Permalänk

Boom, Gaming chair is no more, sort of

Okej, helt plötsligt så sa min gaming char "fk this" och "boom" så var allt 20cm lägre....

Köpte AK Racing Pro för 4000:- så man trodde skiten skulle hålla...

Slitage på sittdynan ok.... men helt jävla plötsligt så, BOOM, nu sitter man 15cm lägre ner...

va fan.. AK Racing....

Okej..... "boom" jag ramla ner 20cm...... och jag måste köpa en ny chair jag inte har råd med...

Rekommendationer? AK Racing pro som jag hade "tål 150kg" osv osv..... neeeh....

Kina-stål på allting verkar det som?

Har ni nå rekommendationer på replacements från Mediamarkt eller Elgiganten?

Är så jävla trött........ "150kg blah blah blah"........ och så dör gasdämparen efter 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Okej, helt plötsligt så sa min gaming char "fk this" och "boom" så var allt 20cm lägre....

<Uppladdad bildlänk>

Köpte AK Racing Pro för 4000:- så man trodde skiten skulle hålla...

Slitage på sittdynan ok.... men helt jävla plötsligt så, BOOM, nu sitter man 15cm lägre ner...

va fan.. AK Racing....

Okej..... "boom" jag ramla ner 20cm...... och jag måste köpa en ny chair jag inte har råd med...

Rekommendationer? AK Racing pro som jag hade "tål 150kg" osv osv..... neeeh....

Kina-stål på allting verkar det som?

Har ni nå rekommendationer på replacements från Mediamarkt eller Elgiganten?

Är så jävla trött........ "150kg blah blah blah"........ och så dör gasdämparen efter 3 år

Dubbelkolla dina garantier.

jag hade en patron som dog för mig efter 2 år och hörde av mig till tillverkaren och fick en ny.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Dubbelkolla dina garantier.

jag hade en patron som dog för mig efter 2 år och hörde av mig till tillverkaren och fick en ny.

Tack.... men its gone....

Har du några tips på likvärdiga grejor?

Fan.... denna stol var perfekt..... men det gick åt helvete.... och finns även "AK Racing" än? Förbannat.... kanske finns nå bättre nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tack.... men its gone....

Har du några tips på likvärdiga grejor?

Fan.... denna stol var perfekt..... men det gick åt helvete.... och finns även "AK Racing" än? Förbannat.... kanske finns nå bättre nu..

likt många av dessa gaming stolar så tillverkas de flesta i samma fabriker, med olika loggor och små justeringar.
så vill du ha en likadan kan du kolla på: https://www.inet.se/produkt/6336538/msi-mag-ch120-i-gaming-ch...

jag har denna stolen själv för övrigt.

de som skiljer är ofta bara vilken patron de skickar med och hjulen.

men vill du ha en stol som är bra "best of the best" så att säga så kommer de självklart att kosta.
och då är det nog Nobelchair du får titta på.

Visa signatur

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Permalänk
Permalänk
Medlem

Egentligen är det bättre valet att titta på någon riktig kontorsstol av hyfsad kvalitet istället, typ kinnarps exempelvis.
De är mycket mer ergonomiska, skönare att använda över tid, samt trots deras höga pris tenderar de att hålla längre, och på så vis vara billigare att äga över tid. (Om en stol för 8,000kr håller i 15 år, så är det lite över 500kr per år, medans en stol för 4,000kr som håller i 4 år är en kostnad på 1,000kr per år.)
Du kan ofta också få tag på reservdelar när något väl går sönder, istället för att kasta hela stolen och köpa en ny.
Är priserna lite för hög för vad du har råd med, även om du räknar på att de kan hålla 10+ år, så finns det gott om bättre begagnade stolar man kan få tag på för ett billigare pris också, men som även de kan hålla i många år till.

Jag rekommenderar att du läser lite i denna tråd, här på forumet.
Det finns massvis med bra diskussioner där, samt att du så klart kan ställa egna frågor där också, då det finns många i tråden som kan ge långt bättre svar än vad exempelvis jag kan.

Jag själv sitter på en DX Racer som jag köpte 2017 där "lädret" har börjat spricka ganska rejält, så börjar på vad dags även för mig att skaffa mig en ny stol snart, varpå jag själv har följt tråden jag länkade ett tag.

Hoppas du hittar en bra stol som passar dig!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

När min ger upp eller jag ordentligt ledsnar på den blir det en Herman Miller. Men de kostar ju 3-4 ggr vad den du hade precis. Du skrev ingen budget.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett par sköna ikea stolar. Kostade under en tusenlapp styck och har hållt över 10 år. Fusklädret börjar bli lite slitet men det är nog allt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Snusfri

Haft skit som AKRacing tidigare samt en Taurus från Inet och de går sönder rätt snabbt.

Har nu en noblechairs HERO som fungerar helt okej, när den ger upp så blir det nog en Embody.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

om du endå ska lägga dom pengarna.. så skulle jag säga att du borde lägga dom på en stol av högre kvalite.

köp en Noble chair eller en begagnad Kinnarps.

vill du köpa stolar av sämre kvalite så köp en från ikea typ en ikea markus...

tänk bara på att just markus kan få din skärm att blinka till då den tydligen genererar mycket statisk elektricitet.
(jag kan konstatera att detta är sant då min rog-skärm blinkar varje gång jag reser mig eller sätter mig när jag sitter i min Markus.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Instämmer med @Zyie
Kolla efter en begagnad kontorsstol.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Rant till AK Racing osv. 4 år sen garantin gick ut..... så man kan inte gnälla på det...

621:- på kontot och 11k inkomst som sjukskriven (tack regeringen sen 2014)... men jag hittade en stol...

https://www.inet.se/produkt/6611012/noblechairs-hero-st-svart

Dyr som helvete.... men jag är 47år gammal..... I could work in the coal mine working it off...

Kommer ni ihåg Blau-punkt reklamen?

"Working in a coal mine going down down down...."

EDIT 2:

Förbannade stolen, den åkte fan ner 2cm till....... den hatar mig på riktigt.... Jävla kina-skit

EDIT 3:

Massa unga här.. men Blaupunkt hade sjukt bra bas i högtalarna osv......

Idioti
Permalänk

Haft min AK Racing sen 2015 eller 2016, lika bra nu som då kanske bara haft otur, eller jag ordentligt med tur? 😁🤓

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Skrivet av Fraggle1988:

Haft min AK Racing sen 2015 eller 2016, lika bra nu som då kanske bara haft otur, eller jag ordentligt med tur? 😁🤓

Bara att gratulera...... vad du än gör...... RÖR INTE GAS-REGLAGET!

Jag har aldrig rört det och det gick åt helvete ändå...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Förbannade stolen, den åkte fan ner 2cm till....... den hatar mig på riktigt.... Jävla kina-skit

Minns en mardrömsnyhet från Rapport någon gång på 80-talet, snubben i reportaget hade haft en kontorsstol från Ikea där gascylindern hade skjutit som en projektil genom sätet.

Snubben dog... Fyfan vilket sätt att checka ut på typ! Fick mig att bli smått paranoid över kontorsstolar i allmänhet i...tja, än idag!

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Minns en mardrömsnyhet från Rapport någon gång på 80-talet, snubben i reportaget hade haft en kontorsstol från Ikea där gascylindern hade skjutit som en projektil genom sätet.

Snubben dog... Fyfan vilket sätt att checka ut på typ! Fick mig att bli smått paranoid över kontorsstolar i allmänhet i...tja, än idag!

Haha.... fan... med det våld jag gjort på spaken så blir jag förvånad om något händer. Men who knows, kanske jag blir "dödskontorsstolsöden"

Permalänk

Om alla chairs är quality? Made in Germany, Hobotown.... whatever...

Gasdämparen måste ta stryk då eller? På riktigt, gör ett riktigt test..

Man använder inte gasdämparen hela tiden, men om det är så special...... lets test it?

Alla använder jävla cheap shit China gas muppets

Permalänk
Rekordmedlem

Budgetversionen är att laga stolen, om du är den enda som sitter i den behöver den inte ha höjdjustering så besök bysmen och fixa ett rör eller stång i passande längd och diameter och sätt dit i stället för gasfjädern.
Eventuellt kan det ju även gå att svetsa fast kolven på gasfjädern i rätt längd men det håller troligen sämre pga att materialet antagligen går sönder så småningom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.