Ubisoft raderar inaktiva konton – spelare får 30 dagars förvarning

Permalänk
Melding Plague

Ubisoft raderar inaktiva konton – spelare får 30 dagars förvarning

Har du inte loggat in på ditt Ubisoft Connect-konto på länge? Ubisoft har börjat inaktivera konton och raderar dem efter ytterligare 30 dagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

Not all heroes wear capes! Detta var något jag precis tänkte börja diskutera Tack för du är en hjälte.
För jag har spel men kan inte påstå jag loggar in sådär super ofta ... Steam är min go to 997 gånger av 1000 liksom.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Steam ❤️

Därför vi inte vill ha tredjepartslaunchers!
Jäkla dumheter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

Känns som en ganska viktig detalj i detalj att missa i artikeln, från sweclockers håll.

Hoppas inte det är medveten rage-bait/click-bait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

fpbp, att swec ens lägger upp en sån meningslös skräckartikel och inte ens nämner ovan.

Permalänk
Medlem

Detta är tröttsam klick journalistik

1. Detta har redan diskuterats för flera år sedan

2. Det kommer från ett konto som vill bara ha klick. Samma konto har lagt upp detta överallt nyligen, reddit etc

3. Gäller bara konto där man inte har köpt något

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

Än en gång har internet gjort mig måttligt upprörd genom att servera mig vag eller tvetydig information.

Rabble rabble

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Därför vi inte vill ha tredjepartslaunchers!
Jäkla dumheter.

Så Steam är inte tredjepartslauncher i samma kategori som Ubisoft då menar du?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Därför vi inte vill ha tredjepartslaunchers!
Jäkla dumheter.

Är inte Steam tredjepartslauncher och Ubisoft Connect förstapartslauncher i detta fall?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Är inte Steam tredjepartslauncher och Ubisoft Connect förstapartslauncher i detta fall?

Helt riktigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glömt att Ubisoft har en egen launcher!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Precis som att jag inte vill ha 20 olika prenumerationstjänster, 20 olika parkeringsappar, 20 olika el-scooter appar, 20 olika sociala medier med login osv osv..... så vill jag givetvis inte ha 20 olika launchers. Steam eller inget. (och tyvärr battle.net). Annars så finns där ju ställen på nätet där man kan gå om man vill slippa detta med launchers helt och hållet, och bara rulla .exe...

Permalänk
Medlem

Ingen fara, jag har bara Ubisoft spel på det kontot.

Permalänk
Medlem

Ja senast jag rörde ubisoft var när jag spelade division 1, var ju ett tag sen... men löjligt av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Därför vi inte vill ha tredjepartslaunchers!
Jäkla dumheter.

Steam är andra eller tredjepart i dom fallen det är ubisoft spel, var oklart om du ville lägga ner alla andra/tredjeparts launchers och enbart ha direkt via spelutvecklarna eller om andra/tredjepart är accepterat med en friskrivning "om det är steam"

Permalänk
Medlem

Det blir problematiskt för företag att spara inaktiva folks uppgifter i all evighet pga GDPR. Förstår varför de behöver rensa, de vill inte hamna i trubbel med massa böter. Trist såklart, men sånt är livet när allt är digitala konton och produkter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Har svårt att bli upprörd över detta. Däremot håller jag förstås med om att Uplay är en av de sämre launchers som finns. Jag startar ändå den hyfsat ofta men ändå känns det som att det är en uppdatering med efterföljande inloggning med tvåfaktorsautentisering och så typ varje gång, varför ens ha en checkbox om att komma ihåg en när de aldrig kommer ihåg en ändå? "Inloggning från ny maskin"? Nej det är samma maskin för i helvete. Alla andra verkar kunna fatta det, varför inte Uplay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har svårt att bli upprörd över detta. Däremot håller jag förstås med om att Uplay är en av de sämre launchers som finns. Jag startar ändå den hyfsat ofta men ändå känns det som att det är en uppdatering med efterföljande inloggning med tvåfaktorsautentisering och så typ varje gång, varför ens ha en checkbox om att komma ihåg en när de aldrig kommer ihåg en ändå? "Inloggning från ny maskin"? Nej det är samma maskin för i helvete. Alla andra verkar kunna fatta det, varför inte Uplay?

Tycker det där är samma på alla som man inte använder alltför ofta. Öppna en launchers? Dags att plocka fram lösenordet...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Tycker det där är samma på alla som man inte använder alltför ofta. Öppna en launchers? Dags att plocka fram lösenordet...

Nja, det händer att jag behöver logga in i Steam eller Epic, men för det mesta så räcker det med att logga in i så fall, tvåfaktorsautentisering behövs inte för datorn är liksom autentiserad redan. Och det är mer sällan än på Uplay också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

Skrivet av Spawnbadboy:

3. Gäller bara konto där man inte har köpt något

varför skriver dom inte detta?!, vart hittar ni infon btw?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Loggade in bara för att kolla, har varit medlem i 19 år och äger 2 spel.😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

3. Gäller bara konto där man inte har köpt något

Gäller det spel som är köpta genom Uplay, eller även registrerade spel från bundles och liknande? För det verkar som väldigt olika saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selmalagerlöf:

varför skriver dom inte detta?!, vart hittar ni infon btw?

Ganska oproffsigt av SweC att bara eka ut ett lösryckt påstående utan att försöka utöva någon slags källkritik, be Ubi om en kommentar osv.

Sedan så är sånt här bara en i raden av anledningar att jag aldrig skaffat något uplay-konto. Bojkottar sån skit, jag har redan Steam-konto, vad ska jag med tårta på tårtan till? Eller ptja, om nu uplay ändå vore tårta, men så är det ju fan inte! lol

Permalänk
Medlem

om dom raderar ens spel bara för man inte varit inne på länge på sitt konto, så tycker jag dom kan återbetala ens pengar för spelen man köpt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

Ah, jag tänkte att det lät helt galet annars.

Permalänk
Medlem

Har för mig man fick några gratisspel för nåt år sen. Så jag tror jag har konto med spel men aldrig startat launcher ens

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Värt att notera:
Inaktiva konton med köpta spel på tas inte bort.

Huruvida inaktiva konton med spel på inaktiveras eller ej, och isåfall hur man återaktiverar kontot, det är något som Ubisoft lär göra tydligare.

"En användare som svarade på det ursprungliga inlägget skriver att hen blev av med kontot och därmed inte längre kommer åt spel Ubisoft-spel köpta på Steam. Det framgår inte om Steam-köpta spel kan aktiveras igen med ett nytt konto eller inte."

Ubisoft kanske inte räknar spel köpta på Steam som spel på kontot och i så fall kan det defintiv vara så att du kan bli av med dina spel i alla fall enligt artikeln.

Även hur läge kontot varit inaktiv innan dessa mail kom har rapporterats via Reddit trådar varierat väldigt mycket med allt från 2 år till 6 månader. Sedan kanske man får ta det med en nypa salt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av car2ns:

Not all heroes wear capes! Detta var något jag precis tänkte börja diskutera Tack för du är en hjälte.
För jag har spel men kan inte påstå jag loggar in sådär super ofta ... Steam är min go to 997 gånger av 1000 liksom.

Skrivet av Nasso:

Känns som en ganska viktig detalj i detalj att missa i artikeln, från sweclockers håll.

Hoppas inte det är medveten rage-bait/click-bait.

Skrivet av headphoneninja:

fpbp, att swec ens lägger upp en sån meningslös skräckartikel och inte ens nämner ovan.

Skrivet av Aphex:

Än en gång har internet gjort mig måttligt upprörd genom att servera mig vag eller tvetydig information.

Rabble rabble

Skrivet av Selmalagerlöf:

varför skriver dom inte detta?!, vart hittar ni infon btw?

Skrivet av Whitepilledoomer:

Ah, jag tänkte att det lät helt galet annars.

Skrivet av Millikin:

"En användare som svarade på det ursprungliga inlägget skriver att hen blev av med kontot och därmed inte längre kommer åt spel Ubisoft-spel köpta på Steam. Det framgår inte om Steam-köpta spel kan aktiveras igen med ett nytt konto eller inte."

Ubisoft kanske inte räknar spel köpta på Steam som spel på kontot och i så fall kan det defintiv vara så att du kan bli av med dina spel i alla fall enligt artikeln.

Även hur läge kontot varit inaktiv innan dessa mail kom har rapporterats via Reddit trådar varierat väldigt mycket med allt från 2 år till 6 månader. Sedan kanske man får ta det med en nypa salt.

Liten uppdatering på det hela:
https://www.fz.se/nyhet/294626-ubisoft-fortydligar-vi-tar-int...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >