Veckans fråga: Vilken konsumentversion av Windows var bäst?

Permalänk
Medlem

Sett till sin tid så Windows 2000. Hade allt fördelar som XP hade, men man slapp allt lull-lull. NT var mycket stabilare än W95, men mjukvarustödet var mer begränsat. Vista var en katastrof och mellan Windows 10 och 2000 skiljer så många år så de är svåra att jämföra.

Permalänk
Medlem

Har kört MS Windows sedan 3.1 tiden och jag har svårt att säga att någon version varit "bäst".

De versioner som jag ändå tror haft stor betydelse, även för mig, är de stora generationsskiften som skett.
Och där är nog faktiskt Windows XP den version som påverkat mest då man gav alla 95,98 och ME användare ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Win 3.11, Win 95, Win 2000, Win 7, Win 10.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Windows 2000 var inte för konsumenter.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Svårt att välja står mellan XP , 7 och 10 alla har sin charm, jag utgår från de OS som varit mest stabilt med minst strul.
Lotten föll på windows 7, känns att de var lättast att komma igång med inte massa rutor hit å dit att kryssa i, det jag menar med 10an är en hel inställningar för att få till det som man vill men när man väl gjort är det guld att använda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Windows 7 är bättre än Vista. Men knappast mycket. Inte för att 7:an är dålig, utan för att Vista är bättre än vad folk minns.
Vista kördes på 2-4GB minne medan Windows 7 ofta körde på 8GB. Stora skillnaden mellan versionerna är att priset sjönk ordentligt och normala minnesmängden i en maskin ökade under kort tid. Sedan kom prisökningar igen och minnesmängden slutade öka.

Stabiliteten är vad jag minns, och om man räknar bort första 6 månaderna efter release så var W7 ett fyrljus av stabilitet jämfört med Vista. Jag hade dock relativt biffiga datorer kring den tiden så det kan färga upplevelsen

W7 gick att köra utan minsta problem runt gigabyten - sålänge man, likt praxis nu för tiden, kör en debloater som tar bort all skit som inte behövs (och telemetri...).

Edit*
Men annars förstår jag, tack!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Windows har aldrig haft ett mer snabbarbetat och lättöverskådligt ui än i Win 8.1

Fight me

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Snusfri

10 för mig.
Räknar man de sämsta så är det XP och 7an.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

Tian har fungerat rätt smärtfritt... Men vet inte om jag kan känna att sjuan kontra tian är så stor differens. Tycker steget från tidigare OS till sjuan var ett jättekliv

Permalänk
Medlem

Det jag minns mest positivt (för sin tid) är utan tvekan 2000. Rent och fint, stabilt och bra.

Men om vi pratar om något att faktiskt använda nu idag, inte att bara tänka nostalgiskt på, så är det väl ingen direkt tvekan att 10 eller 11 är bäst, typ hugget som stucket vilket av dem man väljer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Windows har aldrig haft ett mer snabbarbetat och lättöverskådligt ui än i Win 8.1

Fight me

Håller med, även fall jag föredrog Win 8.1 med Classic Shell så var default fortfarande riktigt bra. Windows 8.1 största styrka dock var att det är det snabbaste Windows vi någonsin haft, Explorer (Utforskaren) är på steroider i 8.1, synd bara att Windows 10 gjorde det betydligt sämre och segare (helt acceptabelt nu 2023 efter uppdateringar) sen nu med Windows 11 har vi det istället nått rekordbotten och har det segaste Explorer.

Permalänk

Windows 10, eller 11 är ju såklart "bäst" om man kör dem idag, men det jag klart hade minst problem med och körde längst var 2000, bytte inte till XP förrän SP3 då man behövde DirectX ...9? var det som kom då va? För vissa spel. Så för mig var 2000 bäst, men IDAG är 11 bäst tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hade gärna kunnat välja fler alternativ men 3.11, XP, 7 och 10 skulle jag säga.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Egen erfarenhet

3.1, bästa jag använt dittills
3.11, se ovan
95, se ovan (men hade vissa åsikter)

2000 - Versionen av Windows som kändes bäst för sin tid. Utomordentlig.

XP - Riktigt dålig användarupplevelse före Service Packs. Sedan bra.

Vista - Halvkass användarupplevelse före Service Packs. Sedan bättre än XP. Vista utan SP var bättre än XP utan SP, och Vista med SP var bättre än XP med SP. Problemet var att Vista utan SP jämfördes mot XP med SP och blev en meme.

7 - Vista med SP med annat skin, lite bättre resurseffektivitet och bättre fungerande x64-stöd.

8 - Duglig, men grova brister.
8.1 - Många av bristerna åtgärdade, några kvar.
10 - De flesta åtgärderna åtgärdade.

