Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu börjar det närma sig
Fick mail idag om att bilen är på väg till Sverige och jag vet att det kommer en båt till Halmstad idag vid 20 tiden.
Hoppas nu bara att det inte är/blir stopp i Halmstads hamn utan att det går snabbt att få in den.

Nice, visst var det en Q4 du hade beställt? När fick du reg-nummer i VGS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu börjar det närma sig
Fick mail idag om att bilen är på väg till Sverige och jag vet att det kommer en båt till Halmstad idag vid 20 tiden.
Hoppas nu bara att det inte är/blir stopp i Halmstads hamn utan att det går snabbt att få in den.

Vad snackar vi om för bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nice, visst var det en Q4 du hade beställt? När fick du reg-nummer i VGS?

Skrivet av MP-Jan:

Vad snackar vi om för bil?

Stämmer det är en Q4, regnummer dök upp i VGS när den passerat slutkontrollen och anses färdigbyggd, för min del var det den 21/6.
Chassinummer dök upp redan när den började byggas v18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Stämmer det är en Q4, regnummer dök upp i VGS när den passerat slutkontrollen och anses färdigbyggd, för min del var det den 21/6.
Chassinummer dök upp redan när den började byggas v18.

Kul!
Hur länge har du fått vänta?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lämna en liten rapport om snabbladdning från min bilresa till Berlin med familjen i en Kia Niro EV. Jag slog till på ett medlemskap i Teslas app (som jag nu sagt upp då vi är hemma igen och laddar i vår carport). Har lagt upp det som jag finner intressant med resan i punkter nedanför:

  • Vi avverkade totalt 2390km på denna tur.

  • Vårt totalpris för drivmedel Stockholm-Skåne-Berlin-Boltenhagen (Tysklands Östersjökust)-Skåne-Stockholm blev 1681:- (inkl medlemskapet i Tesla appen).

  • Vi laddade nästan bara på Tesla Superchargers, förutom ett stopp på Circle K i Tappernöje i Danmark (där vi dessutom fick dålig fart på laddningen (300kW laddare som levererade 30kW. Bilen ska iaf kunna ta emot strax över 80kW), och betalade absolut högst pris: 7,30 SEK/kWh).

  • Av totalt 15 laddstopp så upplevde vi bara trängsel på 1 av dem. Tesla SuC i Köge. Var helt galet, men vi fick ändå plats direkt, men det var på håret.

  • Alla tidigare "trängselproblem" i på Tesla SuC i Jönköping är som bortblåsta nu när de har 40 st.

  • På nervägen åkte vi rutten Gedser-Rostock, och på hemvägen Puttgarden-Rödby. Planerar man sina stopp så har båda vägar en supercharger "inom en tank".

Hoppas ovan info är till nytta för någon som funderar om de ska bege sig ut med elbilen. Jag tycker iaf att det gick sjukt smidigt, men åkte iofs inte heller så långt, eller genom så många länder.

Förtydligande
Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kul!
Hur länge har du fått vänta?

Blir väl runt 15 månader innan jag fått bilen, den beställdes 2/5-22.

Hoppas nu bara att jag inte tolkat mailet fel så att den fortfarande står i tyska hamnen, har sett en del på FB som säger att deras stått i den hamnen runt 3 veckor utan vidare besked.

Men mailet säger i ämnesraden: Din Audi Q4 e-tron är på väg till Sverige
Sen står det:
Din nya Audi är nu färdigbyggd och på väg till dig!
Hej,
I dag är en stor dag. Vi är väldigt glada att kunna berätta att din nya Audi är klar!

Bilen skeppas nu till oss. När den kommer fram till oss gör vi en sista genomgång för att säkerställa att allt är i ordning. Därefter hör vi av oss!

Sist men inte minst har dom med en bild på dom båtarna som används för att skeppa bilarna.

Blir till att kolla med säljaren på fredag om han inte hört av sig innan.

Permalänk
Medlem

Då kom det efterlängtade samtalet idag, den 27/7 blir det leverans av min nya Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då kom det efterlängtade samtalet idag, den 27/7 blir det leverans av min nya Q4

Snyggt, då hinner du kanske en premiär-tur under semestern? 🙂

Kan själv lägga till min bil i MySkoda-appen (men inte aktivera) vilket jag tror betyder att den är färdigbyggd.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har en VW ID bil som har upplevt att om det är riktigt varmt i kupen pga solen inte kan starta bilen? Jag måste starta förkylning antingen i bilen eller via telefonen så att kupen kyls ner innan jag kan starta bilen. Skumt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Någon annan som har en VW ID bil som har upplevt att om det är riktigt varmt i kupen pga solen inte kan starta bilen? Jag måste starta förkylning antingen i bilen eller via telefonen så att kupen kyls ner innan jag kan starta bilen. Skumt tycker jag.

Har du läst manualen? har ingen aning men dagens bilar är så smarta att de kanske tycker att man inte ska köra när det är 40-50 grader i bilen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du läst manualen? har ingen aning men dagens bilar är så smarta att de kanske tycker att man inte ska köra när det är 40-50 grader i bilen?

Kan vara så. Dock har det aldrig hänt tidigare åren jag har haft min ID.3. Detta är första sommaren jag har upplevt felet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Kan vara så. Dock har det aldrig hänt tidigare åren jag har haft min ID.3. Detta är första sommaren jag har upplevt felet.

Kommer väll uppdateringar titt som tätt så det kanske är något nytt i dom?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer väll uppdateringar titt som tätt så det kanske är något nytt i dom?

Jag har inte fått nån uppdatering på 1,5 år.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Snyggt, då hinner du kanske en premiär-tur under semestern? 🙂

Kan själv lägga till min bil i MySkoda-appen (men inte aktivera) vilket jag tror betyder att den är färdigbyggd.

Jajamän, börjar 4v semester v29 så det kommer hinnas med ett antal turer under semestern

Jag kunde också lägga till bilen i Audi appen med chassinummer sen tidigare, så det dröjer nog inte länge innan du hör mer
Kan ju dock inte aktivera den förrän man hämtar och får bilens aktiveringskod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då kom det efterlängtade samtalet idag, den 27/7 blir det leverans av min nya Q4

Grattis, helt sjukt att du klarat av att vänta, hoppas den uppfyller alla dina förväntningar och mer därtill 😃

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jajamän, börjar 4v semester v29 så det kommer hinnas med ett antal turer under semestern

Jag kunde också lägga till bilen i Audi appen med chassinummer sen tidigare, så det dröjer nog inte länge innan du hör mer
Kan ju dock inte aktivera den förrän man hämtar och får bilens aktiveringskod.

Snyggt, tror jag kommer få min typ sista semesterveckan. Hinner inte njuta av den på semestern men fick den för tidigt för att få årsmodell 24, men bara att gilla läget 🙂

Ja precis aktivering är när som tar bort transportlåset som jag förstått det, men nu väntar den nog bara på regnummer som borde landa när som helst! Övertaggad nu 😀😀😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Grattis, helt sjukt att du klarat av att vänta, hoppas den uppfyller alla dina förväntningar och mer därtill 😃

Jo man får ju hoppas man inte blir besviken nu när man väntat så länge, men jag tror nog jag kommer bli nöjd
Sen att dom nu sista 16 dagarna kommer vara jobbigare att vänta än dom 14 månader som redan passerat är väl ingen högoddsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Grattis, helt sjukt att du klarat av att vänta, hoppas den uppfyller alla dina förväntningar och mer därtill 😃

Skrivet av MacAllan:

Jo man får ju hoppas man inte blir besviken nu när man väntat så länge, men jag tror nog jag kommer bli nöjd
Sen att dom nu sista 16 dagarna kommer vara jobbigare att vänta än dom 14 månader som redan passerat är väl ingen högoddsare

Kommer ju att ha fått vänta lika länge, och har själv intalat mig att ju längre leveranstid, ju mer pengar hinner jag spara till kontantinsats som minskar lånet när räntorna är så höga. Men nog fasen har man suttit och grubblat över att beställa en Tesla eller köpa nåt annat begagnat, nästan varje dag 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Tänkte bara lämna en liten rapport om snabbladdning från min bilresa till Berlin med familjen i en Kia Niro EV. Jag slog till på ett medlemskap i Teslas app (som jag nu sagt upp då vi är hemma igen och laddar i vår carport). Har lagt upp det som jag finner intressant med resan i punkter nedanför:

  • Vi avverkade totalt 2390km på denna tur.

