Rapport: Playstation 5 Pro släpps i november 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men tror inte grafiken kommer bli bättre utan enbart att de kan höja fps i spel utan fsr

För det är endast så extra kraft nyttjas till PC?

Hur den extra kraften nyttjas är upp till utvecklarna (eller ja, numera till viss del även användaren iom olika "modes") och hur det görs kommer variera med speltitel. Att tro att alla kommer låsa fast sig till ETT alternativ är rent av dumdristigt.

Men ett typfall lär bli att försöka köra de gfx-settings som utgör "resolution mode" i högre fps, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

men å andra sidan är det över 1 år kvar så 7700xt skulle vara möjligt

Vore extremt taffligt om de inte utnyttjar iaf viss teknik som tas fram för 8000-serien/RDNA4 (inom ramen för vad som behövsför bakåtkompatibilitet).

Att komma och vifta med, som bäst, 2022-års teknik i ett släpp i slutet av 2024 duger inte.

Tippar dock på att de stannar på Zen2 (men högre klockad). Dels för att det lär vara det billigaste och dels (och än viktigare) för att det minskar klyftan mot bas-modellen vilket är viktigt ur spelutvecklings-synpunkt. Bas-PS5 kommer med god marginal fortfarande vara huvudprodukten både i Sonys och utvecklarnas ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Damn, släpptes inte PS5 precis? 🥴

nästan 3 år sen, tiden går snabbt
ps4 pro släpptes 3 år efter ps4

Permalänk
Avstängd

Nej tack, PC MASTER RACE.

Permalänk
Medlem

Så länge series S finns är det mest pengar i sjön med starkare konsoler känns det som. Vilket förbannat bottennapp den tegelstenen är.

https://www.videogameschronicle.com/news/developer-claims-man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Så länge series S finns är det mest pengar i sjön med starkare konsoler känns det som. Vilket förbannat bottennapp den tegelstenen är.

Håller förvisso med om att den är ett bottennapp men i så fall så är även en PC med starkare gfx än, säg 1060, oxå pengar i sjön får man förmoda då? (för spel då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Damn, släpptes inte PS5 precis? 🥴

Nej men däremot har den varit omöjlig att få tag på
Fram till nyligen. Jag har bara haft min ett halvår. Inte direkt sugen på att köpa nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ännu en konsol "man måste ha" som man också knappt kommer titta på, körde astro i 2 timmar när ps5 kom och har inte rört den sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har bara haft min ett halvår. Inte direkt sugen på att köpa nytt.

Vem vet, om säg 2-3 år kanske du är det?

Om inte så är det ju iofs inget konstigt med det. Higher-tier/halo produkter brukar inte ha så stor andel (det ingår ju i konceptet så att säga) och Pro lär väl hamna på 10, max 20, % kan man väl gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Håller förvisso med om att den är ett bottennapp men i så fall så är även en PC med starkare gfx än, säg 1060, oxå pengar i sjön får man förmoda då? (för spel då)

Till viss del ju, även om 1060 är ett något överdrivet exempel. Men inte på samma sätt när PC har mer avancerade i inställningar och upplåst fps utan teoretiskt tak där hårdvaran kan sträcka på benen. Dessutom har ju PC mer exklusiva titlar i bästa fall. Exklusiva spel kan ju vara ett argument för en starkare PS5 också men finns ju färre sådana.

Yrkar mest på att skrota Series S men i verkligheten har den ju enorma marknadsandelar och sätter ribban för vad utvecklare ska förhålla sig till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Till viss del ju, även om 1060 är ett något överdrivet exempel. Men inte på samma sätt när PC har mer avancerade i inställningar och upplåst fps utan teoretiskt tak där hårdvaran kan sträcka på benen. Dessutom har ju PC mer exklusiva titlar i bästa fall. Exklusiva spel kan ju vara ett argument för en starkare PS5 också men finns ju färre sådana.

