Ska jag verkligen satsa på en Herman Miller?

Permalänk

Ska jag verkligen satsa på en Herman Miller?

Hej, är inne och kikar mellan en vanlig kontorsstol på mediamarkt eller en lite finare variant som herman miller. Är det värt pengarna, dom kostar ju från 7000 kr uppåt källa https://www.azdesign.se/sv/trademarks/herman-miller

Permalänk
Medlem

Hade köpt en kinnarps ifrån rp möbler eller liknande företag som fräschar upp begagnade stolar.

Permalänk
Medlem

Herman Miller är inte i närheten av så skön som en bra Kinnarps eller en Malmstolen 4000 är. Du kan hitta riktigt billiga sådana på blocket.

Permalänk
Medlem

Ja det är värt. Aeron är min absoluta favorit alla kategorier

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

De verkar göra bra stolar. Men en tanke som slog mig när jag såg bilderna var att jag hade nog saknat nackstöd.

KAB är ett annat märke som kan va värt att titta på. Deras stolar ligger med runt 15-25k men ibland dyker det upp ex på blocket för vettigare pris.
Som exempel:
https://www.blocket.se/annons/skane/kab_white_line/110184278
Har en apgammal KABstol på jobbet. Den måste vara 25-30 år gammal nu. Tyget är nu sönder på vissa ställen och den är väldigt sliten men den får ingen ta ifrån mig.
Jag köpte även en för hemmabruk. Hade en bevakning på blocket och slog till när det dök upp en där inom vettigt avstånd. Jag tror jag fick den för 3500:-. Den var något år gammal då men superfin.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du faktiskt hittar en stol som passar dig och sedan spelar det ingen roll vad det är för märke. Därför är det sunt att faktiskt prova stolar innan man köper. En Herman Miller är helt klart värt att satsa på om du tycker stolen passar dig. 12 års garanti, på många av modellerna, på samtliga delar borgar för kvalitet. Sitter själv på en Herman Miller Mirra 2 sedan snart ett par år tillbaka och vill absolut inte ha någon annan stol. Använder ett antal Kinnarps, Håg och andra stolar på jobbet men ingen slår min Herman Miller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

De verkar göra bra stolar. Men en tanke som slog mig när jag såg bilderna var att jag hade nog saknat nackstöd.

Det va min första tanke också, men många inkl mig behöver inte nackstöd om man får rätt stöd i ryggen. Lite som när du står upp, du behöver ju inte nackstöd då heller.
För de som absolut behöver det finns nackstöd att köpa till från tredjepart.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

ny eller begagnad kinnarps alla dagar i veckan! bygda som stridsvagnar! har en kinnarps 6000 som är över 20 år gammal och är mer eller mindre som ny!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alla som rekommenderas här är bra stolar, Herman Miller, KAB & Kinnarps men jag säger provsitt! (Vet tex i Stockholm finns dpj vid Åhlens och begagnat ställen brukar tillåta provsittning) Vad du trivs med är kanske inte vad andra tycker om jag tycker tex om mesh sittdyna för mitt arsle är svettas lite mycket...

Och försök hitta begagnat, de flesta märkeskontorsstolar håller länge och är bra mycket billigare.

Permalänk
Avstängd

Jag sällar mig till resten och säger att det är bra att provsitta, och att Kinnarps och liknande för många är minst lika bra om Herman Miller eller liknande.

Det sagt så blev jag lite småsugen på en stol från Kickstarter. Svårt att veta om den passar utan att kunna prova, men den ser ut att ha många bra egenskaper och inställningsmöjligheter. https://www.kickstarter.com/projects/newtral/newtral-magich-t...

Permalänk
Medlem

RH Logic 400 är också en bra stol. Jag köpte föregångaren 2001 och den fungerar hur bra som helst 22 år senare.

Permalänk
Medlem

Kinnarps, RH, Malmstolen, Herman Miller och KAB gör alla bra stolar. Det viktiga är att du skaffar en stol som passar för just dig. Bara för att en stol är dyr och passar någon annan så behöver den inte passa t.ex. din rygglängd eller hur du behöver ha svankstöd osv.

Stolar som är väldigt stora kan i vissa fall inte lämpa sig för t.ex. datorspelande då det kan vara att du inte kan dra stolen tillräckligt nära skrivbordet eller luta den framåt (om det är så du spelar).

Se till att testa innan du köper.

Om du är i Stockholmsområdet så finns https://www.dpj.se där du kan gå in och testa.
Annars så finns det försäljare av begagnade kontorsmöbler lite här och där som du bör kunna hitta.

Permalänk

Jag har haft både KAB och har en Herman Miller aeron idag.
Kab var för skön så den satt man och sov i ibland 😂
Fördelen med Aeron är att den är lagom skön, man sitter ordentligt i den och inte som en säck potatis och man blir därav mer skärpt och produktiv.