Windows 11 Moment 3 bjuder på flera små nyheter

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 Moment 3 bjuder på flera små nyheter

Microsoft fortsätter pytsa ut mindre nyheter i Windows 11 i månatliga uppdateringar. Moment 3 bjuder på nya ikoner och ett gäng buggfixar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Ni har flera enorma brister som gör operativsystemet helt oanvändbart"

"....så....ikoner?"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Ni har flera enorma brister som gör operativsystemet helt oanvändbart"

"....så....ikoner?"

Oanvändbart? Kan jag verkligen inte hålla med om. Fungerar alldeles utmärkt på alla mina 3 datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Ni har flera enorma brister som gör operativsystemet helt oanvändbart"

"....så....ikoner?"

Vad är det som gör det "helt oanvändbart" som jag missat sedan det släpptes och som jag numera kör på 5 datorer?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vad är det som gör det "helt oanvändbart" som jag missat sedan det släpptes och som jag numera kör på 5 datorer?

Undrar jag med.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Ni har flera enorma brister som gör operativsystemet helt oanvändbart"

"....så....ikoner?"

Och du tror på riktigt att de som gör ikoner, är samma personer som fixar buggar eller lägger till funktioner i operativsystemet?

Lust att förklara hur det är "helt oanvändbart" i dina ögon? Eller är det de nya ikonerna som bländar dina ögon från att kunna se vilka brister som faktiskt finns (och inte de påhittade bristerna som du inbillar dig)

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller haft några funktionsbrytande problem på våra tre datorer och windows 11. Visst finns det utrymme för att finputsa, men funktionen är det inte fel på

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Meurik:

Och du tror på riktigt att de som gör ikoner, är samma personer som fixar buggar eller lägger till funktioner i operativsystemet?

Lust att förklara hur det är "helt oanvändbart" i dina ögon? Eller är det de nya ikonerna som bländar dina ögon från att kunna se vilka brister som faktiskt finns (och inte de påhittade bristerna som du inbillar dig)

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.
Och sedan alla buggar, om någon blir fixat så kan man räkna med att microsoft kommer med någon ny funktion som orsakar nya buggar.
Fattar inte vad som har hänt ifrån windows 7 där man kunde välja själv vad man ville. Men nu blir man påtvingad allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Och du tror på riktigt att de som gör ikoner, är samma personer som fixar buggar eller lägger till funktioner i operativsystemet?

Lust att förklara hur det är "helt oanvändbart" i dina ögon? Eller är det de nya ikonerna som bländar dina ögon från att kunna se vilka brister som faktiskt finns (och inte de påhittade bristerna som du inbillar dig)

Det spelar väl ingen roll, det är resurser som kan läggas på annat eller som kan sparkas så man kan anställa fler som fixat buggar eller lägger till funktioner i operativsystemet

1. UI:t
2. Högerklick-på-skrivbordetmenyn
3. Snabbinställningarna
4. Taskbar-begränsningar
5. Startmenyn är på något sätt sämre än W10 (subjektivt)
6 Inställningarna (eller ja, blandningen av gammalt groll i kontrollpanelen och i settings som man garanterade skulle ordnas innan release)
7. + Allmäna buggar etc, men jag testade å andra sidan senast i Januari så det kan vara gammalt nu

.edit*

För alla arga människor som hakade upp sig på oanvändbart så borde jag väl understrukit att det är oanvändbart för mig. V.v ta det med klacksparken det var menat som

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.
Och sedan alla buggar, om någon blir fixat så kan man räkna med att microsoft kommer med någon ny funktion som orsakar nya buggar.
Fattar inte vad som har hänt ifrån windows 7 där man kunde välja själv vad man ville. Men nu blir man påtvingad allt.

Aktivera aktiva timmar så startar den inte om sig automatiskt under natten.

Skrivet av SuperSverker:

Det spelar väl ingen roll, det är resurser som kan läggas på annat eller som kan sparkas så man kan anställa fler som fixat buggar eller lägger till funktioner i operativsystemet

1. UI:t
2. Högerklick-på-skrivbordetmenyn
3. Snabbinställningarna
4. Taskbar-begränsningar
5. Startmenyn är på något sätt sämre än W10 (subjektivt)
6 Inställningarna (eller ja, blandningen av gammalt groll i kontrollpanelen och i settings som man garanterade skulle ordnas innan release)
7. + Allmäna buggar etc, men jag testade å andra sidan senast i Januari så det kan vara gammalt nu

1. Inga problem med UI:et för mig
2. Inte som stör mig direkt
3. Vad är det för fel på snabbinställningarna?
4. Inga begränsning för mig i taskbar.
5. Inte heller här har jag något större problem. Möjligtvis saknar jag live titles men annars inget problem
6. Inga problem, snarare bättre än i Windows 10 enligt mig
7. Kan inte känna igen att jag haft problem med det heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag inväntar Moment 22...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För alla arga människor som hakade upp sig på oanvändbart så borde jag väl understrukit att det är oanvändbart för mig.

Håller med dig om allt i din lista. Har dock inga större bekymmer med 11:an själv, men föredrar 10:n alla dagar i veckan.

Ska bli intressant att se om Windows 12 blir något att ha. Ser inget mervärde med 11:an alls just nu.

Däremot har min nära 80 år gamla pappa fått Windows 11 av mig! Bortsett från att Microsoft flyttat på avstängningsknappen, så har supporten varit minimal från min sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.
Och sedan alla buggar, om någon blir fixat så kan man räkna med att microsoft kommer med någon ny funktion som orsakar nya buggar.
Fattar inte vad som har hänt ifrån windows 7 där man kunde välja själv vad man ville. Men nu blir man påtvingad allt.

Jag backade själv till win10 för att 11an fungerade som påse bajs för mig. Värsta shhiiiten på länge

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Redaktionen,

Senast frågan ställdes, vad jag kan finna efter enklare sökningar, var 2022-10-04.
Skulle vara kul att se en uppföljare på dom resultaten som visade sig då

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 11, får mig dock att känna mig smutsig

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Otroligt att så många människor med vad som borde antas vara så bra förutsättningar kan jobba med något och åstadkomma så lite. Förstår att det finns många snåriga utmaningar med att utveckla något som Windows, men när det kommer till relativt banala saker som UI som har så uppenbara förbättringsbehov men istället mest bara försämras, och där minimala förbättringar kommer i glaciär takt...

Svårt att förstå att de lever i samma värld som ensamma utvecklare som åstadkommer genialisk programvara på github osv.

Permalänk
Medlem

Har de släppt versionen som inkluderar rar/7zip extraherare än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

För mig är det inte helt oanvändbart men inte långt ifrån.
När man håller på med ett arbete och lämnar allt på för att sova när man vaknar har windows bestämmt sig för att starta om.
Allt arbete förlorat.
Detta har hänt även då jag valt att meddela före omstart.

Finns en funktion i inställningar (funnits sen Windows 10), som gör att Windows automatiskt startar upp programmen som var igång innan en omstart. Rekommenderas att du aktiverar denna, så slipper du förhoppningsvis den "irritationen".

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte säga att windows 11 är så bra på min dator.
den har av någon anledning slutat att uppgradera versioner sen jag uppgraderade från win10 till win11. så ligger kvar på någon release av win11 som jag inte lyckas uppgradera.
nu senaste 2-3 veckorna har även licensen slutat validera så det står "activate windows".
har bara satt i en nvme disk. kanske är det. dock har jag inte orken att göra en ren ominstallation pga allt fixande som jag behöver göra efteråt.

så för mig så fungerade win10 bättre då windows update ändå fungerade bra då för mig.

har sen jag gick från adobes programuppsättning än mindre behov av windows, så kanske rent av blir linux...

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd

När ska de fixa att en del av skrivbordet (för mig vänster sida) fryser ibland i ett par sekunder så man inte längre kan interagera med ikoner just där bl.a.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows...

Och även när man drar en fil från en mapp eller desktop till en applikation och den typ fastnar i musen och vill inte släppas in i appen.

Permalänk

Just Windows verkar vara ett OS som Microsoft måste trycka ut halvfärdigt?
Sen är alla vi test kaniner.
Och det är dessutom mycket buggar mm som alla klagar på och efter ett par år har dom fixat det så den har kommit ikapp förra versionen i detta fallet Win10.
Och allt vi fått är några finare ikoner typ.

Adobe skulle inte sälja många kopior Photoshop med det upplägget.

Permalänk
Medlem

Utan att starta gnälltråd utan fokusera på det positiva.
Ni som har uppdaterat till Win 11, vilka är dom mest positiva fördelarna gentemot Win 10, och vilka nyheter kan ni inte längre "vara utan"?

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte vara så kräsen men något som irriterar mig är att Win+sök verkar sämre och långsammare på att hitta grejer när man börjar skriva. Ibland så fryser det till innan den hoppar igång och söker, och det händer både på min laptop och stationära. Så var det inte med föregående Windowsversioner iaf. Oftast räckte det med att skriva 1-2 bokstäver innan jag hittade rätt program/funktion jag sökte efter, men med Win11 så krävs det många gånger 2-4 bokstäver innan den ens listar det jag letar efter.

Permalänk
Medlem

@jnsson @KroesusSork @jnsson

Inte helt oanvändbart. Men kör man touch och klickar i sökrutan i startmenyn så öppnas inte det virtuella tangentbordet efter att det bytt till sökfönstret. Man måste klicka på sökrutan en gång till.

En sak som jag dock blivit varse om som är helt värdelös i W11 är att ansluta en telefon via bluetooth. Det är bara att glömma.
Telefonen bara kopplas från. Detta var inget problem med W10.
Inte äns gamla telefonen som jag är tvungen att använda nu hålls ansluten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Utan att starta gnälltråd utan fokusera på det positiva.
Ni som har uppdaterat till Win 11, vilka är dom mest positiva fördelarna gentemot Win 10, och vilka nyheter kan ni inte längre "vara utan"?

Finns säkert något jag har missat. Men...

  • Det är lite mer touchvänligt.

  • Bättre mörkt läge. (Vill dock ha automatisk tema skiftning)

  • Flikar i Explorer.

  • Lättare att byta ljudenhet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kul med lite nyheter för kära Windows 11 🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd

Gick över till W11 nu när jag skaffade PC för spel. Blev lite fundersam över vissa saker, finns det inget schema för ljust/mörkt läge? Just nu har jag laddat ner en app som heter "Auto Dark Mode", den fungerar inte bra. Ganska basic funktion ändå? Sen blir inte kontrollpanelen mörk, allt som allt känns det lite opolerat måste jag säga - småsaker som kanske inte spelar så stor roll men som gör helhetsupplevelsen lite mjaee. Sen det här med telefonlänk om man har iPhone, hahaha. Vet inte hur det är för Android men herregud.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Skrivet av ELF:
  • Bättre mörkt läge. (Vill dock ha automatisk tema skiftning)

Skrivet av Meowi:

Gick över till W11 nu när jag skaffade PC för spel. Blev lite fundersam över vissa saker, finns det inget schema för ljust/mörkt läge? Just nu har jag laddat ner en app som heter "Auto Dark Mode", den fungerar inte bra. Ganska basic funktion ändå? Sen blir inte kontrollpanelen mörk

@ELF som @Meowi nämner finns det ett program som heter Windows Auto Dark Mode. Jag vet inte om du testat det, men för min del funkar det bra både på Windows 10 och 11.

@Meowi vad är det som inte fungerar bra med Auto Dark Mode för dig? De enda problem jag upplevt är att ibland lyckas den inte fullt "mörklägga" ett öppet Utforskar-fönster (när det händer missar den själva "filarean") samt att beroende på hur många fönster som är öppna så kan det gå lite segt i några sekunder under tiden temat växlas. Gissningsvis hade båda de här problemen kunnat åtgärdas av Microsoft om de bakat in funktionen direkt i OS, eller så kanske de är bidragande orsaker till att funktionen ännu inte finns. På iOS och macOS sker skiftet mellan ljust/mörkt utan någon som helst seghet så det kanske krävs nån djupare ändring/optimering i Windows för att funktionen ska kunna implementeras på ett lika bra sätt.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Har de släppt versionen som inkluderar rar/7zip extraherare än?

Ska komma i september.

Permalänk
Skrivet av Spektra:

Utan att starta gnälltråd utan fokusera på det positiva.
Ni som har uppdaterat till Win 11, vilka är dom mest positiva fördelarna gentemot Win 10, och vilka nyheter kan ni inte längre "vara utan"?

Bättre stöd för flera skärmar. Aldrig mer behöver man återställa alla fönster till där man vill ha dem efter att ha uppdaterat grafik drivrutinerna. Flera powertoys har i princip blivit inbyggda som fancyzones men för övrigt är det småsaker jag inte kunnat utnyttjat men som ska vara väldigt bra som autoHDR.