Spelutvecklare får verktyg inför Nintendo Switch 2

Permalänk
Melding Plague

Spelutvecklare får verktyg inför Nintendo Switch 2

Uppgifter pekar mot att utvecklare nu får tillgång till både hårdvara och mjukvaruverktyg för att ta fram spel till Nintendos nästa konsol.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Intressant! Hoppas Nintendo lanserar något oväntat!

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Skulle kunna bli mitt första nintendo sen Nintendo DS

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag som just köpte switch, ångrar det inte alls perfekt med lite Zelda när barnen sover

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kanske dags och klara av Zelda i höst sen eller nått och sälja av switchen.
Köper man denna sen när det är dags.

Permalänk
Medlem

Då får jag planera in en resa till Japan lagom tills Switch 2 släpps! Har lyckats samla minst en konsol från varje generation sedan första GameBoy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då får jag planera in en resa till Japan lagom tills Switch 2 släpps! Har lyckats samla minst en konsol från varje generation sedan första GameBoy!

Coolt!

Vilka har du haft alla konsoler (och kanske har?)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tänker på en ny Nvidia Shield om de nu Nvidia igen som ska ta fram processorn Hurra!

Permalänk
Avstängd

Så nyheten är vadå? Att spelutvecklare får sina utvecklingskit innan prylen går att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Coolt!

Vilka har du haft alla konsoler (och kanske har?)

* Game Boy
* Game Boy Color
* Game Boy Color (Pikachu Edition)
* Game Boy Advance
* Game Boy Advance SP
* Game Boy Micro (Mario 20th Anniversary)
* Nintendo DS
* Nintendo DS Lite
* Nintendo DSi (PokéMon White Edition)
* Nintendo 3DS
* Nintendo New 3DS
* Nintendo Switch
* Nintendo Switch Lite (PokéMon Sword/Shield)

Lite så ser min samling ut idag "Tyvärr" har jag kvar alla konsoler!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Så nyheten är vadå? Att spelutvecklare får sina utvecklingskit innan prylen går att köpa?

Jag rekommenderar att du läser artikeln om du är intresserad av den.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom samarbetar med Nvidia och att det genom det kommer en ny Nvidia Shield TV 🤞

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

ATT de får utvecklingens-kit kanske?
Dvs prylen är iaf inte 100 år bort.

Permalänk
Medlem

Kan nog behövas en Switch 2 nu när Asus ROG Ally och Steam Deck finns!

Man kan inte ens streama Netflix eller liknade tjänster på Switch, det är bedrövligt!

Kanske en tidsfråga innan vi får handhållna Xbox & Playstation också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om "Switch 2" använder sig utav Ryzen Z2 till CPU.
För varje ny konsol brukar Nintendo ha något nytt och intressant, undrar vad det skulle vara denna gång i.s.f.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara någon form av "Remote Play" funktion samt att dockan i sig skulle kunna vara en basstation med starkare grafik än det som skulle finnas i de handhållna.
Detta skulle innebära att när man spelar dockat så får man tillgång till högre prestanda och att man samtidig även kan spela med högre prestanda från dockan utan att vara dockad genom att använda Remote Play funktionen via wifi. Är man ute på vift utanför sin wifi så skulle det då bli den lägre prestandan.

Typ som en Wii U (eller kombination av gamla Wii + Switch) fast där "Gamepad controllern" eller själva Switch:en även fungerar som standalone utan dockan/basstationen.

Gillade hur Wii U kunde visa extra information på sin touch display och ha touch funktioner på gamepad:en medans man spelade på TV:n.

I förlängningen skulle det även innebära en mer långlivad konsol då man skulle kunna uppgradera basstationen för bättre prestanda när man spelar hemmavid och behålla den handhållna delen som den är.

Wii U var en god idé men snubblade lite på sitt utförande och kommunikation/marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

En bärbar PS Remote (Project Q) har visats upp:
https://www.theverge.com/2023/5/24/23736595/sony-project-q-pl...

En handhållen Xbox behövs inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kan nog behövas en Switch 2 nu när Asus ROG Ally och Steam Deck finns!

Man kan inte ens streama Netflix eller liknade tjänster på Switch, det är bedrövligt!

Det är ju helt upp till Netflix att det saknas. De gjorde ju en app till Wii liksom men där tog det också är innan de släppte appen. Mediafolket är inte de snabbaste att haka på trender.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är ju helt upp till Netflix att det saknas. De gjorde ju en app till Wii liksom men där tog det också är innan de släppte appen. Mediafolket är inte de snabbaste att haka på trender.

Tror inte det är Netflix som är propblemet, Netflix finns på ALLA plattformar utom Nintendo!

Netflix fanns för Wii U men inte 3DS (trots det hade utlovats länge). Det är nog bara Nintendo som är så lata att de inte orkar underhålla en app. Jag köpte både min 3DS och Switch bla för jag räknade med att de skulle släppa Netflix, men ikke. Hade varit skönt att kunna se på Netflix på Switchen istället för mobilen eller surfplattan

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Tror inte det är Netflix som är propblemet, Netflix finns på ALLA plattformar utom Nintendo!

Netflix fanns för Wii U men inte 3DS (trots det hade utlovats länge). Det är nog bara Nintendo som är så lata att de inte orkar underhålla en app. Jag köpte både min 3DS och Switch bla för jag räknade med att de skulle släppa Netflix, men ikke. Hade varit skönt att kunna se på Netflix på Switchen istället för mobilen eller surfplattan

Att Netflix inte hade en app på 3DS det stämmer inte. Den stängdes ner runt 2020 då 3DS är en död plattform numera, men den har funnits.

Likaså finns det andra appar för videoströmning på Switch för t.ex Youtube redan, så att Nintendo skulle ha något fundamentalt emot konceptet stämmer nog inte.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HappyPie:

Hade varit kul om "Switch 2" använder sig utav Ryzen Z2 till CPU.
För varje ny konsol brukar Nintendo ha något nytt och intressant, undrar vad det skulle vara denna gång i.s.f.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara någon form av "Remote Play" funktion samt att dockan i sig skulle kunna vara en basstation med starkare grafik än det som skulle finnas i de handhållna.
Detta skulle innebära att när man spelar dockat så får man tillgång till högre prestanda och att man samtidig även kan spela med högre prestanda från dockan utan att vara dockad genom att använda Remote Play funktionen via wifi. Är man ute på vift utanför sin wifi så skulle det då bli den lägre prestandan.

Typ som en Wii U (eller kombination av gamla Wii + Switch) fast där "Gamepad controllern" eller själva Switch:en även fungerar som standalone utan dockan/basstationen.

Gillade hur Wii U kunde visa extra information på sin touch display och ha touch funktioner på gamepad:en medans man spelade på TV:n.

I förlängningen skulle det även innebära en mer långlivad konsol då man skulle kunna uppgradera basstationen för bättre prestanda när man spelar hemmavid och behålla den handhållna delen som den är.

Wii U var en god idé men snubblade lite på sitt utförande och kommunikation/marknadsföring

Att köra AMD GPU skulle fungera helt OK, men varför skulle någon som redan använder ARM64 på en bärbar plattform vilja byta till x86_64?

Ta dagens konsoler, GPU-mässigt står de sig lysande mot mobiler/iPad men CPU-mässigt är dagens mobiler och framförallt iPad Air/Pro rejält förbi i CPU-kraft. Då jämför vi ändå plattformar där den ena är väldigt kompakt och fläktlös vilket inte kan sägas om konsolerna.

Historiskt har problemet med ARM64 varit att endast Apple haft riktigt hög absolut prestanda. Sedan introduktionen av Arms Cortex X serie finns nu även det alternativet för "övriga".

ROG Ally (Ryzen Z1, så Zen 4) vs Steam Deck (betydligt lägre klockad Zen 2) visar vari huvudproblemet för både konsoler men framförallt handhållna består i.

Rå-prestanda är CPU-delen i stort sett dubbelt så hög i ROG Ally, GPU-prestandan är någonstans 2,5-3 gånger högre.

Problem 1: normalt när man minskar effekten ökar perf/W rätt ordentligt, fast finns en punkt när man passerat design-optima för kretsen och då skalar effekt samt prestanda ungefär lika mycket -> perf/W blir konstant. Ryzen Z1 verkar nå den punkten runt 20-25 W, MT CPU-prestanda skalar under det rätt linjärt med effekt.

Problem 2 är relaterat. Man slår i effekt-taket redan genom att enbart använda CPU-delen, men det handlar om en systemkrets som också har en i sammanhanget kraftig GPU som vid spelande kommer behöva minst hälften av effektbudget. Kort och gott vill man ha en CPU som lämnar så mycket som är absolut möjligt av effektbudget till GPU, historisk har det varit i alla fall 3:1 bättre perf/W i ARM64 CPUer jämfört med x86_64.

Resultatet av detta syns när ROG Ally ställs mot Steam Deck i verkliga spel, prestandaskillnaden här är långt mindre än vad den borde vara givet rå-prestanda. Allt kommer ned till att Z1 får sin prestanda till stor del från långt högre frekvenser jämfört med systemkretsen i Steam Dock. När både CPU och GPU aktiveras slår Z1 stenhårt i effekttaket

Klicka för mer information
Visa mer

Det skrivet: finns tyvärr en icke försumbar risk att Nintendo väljer x86_64, allt hänger på priset. Nuvarande Tegra X1 var inte på något sätt ett optimalt val för Switch (plattformen var delvis omodern redan vid lansering), det kom ner till att de fick en vrakpris.

Själv hoppas jag att denna generation konsoler blir sista på x86_64. Redan innevarande generation skulle haft bättre absolut CPU-prestanda om de valt ARM64 då Cortex X1 (som har ~35 % högre prestanda/MHz mot Zen 2, avståndet har ökat till Arms fördel i senare generationer) i praktiken fanns som alternativ. För Nintendos del får man hoppas att de är en av få som faktiskt lyckas samarbete med Nvidia mer än en generation så de stannar på en modern CPU ISA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gjorde samma när Switch begav sig, var dock omöjligt att få tag på någon. Och då kollade jag både i Osaka och Tokyo

Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 48gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem

Måste ba nämna att bilden som använts i denna artikeln har visat sig vara fake. NX2 finns inte i Dev portalen än utan personen som släppte "leaken" gjorde en classic "inspect element"

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Gjorde samma när Switch begav sig, var dock omöjligt att få tag på någon. Och då kollade jag både i Osaka och Tokyo

De fanns i mitten! Gifu! (Nagoya)

Permalänk
Medlem

Nintendo har stora problem att pressa ut spel från sin egen katalog och portarna har uppenbarligen svårt att köra på den minst sagt föråldrade hårdvaran så istället är konsolen överöst med indie games. Genom att höja kravet på hårdvaran kommer de kunna ta in fler externa portar och då kanske inte utbudet känns så fattigt längre.

Imponerande att de lyckades lura på sina kunder en konsol som presterade mer eller mindre som Wii U från 2012, bärbarhet är uppenbarligen högt rankat bland användarna. De lyckas fortfarande sälja långt bättre än både XBOX och Playstation enligt deras egna siffror!

Vi har ägt de flesta konsoler från Nintendo och tyvärr även Switchen. Vi som bara spelar hemma vid TVn såg ingen skillnad att gå mellan Wii U och Switchen, det var bara ett väldigt dyrt byte. kommer med största sannolikhet inte köpa någon Switch 2.0.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nintendo har stora problem att pressa ut spel från sin egen katalog och portarna har uppenbarligen svårt att köra på den minst sagt föråldrade hårdvaran så istället är konsolen överöst med indie games. Genom att höja kravet på hårdvaran kommer de kunna ta in fler externa portar och då kanske inte utbudet känns så fattigt längre.

Imponerande att de lyckades lura på sina kunder en konsol som presterade mer eller mindre som Wii U från 2012, bärbarhet är uppenbarligen högt rankat bland användarna. De lyckas fortfarande sälja långt bättre än både XBOX och Playstation enligt deras egna siffror!

Vi har ägt de flesta konsoler från Nintendo och tyvärr även Switchen. Vi som bara spelar hemma vid TVn såg ingen skillnad att gå mellan Wii U och Switchen, det var bara ett väldigt dyrt byte. kommer med största sannolikhet inte köpa någon Switch 2.0.

Bärbarhet har inte med saken att göra. Nintendos 2-3 egna titlar som jämt anses som de bästa spelen någonsin av Nintendo fans är vad som säljer.

Det var inge skilnad med wii som var en gamecube med fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Du har redan fått svar om 3ds. Har du ens konsolerna eller hittar du bara på?
Nintendo underhåller ju inte andras appar. Det ligger helt och hållet på Netflix om de vill släppa en app och uppdatera den. Tror du att det är Nintendo som skapat och uppdaterar YouTube appen?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bärbarhet har inte med saken att göra. Nintendos 2-3 egna titlar som jämt anses som de bästa spelen någonsin av Nintendo fans är vad som säljer.

Det var inge skilnad med wii som var en gamecube med fjärrkontroll.

Och ändå sålde Wii U så dåligt? Varför säljer Switchen så mycket bättre?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Och ändå sålde Wii U så dåligt? Varför säljer Switchen så mycket bättre?

Mycket berodde nog på dålig marknadsföring, konstiga namnval, dålig appstore och att dom kanske var lite före sin tid.

Många förstod inte att det var en ny konsol som dom släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

YouTube, Hulu, Funimation, Twitch, Crunchyroll och Pokémon TV finns till Switch. Dock är inte alla tjänster tillgängliga i lilla Sverige.

Ang. Netflix till 3DS, så tror jag det bara släpptes i USA?