11 och vidare - Insikten att 11 hägrade gjorde att jag nu har gått över till Linux full-time, och därför på en teknikalitet kan benämnas som den "bästa" Windows-versionen.

Permalänk
Medlem

Windows 8.

Bästa och mest funktionella startmenyn
Mycket nytänk och utveckling av UI överlag

Inget trollande. Saknar fortfarande 8ans startmeny men då jag spenderar kanske 0.5% (om ens det) av tiden i startmenyn så är det ingen dealbreaker. Kör Windows 11 i dagsläget (med startmenyn i mitten).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

10 för mig.
Räknar man de sämsta så är det XP och 7an.

Vad är du inte gillar med dessa?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri
Skrivet av bärplockaren:

Vad är du inte gillar med dessa?

XP var buggigare än en Finsk dansklass, 7'an tog allt det dåliga från Vista och gjorde det sämre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså jag gillade Vista! Jag vet att det fick mycket skäll, bland annat för att det krävde mycket minne. Men jag hade mycket minne då så just min upplevelse solkas inte av det.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kört rätt många versioner ändå när man tänker efter. Minns inte tillräckligt av 95+98 men XP minns man. Det kan vara mest nostalgi men det flöt på bra. Vista fick vi en rätt ny dator ca 2008 så jag tror det var rätt fixat med SP så det var rätt okej. 7an hade min första egenbyggda burk. Jag gillade den skarpt men jag minns även mycket diverse buggar. W8/8.1 hade skoldatorn. Smärtfritt faktiskt men otympligt. Jag hade nåt program som gjorde att man hade startmenyn igen från w7.

11an är skräp. Körde på en extradator ett tag.
10an har jag nu kört som längst. Det mesta funkar mestadels av tiden men inte heelt smärtfritt. Dock nog bra så att den vinner i min bok.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

XP var buggigare än en Finsk dansklass, 7'an tog allt det dåliga från Vista och gjorde det sämre.

Hade du någon Thailändsk bootleg Windows 7 på ryska eller? Enligt mig så löste 7:an det mesta som var fel med Vista.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

XP hade mest funktionalitet per hårdvarukrav. Och ikonerna, texten & kontrollpanelen var tillräckligt stilren i jämförelse med 98 som var lite för grynigt.
Min: 233 MHz processor, 64 MB RAM, 1.5 GB hard disk space.

Windows 7 var helt ok om vi bortser från hårdvarukraven som kasserade alla gamla XP datorer. Så här har brytpunkten passerats.
Min: 1 GHz, 1 GB RAM (32-bit), 16 GB HDD

Antingen krävs det väl mer pre-loading, eller att win 7 kör 20x minneskrävande bakgrundsprocesser, eller att det bara var ett framtids krav.

Permalänk
Medlem

Windows 3.1 Fanns på familjens första dator, som var en lånedator från morsans jobb. Kommer inte ihåg mycket av den förutom att man kunde spela Solitaire.

Windows 95 - Stort steg framåt jämfört med vad som fanns några år tidigare. Det kändes som ett stort steg framåt, men mina kunskaper var inte tillräckliga för att kunna säga varför.

Windows 98 - Inte så stor skillnad till 95. Kunde nästan lika gärna varit Windows 95.1 egentligen.

Windows 2000 - Väldigt snabbt, cleant och stabilt, men grafiskt kändes det utdaterat. Då var det ju inte heller konsumentinriktat, så passande var det väl. Mycket handlade kanske också om att de maskiner jag körde det på var flera år nyare och dubbelt dyrare än de som jag körde 95/98 på.

Windows ME - Usch! Men det försvann snabbt också.

Windows XP - XP var guld, speciellt efter SP2. Det kändes verkligen modernt, flytande och i tiden. Designspråket levde ju också kvar länge, och menyerna var klart förbättrade. Snabbt var det också, speciellt jämfört med vad som kom sen.

Vista - Jag körde det några månader, sen blev det XP igen tills att 7 fått lite tid på nacken. Hemska menyer är det jag kommer ihåg mest av, och långsamt.

Windows 7 - Mycket bra version. Påminde lite om XP, och lyckades med en god balans av effektivtet, design och lagom med nya funktioner.

Windows 8 - Skulle Microsoft alls ha gjort 8 om det inte vore för touchscreens? Min fru hade en hybridlaptop som kom med Windows 8 (eller 8.1?), och den var hemsk att använda. Menyerna och designspråket var inte alls passande för tangentbord och mus. Mycket dödyta, onödiga mellanmenyer...

Windows 10 - Jag har varit mycket nöjd med Windows 10. Känns på många sätt som en naturlig efterföljare till XP och 7, vilket jag gillar. Till vissa delar har det blivit sämre, men det är mest Microsofts egna funderingar, och så länge man undvikar dem (vilket går) så är det välfungerande, stabilt och bra.

Windows 11 - Faktiskt inte gjort mer än testat en liten kort stund, så kan inte kommentera.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

För sin tid så måste 2000 vara den version som innebar det största steget åt rätt håll jämfört med sina föregångare, win blev snyggt och stabilt och började helt enkelt fungera mycket bättre än tidigare versioner.
XP och 7 var inte lika stora steg i rätt riktning utan bara lite finputsningar och 10 var mest en omsminkad version .
det är lättare att definiera vilka som var sämst, 8 och Me.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Egen erfarenhet

3.1, bästa jag använt dittills
3.11, se ovan
95, se ovan (men hade vissa åsikter)

2000 - Versionen av Windows som kändes bäst för sin tid. Utomordentlig.

XP - Riktigt dålig användarupplevelse före Service Packs. Sedan bra.

Vista - Halvkass användarupplevelse före Service Packs. Sedan bättre än XP. Vista utan SP var bättre än XP utan SP, och Vista med SP var bättre än XP med SP. Problemet var att Vista utan SP jämfördes mot XP med SP och blev en meme.

7 - Vista med SP med annat skin, lite bättre resurseffektivitet och bättre fungerande x64-stöd.

8 - Duglig, men grova brister.
8.1 - Många av bristerna åtgärdade, några kvar.
10 - De flesta åtgärderna åtgärdade.

11 och vidare - Insikten att 11 hägrade gjorde att jag nu har gått över till Linux full-time, och därför på en teknikalitet kan benämnas som den "bästa" Windows-versionen.

Dagens bästa utvärdering av Windows!

Jag kommer också migrera över majoriteten av mina burkar till Linux
Hårdvarukraven (CPU generation etc) för de nyare versionerna av Windows är fantasier.
Är ganska säker på att de senare versionerna av Windows ligger på klar bottenklass av vad man får ut av hårdvaran.
Prova köra Win10 på en en 1 GHz CPU, HDD och 4 GB RAM, gör samma sak med Linux och jämför

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Windows 7 var väl peak Windows som vi etablerat i forumet tidigare.

Precis så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror det blir många "nostalgi-röster" här, dvs folk kommer rösta på det operativsystemet dom körde när dom växte upp och introducerades till gaming.

Jag röstade 11, nyast är bäst.

QFT.

Permalänk
Medlem

För mig så toppar nog Windows 7 listan, på andra plats placerar jag XP och på tredjeplats Windows 2000.

Permalänk
Medlem

XP, var då jag verkligen började ha kul med överklockning osv. Dock är det väl mest sentimentalitet som ligger bakom det. Funktionellt? Ingen aning fladdrar runt mellan olika på tok för ofta nu för tiden. Har aldrig haft några större problem med ett Windows OS.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att allting gick utför efter Windows98. Vet inte riktigt vad Microsoft sysslade med. Förr var operativsystemet tydligt med ikoner, färg och ett unisont gränssnitt. Men i jakten på användarvänlighet började Microsoft lägga in massor med förklarande text i kontrollpanelen för att idiot-proofa operativsystemet. Men vad jag kan utvärdera blev det bara mer komplicerat, både för tekniskt mindre kunniga personer samt tekniskt kunniga där man istället ständigt får leta efter saker i operativsystemet. Ett nytt sådant skifte har skett igen med Windows 11. Jag är så SJUKT frustrerad över hur spretigt och komplicerat OS'et har blivit. Hur viktiga funktioner döljs i submenyer, hur större delen av kontrollpanelen är fylld med förklarande text istället för självförklarande ikoner och färg. Så, nu har jag flytt till Linux.

Jag pendlar mellan Manjaro Gnome och Manjaro FXCE... Jag gillar FXCE för att det tar typ inga resurser och kan anpassas enormt. Samtidigt är inställningarna också ganska spretigt bestående av appar med namn som inte är självförklarande. Gnome är motsatsen, superhärligt enkelt operativsystem, men samtidigt kan jag inte personanpassa det lika mycket och det kräver mer resurser. Det är synd att det perfekta OS'et inte existerar.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Win 3.11, Win 95, Win 2000, Win 7, Win 10.

Exakt samma väg som jag gått.

Ganska svår fråga "Vilken var bäst". Det beror ju väldigt mycket på vad man använder sin dator till.
Det fanns en en tid då min dator användes till att "behandla stora mediefiler" och då var det bra om OS:et var stabilt.
Numer är användarvänligheten viktigare för mig.