Uppgradering spel/produktivitet, dags att komma in på 20-talet

Permalänk
Medlem

Uppgradering spel/produktivitet, dags att komma in på 20-talet

Det har blivit hög tid för mig att uppgradera min över 10 år gamla i7-3770k-baserade burk. Man vet att det är dags när folk sedan länge snackar builds kring samma processor på diverse retrodatorforum...

Mitt usecase är blandat. Spelar en del, ser storligen fram emot Starfield till hösten. Den tyngsta produktivitet jag håller på med är 3D-modellering i Inventor.

Aktuell upplösning är 1440p@165Hz. Det finns även en sekundär 1080p@75Hz-skärm som inte används vid spelande.

Vill vara så framtidssäker det går på en rimlig budget. Är inte typen som behöver massa features och gimmicks, råstyrka och responsivitet är viktigare. Brukar köra på lite lagom mysöverklockning. Gamingstyling a la rymdskepp och RGB vill jag helst slippa, men kan acceptera om det helt enkelt är bästa alternativet på de fronter jag bryr mig om.

Det jag tänkt behålla är:

Chassi: FD Define C.
Nätagg: Corsair HX750i. Detta är bara några år gammalt, och borde orka med ett bra tag till.
Grafik: GF1080OC. Börjar med detta. Har som vana att uppgradera någonstans mitt i datorns livstid, när GPU:n börjar kännas för trött.
+ ett par mekaniska diskar som lokal mellanlagring tills vidare. Huvudlagringen finns på nätverket.

Har konstaterat att det var mycket enklare att välja delar när jag byggde datorn som ska uppgraderas. Jäkla träsk nu. Det verkar dock som Intel är bästa alternativet för stunden. Är inte typen som sitter och väntar på nästa generation när det kommer till datorgrejer, när det väl sker är ytterligare nästa generation som är ännu bättre på horisonten. Det är tillgängligt nu som gäller.

Satt ihop ett uppgraderingspaket på Komponentkoll:

Kommentarer om ovanstående:

CPU: Core i7-13700K verkar vara ett vettigt val till ett rimligt pris för såväl gamingprestanda som produktivitet. Har inget emot AMD i den meningen, men är definitivt sämre påläst på dem. Verkar som moderkorten blir grisdyra om man inte vill ha budgetchipset. Bekvämt att Intel har ett till synes mycket lämpligt alternativ. Tidigare har jag också tyckt Intel har mognare/bättre drivers, och det verkar ligga någon sanning i den saken fortfarande vad jag kan förstå.

Moderkort: Vill ha ett robust moderkort med vasst chipset, som inte behöver vara fullpepprat med features och gimmicks. Rejält dimensionerad strömförsörjning är ett plus. Har alltid kört på Asus, har funkat bra och har väl fortsatt av gammal vana. Motsvarigheten från föregående generation, Asus Prime Z690-A, är betydligt billigare. Saknar wifi, som jag dock har noll behov av i nuläget i alla fall. Tänker dock att den högre minnesbandbredden på det nyare kortet kan vara trivsam för det jag använder datorn till. Är eller kommer avsaknaden av PCIe 5.0 M.2-port bli ett problem vid uppgraderingar inom de närmsta åren?

Minne: Kör Corsair Vengeance i nuvarande datorn. Funkar bra, tänkte jag fortsätter på det om det inte finns klara fördelar med någon annan tillverkare/modell. Det är väl möjligen klockfrekvensen man skulle kunna fundera på, moderkortet ska stödja upp till DDR5-6600, men dessa minnen är bara 6000MHz. Oklart om det bara är JEDEC-specs och att de i praktiken fixar mer, inte påläst på den saken vad det gäller nuvarande generation. Man kan ju också uppgradera minnet senare när även premiumvarianterna blivit billiga, tenderar att göra det i mina datorer.

Kylare: Min gamla CM 212Evo orkar knappast med 125W TDP utan massa oväsen. NH-U12A är rätt dyr, men urvalet som fixar LGA1700 verkar klent. Finns det några vettiga alternativ med mindre prislapp?

SSD: Verkar vara Samsung 990 Pro eller WD Black SN850X som gäller?

Såå, har panelen några tankar om detta?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Här har du en sen hjälp.

Valde annat moderkort men den du valde funkar också bra.

Valde extremt snabbt ram minne. Man kan inte direkt ta 6000mhz till typ 6600mhz

Valde en ssd som är nästan exakt samma prestanda som den du valde och kostar inte lika mycket.

Allt Noctua har att erbjuda är lite gammalt nu. Och det finns så många andra bättre val. Den jag valde presterar bättre än den du valde och presterar samma som noctuas bästa. Fast för 420kr

Hoppas detta kan hjälpa

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

För samma pris kan man få en 7900(/X) CPU och skulle inte säga att "Intel är bästa alternativet". I jämförelse är 13700k och 7900X likvärdiga i prestanda och tom med fördel AMD i energieffektivitet om man bryr sig om sådant.
Säger inte att Ryzen är strikt bättre men att man borde vara öppen för alla alternativ.

I övrigt kan jag bara upprepa tidigare tips om Peerless Assassin. Mest prisvärda luftkylaren på marknaden just nu.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Haha, ja, det blev lite sent, för sent faktiskt. Tänkte att om ingen kommenterar mina idéer på över två dygn kan de ju inte vara helt åt helvete i alla fall, så har redan beställt. Men tack i alla fall grabbar

Om någon är intresserad, så bytte jag moderkortet mot ett Asus ROG Strix Z790F Gaming, men annars samma grejor. Jupp, lite rymdskeppsvarning, och säkert en massa RGB, men har datorn i en opak låda på en hylla under skrivbordet, så det är ingen risk att jag råkar glo in i den av misstag och få en estetisk pungspark när jag inte är beredd. Rent tekniskt är det ett bättre kort för min uppgraderingsfilosofi.

Peerless Assassin verkar najs, hade varit ett utmärkt alternativ. Får se den onödigt dyra Noctuakylaren som den där nybilsgrejen, nån gång i livet ska man ha en, även om det i princip är ett rån ställt i relation till det i princip lika bra alternativet.

Jo, öppen för alternativ var jag, men som sagt, orkar inte med massa klabbande med min daily driver, den ska bara funka. Tycker inte det är roligt att fippla med datorn längre. Min erfarenhet av AMD är att de alltid haft mer problem med sin mjukvara. Intel har funkat mycket bättre för mig ur den aspekten. Även om det säkert går att argumentera för att AMD skulle varit lika bra eller bättre, så ger valet jag gjorde mig sinnesro

Kör också W10 LTSC. 13700k är kompatibel med build 21H2. Slipper en övergångsperiod på GAC med massa onödigt bloat och ideliga updates tills W11 LTSC släpps, och kan köra W10 i typ 8 år till om jag vill det för den delen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Va lustigt, sitter i exakt samma båt som du med en i7-3770k gammal burk som fortfarande fungerar felfritt. Men dags att börja uppgradera och satte ihop ett skrämmande likt uppgraderingspaket som du. Lycka till med bygget och burken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dammig:

Va lustigt, sitter i exakt samma båt som du med en i7-3770k gammal burk som fortfarande fungerar felfritt. Men dags att börja uppgradera och satte ihop ett skrämmande likt uppgraderingspaket som du. Lycka till med bygget och burken!

Great minds think alike?

För händelsen att du valt samma minnen som jag; byggde ihop datorn, körde några dagar på autosettings utan att pilla på nåt för att se att allt lirade, och när jag sedan skulle knocka upp minnena till specad hastighet hittade jag inget sätt att ladda XMP-profiler i UEFI. Forskade lite i saken, visade sig att jag lyckats välja minnen för AMD med Expo istället. Tyvärr var handlaren lite otydlig med det, man var tvungen att gå in i undermeny med mer info på produktsidan för att se det. Var dock inga problem att återlämna på öppet köp.

Beställde hem minnena Daytone föreslog istället. I slutändan blev det alltså dessa grejor:

Får önska dig samma sak! Jag är i alla fall väldigt nöjd med grejorna hittills

Tillägg: Bygget är bomstabilt och känns fruktansvärt rappt. Inget strul alls nu när det väl är installerat.

För att spara dig lite eventuell frustration kan jag dock nämna att RAM training första gången man startar upp tar så lång tid att man nästan tror något är fel innan POST-skärmen till sist dyker upp, samt att UEFI inte alls verkar gilla att inte ha någon OS-installation på SSD:n (uppgraderade Intel ME och BIOS det första jag gjorde innan OS-installation) och blir fruktansvärt laggigt. Det rättade dock till sig så fort OS var installerat.

En fälla för oss kommer från en i stort sett fossil plattform är att Asus rekommenderar att man väljer slots A2 och B2 för två moduler och XMP, vilket kanske inte är de slots man instinktivt vill stoppa minnet i. Det verkar inte heller gå att köra XMP med fyra minnesmoduler enligt vad jag läst, har inte testat. Det kan dock komma att suga om man vill trycka i ett par minnen till om några år när samma modell blivit billig low-end.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!