Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Värderingshjälp: RX 570 4GB

Tjena,
Sanity check tack!
Jag har ett RX570 4GB på väg in från en familjemedlems fd dator och tänkte ge detta kort till min kollega för en symbolisk/låg summa motsvarande mer eller mindre fraktkostnaden.

Jag misstänker kortet kanske går att få 300-400 kr för i marknaden och jag tänkte ta betalt i form av kanske halva det priset. Men jag kanske har gjort helt fel värdering?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tycker inte du är girig, jag skulle däremot rekommendera att ge bort det eftersom det handlar om ett så pass gammalt kort och det gäller en familjemedlem

Permalänk
Medlem

Nej men 200kr som en symbolisk summa är ju ok, sålde nyligen mitt Switch lite till min morsa för 500kr för hon ville ha något att spela på som inte var mobilen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Tycker inte du är girig, jag skulle däremot rekommendera att ge bort det eftersom det handlar om ett så pass gammalt kort och det gäller en familjemedlem

Läs en gång till

Permalänk
Inaktiv

Fraktkostnad är väl ett rimligt pris om du inte kan överräcka kortet i handen på personen. Isåfall skulle jag gett bort det gratis, är inget materiellt värde kvar i ett sånt klent kort. Integrerad grafik är ju idag långt kapablare, så det här grafikkortet är ju enbart att se som kuriosa och rent personligen skulle jag inte ta betalt för sånt.

Permalänk
Medlem

Självkostnadspris för fraktkostnad känns väl rimligt ja. Om ni arbetar på samma fysiska arbetsplats så kanske kollegan kan bjuda på en lunch?

Permalänk

Jag har försökt sälja ett gammalt RX570 flera gånger nu utan att sätta pris och bara begära att folk bjuder. Jag har inte fått några bud ännu. Så nästa gång jag lägger upp en annons så kommer jag skänka det till någon för fraktkostnad eller att de hämtar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Läs en gång till

Haha, bra där - Jag läste flera gånger men misstolkade ändå. Om jag inte läst fel igen så skulle jag säga att om det är det en bra kollega skulle ge bort det gratis/en lunch om personen inte vill ta emot den gratis.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tack för input, jag jobbar på samma kontor som kollegan men kortet måste fraktas hit för att jag ska få tag på det inom rimlig tid.

Skrivet av anon132576:

Fraktkostnad är väl ett rimligt pris om du inte kan överräcka kortet i handen på personen. Isåfall skulle jag gett bort det gratis, är inget materiellt värde kvar i ett sånt klent kort. Integrerad grafik är ju idag långt kapablare, så det här grafikkortet är ju enbart att se som kuriosa och rent personligen skulle jag inte ta betalt för sånt.

AMD RX570 är ju åtminstone 2x prestandan i av iGPU:n i 5700G så gissar på att du förväxlat kortet med GTX 570?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack för input, jag jobbar på samma kontor som kollegan men kortet måste fraktas hit för att jag ska få tag på det inom rimlig tid.

AMD RX570 är ju åtminstone 2x prestandan i av iGPU:n i 5700G så gissar på att du förväxlat kortet med GTX 570?

Vet du vad, det har jag gjort. Men ändå, konsensus verkar vara lägg dig lågt eller skänk det.

Permalänk
Medlem

Ett par öl efter jobbet för kortet så borde ni väl kunna skaka hand med gott samvete, tycker jag.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Ja, det slutar med att jag står för fiolerna och så får han med eget samvete stå för en bira/lunch eller vad som nu funkar för honom. Viktigast är nog att kortet kommer till användning och ger lite glädje än ruttnar i någons byrålåda.

Visa signatur