Forskare har upptäckt självläkande metaller

Permalänk
Melding Plague

Forskare har upptäckt självläkande metaller

Kan innebära en framtid med mer hållbara hårdvarukomponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

T-1000, fast ändå inte.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Extremt troligt juuh, lite synd att det inte lär vara något vi ser något av under våran livstid =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Framtidens hackning av bilar blir roligare när Ferrarin blir till en VW bubbla.

Permalänk

Vid värme så är väl detta precis vad metaller alltid gör bara?

https://en.wikipedia.org/wiki/Annealing_(materials_science)

Permalänk

Coolt men också lite läskigt, tänk vad vapenindustrin skulle kunna göra med något sådant!

Permalänk
Medlem

Smidigt om man inte behöver baka grafikkort när lödningarna släpper.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intressant. Synd att hela rapporten är låst, men abstract pratar om mikro-sprickor, inte nano, dvs riktiga stress-sprickor. Såna är ju helt klart super intressanta att motverka, om det går.

Nu gissar jag bara men det bör vara nåt som motverkar formation av oxider och omkristallisering i sprickans yta, så att ytan fortsatt blir reaktiv. Nu är det ett tag sen jag läste tekniska ytor men någon form av tillgängliga orbitaler* bör kvarstå, lite som katalytiska ytor fungerar. En katalysator skall dock (helst) inte reagera permanent med ämnena de ska katalysera, medan ytan i detta fall verkar göra detta. Det kan dock ha att göra med att det reagerar med lika ämne, i princip så "svajar elektroner fritt" efter sprickan har uppstått, och reagerar åter när den mekaniskt sluts.

Frågan är om det som de nu har observerat är mekanismen till varför vissa legeringar inte uppvisar mekanisk utmattning, så länge belastning hålla under vissa nivåer. Tex vissa titan-legeringar. Används tex i komponenter till turbiner. Rimligen kan mikro-sprickor uppstå även vid låga belastningar, men de blir så pass små att de åter sluts.

Som sagt, synd inte fler delar av artikeln finns öppen (men jag förstår varför), det lär stå vad de har resonerat kring, men vet inte om jag vill starta en prenumeration på Nature bara för detta.

*orbitaler beskriver är hur elektroner rör sig i rummet (var de kan förväntas finnas). Det är en mer korrekt men mer komplicerad modell än de elekteonpar som beskrivs i Bohr-modelle, för de som kommer ihåg högstadiet atom-modell).

Edit: Att detta ska leda till mer hållbara hårdvarukomponenter kan vara så, men om det verkligen är något som man har hittat här så bör det vara mer intressant inom större applikationer än just hårdvara. Att överdimensionerade konstruktioner som broar, hus och fordon för att så pall mot utmattningbrott innebär enorma kostnader.

Hårdvara som fallerar på grund av just mikro-sprickor och samtidigt inte börjar bli så gammal att den ändå bör bytas (pga hastighet eller annat slitage) bör inte vara så vitt utbredd, eller? Jag har inga siffror här, men det är känslan kring beräknande kretsar och minneskretsar som ju måste hänga med i ökade hastigheter. Undantaget är väl lagringsmedia som kanske kan dra nytta av att få ökad livslängd, men även där bör nyare teknik där mer data kan sparas på mindre yta (med högre läs/skriv hastighet) leta till ekonomisk vinning som ändå ger incitament till att byta kontonuerligt?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan innebära en framtid med mer hållbara hårdvarukomponenter.

Ni kan vara lugna, tillverkarna ser nog till att ni fortfarande behöver köpa komponenter lika ofta som nu: Planned Obsolescence.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Coolt men också lite läskigt, tänk vad vapenindustrin skulle kunna göra med något sådant!

Självlagande vapen...? 🤠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ni kan vara lugna, tillverkarna ser nog till att ni fortfarande behöver köpa komponenter lika ofta som nu: Planned Obsolescence.

Nu är ju hållbarheten generellt sett redan extremt lång på datorkomponenter, och grejerna byts ut för att de är föråldrade snarare än utslitna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

T-1000, fast ändå inte.

@maweric

Blir perfekt till Ai "Skynet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

T-1000, fast ändå inte.

Ha! Tänkte just skriva en terminator referens

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Självlagande vapen...? 🤠

det kanske skulle få amunitionsbrist så mindre fara, men det , eller stridsvagnar/drönare osv lär ju vara väldigt effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

det kanske skulle få amunitionsbrist så mindre fara, men det , eller stridsvagnar/drönare osv lär ju vara väldigt effektivt.

Jag tror inte riktigt jag förstår vad du syftar på, men annars är det är inget nytt med olika former av självläkande material. Problemet är alltid att det är i så liten skala att det i princip bara handlar om att bromsa åldrandet, finns ingenting här som säger något annorlunda heller.

Permalänk
Medlem

Jag utgår ifrån att det lanseras en rad självläkande hårdvarukomponenter vid Computex 2024.🤞😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är ju hållbarheten generellt sett redan extremt lång på datorkomponenter, och grejerna byts ut för att de är föråldrade snarare än utslitna.

Precis, komponenterna håller så tillverkarna får ta till andra knep för att få folk att uppgradera. Begränsa tiden då telefoner får uppdateringar t.ex.
Kvittar hur bra grejerna håller när tillverkarna inte vill att du ska kunna använda dem längre så hittar de sätt att få dig att köpa nytt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Precis, komponenterna håller så tillverkarna får ta till andra knep för att få folk att uppgradera. Begränsa tiden då telefoner får uppdateringar t.ex.
Kvittar hur bra grejerna håller när tillverkarna inte vill att du ska kunna använda dem längre så hittar de sätt att få dig att köpa nytt.

Jag vet inte hur långt du varit med i PC-svängen, men för ca 15 år sedan var det fortfarande var det vanligt förekommande att datorkomponenter slutade fungera p.g.a. att man använda usla elektronikkomponenter. Det mest kända är kanske kondensatorer som gjorde att både moderkort och grafikkort dog långt innan deras livstid hade uppnåtts ens, men såna problem är ju i princip ett minne blott idag. Samma sak med lagren i alla fläktar, där man under många år använde de simplaste glidlager som gjorde att fläktar generellt började låta illa i lagren efter en kortare tids användning, samt att det var vanligt förekommande att fläktar hade någon form av proprietära fästanordningar som gjorde att de inte enkelt kunde bytas ut.

Tror inte jag stött på något planerat åldrande på 2000-talet förutom med en Asus-surfplatta som kostade typ 899 kr, men den har redan så begränsade användningsområden med den dåliga hårdvaran att det spelar väldigt liten roll. Lösningen på det är att inte köpa den typen av produkter, alltså helt i konsumenters händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tror inte jag stött på något planerat åldrande på 2000-talet förutom med en Asus-surfplatta som kostade typ 899 kr, men den har redan så begränsade användningsområden med den dåliga hårdvaran att det spelar väldigt liten roll. Lösningen på det är att inte köpa den typen av produkter, alltså helt i konsumenters händer.

Jag håller med till fullo (och minns fläktarna med ilska...) men spontant är ju socketbyten en form av planerat åldrande - dvs att du måste byta moderkort vartannat år för att kunna byta till en ny processor.

En lösning med Intelmoderkort med 1200 pins hade ju levt mer än 10 år i så fall
(Och nej, det finns inget som heter "nya förmågor mha mer pins" för det vet man om 2 år innan man släpper skiten)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag håller med till fullo (och minns fläktarna med ilska...) men spontant är ju socketbyten en form av planerat åldrande - dvs att du måste byta moderkort vartannat år för att kunna byta till en ny processor.

Vem har det behovet, är frågan.

Om man tittar på vem som tillämpar längre livslängd på sina socklar så verkar de inte ha vunnit särskilt många kunder på det, och för Intels del handlar det ju också om plattformsuppdateringar. Sen är ju folk ofta omedvetna om vad det är för något eftersom det är såpass långt ifrån vad användaren ser.

Skrivet av SuperSverker:

En lösning med Intelmoderkort med 1200 pins hade ju levt mer än 10 år i så fall
(Och nej, det finns inget som heter "nya förmågor mha mer pins" för det vet man om 2 år innan man släpper skiten)

Jag hade inte velat ha en 13:e generationens Intel-CPU på ett moderkort som knappt stödjer PCIe 3.0 och sitter fast på DDR3. Vill t.o.m. sträcka mig till att de som kan tänka sig det bytet är folk som absolut inte behöver det.

Permalänk
Avstängd

Häftigt

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av maweric:

T-1000, fast ändå inte.

Haha det var de de första jag med tänkte på ! 😜

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Förutom självlagande komponenter i allmänhet kommer jag genast och tänka på batterier, hur mycket produkter går inte till återvinning eller förbränning pga. batteriet blivit dåligt?
Nu kanske inte den här nyfunna tekniken kan användas till just självlagande batterier men det vore ju ändå ett drömsenario
(dvs. att batteriet inte tappar kapacitet med tiden)

Permalänk
Medlem

Hur kommer de skydda detta så bara deras egna tekniker kan trigga lagningen är frågan

Att släppa sån teknik lös skulle ju ruinera världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

T-1000, fast ändå inte.

Eller kanske Kristanna Loken's T-X med sin ställbara byst och kattöron.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Mer hållbara hårdvarukomponenter? Vilken tillverkare tror ni skulle vara intresserad av det? Ingen.

Permalänk
Medlem

I bil lack

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

T1000?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur kommer de skydda detta så bara deras egna tekniker kan trigga lagningen är frågan

Att släppa sån teknik lös skulle ju ruinera världen

Troligare isf att 3D-printing ruinerar världen och det är ju redan ute på marknaden, även om det är i sin linda ännu när det gäller mer avancerade applikationer. Men de flesta material går att skriva ut med rätt utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Mer hållbara hårdvarukomponenter? Vilken tillverkare tror ni skulle vara intresserad av det? Ingen.

Finns ju massor. Men tänk vad betalt dom kan ta för det.
Sälja till Nasa tex. Överlevnadsutrustning. Satelliter. Båtar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.