Permalänk

Tål hemelektronik läsk?

Hej vet inte vart jag skulle göra denna tråden så moderator får gärna flytta den om den ligger fel.

Lyckades med en klantig bedrift idag. Tappade en oöppnad burk läsk i golvet som såklart gick sönder och fick ett hål i sig som spruta ut hela läsken som en rejäl fontän på mitt Xbox One, Xbox One kontroll och datorskärm som stod på golvet. Allt var avstängt när detta hände så drog ut sladdarna och började hämta papper och vatten och började torka upp läsken. Har nu låtit det få stå torka. Men tror ni att det kommer fungera? Hur länge bör man vänta innan man provar starta igång allt? Elektronik och vätska är ju knappast det bästa? Har någon lyckats med en liknande klantig bedrift? I värsta fall får jag väl spara pengar och köpa nytt men…

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej vet inte vart jag skulle göra denna tråden så moderator får gärna flytta den om den ligger fel.

Lyckades med en klantig bedrift idag. Tappade en oöppnad burk läsk i golvet som såklart gick sönder och fick ett hål i sig som spruta ut hela läsken som en rejäl fontän på mitt Xbox One, Xbox One kontroll och datorskärm som stod på golvet. Allt var avstängt när detta hände så drog ut sladdarna och började hämta papper och vatten och började torka upp läsken. Har nu låtit det få stå torka. Men tror ni att det kommer fungera? Hur länge bör man vänta innan man provar starta igång allt? Elektronik och vätska är ju knappast det bästa? Har någon lyckats med en liknande klantig bedrift? I värsta fall får jag väl spara pengar och köpa nytt men…

Borde inte vara något problem, men du kan ta en titt på detta för vad du bör göra nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på var läsken hamnar, om den bara är på lådan är det liten risk för nått värre än kladd men har den hamnat på nån elektronikkomponent kan den påverka funktionen.
Bildsidan på en skärm och "rätt sida" på xboxen är ganska täta så du får väl fundera på var läsken stänkte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så om jag fattar er båda rätt är det bara att vänta nu ett tag typ ungefär 24h och bara hoppas på det bästa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

Så om jag fattar er båda rätt är det bara att vänta nu ett tag typ ungefär 24h och bara hoppas på det bästa?

Fråga dig var det stänkte, finns det nån öppning mot elektroniken med läskstänk runt hålet eller hamnade läsken på höljet ?

Det är bara du som kan bedöma chanserna att det kommit in läst i elektroniken och om det är liten chans så prova om det funkar, är det stor risk så kan det vara bra att plocka isär apparaten och rengöra den men läsk på lådan är bara kladdigt och påverkar inte funktionen, möjligen då om handkontrollen blir seg på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fråga dig var det stänkte, finns det nån öppning mot elektroniken med läskstänk runt hålet eller hamnade läsken på höljet ?

Det är bara du som kan bedöma chanserna att det kommit in läst i elektroniken och om det är liten chans så prova om det funkar, är det stor risk så kan det vara bra att plocka isär apparaten och rengöra den men läsk på lådan är bara kladdigt och påverkar inte funktionen, möjligen då om handkontrollen blir seg på nått sätt.

På skärmen så var det främst på framsidan av skärmen men även att läsken åkte ner på framsidan under listen i springan. På xboxet var det främst på högra framsidan och lite kladdigt, droppar på toppen och lite på sidan där det sitter ventilationhål. Xbox kontrollen var mesta övre delen som var dränkt i läsk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

På skärmen så var det främst på framsidan av skärmen men även att läsken åkte ner på framsidan under listen i springan. På xboxet var det främst på högra framsidan och lite kladdigt, droppar på toppen och lite på sidan där det sitter ventilationhål. Xbox kontrollen var mesta övre delen som var dränkt i läsk.

Det är nog liten risk att skärmen och handkontrollen skadats elektriskt.
Om det kommit in nått i xboxen lär det vara uppifrån för det som träffar sidan lär bara rinna bort, är du orolig får du demontera och rengöra men du kan väl titta in i hålen i bra ljus och kolla om du ser några stänk.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog liten risk att skärmen och handkontrollen skadats elektriskt.
Om det kommit in nått i xboxen lär det vara uppifrån för det som träffar sidan lär bara rinna bort, är du orolig får du demontera och rengöra men du kan väl titta in i hålen i bra ljus och kolla om du ser några stänk.

Update. Provade precis nu att starta igång Xbox One och skärmen och det märks ingenting än så länge att något är knasigt. Kan det komma senare? Handkontrollen funkar som vanligt också. Syns ingen åverkan på skärmen eller Xbox överhuvudtaget och kan inte än så länge nu när jag startat upp det höra några missljud. Får bli att testa gibba vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Vet du om det kom in i maskinen eller enbart utanpå?
Kanske skrivits redan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

Update. Provade precis nu att starta igång Xbox One och skärmen och det märks ingenting än så länge att något är knasigt. Kan det komma senare? Handkontrollen funkar som vanligt också. Syns ingen åverkan på skärmen eller Xbox överhuvudtaget och kan inte än så länge nu när jag startat upp det höra några missljud. Får bli att testa gibba vid ett senare tillfälle.

Det är osannolikt att det händer något i efterhand om det som eventuellt har kommit in på elektroniken har torkat.

På din beskrivning har det låtit som om den mesta läsken har hamnat på apparaternas utsidor och inte på elektroniken så jag gissar att det mest blev ett kladdproblem och inga direkta elektronikskador uppstått.

Kladd kan dra till sig damm om du inte får bort det och dammet kan leda till ökad temp och mekanisk tröghet och får du sådana problem i framtiden får du demontera och rengöra ordentligt men just nu är det inte så mycket mer att göra om du inte kan/vill demontera och kolla inui, själv skulle jag inte gjort det om jag trott att det inte kommit in nått på insidan höljena och apparaterna fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går ju att öppna och göra rent med ipa för att vara helt säker.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Går ju att öppna och göra rent med ipa för att vara helt säker.

Vilken ipa rekommenderar du? Tror du det funkar med Brewdog Punk ipa?

Permalänk

Läsk på kretskort är inte alls bra, det torkar inte bort som vatten gör spelar ingen roll hur länge man väntar.

Som folk sagt får du läsk i en maskin skruva isär ta IPA och en tandborste och gör rent (undvik att skruva i komponenter som tex PSU, kondensatorerna kan hålla ström även om du kopplat ur kontakten).

Fungerar XBoxen nu är det troligen inget problem och det är bara att köra på.