddloesningar/vi-laddar-ultrasna...

Alltså 150kw. Förmodligen 1x150 2x75
Det är ju riktigt bra. Förstår inte hur dom får plats med all ström i dessa lådorna men tekniken går ju framåt. Ganska snygga. ( förutom icas gröna dekaler då..)

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Ja även om hon har vissa poänger drar hon det alldeles för långt för att jag ska ta henne som trovärdig.

Hennes trovärdighet fick sig minst sagt en törn när hon utnämnde Plugshare till bästa appen för att hitta "lappstolpar".
Stolpe ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Såg idag att något nytt bolag kommer sätta upp 3 stationer med 300kwh vid Jureskogs/Kfc i Mjölby.

Hoppas det går att ladda på mer energi i dem när dessa 300kWh är slut, blir ju bara några få laddningar annars...

Permalänk
Medlem

Telsa slängde upp typ 20 styck V3 laddare i centrala Kalmar på typ 3 veckor. Sjukaste bygget man sett. typ 20 man. V3 är väll 300kw? Står granne med en stor KC, så finns nog gott om kräm där.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av atego:

Telsa slängde upp typ 20 styck V3 laddare i centrala Kalmar på typ 3 veckor. Sjukaste bygget man sett. typ 20 man. V3 är väll 300kw? Står granne med en stor KC, så finns nog gott om kräm där.

250KW tror jag. Tyvärr för min del som har EV6 så är den bara på 400V. V4 ska va upp till 1000V har jag för mig..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av megaman01:

Tittade lite närmare innan och jag tror Ica sätter sina dekaler på dessa: https://www.eon.se/foeretag/laddloesningar/vi-laddar-ultrasna...

Alltså 150kw. Förmodligen 1x150 2x75
Det är ju riktigt bra. Förstår inte hur dom får plats med all ström i dessa lådorna men tekniken går ju framåt. Ganska snygga. ( förutom icas gröna dekaler då..)

Intressant. De jag såg var inte dessa. Ska förbi idag och kolla. Men kul att de nu börjar ställa upp mer snabbladdare även vid t ex Ica.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

250KW tror jag. Tyvärr för min del som har EV6 så är den bara på 400V. V4 ska va upp till 1000V har jag för mig..

250KW det stämmer! 20 st va det! Inga laddköer i kalmar på ett bra tag iallfall

Synd att dom bara är 400v ja för Kia/800v system!

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LeonHart:

Jag har inte hört något alls gällande uppdatering till 3.5 och jag tycker det låter konstigt att det skulle ske från verkstad. Tanken måste vara att få ordning på OTA-uppdateringarna. Det är också bilar som har 3.0 som borde stå före i tur att bli uppdaterade men dessa går fortfarande inte att uppdatera.

Men jag hoppas att jag har fel. Du får skriva här om du får någon mer info kring detta.

Du hade rätt! De ringde i fredags, "du, den där tiden du fick för uppdatering - den uppdateringen är redan gjord". Det var till 3.2, alltså. Tydligen hade det inte lagts in i systemet ännu när säljaren lämnade ut bilen till mig, så han kunde inte se. Därav dubbelbokningen.

On the flip side - jag fick i samma samtal veta att sommardäcken på bilen var lite väl slitna enligt vad verkstaden tyckte, så var inne idag och fick helt nya. Fint det, skjuter den investeringen på framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du hade rätt! De ringde i fredags, "du, den där tiden du fick för uppdatering - den uppdateringen är redan gjord". Det var till 3.2, alltså. Tydligen hade det inte lagts in i systemet ännu när säljaren lämnade ut bilen till mig, så han kunde inte se. Därav dubbelbokningen.

On the flip side - jag fick i samma samtal veta att sommardäcken på bilen var lite väl slitna enligt vad verkstaden tyckte, så var inne idag och fick helt nya. Fint det, skjuter den investeringen på framtiden.

Jag har inte hittat någon info om uppdatering till 3.5 så det kändes rimligt

Jag hoppas att de kan få lite snurr på OTA snart men vi får se vad som händer.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Android Automotive, som är utvecklad av Google, Intel ihop med biltillverkare som bland annat Volvo och Audi är open source och kan användas både med och utan Googles tjänster.

Jo det var väl ungefär vad jag sa. En del kör Android Automotive utan att använda Googles grejer fullt ut, andra är partners och är mer styrda av Googles krav. Ungefär som med Android-telefoner där man kan välja att bygga sin egen version av Android rätt fritt, men vill man ha med Play Store och liknande så får man nå Googles olika krav. Den stora skillnaden är att hårdvaran är mer styrd på Automtive-delen vad jag förstår, om man kör på Google alltså, och kraven i allmänhet blir ju hårdare för en sådan plattform än en telefon förstås.

Citat:

Android Automotive lanserades med Polestar 2

Jo, PS2 var den första bilen med det, men det utvecklades ihop med ett flertal biltillverkare.

Permalänk

Kommer signaler från media att elbilar säljer riktigt dåligt numera! Hypen över?
Blir det som med etanol som ALLA skulle ha ett tag också?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Kommer signaler från media att elbilar säljer riktigt dåligt numera! Hypen över?
Blir det som med etanol som ALLA skulle ha ett tag också?

Knappast över, kommer öka igen när dom billigare bilarna kommer.
Sen är det så också att det är endast bland privatköpen den avstannat, företagen köper i samma utsträckning (om inte mer) fortfarande.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Knappast över, kommer öka igen när dom billigare bilarna kommer.
Sen är det så också att det är endast bland privatköpen den avstannat, företagen köper i samma utsträckning (om inte mer) fortfarande.

Tror ni inte många privata ägare av elbilar upptäckt hur tragiskt jobbigt det är att äga en elbil också? Man lider nästan med barnfamiljer som sitter och laddar sina elbilar medans man svänger in och tankar bensin på ca 1 minut.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av swenorth1:

Tror ni inte många privata ägare av elbilar upptäckt hur tragiskt jobbigt det är att äga en elbil också? Man lider nästan med barnfamiljer som sitter och laddar sina elbilar medans man svänger in och tankar bensin på ca 1 minut.

Har du själv barnfamilj och elbil?
Annars ska du nog inte "lida" med andra familjer innan du har koll. Eller är du en av dom som "hade den värsta elbilen men den va skitkass, så sålde den"? Jodå, det har varit en hel del här innan och meddelat detta också..

Vi, Barnfamilj 5 pers, har inte lidit under våra år med elbil.
Tror faktiskt inte du har en aning hur det är att ladda elbil för hade du haft barn och elbil så hade du vetat att man ändå får pausa för pisspaus och annat vartannan timme med barn i bilen och det är inte jätteofta man reser över 40-50 mil åt gången heller. Så nä, det är inte tragiskt jobbigt. 15 min 30-80% tror jag ingen lider av direkt.
Mer tragiskt att dyka in i ett elbilsforum och trolla genom att förklara för alla med elbil hur jobbigt vi har det?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Har du själv barnfamilj och elbil?
Annars ska du nog inte "lida" med andra familjer innan du har koll. Eller är du en av dom som "hade den värsta elbilen men den va skitkass, så sålde den"? Jodå, det har varit en hel del här innan och meddelat detta också..

Vi, Barnfamilj 5 pers, har inte lidit under våra år med elbil.
Tror faktiskt inte du har en aning hur det är att ladda elbil för hade du haft barn och elbil så hade du vetat att man ändå får pausa för pisspaus och annat vartannan timme med barn i bilen och det är inte jätteofta man reser över 40-50 mil åt gången heller. Så nä, det är inte tragiskt jobbigt. 15 min 30-80% tror jag ingen lider av direkt.
Mer tragiskt att dyka in i ett elbilsforum och trolla genom att förklara för alla med elbil hur jobbigt vi har det?

Sitter barnen och väntar då i minst en 15 min utan att det blir att ni handlar något att äta t.ex.?

Varför kalla det trolla, kan man inte bara tycka olika?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av swenorth1:

Sitter barnen och väntar då i minst en 15 min utan att det blir att ni handlar något att äta t.ex.?

Varför kalla det trolla, kan man inte bara tycka olika?

Det är klart man kan tycka olika. Men om man uttrycker sig så pass arrogant som du gjorde så tas det lätt för trollande. Olika åsikter ska vara helt OK, men tonen de framförs i gör stor skillnad för hur dina åsikter tas emot.

Sen är det här med laddtider ofta något som framförs av de som inte har provat en elbil.

Jag har spenderat sammanlagt 20 minuter på att ladda min bil de senaste 1500 milen. Det var 10 minuter på vägen Gävle -> Göteborg och ytterligare 10 minuter på vägen hem. Resterande resor så har jag aldrig stannat för att ladda, utan all laddning har skett där bilen ändå stått parkerad: hemma, på jobbet eller på hotellets parkering. Det inkluderar flertalet resor mellan Gävle - Uppsala/Stockholm/Mora. Dessa resor gör jag utan laddstopp längs vägen.