  • Vårt totalpris för drivmedel Stockholm-Skåne-Berlin-Boltenhagen (Tysklands Östersjökust)-Skåne-Stockholm blev 1681:- (inkl medlemskapet i Tesla appen).

  • Vi laddade nästan bara på Tesla Superchargers, förutom ett stopp på Circle K i Tappernöje i Danmark (där vi dessutom fick dålig fart på laddningen (300kW), och betalade absolut högst pris: 7,30 SEK/kWh).

  • Av totalt 15 laddstopp så upplevde vi bara trängsel på 1 av dem. Tesla SuC i Köge. Var helt galet, men vi fick ändå plats direkt, men det var på håret.

  • Alla tidigare "trängselproblem" i på Tesla SuC i Jönköping är som bortblåsta nu när de har 40 st.

  • På nervägen åkte vi rutten Gedser-Rostock, och på hemvägen Puttgarden-Rödby. Planerar man sina stopp så har båda vägar en supercharger "inom en tank".

Hoppas ovan info är till nytta för någon som funderar om de ska bege sig ut med elbilen. Jag tycker iaf att det gick sjukt smidigt, men åkte iofs inte heller så långt, eller genom så många länder.

Trevlig rapport och kul att det fungerade så bra!

Har tryckfelsnisse varit framme?
300 kW på CircleK låter inte som dålig fart, finns det nån bil som kan ta emot den effekten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Någon annan som har en VW ID bil som har upplevt att om det är riktigt varmt i kupen pga solen inte kan starta bilen? Jag måste starta förkylning antingen i bilen eller via telefonen så att kupen kyls ner innan jag kan starta bilen. Skumt tycker jag.

ID.4 GTX 2022 och har aldrig varit med om det på två somrar även om den stått i gassande sol på jobbet och jag glömt att starta kylning via app:en innan.. Jag skulle prata med VW om det för att se om det är någon sensor som spökar.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kommer ju att ha fått vänta lika länge, och har själv intalat mig att ju längre leveranstid, ju mer pengar hinner jag spara till kontantinsats som minskar lånet när räntorna är så höga. Men nog fasen har man suttit och grubblat över att beställa en Tesla eller köpa nåt annat begagnat, nästan varje dag 😅

Resonerade lite på samma sätt, dvs att man hinner sätt undan mer pengar innan den kommer.
Dock har jag aldrig varit inne på att beställa en annan bil, men det beror väl på att jag från början fick 15/8-23 som leveranstid och har varit inställd på detta.

Men sen den fick produktionsvecka har jag "terrat" säljaren för info om hur det går, känner att det kanske varit lite som denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Trevlig rapport och kul att det fungerade så bra!

Har tryckfelsnisse varit framme?
300 kW på CircleK låter inte som dålig fart, finns det nån bil som kan ta emot den effekten?

Önskar att det vore tryckfel men tyvärr inte. Jag var dock lite otydlig (har redigerat det nu). Laddaren var en 300kW, men Kia Niro EV är ju en bil som inte snabbladdar särskilt fort tyvärr (därav billigare än EV6). Fick bara ut c:a 30kW där. Kan ju varit laddkurvan förstås, men på Tesla Norrköping så brände den ju på i 87kW under ett ganska långt spann (tror det var från 40-70%). Minns tyvärr inte vilket spann jag laddade på Circle K laddaren.

Har samtidigt hört lite om EV6 (med sin 800V-teknik) som inte alls kommer överens med Tesla laddarna (tror det var lite högre upp i tråden). Verkar vara tvärtom med Niro EV. Den älskar Tesla SuC, men är inte så förtjust i 300kW. Eller så kan det bara varit något med just den stolpen jag laddade på. Får undersöka det närmre, men reser så sällan långt med bilen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

ID.4 GTX 2022 och har aldrig varit med om det på två somrar även om den stått i gassande sol på jobbet och jag glömt att starta kylning via app:en innan.. Jag skulle prata med VW om det för att se om det är någon sensor som spökar.

Jag tror jag väntar istället på 3.2 mjukvaran som jag ska få snart. Kanske det fixar felet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Trevlig rapport och kul att det fungerade så bra!

Har tryckfelsnisse varit framme?
300 kW på CircleK låter inte som dålig fart, finns det nån bil som kan ta emot den effekten?

Om vi tänker att Geely-koncernen delar teknik så bör 800V-plattformarna, åtminstone teoretiskt, kunna det.

Lotus Eletre kan det

Den bygger ju på Electric Premium Architecture (EPA) och delas då med kommande Polestar 3 och 5, liksom Zeekr 001 och 009.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag har inte fått nån uppdatering på 1,5 år.

Då är får du nog ringa/maila tillverkaren för mer info om problemet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Resonerade lite på samma sätt, dvs att man hinner sätt undan mer pengar innan den kommer.
Dock har jag aldrig varit inne på att beställa en annan bil, men det beror väl på att jag från början fick 15/8-23 som leveranstid och har varit inställd på detta.

Men sen den fick produktionsvecka har jag "terrat" säljaren för info om hur det går, känner att det kanske varit lite som denna

https://media.tenor.com/UzSDY8jEnw4AAAAC/are-we-there-yet-simpsons.gif

Har inte ens fått prel-datum så tankarna har ju gått att man kanske inte ens hinner få den innan bonusen ändå försvinner i mars nästa år. Finns dom som väntat 700 dagar utan leverans 🙂 och med ID7 "runt hörnet" blir man ju sugen, men ni är ju valet enkelt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Om vi tänker att Geely-koncernen delar teknik så bör 800V-plattformarna, åtminstone teoretiskt, kunna det.

Lotus Eletre kan det
https://youtu.be/Zz7L-uZe_tQ

Den bygger ju på Electric Premium Architecture (EPA) och delas då med kommande Polestar 3 och 5, liksom Zeekr 001 och 009.

Nyckelordet här är nog 800V, Circle Ks laddare har väl inte stöd för 800V på det vis som Ionity har, alltså att laddaren inte kan erbjuda en lägre A och högre V istället? Du borde t.ex. inte komma upp i 230 kW med din Kia hos Circle K. Åker en Audi e-tron GT just nu och lyckades igår komma upp i 266 kW (270 max) hos Ionity, rätt häftigt, men nog inte möjligt med dagens Hypercharger-laddare (som Circle K använder). Sen är ju 300 kW delat på 2, så är man två bilar blir det 150 kW istället.

Är det något man kan konstatera när man kollar specifikationer inom elbilsladdning så är det att alla siffror ska tas med en stor nypa salt. Att gemene man ska förstå 400V vs 800V, varför bilen laddare snabbare där men inte här, hur laddkurvan fungerar och hur mycket man ska ladda kommer nog kräva ganska många år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har någon fått elbilsbidraget? Frugan plockade ut en IX3 i andra halvan av oktober och det har ännu inte dykt upp några pengar. Jag har ju sett att de skickar ut papper från Transportstyrelsen för de som beställde senast 8e november så frågan är ifall hon ligger i den högen pga. någon typ av filtrering. Eller kan det dröja såpass länge innan man får sina pengar?

Permalänk
Medlem

I år får elbilen stanna hemma på semestern. Har de senaste fyra åren tydligt märkt av ökningen av elbilar och köer vid laddarna. Att vi även flyttat till Åre ifrån Stockholm och ska på semester i Skåne bidrar. Orkar inte lägga energi på planering, köångest eller frustration över eventuellt strul med laddningen. Därför får E-tronen stanna hemma och diesel Superben får resa Sverige runt.

Till vardags är dock elbilen helt perfekt. Speciellt här uppe där det blir en del mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har någon fått elbilsbidraget? Frugan plockade ut en IX3 i andra halvan av oktober och det har ännu inte dykt upp några pengar. Jag har ju sett att de skickar ut papper från Transportstyrelsen för de som beställde senast 8e november så frågan är ifall hon ligger i den högen pga. någon typ av filtrering. Eller kan det dröja såpass länge innan man får sina pengar?

Har ni kollat med handlaren där bilen köptes?
Verkar som att BMW inte riktigt hade full koll på vad som gällde när det handlade om elbilsbonusen (blev ju lite huller om buller där på slutet). Däremot verkar ju ni ha beställt och fått bilen innan ändringen i elbilsbonus, så ni och BMW borde ha kollat upp Transportstyrelsens prislista, som anger det priset som gäller för bilmodellen - oavsett priset ni fick på kontraktet.

Artikel hos ViBilägare

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt