Windows-uppdateringar kan sänka SSD-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Gjorde ett test på min 980.
<Uppladdad bildlänk>
Har alla senaste valfria uppdateringar och allt på win 11, man kan undra vad som skiljer våra system åt?

Kollade nyss efter nya uppdateringar och såg att jag inte har (KB5027303) installerad. Testar installera den och hoppas på "normal" prestanda igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Alla vi som kan något vet ju att NT4 är bäst.

Stabilt som urberget Men kanske lite utdaterat idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

nej den, win2k, XP och win7 är nog i olika allvarlighetsgrad inte längre så säkra att de tål att kopplas in direkt mot publik internet.

Så fort porten är öppen för RDP på publik IP-adress så är det snart botar som är där och knackar och hoppas att det är så gammal version att man kan hacka sig in...

Permalänk
Medlem

Min 6 år gamla Intel 600p series NVMe SSD med 54000 timmars drift tid och över 100Tb skrivet till den tuggar fortfarande på i 1850 MB/s i win 11 med senaste uppdateringarna. Det är samma som den hade när den var ny.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Rekordmedlem

De förbereder för onlineversionen genom att göra den lokala slöare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Alltså egentligen är ens användning utav datorer idag betydligt mer internet-fokuserad än tidigare, mycket man kör och gör händer i en browser….

Men!, alla ev program som jag kör i Windows idag fungerar utan att jag behöver hitta ersättare för var och en som gör ett halvdant jobb.

Sedan spelar jag inte supermycket, MEN…
Jag vill ändå att samtliga spellaunchers fungerar.
Det mesta jag har är på Steam, men en del på Uplay eller så, men vill inte måla in mig i att det kommer krångla. Vill jag spela Diablo 2 res. så får ju Battle.net också fungera.

Jag tycker väl personligen inte att det där var ett svar på min fråga men kör i vind.
Tolkar jag det du skriver så låter det som att du sitter väldigt bekväm och inte gärna försöker finna alternativ eftersom du inte måste.
Så du tillåter dig själv att bli behandlad som du blir av Microsoft.
Likställ det med ett destruktivt förhållande där ena parten misshandlar den andra parten men den misshandlade förmår sig inte att göra sig fri, kanske p.g.a rädsla för osäkerheten som finns bortom nuvarande situation.

Iallafall. Alternativ finns när du är redo.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ostbullen:

Man kan köra fulingen att köra battle.net genom steams "lägg till icke steam-spel" Kör atm igenom d4 på linux, och har för mig att d2 res också skulle fungera sist jag kollade!

Jo jo, men det är väl lite mer än ”bara lägga till icke Steam spel”

Eller stödjer tex Ubuntu proton out of the box och kan man köra Windows filer native nu utan massa jox ?

Jag tror dock jag hade varit ganska nöjd sålänge det mesta hade funkat out of the box utan att pilla för mycket. Har testat Steam deck’s skrivbordsläge en del och det hade nog funkat ok för mig på den stationära, men vilken dist. är det man skall kolla på för att komma nära det ?

Det finns väl nån fork utav SteamOS för att köra på andra system, men det har väl ändå mest fokus på spel och sedan desktop?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av backspace:

Jag tycker väl personligen inte att det där var ett svar på min fråga men kör i vind.
Tolkar jag det du skriver så låter det som att du sitter väldigt bekväm och inte gärna försöker finna alternativ eftersom du inte måste.
Så du tillåter dig själv att bli behandlad som du blir av Microsoft.
Likställ det med ett destruktivt förhållande där ena parten misshandlar den andra parten men den misshandlade förmår sig inte att göra sig fri, kanske p.g.a rädsla för osäkerheten som finns bortom nuvarande situation.

Iallafall. Alternativ finns när du är redo.

Namedrop’a några då.

Klart som fan man är bekväm när man kört Windows i 20+ år, jag kan ju det utantill och använder det på daglig basis i flera olika versioner i mitt jobb då våra applikationer etc kräver det.

Så man är ju inrutad i en värld där alla byggpelare är Windows i någon form. Det är inte jättekonstigt då att man vet hur man gör saker i det nämnda OS’et och drar sig lite för att utforska ny mark när man behöver få en sak gjord.

Lite som att du står inför ett fysiskt vägval;

Den ena vägen går till vänster, den har du kört tusentals gånger och vet hur den ser ut och hur varje kurva är.
Men det finns också en väg till höger… men denna har du aldrig kört på, nästan inga andra i din närhet kör den heller.

Då blir kontentan att vill man komma fram i tid så tar man vägen till vänster, för man vet vad man får och man vet vad som kommer hända längs vägen.

Men som sagt, kanske hänt massor nu bara sista året på fronten att vara ett alternativ till Windows, ett bättre och mer lättnavigerat alternativ ?

Sist jag körde in Linux som en form utav ersättning var PopOs för 1,5år sedan ungefär, men blev att jag trillade tillbaka på Windows ändå.
Ubuntu är väl det jag kört absolut mest när det kommer till Linux och kan ändå hantera det, men jag känner mig inte hemma per ’se.

Man jag antar att det är GNOME jag skall köra vidare med då? Även om SteamDeck kör Arch och det funkar bra - så är det väl andra kommandon där ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jo jo, men det är väl lite mer än ”bara lägga till icke Steam spel”

Eller stödjer tex Ubuntu proton out of the box och kan man köra Windows filer native nu utan massa jox ?

Jag tror dock jag hade varit ganska nöjd sålänge det mesta hade funkat out of the box utan att pilla för mycket. Har testat Steam deck’s skrivbordsläge en del och det hade nog funkat ok för mig på den stationära, men vilken dist. är det man skall kolla på för att komma nära det ?

Det finns väl nån fork utav SteamOS för att köra på andra system, men det har väl ändå mest fokus på spel och sedan desktop?

Japp, efter installationen av battle.net så måste du göra samma process igen, fast med battle.net launcher.exe. därefter kan du launcha battle.net genom steam som ingenting, och installera och starta spel mm Och nä ubuntu supportar inte proton out of the box. Du måste installera steam först.

Gällande desktop environment så har jag inte använt steam os, men om man vill ha mest user friendly experience utan att behlva plocka fram terminalen så hade jag nog testat ubuntu eller pop.os(har inte testat pop.os själv, men ska tydligen vara en mer spelinriktad distro baserad på ubuntu).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Livsnjutare 😎

Aha ok, men vänta lite nu…

Att installera Steam på Ubuntu eller dylikt är ju inte svårt. Men när jag installerar Steam, då får jag proton automatiskt då eller ?

Det var nyheter för mig… 😃👏🏼

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Namedrop’a några då.

Klart som fan man är bekväm när man kört Windows i 20+ år, jag kan ju det utantill och använder det på daglig basis i flera olika versioner i mitt jobb då våra applikationer etc kräver det.

Så man är ju inrutad i en värld där alla byggpelare är Windows i någon form. Det är inte jättekonstigt då att man vet hur man gör saker i det nämnda OS’et och drar sig lite för att utforska ny mark när man behöver få en sak gjord.

Lite som att du står inför ett fysiskt vägval;

Den ena vägen går till vänster, den har du kört tusentals gånger och vet hur den ser ut och hur varje kurva är.
Men det finns också en väg till höger… men denna har du aldrig kört på, nästan inga andra i din närhet kör den heller.

Då blir kontentan att vill man komma fram i tid så tar man vägen till vänster, för man vet vad man får och man vet vad som kommer hända längs vägen.

Men som sagt, kanske hänt massor nu bara sista året på fronten att vara ett alternativ till Windows, ett bättre och mer lättnavigerat alternativ ?

Sist jag körde in Linux som en form utav ersättning var PopOs för 1,5år sedan ungefär, men blev att jag trillade tillbaka på Windows ändå.
Ubuntu är väl det jag kört absolut mest när det kommer till Linux och kan ändå hantera det, men jag känner mig inte hemma per ’se.

Man jag antar att det är GNOME jag skall köra vidare med då? Även om SteamDeck kör Arch och det funkar bra - så är det väl andra kommandon där ?

Windows är tydligen inte så hemskt eftersom du väljer att gå tillbaka till det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Själv har jag kört Windows i snart 30 år här, då jag började med Windows 3.11. Har däremot alltid kört minst ett annat OS vid sidan om. AmigaOS, OS/2, GNU/Linux, macOS etc.

Nu kör jag främst Windows 10 LTSC, macOS Ventura samt Ubuntu LTS.

Ang. gammal vana, så fungerar numera min Ubuntu-installation mer som Windows än Windows i sig Kör Gnome här med tillägg som "Dash to Panel" och "Arc Menu". Då jag kör Open-Shell i Windows 10, så är systemen idag så lika att jag ibland glömmer bort vilken miljö jag sitter i Går även i vanligt Linux-maner att konfigurera i oändlighet!

https://extensions.gnome.org/extension/1160/dash-to-panel/
https://extensions.gnome.org/extension/1228/arc-menu/

Vill man istället ha ett system som ser ut som macOS eller kommande Windows 12, så finns Dash to Dock:
https://extensions.gnome.org/extension/307/dash-to-dock/

Dold text

Så ang. skrivbordsmiljö, så hade jag valt att börja med GNOME tillsammans med GNOME Tweaks och tilläggen ovan. Är du sedan fortfarande osäker på GNOME, så testa valfri distribution i exempelvis Virtualbox med olika skrivbordsmiljöer tills du hittar något du gillar. Live-versioner är smidigast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Är det någon i denna tråd som faktiskt har testat om de påverkas av detta eller ska man bara skriva "Höhö Windows 11 dåligt" och klicka vidare?

Precis, känner igen detta symptom från varenda tråd om Nvidia...

Har precis byggt en ny dator och valde Windows 11 för att nyttja E-cores maximalt. Windows 10 är tydligen inte optimerat för detta. Har nog aldrig haft en dator som startar så snabbt men får väl köra lite mätningar på lagringen för att se vad jag får ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Aha ok, men vänta lite nu…

Att installera Steam på Ubuntu eller dylikt är ju inte svårt. Men när jag installerar Steam, då får jag proton automatiskt då eller ?

Det var nyheter för mig… 😃👏🏼

Jadå! Det är en inställning i steam man gör bara som är "tillåt att installera spel non native till Linux" eller något i den stilen, sen är det bara att installera spel hur som helst Valve har gjort det rätt smidigt där!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag har också kollat hastigheten på min M.2, Kingston KC3000 NVMe Gen 4 2TB, med 7000 MB/sek skriv- och läshastighet. Men jag fattar inte hur riktigt hur man läser av detta. De två längst ner ska vara långsammare vad jag fattar det som? Men kan någon förklara om detta är bra eller dåligt? Det känns dåligt, höhö...

Jag fick samma resultat oavsett om jag hade KB5027303 installerad eller inte.

Så... är detta bra eller dåligt:

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Hedersmedlem

@MrPlow Du kan i regel hitta siffror online att jämföra med.
Som denna, också KC3000 2 TB:

https://www.kitguru.net/components/ssd-drives/simon-crisp/kin...

(Bilden till vänster av de som är CrystalDiskMark.)

Dina siffror verkar inte så bra med andra ord.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@MrPlow Du kan i regel hitta siffror online att jämföra med.
Som denna, också KC3000 2 TB:

https://www.kitguru.net/components/ssd-drives/simon-crisp/kin...

(Bilden till vänster av de som är CrystalDiskMark.)

Dina siffror verkar inte så bra med andra ord.

Tack för detta!
Jag insåg dock att en inställning under "settings" hade hoppat till "Default" och därmed var inte "NVMe SSD" markerat, vilket gav en rätt stor skillnad när jag testade igen:
Kanske andra ska vara uppmärksamma på också som testat och fått dåliga resultat.

Tredje raden var ju faktiskt rätt bra i jämförelse med kitguru.nets test
Annars hade de två översta bättre resultat

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av walkir:

Själv har jag kört Windows i snart 30 år här, då jag började med Windows 3.11. Har däremot alltid kört minst ett annat OS vid sidan om. AmigaOS, OS/2, GNU/Linux, macOS etc.

Nu kör jag främst Windows 10 LTSC, macOS Ventura samt Ubuntu LTS.

Ang. gammal vana, så fungerar numera min Ubuntu-installation mer som Windows än Windows i sig Kör Gnome här med tillägg som "Dash to Panel" och "Arc Menu". Då jag kör Open-Shell i Windows 10, så är systemen idag så lika att jag ibland glömmer bort vilken miljö jag sitter i Går även i vanligt Linux-maner att konfigurera i oändlighet!

Så ang. skrivbordsmiljö, så hade jag valt att börja med GNOME tillsammans med GNOME Tweaks och tilläggen ovan. Är du sedan fortfarande osäker på GNOME, så testa valfri distribution i exempelvis Virtualbox med olika skrivbordsmiljöer tills du hittar något du gillar. Live-versioner är smidigast!

Tusen tack !! 😃

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pahi78:

Före juni 2023-uppdatering:
<Uppladdad bildlänk>
Efter juni 2023-uppdatering:
<Uppladdad bildlänk>

Något sämre sekventiell skrivprestanda med Q8T1 efter uppdateringen, annars marginell skillnad.
*Edit: 980Pro 2TB

Skrivet av D.:

Frågan här är ju vad, mer exakt, som de ändrat. Om det går att lösa/ändra någonstans djupare in i registret el energischemat, el om det är något hårdkodat. För en del av förändringarna de gör kan ibland återställas så.

Är också nyfiken, går kanske att gissa från testresultat något om orsakerna. Att döma av de enda "före vs. efter"-resultat vi sett i tråden, från @pahi78 (följ länken till första citerade inlägget för siffrorna), så kan det i vart fall bli en försämring vid större ködjup (Q8 vs Q1) vid 1M-skrivningar, men inte uppenbart vid 4k-skrivningar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Prova att byta till "settings nvme SSD" så får du prestanda vad disken klarar

Ok, tack. Siffrorna ser lite mer realistiska ut nu.
Klar försämring med juni 2023-uppdateringen.

Samsung 980Pro 2TB före juni 2023-uppdatering:

Samsung 980Pro 2TB efter juni 2023-uppdatering:

Permalänk
Medlem
Skrivet av pahi78:

Ok, tack. Siffrorna ser lite mer realistiska ut nu.
Klar försämring med juni 2023-uppdateringen.

Samsung 980Pro 2TB före juni 2023-uppdatering:
<Uppladdad bildlänk>
Samsung 980Pro 2TB efter juni 2023-uppdatering:
<Uppladdad bildlänk>

Tack, där har vi ytterligare evidens för försämring vid stora ködjup (QN där N > 1) och stora skrivningar (>= 128k), åtminstone om det bara är en tråd som skriver (T1).

Q1T1 = 1 operation (läs eller skriv) i taget från 1 tråd
Q8T8 = 8 operationer i taget från 8 trådar
Q128T1 = 128 operationer i taget från 1 tråd
...

(Ködjup = antal parallella operationer som varje tråd begär)

I teorin ska ett ködjup > 1 aldrig vara sämre än ködjup = 1 på en SSD, men det är det på Win11 efter uppdateringen enligt ditt tidigare test. Det verkar vara någonting i kärnans IO-köhantering som blivit knas. Många vanliga Windowsoperationer har dock ködjup = 1, t.ex. om man kopierar en fil i Explorer. Så i många fall gör det ingen praktisk skillnad.

En annan möjlighet är att problemet gäller parallella operationer generellt. Fler parallella trådar förväntas också öka läs- och skrivprestanda jämfört med färre trådar. Det hade iofs varit intressant att se resultaten förSEQ1M Q1T8 vs Q1T1 - men bara om du ids. Ctrl-Q ger ett fönster med inställningar för testerna, där du kan ändra ködjup och antal trådar. Om Q1T8 ger sämre prestanda än Q1T1 efter uppdateringen, då är problemet inte begränsat till köhanteringen utan till parallella stora skrivningar generellt.

Men kolla såklart bara om du ids och är nyfiken, det ger inga omedelbara workarounds utan bara en inringning av problemet

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Ni som testat och får sämre prestanda efter updatering har ni win11 pro eller home?
Har win11 pro retail och har haft turen att inte få några försämringar på diskarna på någon av updateringarna som nämns.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sitter nog kvar på 10an till 12 kommer.

Är inne på samma spår. Elvan känns lite som ett hafsverk som varannan uppdatering verkar göra saken bättre för att i nästa uppdatering göra saken sämre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är inne på samma spår. Elvan känns lite som ett hafsverk som varannan uppdatering verkar göra saken bättre för att i nästa uppdatering göra saken sämre.

Kanske varannan versions grejen med windows håller i sig om 12an blir bra.
Tycker windows borde ha lite olika "skins". Från xp kanske och framåt?
Fanns väll något windows som körde med det? Kan ha varit xp att man kunde välja win95 eller 98 tema så det såg ut som de äldre med små välbehövliga tweaks.
Det kanske vore något?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Shit alltså, körde lite ssd benchmarks nu och ve och fasa, hastigheterna var typ:ish halverade... (för dig som inte orkar läsa- det berodde på annat än windowsuppdateringar i mitt fall)

Men något stämde inte för resultaten varierade rätt friskt när jag körde fler gånger. Ibland närmare utlovad hastighet, ibland typ 1/6 av det. Till synes helt ologiskt. Tills jag började titta närmare på disktemperaturen. Verkar som att när disken rapporterar 70+ grader så throttlar den.

Har visst optimerat fläktkurvor lite väl hårt mot tystnad (datorn är nästan knäpptyst under maxlast), så nu blir det inte mycket luftflöde kring disken och tempen stiger fort. Trots kylfläns.
Får väl fixa det där.

Men när jag riktade en fläkt rakt mot disken så minskade tempen drastiskt och det verkar som att hastigheterna är riktigt bra. Tror inte jag är drabbad av win11-uppdateringarnas förstörelse , helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Microsofts allt mer ökande inkompetens upphör aldrig att förvåna. Borde i sig inte vara någon fara så länge lagringsenheterna och kärnorna blir snabbare i takt med att Microsofts inkompetens ökar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt tydligt att Windows 11 är något sorts betatest då var och varannan uppdatering halverar prestandan för något.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

”Det är bara att byta till Linux!”

Ja, förutom att det inte är så ”bara”, vilket alla ’gurus’ som försöker lura på helt okunniga och ointresserade att byta till Linux aldrig tycks ha förmågan att förstå. Det är nästan som att flertalet datoranvändare inte är hyper-nördar med systemadministration som ett av sina största fritidsintressen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

”Det är bara att byta till Linux!”

Ja, förutom att det inte är så ”bara”, vilket alla ’gurus’ som försöker lura på helt okunniga och ointresserade att byta till Linux aldrig tycks ha förmågan att förstå. Det är nästan som att flertalet datoranvändare inte är hyper-nördar med systemadministration som ett av sina största fritidsintressen.

Att många installerar Ubuntu/liknande till sina pensionerade föräldrar som har noll problem att använda det tyder väl på att det inte riktigt krävs någon sysadmin för att köra Linux längre?
Det finns ju massvis med distar där du kan installera dem med några klick, få drivrutiner till grafikkort automatiskt, drar in Steam som sedan låter dig köra tusentals spel utan att du ens behöver förstå att du inte kör Windows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Att många installerar Ubuntu/liknande till sina pensionerade föräldrar som har noll problem att använda det tyder väl på att det inte riktigt krävs någon sysadmin för att köra Linux längre?
Det finns ju massvis med distar där du kan installera dem med några klick, få drivrutiner till grafikkort automatiskt, drar in Steam som sedan låter dig köra tusentals spel utan att du ens behöver förstå att du inte kör Windows.

Jo, det är för att de inte rör eller ens försöker ändra någonting. Fel syntax en gång så går det plötsligt snabbare att installera om än att försöka rulla tillbaka ändringarna av något man aldrig kunde föreställa sig skulle påverka operativsystemet, typ rätt syntax var "srpäng mitt OS" men du råkade skriva "spräng mitt OS".

Man gör dem även en massiv otjänst genom att de inte kan få hjälp av någon annan med ens de enklaste problemen längre, medan väldigt många fler har kommit i kontakt med Windows egenheter någon gång.