macbook, windows-laptop, eller ipad för skola?

Permalänk
Medlem

macbook, windows-laptop, eller ipad för skola?

hej!

ska börja studera till hösten och är väldigt splittrad vad ska ska köpa. har funderat både på en macbook air m1, ipad air m1 och någon lite billigare windows-laptop.
kommer mestadels anteckna, läsa och multitaska. ingen fokus på att den ska klara spel, dock inte intresserad av chromebooks.
vill slippa lagg, den ska kunna klara iallafall ett par program samtidigt som jag har flera flikar öppna i opera.

undrar bara vad som är mest värt att spendera pengarna på? vill helst hålla det under 10k.

edit: har en iphone 13

tack

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Hade valt en Macbook varje gång.

Permalänk
Medlem

Har du en iphone redan är det kanske värt att stanna inom Apple för gränssnittet. Du behöver nog inte ens en m1 då Apples mjukvara känns väldigt "rapp" även på non-m1 datorerna.

Skulle inte rekommendera en platta.

Jag köpte en billig Dell när ett lokalt stort företag skulle byta ut sin "maskinpark". Visserligen inte den snabbaste datorn men bra skärm, tangentbord och väldigt bra byggkvalité. Så om du inte har något emot begagnade saker håll ett öga på blocket eller dyl för Dell/HP datorer.

Om du pluggar något mjukvarurelaterat måste du köpa en en windowslaptop som du installerar linux på, bara använda konsolen, ge upp och återgå till windows efter 1 år

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Hade valt en Macbook varje gång.

okej, tack!

Skrivet av Palmen16:

Har du en iphone redan är det kanske värt att stanna inom Apple för gränssnittet. Du behöver nog inte ens en m1 då Apples mjukvara känns väldigt "rapp" även på non-m1 datorerna.

Skulle inte rekommendera en platta.

Jag köpte en billig Dell när ett lokalt stort företag skulle byta ut sin "maskinpark". Visserligen inte den snabbaste datorn men bra skärm, tangentbord och väldigt bra byggkvalité. Så om du inte har något emot begagnade saker håll ett öga på blocket eller dyl för Dell/HP datorer.

Om du pluggar något mjukvarurelaterat måste du köpa en en windowslaptop som du installerar linux på, bara använda konsolen, ge upp och återgå till windows efter 1 år

ja, jag la till det nu i första inlägget, tack! har en iphone 13.
okej! hört så mycket om att m1 är det man borde ha så varit helt inställd på det haha.

anledningen att jag funderat på en platta är för att jag hört att notetaking-"upplevelsen" är bättre och att man lär sig mer om man faktiskt skriver ner det istället för att skriva på ett tangentbord. men verkar otymplig att använda, och dyr om jag ska köpa till en penna och tangentbord.

faktiskt kollat runt en del på den markanden, fastat mest för en dell xps13 som jag bara fått för mig ska vara bra, ingen aning om det stämmer haha. 6k skulle den kosta, även HP elitebook 830 för 5k.

ah, nej det är pedagogiskt inriktat haha

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

okej, tack!

ja, jag la till det nu i första inlägget, tack! har en iphone 13.
okej! hört så mycket om att m1 är det man borde ha så varit helt inställd på det haha.

anledningen att jag funderat på en platta är för att jag hört att notetaking-"upplevelsen" är bättre och att man lär sig mer om man faktiskt skriver ner det istället för att skriva på ett tangentbord. men verkar otymplig att använda, och dyr om jag ska köpa till en penna och tangentbord.

faktiskt kollat runt en del på den markanden, fastat mest för en dell xps13 som jag bara fått för mig ska vara bra, ingen aning om det stämmer haha. 6k skulle den kosta, även HP elitebook 830 för 5k.

ah, nej det är pedagogiskt inriktat haha

Alltså, om jag ska vara krass angående notetaking så föredrog jag något block av bra kvalité, typ whitelines och en uppsättning av de suddbara bläckpennorna alla dagar i veckan över en laptop.
XPS:en är ett bra alternativ

edit: tips https://www.blocket.se/annons/110385338 nästan så man själv ska slå till...

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Skrivet av ItsLea:

hej!

ska börja studera till hösten och är väldigt splittrad vad ska ska köpa. har funderat både på en macbook air m1, ipad air m1 och någon lite billigare windows-laptop.
kommer mestadels anteckna, läsa och multitaska. ingen fokus på att den ska klara spel, dock inte intresserad av chromebooks.
vill slippa lagg, den ska kunna klara iallafall ett par program samtidigt som jag har flera flikar öppna i opera.

undrar bara vad som är mest värt att spendera pengarna på? vill helst hålla det under 10k.

edit: har en iphone 13

tack

MacBook Air kommer upplevas rask jämfört med vad som helst som kör Windows på batterier. En platta är inte alls lika flexibel, och skrivupplevelsen är ärligt talat överskattad. Ha papper och penna tillgängliga om du vill, men få saker klår ett riktigt tangentbord när du vill få saker gjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Alltså, om jag ska vara krass angående notetaking så föredrog jag något block av bra kvalité, typ whitelines och en uppsättning av de suddbara bläckpennorna alla dagar i veckan över en laptop.
XPS:en är ett bra alternativ

edit: tips https://www.blocket.se/annons/110385338 nästan så man själv ska slå till...

oh okay!
hade tänkt ipad+penna för anteckningar isf, men okay! tack för tipset
får kolla vidare, men lutar mot en macbook air.

haha, gör det!

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

MacBook Air kommer upplevas rask jämfört med vad som helst som kör Windows på batterier. En platta är inte alls lika flexibel, och skrivupplevelsen är ärligt talat överskattad. Ha papper och penna tillgängliga om du vill, men få saker klår ett riktigt tangentbord när du vill få saker gjorda.

den uppfattningen jag fått! verkar vara jättesmooth, aldrig haft en mac så.
ja, men det lutar mot en macbook air. tack för tips och input!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Kör med både Windows, Macbook och testat Ipad mini + Apple pencil och tycker att Ipad-upplevelsen är meh för universitetsarbete. Skulle rekommendera en laptop då det är mycket grupparbeten via exempelvis Office-paket samt ibland tentor som görs via ens egen dator.

Windows om du vill komma billigt undan, annars är ~12k för en Macbook Air med M1 det mest lämpade alternativet.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Att ordet "notetaking" ska leta sig in i svenskan när vi faktiskt har ett (enligt mig) bättre ord redan på svenska, dvs anteckna. Enkelt och inte något ihopkok av två olika fraser :). Nåja, vad ska man göra...

On topic så för ditt användningsområde känns det primärt att du bör köra med det som ger bästa skrivupplevelsen med tangentbord och touchpad eller vad du nu använder. Testa olika produkter och köp det som känns bäst och smidigast att skriva på. Övrig hårdvara (CPU etc) är ju rätt ovidkommande egentligen.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Macbook Air definitivt. Tyst, håller sig sval, bra batteri, liten och tålig i väskan, skönt tangentbord...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av olga32:

Att ordet "notetaking" ska leta sig in i svenskan när vi faktiskt har ett (enligt mig) bättre ord redan på svenska, dvs anteckna. Enkelt och inte något ihopkok av två olika fraser :). Nåja, vad ska man göra...

On topic så för ditt användningsområde känns det primärt att du bör köra med det som ger bästa skrivupplevelsen med tangentbord och touchpad eller vad du nu använder. Testa olika produkter och köp det som känns bäst och smidigast att skriva på. Övrig hårdvara (CPU etc) är ju rätt ovidkommande egentligen.

Men on topic och touchpad går bra?

TS:

iPad/Macbook är säker trevligast/bäst eftersom du redan är bekant med ekosystemet iom att du har en iPhone 13, det tar emot lite att rekommendera Apple men jag tror det är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men on topic och touchpad går bra?

Jaa hehe, hycklare är vi allihopa.

Men de orden känns ju i alla fall lika klumpiga på både svenska och engelska. "Pekplatta" och "på ämnet". CPU är väl ett tredje jag använde när ordet processor fungerar lika bra.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av olga32:

Jaa hehe, hycklare är vi allihopa.

Men de orden känns ju i alla fall lika klumpiga på både svenska och engelska. "Pekplatta" och "på ämnet". CPU är väl ett tredje jag använde när ordet processor fungerar lika bra.

Vi är alla hycklare ibland hehe.
CPU funkar ju imo, det är en förkortning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Kör med både Windows, Macbook och testat Ipad mini + Apple pencil och tycker att Ipad-upplevelsen är meh för universitetsarbete. Skulle rekommendera en laptop då det är mycket grupparbeten via exempelvis Office-paket samt ibland tentor som görs via ens egen dator.

Windows om du vill komma billigt undan, annars är ~12k för en Macbook Air med M1 det mest lämpade alternativet.

lutar mot macbook. känns smidigast föratt just skriva på.

Skrivet av olga32:

Att ordet "notetaking" ska leta sig in i svenskan när vi faktiskt har ett (enligt mig) bättre ord redan på svenska, dvs anteckna. Enkelt och inte något ihopkok av två olika fraser :). Nåja, vad ska man göra...

On topic så för ditt användningsområde känns det primärt att du bör köra med det som ger bästa skrivupplevelsen med tangentbord och touchpad eller vad du nu använder. Testa olika produkter och köp det som känns bäst och smidigast att skriva på. Övrig hårdvara (CPU etc) är ju rätt ovidkommande egentligen.

hahah jaa men hittade inte det svenska ordet!

ja men det känns verkligen som att det blir en macbook air
får åka till en elgiganten och känna lite på olika laptops.

Skrivet av lambdan:

Macbook Air definitivt. Tyst, håller sig sval, bra batteri, liten och tålig i väskan, skönt tangentbord...

känns som den skulle vara perfekt ja, ska kolla på en i verkligheten.

Skrivet av tcntad:

Men on topic och touchpad går bra?

TS:

iPad/Macbook är säker trevligast/bäst eftersom du redan är bekant med ekosystemet iom att du har en iPhone 13, det tar emot lite att rekommendera Apple men jag tror det är bäst.

hahaha!
jaa, men det känns lättast att bara fortsätta i samma ekosystem och att allt synkas, smidigare.
har en stationär windowsdator om det får dig att må lite bättre!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Hade gått på en MacBook Air alla dar i veckan i ditt fall. Och då har jag inte ägt några Apple produkter sen iPhone 3G.

Permalänk
Medlem

+1 för en Macbook Air M1 här också.

Det många överser med Apples laptops är hur extremt överlägsen deras trackpad / musplatta är. Nu ska jag inte dra alla PC-laptops över samma kam men generellt överlägsen!

Tangentbordet även det utmärkt vilket är de två saker du interagerar med 99% av tiden.

Permalänk

Skulle köpt en Macbook Air 13” M2 16GB, alla dagar i veckan. Den är extremt framtidssäker och täcker alla dina behov. Är du redan inne i deras ekosystem så blir det ännu bättre.
Ipad är bra grejer och äger själv en ipad pro. Men även med ett magic keyboard så bli det en märklig mutation med lite identitetskris. Ska du skiva så ska du ha en laptop.
Annars är det att gå på en PC där priset är den stora fördelen om nu inte studierna kräver någon speciell mjukvara.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

+1 för en Macbook Air M1 här också.

Det många överser med Apples laptops är hur extremt överlägsen deras trackpad / musplatta är. Nu ska jag inte dra alla PC-laptops över samma kam men generellt överlägsen!

Tangentbordet även det utmärkt vilket är de två saker du interagerar med 99% av tiden.

Hade en MacBook air via jobb senaste två åren, och köpte nu en galaxybook2. Måste säga att trackpaden är i samma klass nu. Tre-finger för att byta desktop mm är lika smidigt på win 11 som macos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

har funderat både på en macbook air m1, ipad air m1 och någon lite billigare windows-laptop.
kommer mestadels anteckna, läsa och multitaska.

Jag har en MacBook Air M1, en iPad Pro M1 samt en Windows-laptop.

Föredrar min MacBook Air alla dagar i veckan över de andra enheterna.

På min iPad känner jag alltför ofta behovet av en trådlös mus eller penna varje gång jag vill göra mer än bra surfa runt. För enbart anteckningar, så funkar det fint med en billig Apple-pen kopia utan tryckkänslighet.

Har även en MacBook Pro 14 M1 Pro som knappt används då min Air gör allt nästan lika bra.