Hur många minuter har du lagt på att åka till bensinmackar + tankning under de senaste 1500 milen?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av swenorth1:

Kommer signaler från media att elbilar säljer riktigt dåligt numera! Hypen över?
Blir det som med etanol som ALLA skulle ha ett tag också?

Skillnaden i det här fallet är att Etanol i princip bara var stort i Sverige och ett fåtal andra marknader. Elbilar växer stort i hela EU, riktigt stort i Kina, samt ganska stort i USA (om än i lägre nivåer än så länge), d.v.s på samtliga stora marknader. Betänk att den bäst säljande bilen i hela världen hittills i år är en elbil: Tesla Model Y.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Tror ni inte många privata ägare av elbilar upptäckt hur tragiskt jobbigt det är att äga en elbil också? Man lider nästan med barnfamiljer som sitter och laddar sina elbilar medans man svänger in och tankar bensin på ca 1 minut.

Låter ärligt som du har noll koll och troligen aldrig ens kört en elbil.
Båda dina påstående hittills är vanliga argument från någon som hört från en kompis som hört från grannen som hörde på stan att det var så.

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det är klart man kan tycka olika. Men om man uttrycker sig så pass arrogant som du gjorde så tas det lätt för trollande. Olika åsikter ska vara helt OK, men tonen de framförs i gör stor skillnad för hur dina åsikter tas emot.

Sen är det här med laddtider ofta något som framförs av de som inte har provat en elbil.

Jag har spenderat sammanlagt 20 minuter på att ladda min bil de senaste 1500 milen. Det var 10 minuter på vägen Gävle -> Göteborg och ytterligare 10 minuter på vägen hem. Resterande resor så har jag aldrig stannat för att ladda, utan all laddning har skett där bilen ändå stått parkerad: hemma, på jobbet eller på hotellets parkering. Det inkluderar flertalet resor mellan Gävle - Uppsala/Stockholm/Mora. Dessa resor gör jag utan laddstopp längs vägen.

Hur många minuter har du lagt på att åka till bensinmackar + tankning under de senaste 1500 milen?

Mycket bra argument! Blev lite sugen faktiskt

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Sitter barnen och väntar då i minst en 15 min utan att det blir att ni handlar något att äta t.ex.?

Varför kalla det trolla, kan man inte bara tycka olika?

Det blir att trolla när man kommer in och påstår saker som är uppåt väggarna orimligt. Som i det här fallet när du föreslår att barnfamiljer inte köper elbilar för att de måste stanna i 15-20 minuter på en resa på 50-60 mil. Det finns ingen människa som på riktigt kan tro att det är ett problem för dem.

För övrigt var hela din premiss fel från början, elbilar står fortfarande för nära 40% av nybilsförsäljningen och den mest sålda bilen i Sverige under 2023 är en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Skillnaden i det här fallet är att Etanol i princip bara var stort i Sverige och ett fåtal andra marknader. Elbilar växer stort i hela EU, riktigt stort i Kina, samt ganska stort i USA (om än i lägre nivåer än så länge), d.v.s på samtliga stora marknader. Betänk att den bäst säljande bilen i hela världen hittills i år är en elbil: Tesla Model Y.

Sen byggde ju etanol på att börja producera ett helt nytt drivmedel, med hela produktions och distributionskedjor för det. El finns redan överallt i alla hem (på de flesta marknader), och går bygga ut relativt enkelt. Kunde man producera etanol hemma med hjälp av en box på väggen så skulle alla köra etanolbil idag.

Permalänk
Medlem

Ojdå nu händer det grejor, har fått Chassinummer på min Enyaq iV80x på VGS vilket innebär att den börjat produceras (som jag har förstått det).

Lite bittert att årsmodell 24 kommer om 15 veckor troligen med nya motorer som ger bättre effektivitet, samt ny hårdvara för infotainment, men jag får ju den bil jag har beställt förhoppningsvis med nån vecka kvar av semestern så man ska väl egentligen inte klaga. Men klart man hade viljat få den där extra "bonusen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ojdå nu händer det grejor, har fått Chassinummer på min Enyaq iV80x på VGS vilket innebär att den börjat produceras (som jag har förstått det).

Lite bittert att årsmodell 24 kommer om 15 veckor troligen med nya motorer som ger bättre effektivitet, samt ny hårdvara för infotainment, men jag får ju den bil jag har beställt förhoppningsvis med nån vecka kvar av semestern så man ska väl egentligen inte klaga. Men klart man hade viljat få den där extra "bonusen"

Helt rätt, när du ser chassinummer där så är produktionen igång, när sedan regnummer dyker upp är den klar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Sen byggde ju etanol på att börja producera ett helt nytt drivmedel, med hela produktions och distributionskedjor för det. El finns redan överallt i alla hem (på de flesta marknader), och går bygga ut relativt enkelt. Kunde man producera etanol hemma med hjälp av en box på väggen så skulle alla köra etanolbil idag.

Well, det går ju att producera etanol hemma, jag har en släkting som gjort det exempelvis. Lite mer komplicerat än en box förstås, och olagligt, men det går och det är väldigt mycket lättare än att producera bensin i hemmet i alla fall.

Men ja. Vi har el dragen överallt redan, jag förstår inte hur det är ett argument mot elbilar. "Det är dyrt att bygga laddstolpar och dra elkablar, bättre att köra runt med tankbilar i all evighet för den infrastrukturen är redan på plats..." Ungefär som att argumentera för AA-batterier i telefonerna för att USB-laddare är dyra eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, det går ju att producera etanol hemma, jag har en släkting som gjort det exempelvis. Lite mer komplicerat än en box förstås, och olagligt, men det går och det är väldigt mycket lättare än att producera bensin i hemmet i alla fall.

Men ja. Vi har el dragen överallt redan, jag förstår inte hur det är ett argument mot elbilar. "Det är dyrt att bygga laddstolpar och dra elkablar, bättre att köra runt med tankbilar i all evighet för den infrastrukturen är redan på plats..." Ungefär som att argumentera för AA-batterier i telefonerna för att USB-laddare är dyra eller något.

Precis, går ju men inte riktigt hållbart. El blir ju dessutom betydligt billigare att köra på medan etanol rätt fort steg i pris och gav noll besparing, dvs inget incitament för folk att köpa.

HVO har väl mer av en framtid, men har samma brister (kräver avfall för produktion vilket naturligtvis leder till att man skövlar regnskog och använder potentiell mat för att tanka bilen istället, samt behöver transporteras långt, och innebär i slutändan ändå co2-utsläpp om än icke-fossila).

Men det finns ju en hel tråd om el vs fossil som detta passar bättre i.

Måste dock säga att det blir lite skönmålat med 15 minuter stopp nån enstaka gång. Kan så klart bli kö på storhelger. Visst byggs det fler stationer men inte lika snabbt som folk går över till elbil (men detta är ändock ett övergående problem). Sen är det långt ifrån alla bilar som laddar så snabbt i precis alla situationer. Men även där blir bilarna bättre och bättre och om 5 år då fler har elbil så kommer många av dessa bilar ha så snabb laddning vilket reducerar kö-tiden. Allt är övergående problem. Elbilar är här för att stanna, oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, går ju men inte riktigt hållbart. El blir ju dessutom betydligt billigare att köra på medan etanol rätt fort steg i pris och gav noll besparing, dvs inget incitament för folk att köpa.

HVO har väl mer av en framtid, men har samma brister (kräver avfall för produktion vilket naturligtvis leder till att man skövlar regnskog och använder potentiell mat för att tanka bilen istället, samt behöver transporteras långt, och innebär i slutändan ändå co2-utsläpp om än icke-fossila).

Men det finns ju en hel tråd om el vs fossil som detta passar bättre i.

Måste dock säga att det blir lite skönmålat med 15 minuter stopp nån enstaka gång. Kan så klart bli kö på storhelger. Visst byggs det fler stationer men inte lika snabbt som folk går över till elbil (men detta är ändock ett övergående problem). Sen är det långt ifrån alla bilar som laddar så snabbt i precis alla situationer. Men även där blir bilarna bättre och bättre och om 5 år då fler har elbil så kommer många av dessa bilar ha så snabb laddning vilket reducerar kö-tiden. Allt är övergående problem. Elbilar är här för att stanna, oavsett.

Större ökning i % med snabbladdare än ökning av antal elbilar senaste året, så det är bättre nu, enligt: Allt om elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Sitter barnen och väntar då i minst en 15 min utan att det blir att ni handlar något att äta t.ex.?

Varför kalla det trolla, kan man inte bara tycka olika?

En resa på 40 mil (Sundsvall - stockholm) med 2 små barn innebär minst två stopp varav ett är minst 45 min för att barnen ska rastas, matas, kissas - för att 5 minuter efter kissen behöva skita.. också ska stressnivån ner på rimliga nivåer innan avfärd så att ladda elbilen skulle vara ditt minsta bekymmer