Permalänk
Medlem

Asus eller MSI spelskärm?

Hej

Jag har fått för mig att ASUS är bra skit, pojken hittade ett erbjudande på Mediamarkt på en MSI 27" 170hz skärm för 2200:-
Men jag lägger gärna till några hundra och får en ASUS 27" 165hz.

Tar hemskt gärna emot tips på vad ni skulle ha valt av dessa två!

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

ASUS gör en hel del bra prylar. Och en del mindre bra.
Samma med MSI.

Utan mer detaljerad information om skärmmodellerna är det omöjligt att säga vilken av dem som är bäst, eller mest prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

ASUS gör en hel del bra prylar. Och en del mindre bra.
Samma med MSI.

Utan mer detaljerad information om skärmmodellerna är det omöjligt att säga vilken av dem som är bäst, eller mest prisvärd.

Fast jag kom på en sak nu, ingen av dessa skärmarna stödjer hans 4K gfx-kort så jag får nog leta vidare.

Förstår, då kommer det här:

Specifikation för MSI G2712 27" FHD Gamingskärm med FreeSync Premium och 170Hz
Tekniska egenskaper

Typ av produkt: Gamingskärm
Typ av panel: IPS (In-Plane Switching)
Skärmstorlek (cm): 69 cm
Skärmstorlek (tum): 27 tum
Synk-teknologi: FreeSync Premium
Artikelnummer: 1350575

Utrustning

Bildstandard: Full HD
Skärmupplösning: 1920 x 1080
Skärmupplösning: Full HD 1920 x 1080
Bildförhållande: 16:9
Responstid (ms, GtG): 1
Betraktningsvinkel horisontell: 178 °
Betraktningsvinkel vertikalt: 178 °
Ljusstyrka: 250 cd/m²
Color depth: 8-bit
Color space (DCI-P3): 81.8 %
Color space (sRGB): 101.91 %
Color space (Adobe RGB): 85.67 %
Antal färger: 16.7 miljoner
Bildfrekvens (Hz): 165
Native frame rate: 170 Hz
Kontrast: 1100:1
Dynamisk kontrast: 100000000:1

Utrustning

Inbyggda högtalare: Nej
Lutningsvinkel: -5° ~ 20°
Anslutningar: 2st HDMI (Supports FHD@144Hz as specified in HDMI 1.4b), 1st DP (Supports FHD@170Hz as specified in DisplayPort 1.2a with overclocking), 1st Earphone out
HDMI Version: 1.4b
DisplayPort Version: 1.2
Integrerad USB-hubb: Nej
Specialfunktioner: CONSOLE MODE Support FHD@120Hz

Connectivity

Anslutningar: 2st HDMI (Supports FHD@144Hz as specified in HDMI 1.4b), 1st DP (Supports FHD@170Hz as specified in DisplayPort 1.2a with overclocking), 1st Earphone out
HDMI Version: 1.4b
DisplayPort Version: 1.2
Integrerad USB-hubb: Nej

Allmänna egenskaper

Typ av produkt: Gamingskärm
VESA-standard: 100 x 100
Serie: G2712
Färg: Svart
Höjd utan stativ: 368.3 mm
Djup utan stativ: 45 mm
Mått med stativ, B x H x D: 61.25 cm / 454 mm / 454 mm
Bredd med stativ: 61.25 cm
Höjd med stativ: 454 mm
Djup med stativ:
454 mm
Vikt: 5.8 kg
Vikt: 5.8 kg
Medföljande tillbehör:
Tillverkargaranti: 1 år

Energideklaration (EU 2017/1369)

Energieffektivitetsklass (EU 2017/1369): D
EU Energieffektivitetsklass (EU 2017/1369): A-G
Energieffektivitetsklass (HDR): D
Bildförhållande: 16:9
Skärmstorlek (cm): 69 cm
Skärmstorlek (tum): 27 tum
Uppdateringsfrekvens: 170 Hz

Dölj produktspecifikation

Typ av bildskärm LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm
Energiklass Klass E
Energikonsumtion per år 21 kWh
Diagonal storlek 27"
Paneltyp IPS
Bildförhållande 16:9
Ursprunglig upplösning Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 165 Hz
Pixelhöjd 0.311 mm
Ljusstyrka 250 cd/m²
Kontrastförhållande 1000:1
Färgstöd 16,7 miljoner färger
Färgskala 72% NTSC
Responstid 1 ms (MPRT)
Vertikal uppdateringshastighet 48 - 144 Hz
Horisontell uppdateringshastighet 52 -184 kHz
Gaming Ja
Horisontell visningsvinkel 178
Vertikal visningsvinkel 178
Skärmbeläggning Bländskydd
Bakgrundsbelysningsteknik LED-bakgrundsbelysning
Egenskaper HDCP, utan ram, Trace Free Technology, ASUS GamePlus, flimmerfri teknik, Motion Blur Reduction, FreeSync Technology, ASUS GameVisual Technology, GameFast Input Technology, Low Blue Light teknologi
Dimensioner (BxDxH) 61.409 cm x 21.379 cm x 45.434 cm - med ställ
Vikt 4.4 kg
EAN 4718017695985
MPN 90LM05X0-B01170
Ljud
Typ Högtalare - stereo
Uteffekt / kanal 2 Watt
Anslutning
Gränssnitt 2 x HDMI
DisplayPort
Hörlurar
Mekanisk
Displaylägesjusteringar Vridbar bas, lutning
Lutningsvinkel -5/+23
Vridningsvinkel 15
VESA-infästningsgränssnitt 100 x 100 mm
Diverse
Egenskaper Plats för säkerhetslås (kabellås säljs separat)
Standarder som följs DisplayPort 1.2
Typ av säkerhetsplats Kensington säkerhetsplats
Strömtillförsel
Inspänning AC 120/230 V (50/60 Hz)
Strömkonsumtion (driftläge) 21.4 W
Strömförbrukning för SDR (På-läge) 21.4 kWh/1 000 h
Strömförbrukning (typisk) 16 Watt
Strömkonsumtionsställ med 0.5 Watt
Strömkonsumtion (vid läge av) 0.5 Watt
Mått och vikt
Mått och vikt (komponenter) Utan ställ - bredd: 61.409 cm - djup: 5.695 cm - höjd: 36.4 cm - vikt: 3.4 kg
Mått och vikt (brutto)
Emballagets bredd 68 cm
Emballagets djup 52.5 cm
Emballagets höjd 17.1 cm
Emballagets vikt 7.4 kg
Tillverkarens garanti
Service och support 3 års garanti

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ToddeSwe:

Fast jag kom på en sak nu, ingen av dessa skärmarna stödjer hans 4K gfx-kort så jag får nog leta vidare.

Grafikkort är inte bundna till en upplösning utan klarar galant av att visa bild i en uppsjö olika, inklusive de skärmar du kollat på. Däremot kommer enklare grafikkort ha väldigt svårt med att driva spel i höga upplösningar.

Vad är det för grafikkort han har? Det räcker med modellnamn, klistrar du in alla specifikationer och säljargument blir ditt inlägg jobbigt att läsa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara några större skillnader mellan skärmarna. Lite småsaker, men inga viktiga saker som skiljer sig.

Själv skulle jag inte köpa någondera skärmen. Köper jag en 27-tums skärm eller större vill jag att den klarar högre upplösning än 1920x1080.
Dessutom klarar ingen av dem att justeras i höjdled, vilket för mig är ett krav när jag köper bildskärm.

Men om man nöjer sig med en spelskärm av det enklare slaget så duger nog bägge fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Grafikkort är inte bundna till en upplösning utan klarar galant av att visa bild i en uppsjö olika, inklusive de skärmar du kollat på. Däremot kommer enklare grafikkort ha väldigt svårt med att driva spel i höga upplösningar.

Vad är det för grafikkort han har? Det räcker med modellnamn, klistrar du in alla specifikationer och säljargument blir ditt inlägg jobbigt att läsa.

Grafikkortet sätter väl vad man kan välja och sedan är det upp till skärmen att leverera upplösningen?! Den skärmen han har idag är ingen 4K så han kan max ha 1920x1080 nu.

Han har ett:

Nvidia Geforce 2060 RTX

https://www.evga.com/products/Specs/GPU.aspx?pn=fffe7484-a611...

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ser inte ut att vara några större skillnader mellan skärmarna. Lite småsaker, men inga viktiga saker som skiljer sig.

Själv skulle jag inte köpa någondera skärmen. Köper jag en 27-tums skärm eller större vill jag att den klarar högre upplösning än 1920x1080.
Dessutom klarar ingen av dem att justeras i höjdled, vilket för mig är ett krav när jag köper bildskärm.

Men om man nöjer sig med en spelskärm av det enklare slaget så duger nog bägge fint.

Tack, bra synpunkter som jag tar med mig.

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem

En person sa nyss att hans grafikkort inte klarar mer än en 144Hz skärm. Var kan man läsa om vad man ska ha för skärm till ett speciellt grafikkort?

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ToddeSwe:

En person sa nyss att hans grafikkort inte klarar mer än en 144Hz skärm. Var kan man läsa om vad man ska ha för skärm till ett speciellt grafikkort?

Den personen har fel, för det är inte så det fungerar. En skärm däremot, de har en övre gräns i frekvens vilket beror på panel och hårdvara som inte kan köras snabbare än vad den är konstruerad för.

Frekvensen du får ut från grafikkortet är istället ett resultat av den totala bandbredden som signalen kräver, dvs kombinationen av upplösning, frekvens och färgdjup. På det kommer andra variationer som påverkar bandbredden, till exempel lägre upplösnig på färgerna (4:2:2 och 4:2:0-subsampling) samt DSC, Display Stream Compression som komprimerar signalen.

Men för enkelhetens skull (det blir mycket tabeller annars) talar man om 8 bitar och RGB med full färgupplösning samt ingen DSC.

Talar du om din polares RTX 2060-kort? Tråden är lite rörig kring vad det frågas om?

I sådana fall är det full, aktuell, fart på dess Displayport, HBR3 ≈32 Gbps medan HDMI är på den förra nivån "2.0" med 18 Gbps.

1920x1080 i 60 Hz är ≈4,5 Gbps. Så max frekvens med...
DP/HBR3: max ≈400+ Hz
HDMI/2.0: max 240 Hz

4K/UHD 3840x2160 i 60 Hz ≈17 Gbps
DP/HBR3: max 120 Hz
HDMI/2.0: max 60 Hz

Sedan sätter förstås skärmen sin gräns och sina möjligheter ovanpå detta.

Permalänk
Medlem

Det du vill ha är en skärm med upplösningen 1440p i antingen 144 eller 170hz.
Sedan finns det olika typer av skärmtyper (VA, IPS, TN & OLED, som alla ger olika typer av svärta och betraktningsvinklar).

Jag har haft min 27" IPS med 170hz i kombo med ett RTX 2080 grafikkort vilket har funkat galant.
Tycker IPS är en bra avvägning mellan både färger, ljusstyrka och svärta, men som sagt så är det upp till var och en vad som passar ens behov.

Så, har ni grafikkortet RTX 2060, så kommer det fungera väldigt bra med t.e.x. en 27" IPS skärm med 170hz.
Kom ihåg att använda en DisplayPort-kabel, så att ni kan uttnyttja skärmen till fullo och aktivera G-Sync i Nvidia's kontrollpanel.

En annan sak att tänka på är att ifall man vill spela i den fulla upplösningen så kan en del spel vara mer trögdrivna än andra, men ställer man bara ned grafikinställningarna lite så kan man ofta nå 100+ bilder per sekund. Även uppskalningstekniker såsom FSR2 och DLSS kan man använda för att höja sina "FPS" (bilder per sekund) ytterligare för att uppleva en ännu lenare bildupplevelse i spel. Det enda man då "offrar" är själva bildkvalitén, som kan se lite grynigare ut eftersom spelet renderas i lägre upplösning än vad skärmens upplösning är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den personen har fel, för det är inte så det fungerar. En skärm däremot, de har en övre gräns i frekvens vilket beror på panel och hårdvara som inte kan köras snabbare än vad den är konstruerad för.

Frekvensen du får ut från grafikkortet är istället ett resultat av den totala bandbredden som signalen kräver, dvs kombinationen av upplösning, frekvens och färgdjup. På det kommer andra variationer som påverkar bandbredden, till exempel lägre upplösnig på färgerna (4:2:2 och 4:2:0-subsampling) samt DSC, Display Stream Compression som komprimerar signalen.

Men för enkelhetens skull (det blir mycket tabeller annars) talar man om 8 bitar och RGB med full färgupplösning samt ingen DSC.

Talar du om din polares RTX 2060-kort? Tråden är lite rörig kring vad det frågas om?

I sådana fall är det full, aktuell, fart på dess Displayport, HBR3 ≈32 Gbps medan HDMI är på den förra nivån "2.0" med 18 Gbps.

1920x1080 i 60 Hz är ≈4,5 Gbps. Så max frekvens med...
DP/HBR3: max ≈400+ Hz
HDMI/2.0: max 240 Hz

4K/UHD 3840x2160 i 60 Hz ≈17 Gbps
DP/HBR3: max 120 Hz
HDMI/2.0: max 60 Hz

Sedan sätter förstås skärmen sin gräns och sina möjligheter ovanpå detta.

Sorry jag förutsatte du hade läst mina andra inlägg om att detta är till min son.

Det är hans grafikkort jag snackar om 2060 RTX och den personen som sa detta tror jag inte vill att han ska ha bättre skärm än hen. Så det funkar att köpa den skärmen till min sons dator som f.ö är en Ryzen 5 2600 och 16 GB minne plus geforce 2060 RTX kortet. När du blir så där teknisk så tappar du mig.

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Det du vill ha är en skärm med upplösningen 1440p i antingen 144 eller 170hz.
Sedan finns det olika typer av skärmtyper (VA, IPS, TN & OLED, som alla ger olika typer av svärta och betraktningsvinklar).

Jag har haft min 27" IPS med 170hz i kombo med ett RTX 2080 grafikkort vilket har funkat galant.
Tycker IPS är en bra avvägning mellan både färger, ljusstyrka och svärta, men som sagt så är det upp till var och en vad som passar ens behov.

Så, har ni grafikkortet RTX 2060, så kommer det fungera väldigt bra med t.e.x. en 27" IPS skärm med 170hz.
Kom ihåg att använda en DisplayPort-kabel, så att ni kan uttnyttja skärmen till fullo och aktivera G-Sync i Nvidia's kontrollpanel.

En annan sak att tänka på är att ifall man vill spela i den fulla upplösningen så kan en del spel vara mer trögdrivna än andra, men ställer man bara ned grafikinställningarna lite så kan man ofta nå 100+ bilder per sekund. Även uppskalningstekniker såsom FSR2 och DLSS kan man använda för att höja sina "FPS" (bilder per sekund) ytterligare för att uppleva en ännu lenare bildupplevelse i spel. Det enda man då "offrar" är själva bildkvalitén, som kan se lite grynigare ut eftersom spelet renderas i lägre upplösning än vad skärmens upplösning är.

Tack för svaret, du tycker inte han ska ha en 200Hz då?
Han sa precis det där att man spelar inte på dom där upplösningarna ändå så det är liksom overkill att köpa.
Så man ska köpa en speciell kabel som får detta att funka då inte hdmi?! Ska googla detta.

Tack!

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Tack för svaret, du tycker inte han ska ha en 200Hz då?
Han sa precis det där att man spelar inte på dom där upplösningarna ändå så det är liksom overkill att köpa.
Så man ska köpa en speciell kabel som får detta att funka då inte hdmi?! Ska googla detta.

Tack!

Det beror helt på vad man har för krav. 200hz kan man alla gånger köpa, men sen att kunna utnyttja dom 200 bilderna per sekund lär inte hända med ett RTX 2060 i tunga spel i upplösningen 1440p. Ifall spelen är lättdrivna, absolut. Skrivbords-upplevelsen (surfa websidor osv) är det dock inga problem med, det kommer upplevas väldigt lent och fint.

Har man inga speciella krav på att skärmen ska vara lite skarpare, dvs högre upplösning, så kommer nog en 1080p skärm fungera utmärkt. Då är blir även spel mer lättdrivna. Men tänk på att ju större storlek man har på skärmen (i tum") så kommer man lättare att kunna se pixlarna och kanske uppleva det som störande. Men går man inte större än 27" så funkar det (tycker jag).

Nu när jag tänker på det så lär det följa med en kabel, annars kan man behöva köpa tex en HDMI / DisplayPort kabel som stödjer den höga "refreshraten" på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Det beror helt på vad man har för krav. 200hz kan man alla gånger köpa, men sen att kunna utnyttja dom 200 bilderna per sekund lär inte hända med ett RTX 2060 i tunga spel i upplösningen 1440p. Ifall spelen är lättdrivna, absolut. Skrivbords-upplevelsen (surfa websidor osv) är det dock inga problem med, det kommer upplevas väldigt lent och fint.

Har man inga speciella krav på att skärmen ska vara lite skarpare, dvs högre upplösning, så kommer nog en 1080p skärm fungera utmärkt. Då är blir även spel mer lättdrivna. Men tänk på att ju större storlek man har på skärmen (i tum") så kommer man lättare att kunna se pixlarna och kanske uppleva det som störande. Men går man inte större än 27" så funkar det (tycker jag).

Nu när jag tänker på det så lär det följa med en kabel, annars kan man behöva köpa tex en HDMI / DisplayPort kabel som stödjer den höga "refreshraten" på skärmen.

Tack då får det bli en 170Hz, lite onödigt att ha något man inte använder och dessutom betala det dubbla.

Visa signatur

ToddeSwe