Budget Smartphone (1000-2000kr) Rekommendationer

Permalänk
Medlem

Budget Smartphone (1000-2000kr) Rekommendationer

Uppgraderar från Redmi Note 3 Pro, batteriet är kaputt.

Lite vilse med hur många det finns på marknaden nu. Prisjakt visar Moto E13 som mest populär och den är väldigt billig, men hittar dåligt med info. Även kollat G31, G32, och G42. Kikar mest på Motorola pga lite bloatware, vill heller ej köpa kinesiskt om möjligt.

Ska mest använda den lätt, inga tunga spel. Ta kort när man promenerar, surfa, video chatta, lätta pusselspel, etc...

Tips och rekommendationer är välkomna, tack!

Visa signatur

RX 480 | Ryzen 3600

Permalänk
Medlem

Motorola är tyvärr kinesiskr nu för tiden, dom ägs av kinesiska Lenovo.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy A04s 4G smartphone 3/32GB får hyffsat bra betyg,släpptes Sep -22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Motorola är tyvärr kinesiskr nu för tiden, dom ägs av kinesiska Lenovo.

Ja där ser man, svårt att komma undan...

Skrivet av leifn:

Samsung Galaxy A04s 4G smartphone 3/32GB får hyffsat bra betyg,släpptes Sep -22.

Kollat lite på den, ser intressant ut. Mest orolig ang. bloatware, en recession säger att den kan vara väldigt seg.

Också kikat på Nokia mobiler; G11 och G22. G11 ska ha en plus version, men den verkar inte finnas i Sverige?
Någon som har en Nokia?

Visa signatur

RX 480 | Ryzen 3600

Permalänk

Jag har en g22 som jag köpts för någon månad sen och den är... Ok. Varken mer eller mindre. Batterier håller bra, kameran är duglig nog för mitt använda men wifit har ganska kass räckvidd tycker jag. Sen har jag en del problem med att min lösenordshanterare glömmer sina inställningar och även att vissa notifikationer inte alltid skickas. Men om detta beror på telefonen i sig eller android 12/apparna själva har mitt googlande inte gett någon klarhet i.

En ok budgettelefon för den som inte har så höga krav och lockas av tanken på mestadels rent android och den, iaf teoretiska, möjligheten att kunna reparera själv.

Permalänk
Medlem

Viss sorts bloatware, så som Facebook, Spotify och Microsoft appar som Samsung skickar med sina telefoner, kan tas bort utan root med ett adb kommando med telefonen kopplad till en dator via USB om du klickar i USB debug/felsökning i telefonens menyer.

pm uninstall -k --user 0 PACKAGE_NAME

Det sista ändrar du till vad appens paketnamn är.

---

Annars, finns Android One som koncept kvar? Kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Oneplus Nord CE 2 Lite finns för runt 2500:-, lite ovanför din budget du tänkt dig, men kanske kan vara värt att titta på?
har en Oneplus Nord 5G, första generationen av dem, och är väldigt nöjd med den, lite bloatware, kör en väldigt ren android från början.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

För en tia under budget, finns Samsung A13 5G, årsmodell 2022 med riktigt bra uppdateringspolicy:

According to Samsung, the Galaxy A13 5G will receive four years of security patches and two years of software updates.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6469489

Bra test med både sammanfattning och detaljer:
https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-a13-review-30...

Några bra funktioner för priset, några tuffa kompromisser...

/Edit, lite billigare variant med mindre minne och 4G: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6922578

Permalänk
Medlem

Nyare Samsung Galaxy A14 verkar redan reas ut för under 2k, lika bra att ta den och få 1 år extra med säkerhetsuppdateringar:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8946374

Verkar vara 4G, men annars bättre än A13:
https://www.techadvisor.com/article/1949874/samsung-galaxy-a1...

Permalänk

Samsung är betydligt bättre än Motorola på uppdateringar - sitter på en mobil från 2017 som fick OTA till hösten '22. Kan jämföras med min Lenovo/Motorola som övergavs efter ett år.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Tyvärr bara kinesiska alternativ som är ok nytt för det priset. Jag rekommenderar starkt att köpa använt!

Jag har köpt mina 2 sista på Tradera, fungerat toppen. Läs bara beskrivning om skicket och titta så säljare har bra omdömen.

Fick mitt Samsung A33 som fungerar suveränt för 1100kr. Auktion då alltså, brukar bli billigare

Möjligen slutar denna a72 under 2k: https://www.tradera.com/item/603479366

Denna är lite dyrare för sin modell (a33) men fortfarande bättre pris än nytt från affär: https://www.tradera.com/item/601791486

Permalänk
Medlem

Kör en motorolo moto g23 här för närvarande, för det mesta skärmen som drar på batteriet nu under sommaren med hög ljusstyrka + 4g surfande, hårdvaru mässigt så är den ok för prisklassen.
Inte så stor skillnad mellan de flesta telefonerna skulle jag tro annars om du nu verkligen inte behöver en viss spel prestanda.
operativsystemet är ganska rent överlag.

Har, dolby atmos, motorola notifications, one drive vad jag ser.
Men med 128 gb på telefon så klarar jag mig utan problem.

Har ca 66 gb ledigt med installation av Emulatorer, och lite diverse portar från pc till Android som T ex DevilutionX vilket är diablo 1, RVGL, Serious Sam FE,Serious Sam SE,Xash3D för half-life,retroarch, source engine porten till Android, får lite dötid på jobbet så ville ha lite andra alternativ än typ slösurfa på reddit eller kolla på youtube, ev filmer man sparat på telefon som typ polis skolan eller diverse Leslie Nielsen filmer.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Samsung är betydligt bättre än Motorola på uppdateringar - sitter på en mobil från 2017 som fick OTA till hösten '22. Kan jämföras med min Lenovo/Motorola som övergavs efter ett år.

Ja de billigare uppdateras 2 år max, och brukar vara sent med deras custom os också. Men det är inte problemet för mig- det är att de förstör deras skit-OS ännu mer med varje uppdatering. Har inte haft motorola nu, men Xiaomi/Redmi och Oneplus. Aldrig igen.

Dessutom vill jag inte ge pengar direkt åt Kina heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Samsung är betydligt bättre än Motorola på uppdateringar - sitter på en mobil från 2017 som fick OTA till hösten '22. Kan jämföras med min Lenovo/Motorola som övergavs efter ett år.

True to that.
Morsan har en uråldrig Galaxy S7 tror jag det är, som om jag googlat rätt, lanserades 2016. För mig att den fick sin sista uppdatering förra året om jag inte missminner mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

True to that.
Morsan har en uråldrig Galaxy S7 tror jag det är, som om jag googlat rätt, lanserades 2016. För mig att den fick sin sista uppdatering förra året om jag inte missminner mig.

Officiellt så slutade den få uppdateringar April 2020, men har fått 2 uppdateringar efter det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Officiellt så slutade den få uppdateringar April 2020, men har fått 2 uppdateringar efter det

Ah ok. Tack för klargörandet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X