Yrkar mest på att skrota Series S men i verkligheten har den ju enorma marknadsandelar och sätter ribban för vad utvecklare ska förhålla sig till...

1060 var lite tillspetsat men samtidigt så utgör ju enklare PC utrustade med 1060 eller liknande en rejäl marknadsandel med - som utvecklare kan behöva ta hänsyn till.

Nu är det väl iofs mest minnesmängden som gör S till en stoppkloss, ska dock sägas.

Ang skrotning av S så tror jag det är det som kommer ske. Dvs någon regelrätt, "hard exit", till någon next-gen kommer inte ske. Istället så kommer MS fylla på med nya "Series" konsoler (troligen klart före PS6, kanske redan 2026, därav avsaknad av Pro konsol från MS) och support för Series S [för Xbox utvecklare] kommer, tids nog (dock senare än vi vill), gå från dagens 'Required' till 'Optional'.

Series X slutar oxå tillverkas (men kan räkna med längre Required-support) och så har man istället två nya konsoler "Series E" (lågpris men runt Series X prestanda/minne, kanske görbart på TSMC N3E) samt "Series Z" (higher tier som, förstås, spöar PS5 Pro).

Lite messy men "minimum requirement" blir då "E,X,Z" eller "All" (gäller att undvika begreppet "SEXZ" dock ) för enklare spel. Borde inte vara omöjligt att kommunicera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

18 Gbps vore en besvikelse.

60 CUs är runt det förväntade. Rimligen något mer modernt än RDNA3/7700.

18 Gbps blir i runda slängar 2,2 GB/s. Ett Nvidia GeForce 256 hade grafikminne som är lite mer än dubbelt så snabbt (4,8 GB/s).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

18 Gbps blir i runda slängar 2,2 GB/s. Ett Nvidia GeForce 256 hade grafikminne som är lite mer än dubbelt så snabbt (4,8 GB/s).

Ska du jämföra äpplen med äpplen så behöver du multiplicera 2.2 med just 256.

Men ja, steget från GeForce 256 och PS5 Pro är stort, hur vi nu kom in på det.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske faktiskt blir en ny konsoll för första gången sedan PS3 Slim. Hoppas de går på Zen 4 också

Sämsta som hänt konsollmarknaden på senaste är Xbox X S

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ska du jämföra äpplen med äpplen så behöver du multiplicera 2.2 med just 256.

Men ja, steget från GeForce 256 och PS5 Pro är stort, hur vi nu kom in på det.

Jag påpekade att 18 Gbps är helt orimligt lågt för något som är konstruerat de senaste 15 åren.

Varför skulle jag multiplicera med 256? Vad skulle det ge?

Modernt grafikminne ligger på flera hundra GBps, inte Gbps. Hur man än räknar så blir det bara orimligt.

Det är skillnad på b och B. Bit och byte du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag påpekade att 18 Gbps är helt orimligt lågt för något som är konstruerat de senaste 15 åren.

Varför skulle jag multiplicera med 256? Vad skulle det ge?

Modernt grafikminne ligger på flera hundra GBps, inte Gbps. Hur man än räknar så blir det bara orimligt.

Det är skillnad på b och B. Bit och byte du vet.

18 Gbps är ju per bit. Med 256-bitars minnesbuss blir det 4608 Gbps = 576 GB/s

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag påpekade att 18 Gbps är helt orimligt lågt för något som är konstruerat de senaste 15 åren.

Varför skulle jag multiplicera med 256? Vad skulle det ge?

Modernt grafikminne ligger på flera hundra GBps, inte Gbps. Hur man än räknar så blir det bara orimligt.

Det är skillnad på b och B. Bit och byte du vet.

18 Gbps avser minnesmodulens hastighet som anges i Gbps, eller möjligen MT/s, PER BIT. En fullt normal hastighet för dagens GDDR6 moduler.

Inte hela minnets totala bandbredd. Äpplen vs päron mao, klart du får orimliga slutsatser då.

Hela bandbredden beror sedan av antal kanalar a 32 bits. PS5 har 8 kanaler, därav multiplikationen med 256.

Så multiplicerar du med 256 blir det inte orimligt utan istället rätt (och samma frukt som din Geforce 256 siffra).

Besviken ligger alltså i att bandbredden bara gått från 448 GBps (OG PS5) till 576 GBps (Pro, enl artikeln).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pereli:

18 Gbps är ju per bit. Med 256-bitars minnesbuss blir det 4608 Gbps = 576 GB/s

Skrivet av ipac:

18 Gbps avser minnesmodulens hastighet som anges i Gbps, eller möjligen MT/s, PER BIT. En fullt normal hastighet för dagens GDDR6 moduler.

Inte hela minnets totala bandbredd. Äpplen vs päron mao, klart du får orimliga slutsatser då.

Hela bandbredden beror sedan av antal kanalar a 32 bits. PS5 har 8 kanaler, därav multiplikationen med 256.

Så multiplicerar du med 256 blir det inte orimligt utan istället rätt (och samma frukt som din Geforce 256 siffra).

Besviken ligger alltså i att bandbredden bara gått från 448 GBps (OG PS5) till 576 GBps (Pro, enl artikeln).

Det står "Vidare ska grafikminnet jobbar i 18 Gbps, upp från 14 Gbps i PS5."

Det betyder att grafikminnet levererar i 18 Gbps.

För att köra ännu en bilanalogi (som aldrig funkar) så kan jag ju inte påstå att jag framför fordonet i 20 km/h och mena 80 km/h bara för att jag har fyra hjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det står "Vidare ska grafikminnet jobbar i 18 Gbps, upp från 14 Gbps i PS5."

Det betyder att grafikminnet levererar i 18 Gbps.

För att köra ännu en bilanalogi (som aldrig funkar) så kan jag ju inte påstå att jag framför fordonet i 20 km/h och mena 80 km/h bara för att jag har fyra hjul.

Ja det här med att förstå syftningar utifrån kontext är inte alltid lätt...skulle man även kunna säga.

Men att avse minnesmodulerna med "grafikminnet" är inte särskilt långsökt ändå. Och de anges som sagt i Gbps.

Permalänk
Medlem

Jag är halvt missnöjd med prestandan från PS5 idag när det kommer till spel i 60fps men ett PS5 Pro kommer knappast kompensera för utvecklarnas inkompetens.

Ett kraftfullare PS5 för över 10 000kr kommer högt osannolikt ge 40fps i 30fps-spel (120Hz skärmar för lägre input lag och kortare frame time) eftersom det kräver arbete från utvecklare, oavsett hårdvara.

Likaså kommer det inte vara tillräckligt kraftfullt för 4K60, då dagens spel ofta renderas i 1080p-1440p. Undantag finns förstås som renderas högre, men också mycket lägre - FF16 körs ofta i 720p i performance-läget för 60fps i fighter (annars mycket lägre fps än så!).

Jag kommer köpa ett PS5 Pro ändå för jag vill ha bästa möjliga prestandan, men tveksamt att det blir någon vettig skillnad i praktiken. Speciellt med tanke på att det största problemet är utvecklarnas inkompetens att optimera spel och inte prestandan i sig.

Sen har ju inte AMD någon vettig hårdvara för uppgraderingen heller. Ett PS5 Pro som släpps om ett år har redan hårdvaran bestämd för länge sedan.

Möjligtvis gör det att man får snäppet bättre Ray Tracing för en extra sak (istället för enbart skuggor kanske även reflektioner ingår) i 30fps-läget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://www.tomsguide.com/news/ps5-pro

”If the PS5 Pro was to follow the trend of the last generation, it would launch for $499. However, don’t be surprised if the PS5 Pro is pitched at an even higher cost, maybe even $599. Sony proved with the PSVR 2 ($549 launch price), it’s not afraid to charge a premium price for new hardware, so you might want to start saving those pennies as soon as possible because the PS5 Pro could be one expensive console.”

Så mellan 8000-9000kr kanske.
Spekulationer men de vill nog ändå nå så många kunder som möjligt, så de kan inte ta hur bra betalt som helst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det står "Vidare ska grafikminnet jobbar i 18 Gbps, upp från 14 Gbps i PS5."

Det betyder att grafikminnet levererar i 18 Gbps.

För att köra ännu en bilanalogi (som aldrig funkar) så kan jag ju inte påstå att jag framför fordonet i 20 km/h och mena 80 km/h bara för att jag har fyra hjul.

Bilanalogin blir som om du jämför en bil som har 400 hästkrafter med en bil som har 50 hästkrafter per cylinder. Vilket också kan bli 400 hästkrafter om bilens motor har 8 cylindrar.

Litegrann som med RAM minnen.
När tillverkare ibland anger specifikationer för enskilda minneschip/minneskretsar så blir det annorlunda mot när man som slutkund köper färdiga minnesmoduler som innehåller flera minneschip per modul.

Dessutom om man har mer än en minnesmodul och kan köra Dual channel så blir det ännu mer bandbredd än när man kollar på en ensam modul.

Eller som du skulle jämföra cinebench mellan olika datorer
Du tar Dator A's flerkärniga resultat och jämför med Dator B's enkärniga resultat.
Även om Dator B egentligen är snabbare än Dator A så framstår den som långsammare eftersom du jämför olika saker.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vi kan väl ta november 2023 först och sedan kan vi se ?

Tror detta är bogus.
Kommer inte bli något.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tror detta är bogus.

Eftersom?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ipac:

Eftersom?

Måste inte motivera allt i livet…
Nej, jag tror inte det kommer bli något.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Måste inte motivera allt i livet…
Nej, jag tror inte det kommer bli något.

Inte i livet. Men på ett diskussionsforum har det sin poäng, vad är annars syftet med ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Nä men den är påväg 7700 XT

Men varifrån kommer uppgifterna - 7700XT samt specifikationerna, de finns ju inte i länken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Men varifrån kommer uppgifterna - 7700XT samt specifikationerna, de finns ju inte i länken?

"Högre prestanda är Pro-versionens stora USP och nya informationen pekar på 60 beräkningsenheter (Compute Units, CU), vilket är ett ordentligt hopp från 36 i Playstation 5. Vidare ska grafikminnet jobba i 18 Gbps, upp från 14 Gbps i PS5."
60 CU och 18 Gbps är vad 7700 xt har i läckt prestanda på ett ungefär

" A three-MCD arrangement would deliver a 192-bit bus and allow for a 12GB 7700 XT card, which is what we are expecting.

Anyway, Navi 32 is generally thought to rock either 60 or 64 compute units, which would be the upper limit for a 7700 XT card, though some rumours have the 7700 XT using a cut-down Navi 32 GPU with just 54 CUs. Some rumours have indicated it may have as few as 48 CUs "

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bilanalogin blir som om du jämför en bil som har 400 hästkrafter med en bil som har 50 hästkrafter per cylinder. Vilket också kan bli 400 hästkrafter om bilens motor har 8 cylindrar.

Litegrann som med RAM minnen.
När tillverkare ibland anger specifikationer för enskilda minneschip/minneskretsar så blir det annorlunda mot när man som slutkund köper färdiga minnesmoduler som innehåller flera minneschip per modul.

Dessutom om man har mer än en minnesmodul och kan köra Dual channel så blir det ännu mer bandbredd än när man kollar på en ensam modul.

Eller som du skulle jämföra cinebench mellan olika datorer
Du tar Dator A's flerkärniga resultat och jämför med Dator B's enkärniga resultat.
Även om Dator B egentligen är snabbare än Dator A så framstår den som långsammare eftersom du jämför olika saker.

Man mäter motoreffekt på vevaxel och inte i cylinder 🤪

Permalänk
Medlem

Blir det någon toslink ut denna gång då?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer