Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Drämde telefonen i golvet. Så nu sitter jag med gamla telefonen.
Då behöver man ju så klart fixa mobilt bank id igen. Tror ni inte att jag glömt koden till bank id kortet så jag låser det. Varpå jag nu måste åka till banken för att beställa nytt.

Men då Handelsbanken har bommat igen i närheten där jag bor så måste jag nu åka nästan 5mil för att fixa nytt bank id.

Du kan väl skaffa ett från ditt pass istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan väl skaffa ett från ditt pass istället?

Har inget. Men hur skulle det funka menar du?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har inget. Men hur skulle det funka menar du?

I appen kan man skanna passet med NFC, passen är digitala nu för tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av raGGGe:

Att man får hem brev från Carspect och liknade företag att man minsan ska boka tid problemet är bara att det är 6 månader kvar.....

Jo verkligen. Jag missade besiktningen förra månaden då jag inte fick någon reklam eller några påminnelser, förutom då i december då jag fick ett brev med reklam. Tidigare fick jag mycket när det närmade sig, vet inte vad som ändrats. Däremot lyckades de i alla fall meddela körförbud till Kivra bara fyra dagar efter att det slog in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

I appen kan man skanna passet med NFC, passen är digitala nu för tiden

Men man kan väl inte göra bank-id av det?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Men man kan väl inte göra bank-id av det?

BankID måste beställas från din bank, men du behöver också ett ID-kort som går att läsa av, alternativt gå in till ett bankkontor och identifiera dig. Ett pass eller de nationella ID som typ ingen har är vad som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

BankID måste beställas från din bank, men du behöver också ett ID-kort som går att läsa av, alternativt gå in till ett bankkontor och identifiera dig. Ett pass eller de nationella ID som typ ingen har är vad som funkar.

Lär gå dåligt att beställa mobilt BankID om man, som jag tolkar det, har låst sitt kombinerade inloggningskort/BankID på kort genom att knappa in fel kod för många gånger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Lär gå dåligt att beställa mobilt BankID om man, som jag tolkar det, har låst sitt kombinerade inloggningskort/BankID på kort genom att knappa in fel kod för många gånger.

Ja självklart, kan man inte identifiera sig digitalt så måste man identifiera sig fysiskt, om man ska skaffa nytt bankid. Att läsa av NFC i passet räcker inte som identifiering utan man behöver antingen ett fungerande mobilt bankId, på sin gamla telefon exempelvis, ett bankid på datorn, eller sin bankdosa eller vad nu ens bank har för identifieringsmetod utöver mobilt bankid.

Jag gjorde detta förra veckan. Dels för mig själv då jag bytte telefon, men min gamla funkade så det var bara att följa instruktionerna, och det var färdigt på ett par minuter. Men jag fick också hjälpa min farsas flickvän som hade pajat sin gamla telefon, vilket jag försökte över telefon. Hon hade sin dosa för att logga in på datorn, men det visade sig för krångligt för dem tyvärr. Hon har inget fast internet utan behövde koppla upp via den mobilen, vilket tog över en halvtimme med mig i telefonen, sen behövde hon bara logga in på hennes bank med dosan, men det gick inte för hennes dator hade Windows 8 (kanske 8.1) och senaste versionen av Chrome dit vägrade banken släppa in (eller så förstod jag deras beskrivning av felmeddelandena i alla fall). Jag började föreslå Firefox, men det togs inte emot så bra, så istället bad jag dem att uppdatera datorn till W10 och sen uppdatera Chrome. Vad jag förstår lyckades uppdateringen i alla fall, men det slutade ändå med att de åkte till ett bankkontor och skaffade nytt mobilt bankid där. Men det hade ju gått utan problem om de bara hade loggat in på banken via datorn med dosan. (Min farsas tjej är ganska hatisk mot all modern teknik typ, så hon vägrar lära sig mer än det absolut minsta för att hon ska kunna hantera bank-grejer och så, och gnäller på allt hela tiden. Oviljan att lära sig gör ju också att man hela tiden slår in i väggen liksom. Ganska frustrerande.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

<klipp> (Min farsas tjej är ganska hatisk mot all modern teknik typ, så hon vägrar lära sig mer än det absolut minsta för att hon ska kunna hantera bank-grejer och så, och gnäller på allt hela tiden. Oviljan att lära sig gör ju också att man hela tiden slår in i väggen liksom. Ganska frustrerande.)

Förutom att jag slutat vara support för andra än den närmaste familjen .. så är jag också väldigt ärlig med dem.
Om du inte orkar/vill lära dig detta så får du helt enkelt låta bli att använda det.

Jag visar gärna 4-5 gånger, stöttar med att de ska kunna göra egna anteckningar för att ha som stöd nästa gång de försöker.
Men om de säger att "jag orkar inte lära mig detta" så är jag "OK - låt bli att använda detta isf".

Nu händer detta väldigt sällan men någonstans, kanske med åldern, så försvinner tålamodet att försöka putta en sten uppförsbacke.

Jag tycker att de jag hjälper ska ha åtminstånde samma engagemang som jag har när jag försöker hjälpa dem

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Att man får hem brev från Carspect och liknade företag att man minsan ska boka tid problemet är bara att det är 6 månader kvar.....

Klart dom vill att du ska komma och besiktiga nu. Det bra för dom att det blir kortare tid till nästa gång du måste besiktiga, nu sen dom ändrade reglerna från gamla som baserades på slutsiffran i regnumret.
Med i brevet brukar det finnas utvalda tider med bättre pris. "boka nu, få rabatt". Men om man som mig, livrädd att bilen inte skulle gå igenom (har inte pengar till att laga), besiktigar på sista dagen innan körförbud får man betala fullpris. 625 fakking spänn!

Hutlöst.

Ni kan tro att jag blev nervös när besiktningsmannen hissade upp min bil, började dra i bakjulet, kallar till sig en kollega och börja peka, kollegan dyker under bilen och tittar för att sen kalla på nästa kollega. Tre pers står och drar och snurrar på mina bakhjul. Jaha, det var väl dödsstöten för den här bilen.
Med en klump i magen tog jag emot besiktningsprotokollet... bara en "bra att veta" att bakre-övre-höger-nått-mojängen glappar något och snart måste bytas ut.
Delarna kostar 600kr per sida. Så det var inte SÅ farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

De vill att man skall boka tidigt för då kommer man oftare eftersom besiktningen räcker ett visst antal månader från senaste.

Vill man sträcka det extremt så kan man boka besiktning den 1:a i månaden efter det att besiktningen gått ut eftersom du får köra obesiktigat till besiktningen och då "vinner" du en månad eftersom det är hela månader som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Klart dom vill att du ska komma och besiktiga nu. Det bra för dom att det blir kortare tid till nästa gång du måste besiktiga, nu sen dom ändrade reglerna från gamla som baserades på slutsiffran i regnumret.
Med i brevet brukar det finnas utvalda tider med bättre pris. "boka nu, få rabatt". Men om man som mig, livrädd att bilen inte skulle gå igenom (har inte pengar till att laga), besiktigar på sista dagen innan körförbud får man betala fullpris. 625 fakking spänn!

Hutlöst.

Ni kan tro att jag blev nervös när besiktningsmannen hissade upp min bil, började dra i bakjulet, kallar till sig en kollega och börja peka, kollegan dyker under bilen och tittar för att sen kalla på nästa kollega. Tre pers står och drar och snurrar på mina bakhjul. Jaha, det var väl dödsstöten för den här bilen.
Med en klump i magen tog jag emot besiktningsprotokollet... bara en "bra att veta" att bakre-övre-höger-nått-mojängen glappar något och snart måste bytas ut.
Delarna kostar 600kr per sida. Så det var inte SÅ farligt.

625? Lät billigt.

Här kostar det 799:-.

Permalänk
Medlem

Findus majonnäs på glasburk verkar vara slut överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tänkte passa på att gnälla lite om kött och hur det säljs. Det finns inget som heter fläskytterfilé! Det är en benfri kotlettrad som de försöker sälja dyrare med ett finare namn. Det borde vara förbjudet att missleda folk på detta vis.

Du har rätt i sak, men personligen tycker jag ytterfilé är mycket godare än den onödigt dyra fläskfilén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du har rätt i sak, men personligen tycker jag ytterfilé är mycket godare än den onödigt dyra fläskfilén.

Du menar kotlett är godare än filé.

Ja, det är samma på kossan. Många gillar ju entrecoten (kossans kotlett) mer än filén. Men ingen skulle ju kalla entrecote för ytterfilé.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Satir som finansieras av SVT kan reta galla på mig, nu kanske jag verkar lättkränkt? ja kanske.
Men när femåringen kollar på TV i matlagningen och man väljer ha med ett klipp i pausen där en vuxen man skriker "h*runge" känns det inte jättenajs. Eller man väljer att göra narr av utländska politiker mitt i natoprocesser.

För er som kommer skrika yttrandefrihet så tror jag på det jag med, fram tills det blir provocerande och dumheter. Vart den gränsen går diskuterar jag inte vidare här.

En del av den påtvingade public service avgiften som jag inte vill vara med att betala för om jag fick välja, saknar tiden man kunde säga att man inte hade TV och fakturorna slutade komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Satir som finansieras av SVT kan reta galla på mig, nu kanske jag verkar lättkränkt? ja kanske.
Men när femåringen kollar på TV i matlagningen och man väljer ha med ett klipp i pausen där en vuxen man skriker "h*runge" känns det inte jättenajs. Eller man väljer att göra narr av utländska politiker mitt i natoprocesser.

För er som kommer skrika yttrandefrihet så tror jag på det jag med, fram tills det blir provocerande och dumheter. Vart den gränsen går diskuterar jag inte vidare här.

En del av den påtvingade public service avgiften som jag inte vill vara med att betala för om jag fick välja, saknar tiden man kunde säga att man inte hade TV och fakturorna slutade komma.

Det finns mycket man kan svara på det här inlägget, men håller mig från det

Dock är hela tanken med public service att det inte är valbart och att politikerna ska ha så lite som möjligt att säga till om

Permalänk
Medlem

Vill gubbgnälla på fiberpriser.

Samma operatör i annat husbolag kostade 400m fiber 19,99€ per månad, nya husbolaget samma operatör, 400m 44,99€ per månad. Skiljer inte många kilometer mellan adresserna heller och själva nätet är byggt på samma gång. Känns ganska orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vill gubbgnälla på fiberpriser.

Samma operatör i annat husbolag kostade 400m fiber 19,99€ per månad, nya husbolaget samma operatör, 400m 44,99€ per månad. Skiljer inte många kilometer mellan adresserna heller och själva nätet är byggt på samma gång. Känns ganska orimligt.

Är det olika nätägare kanske? Bra business att vara i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Förutom att jag slutat vara support för andra än den närmaste familjen .. så är jag också väldigt ärlig med dem.
Om du inte orkar/vill lära dig detta så får du helt enkelt låta bli att använda det.

Jag visar gärna 4-5 gånger, stöttar med att de ska kunna göra egna anteckningar för att ha som stöd nästa gång de försöker.
Men om de säger att "jag orkar inte lära mig detta" så är jag "OK - låt bli att använda detta isf".

Nu händer detta väldigt sällan men någonstans, kanske med åldern, så försvinner tålamodet att försöka putta en sten uppförsbacke.

Jag tycker att de jag hjälper ska ha åtminstånde samma engagemang som jag har när jag försöker hjälpa dem

Jo. Jag trodde tiden där jag var support till familjen var förbi för det har inte behövts på ganska länge, men det verkar bara vara att saker inte har strulat på några år, och nu blev det strul och då var de lika borttappade som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det olika nätägare kanske? Bra business att vara i.

Säkert nått sånt skit ja, surt är det i varje fall.

Permalänk
Medlem

Var på bio igår och såg på Elementärt med familjen och någon hade tagit med sina två- och treåringar som inte kunde hålla tyst under hela filmen. De satt och pratade och grät och högt och trots att mamman sa åt dem flera gånger att hålla tyst så fortsatte de prata högt. Till råga på allt så spilde de ut en hel liter läsk på golvet så man hörde hur det rann och plaskade i stolsryggen då de satt precis bakom mig.

Vissa personer borde få besöksförbud för att gå på bio.
Hade jag varit den föräldern så hade jag åkt hem med barnen som inte kunde sköta sig.

De förstörde hela filmen för mig som annars var ganska bra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du menar kotlett är godare än filé.

Ja, det är samma på kossan. Många gillar ju entrecoten (kossans kotlett) mer än filén. Men ingen skulle ju kalla entrecote för ytterfilé.

Jag tycker kotletten är godare i form av ytterfilé också
Ingen skulle kalla entrecote för kotlett heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jag tycker kotletten är godare i form av ytterfilé också
Ingen skulle kalla entrecote för kotlett heller.

Vadå godare som ytterfilé? Det är samma sak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Var på bio igår och såg på Elementärt med familjen och någon hade tagit med sina två- och treåringar som inte kunde hålla tyst under hela filmen. De satt och pratade och grät och högt och trots att mamman sa åt dem flera gånger att hålla tyst så fortsatte de prata högt. Till råga på allt så spilde de ut en hel liter läsk på golvet så man hörde hur det rann och plaskade i stolsryggen då de satt precis bakom mig.

Hade jag varit den föräldern så hade jag åkt hem med barnen som inte kunde sköta sig.

Jag vill gå på bio med min dotter. Hon blir 4 snart. Hon klarar inte av att gå på bio än. Jag låter bli att gå på bio ett tag till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag vill gå på bio med min dotter. Hon blir 4 snart. Hon klarar inte av att gå på bio än. Jag låter bli att gå på bio ett tag till.

Att ta med barn på barnfilmer måste väl alla tycka är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att ta med barn på barnfilmer måste väl alla tycka är ok?

Alltså, det beror ju på. Man ska ju inte sitta och förvänta sig att det ska vara knäpptyst och lugnt på en barnbio. Men det ska ju inte springa ungar fram och tillbaka i raderna och skrika och härja för att dom måste sitta still.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Väntar själv tills äldsta grabben fyllt fem innan vi börjar gå på bio. Nog för att jag är rätt säker på att han kan sitta still genom en hel film men känns ändå bäst att vänta en liten stund till.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan relatera, hamnade på biograf i Eskilstuna runt 2010 med dåvarande samtidigt som vad jag antar var en hel skolklass som köpt upp halva salen. Skräckfilm och högstadieålder på dom. Det slutade i att folk lämnade biografen på grund av allt stök och personalen stannade filmen för att säga åt folk att lugna ner sig. Hjälpte inte ett dugg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snuffelbutt:

Alltså, det beror ju på. Man ska ju inte sitta och förvänta sig att det ska vara knäpptyst och lugnt på en barnbio. Men det ska ju inte springa ungar fram och tillbaka i raderna och skrika och härja för att dom måste sitta still.

Nej det är ju inte lekstuga liksom, men min erfarenhet är att filmen och det höga ljudet gör att det sällan är ett problem. Barnen kollar på filmen, de kan prata eller skratta eller så men filmen tar över uppmärksamheten bra.

Exempelvis tog jag sonen på Paw Patrol-filmen då hans kompis gillade dem, och trots att sonen aldrig gillat Paw Patrol och inte var så sugen innan så funkade det hur bra som helst. Sen såg vi Sonic 2 som han verkligen ville se, och entusiasmen innan och uppspeltheten efteråt var ju några snäpp högre, men under själva filmen så var det ungefär samma.

Skrivet av fm_buli:

Kan relatera, hamnade på biograf i Eskilstuna runt 2010 med dåvarande samtidigt som vad jag antar var en hel skolklass som köpt upp halva salen. Skräckfilm och högstadieålder på dom. Det slutade i att folk lämnade biografen på grund av allt stök och personalen stannade filmen för att säga åt folk att lugna ner sig. Hjälpte inte ett dugg.

Tonåringar är absolut ett problem, bra mycket mer än barn skulle jag säga. Jag har flera kompisar, bland annat några som jag pluggade filmvetenskap med, som helt slutat gå på "allmän" bio på grund av alla ljud och störigheter. Att filmbranschen kollektivt bestämde sig för att "pojkar 12-14 år" är den viktigaste målgruppen och mestadels gör filmer för dem gör inte saken bättre förstås.