Hej!
Jag sålde nyligen ett grafikkort här på sweclockers marknad. Det är ett kort som jag använde fram till 2-3 veckor innan jag sålde det. Det funderade utan problem när jag tog ut det, och har sedan legat i orginalförpackning inkl den stöt-skyddande plastpåsen. Försäljningen skedde fysiskt och personen som köpte fick inspektera kortet med händer och ögon vid försäljning.
Köparen hörde av sig idag och sa att grafikkortet inte fungerade. Att det frös skärmen och gav artefakter i spel. Personen säger sig ha testat andra grafikkort i datorn, så att det är det grafikkort jag sålde som det är fel på.
Personen hade också som första åtgärd efter att det inte fungerat tagit av kylaren och ersatt kylpastan (som hen sa såg uttorkad ut).
Nu vill personen att jag köper tillbaka det då det inte fungerade.
Har läst lite på sweclockers men hittar inte något som helt stämmer med mitt fall. Vad är regeln/kotym här? Vem tar risken i ett sånt här köp?
Vill ju inte uppfattas som att ha scammat någon och senast jag använde det så fungerade det ju. Det som gör det lite extra komplicerat är att personen plockat bort kylaren utan att fråga mig först.
Jag hade sagt stort nej på att ta tillbaka kortet. Du vet inte ens om det är samma kort som du sålde till honom. Som annan i tråden har sagt, han kan ha fuckat upp sitt eget, och försöker nu ge det trasiga till dig och få tillbaka pengarna. Då sitter han med ditt kort och pengarna. Du har inte kvar något nummer som identifierar kortet, så du vet att han ger dig kortet du faktiskt sålde honom?