Permalänk
Medlem

Trasig? Tv vid blixtnedslag

Hej

Tror min Lg c1 precis gick sönder när blixten slog ner. När jag kopplar in den så går säkringen i huset. Samma med förstärkaren.

Finns det någon internsäkring i tv:n eller kan jag kolla något annat? Eller är det kört?

Annan fråga, om jag nu behöver ta detta med försäkringsbolaget. Får jag ut summan pengar eller en liknande produkt (förutom åldersavdrag då, men har minskat avdrag de tre första åren). C1 finns ju inte lägre då blir ju C2 nästa steg. För om jag bara för ut pengar är jag ju körd, finns ju ingen tv att köpa då. Köpte dessutom min på black Friday.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har TVns eller förstärkarens säkring löst ut skall inte huvudsäkringen därefter göra det, så det har rimligtvis skett större skada än så.

Vad gäller försäkringen så beror det på vad dina försäkringsvillkor säger. Läs dem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om säkringen i proppskåpet slår av så har du kortslutning i TVn. Då hjälper det inte att byta eventuell säkring i själva TVn.

Fråga försäkringsbolaget om specifika försäkringsfrågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har TVns eller förstärkarens säkring löst ut skall inte huvudsäkringen därefter göra det, så det har rimligtvis skett större skada än så.

Vad gäller försäkringen så beror det på vad dina försäkringsvillkor säger. Läs dem

Skrivet av dlq84:

Om säkringen i proppskåpet slår av så har du kortslutning i TVn. Då hjälper det inte att byta eventuell säkring i själva TVn.

Fråga försäkringsbolaget om specifika försäkringsfrågor.

Ok tack. Då är de rökta då.
Jo ska fråga bolaget, men tänkte om någon varit med om liknande. De öppnar inte förens på måndag

Permalänk

Jag frågade mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) tidigare denna månad vad som gäller vid blixtnedslag. Och de sa att hemförsäkringen täcker alla kostnader vid eventuellt blixtnedslag

Permalänk
Medlem

Efter åldersavdrag och självrisk är det sällan mycket kvar i ersättning. Det är försäkringsbolagens affärsidé. Man betalar massa i premier, men får sen några ören. Bistert, men så ser det ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Efter åldersavdrag och självrisk är det sällan mycket kvar i ersättning. Det är försäkringsbolagens affärsidé. Man betalar massa i premier, men får sen några ören. Bistert, men så ser det ut.

Vet knappt hur många år min dator är eller vad jag betala för den. Så det blir ju lite lurigt. Går på samvetet antar jag

Permalänk
Rekordmedlem

Om felet får säkringen i huset att lösa ut är det inget som säkringen i apparaten påverkar för har den "bara löst ut" så ska inte säkringen till uttaget lösa ut utan.
I bästa fall kanske det är apparatens nätfilter som är trasigt ( om den har nått) för det kan sitta närmast elanslutningen men det måste mätas om det är kortslutning i det och är det inte det behövs en ordentlig felsökning för troligen är åtminstone nätdelen skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tråkigt, har själv blivit väldigt försiktig när det åskar och drar ut all elektronik minst 50 cm från vägguttagen.

Hade en router som dog efter blixten slog ned utanför lägenhetshuset, tack och lov dog inget annat som var inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Enl villkoren får jag tillbaka 100% då den är under 1 år. Men saken är ju att produkten inte finns att köpa. Då borde jag få en likvärdig produkt kan man hoppas.

Permalänk
Medlem

Ersättning från försäkringsbolagen är vanligen kontant ersättning. Du får själv gå och köpa dig det du behöver.Sedan är det ju frågan hur mycket de ersätter. Ditt READE pris eller ordinarie pris vid tillfället.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Jag ska lägga en fråga till Länsförsäkringar om vad som händer om blixten slår ner i en apparat som är 2 år gammal och man vet inte vad den kostar

EDIT:

Jag skrev i princip att hypotetiskt att man hade en dator värd 20 000:- och åskan slog ned i den 2 år senare. Vilken ersättning får man då tillbaka på sin hemförsäkring?

Nu är det efter 18:00 så jag får inte svar förrän på måndag.

MEN...

Gör det samma. Gå in på era "mina sidor" i erat försäkringsbolag och klicka på försäkringen och ställ en fråga därifrån

Antar att det är lika smidigt som Länsförsäkringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Beror helt på hur gammal den är juuh, fick 4500kr minus självrisk för min förra mobil som jag hade haft i två och ett halvt år, samt dotterns cykel som va ett år fick vi ut 1000kr mer än vad vi köpte den för när den blev stulen.

Det du nämner är visserligen sant, men bara när det gäller saker man ägt i flera år.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Hej

Tror min Lg c1 precis gick sönder när blixten slog ner. När jag kopplar in den så går säkringen i huset. Samma med förstärkaren.

Finns det någon internsäkring i tv:n eller kan jag kolla något annat? Eller är det kört?

Annan fråga, om jag nu behöver ta detta med försäkringsbolaget. Får jag ut summan pengar eller en liknande produkt (förutom åldersavdrag då, men har minskat avdrag de tre första åren). C1 finns ju inte lägre då blir ju C2 nästa steg. För om jag bara för ut pengar är jag ju körd, finns ju ingen tv att köpa då. Köpte dessutom min på black Friday.

Har du kollat uttaget med en annan produkt så att felet inte är i uttaget?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du kollat uttaget med en annan produkt så att felet inte är i uttaget?

Har testat prylen i annat uttag. Då går en annan säkring. Även testat andra prylar i orginaluttaget. Det går fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Har testat prylen i annat uttag. Då går en annan säkring. Även testat andra prylar i orginaluttaget. Det går fint

OK, tråkigt
Då hoppas jag ditt bolag löser det smidigt åt dig 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop