Höstens Iphones kan bli dyrare – men blir lättare att laga

Permalänk
Melding Plague

Höstens Iphones kan bli dyrare – men blir lättare att laga

Apple uppges byta ut rostfritt stål med titan Iphone 15, vilket bland annat betyder snäppet högre prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Byta från lightning till USB tackar vi EU för vilket även om jag inget har emot lightningkontakten så är det ändå skönt med en och samma till allt snart hemma ;

Permalänk
Medlem

Aj då.
Jaja, käre gamle vän iPhone 11. Ser ut som du får hålla ut ett tag till, sagt att det vid 15 serien först som jag tänkt att uppgradera. Men får se...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

En stor anledning till de höga priserna är den svaga svenska kronan vilket är synd. Jag har kvar min iPhone X 256 GB jag köpte ny år 2017. Utmärkt kvalitet, har bytt batteri i den en gång för drygt 800 kr annars helt utan underhåll och bekymmer. Köper jag en ny iPhone 15 Pro till hösten så har jag haft den i 6 år och då blir det trots allt inte en så hög årlig kostnad.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

En stor anledning till de höga priserna är den svaga svenska kronan vilket är synd.

Japp, känns som en del glömmer det när man häpnas över priserna.
Annars lutar det lite åt att jag byter batteri i min och kör den tills den slutar få uppdateringar. Vilket ska vara nån gång under 2025 om jag minns deras schedule för 11:an rätt.
Med tanke på att jag köpte den för 8000:- år 2019 + eventuellt batteribyte på 800:-
Inte mycket kostnad för 6 års användande kan jag tycka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tror de börjar nå smärtgränsen nu, men vi får se.

Har en 11 nu och tänkte vänta på 16 och då även gå upp till pro. Men de börjar bli lite väl mycket pengar nu. Särskilt när både min watch och min ipad också börjar bli äldre.
Gött med usb c, även om jag själv inte har något emot lightning så är det smidigare med en kontakt.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

En stor anledning till de höga priserna är den svaga svenska kronan vilket är synd.

Skrivet av RVX:

Japp, känns som en del glömmer det när man häpnas över priserna.

Mja, pro versionerna ryktas det ju om (som de skriver i nyheten) att de ökar priset med 200 dollar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, pro versionerna ryktas det ju om (som de skriver i nyheten) att de ökar priset med 200 dollar

Plånbokens min oavsett 💸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, pro versionerna ryktas det ju om (som de skriver i nyheten) att de ökar priset med 200 dollar

2000kr höjning här motsvarar nog inte 200USD där dock. Rätt magstarkt hopp också vilket kan skrämma iväg en del köpare. 100$ ökningar för Pro/Pro Max känns ju troligast, vilket förmodligen blir runt 2000kr mer för oss.

Tycker det är bra att Apple går tillbaka till titan så Pro-modellerna kan bli lite lättare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland annat genom att glasryggen ska gå att lyfta bort, vilket skulle kunna innebära betydligt lägre reparationskostnader ifall den skadas

Förberedelse för möjlighet att enkelt byta batteri också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

2000kr höjning här motsvarar nog inte 200USD där dock. Rätt magstarkt hopp också vilket kan skrämma iväg en del köpare. 100$ ökningar för Pro/Pro Max känns ju troligast, vilket förmodligen blir runt 2000kr mer för oss.

Ah, denna nyhet har inte med USD priset, men Swedroid nyheten (https://swedroid.se/apple-iphone-15-pro-och-pro-max-tunnare-r...) skriver följande "Vissa källor har nämnt prishöjningar på 200 dollar, även om det förstås återstår att se." Jag tror inte 100 dollar = 2000 SEK, det har det inte varit tidigare. För övrigt blir 100 USD 1049 SEK med dagens växelkurs så det känns lite orimligt att tro att det skulle vara sån skillnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Och jag tyckte iPhone 14 PRO va snor dyr…

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

För mig blir det ett köp oavsett. Sitter på en XR nu som ändå håller i bra. Men för att få bättre kamera och 120hz skärm samt usb-c så betalar jag det gärna. Så mycket som man ändå använder telefonen till tycker jag personligen det är värt den. Sen är jag även inne i deras eko-system vilket jag stormtrivs med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, denna nyhet har inte med USD priset, men Swedroid nyheten (https://swedroid.se/apple-iphone-15-pro-och-pro-max-tunnare-r...) skriver följande "Vissa källor har nämnt prishöjningar på 200 dollar, även om det förstås återstår att se." Jag tror inte 100 dollar = 2000 SEK, det har det inte varit tidigare. För övrigt blir 100 USD 1049 SEK med dagens växelkurs så det känns lite orimligt att tro att det skulle vara sån skillnad.

En sådan omvandling brukar aldrig stämma med Apple senaste åren. Kronan verkar ligga på ungefär samma förhållande mot dollarn som förra året. Ökning med 20% i pris bör bli 15000*1.2=18000kr alltså 3000kr mer än idag. 15000*1.1=16500kr vilket känns mer troligt men man vet ju inte med Apple Får väl se hur illa de värderar kronan den här gången i omvandlingen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Snusfri

Allt har blivit mycket dyrare så inte så konstigt att Apple följer efter, skulle blivi shockad om de inte gjorde det.
Är väl enbart Good Guy Intel av de stora drakarna som inte höjer sina priser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tyckte redan prislappen på iPhone 14/Pro var lite väl hög trots att det blev en 14 Pro för min del.
Har haft Android i flera år nu men saknaden av iPhone var för stor.
Den får hänga med ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Kommer iPhone äntligen få USBC detta året är min största fråga.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aj då.
Jaja, käre gamle vän iPhone 11. Ser ut som du får hålla ut ett tag till, sagt att det vid 15 serien först som jag tänkt att uppgradera. Men får se...

Det blir inte billigare om man väntar.

Permalänk
Medlem

Kör vidare på min 12 PRO Max. Hade suttit fint med en 15 PRO Max 256GB, men det blir svårmotiverat att byta utöver att slippa lightning, men med 2 gamla iPad blir jag ändå inte av med lightning helt och hållet.

Permalänk

iPhone 15 är den första Apple-telefonen som jag skulle acceptera som en jobbtelefon som jag fick helt gratis. Problemet med att köpa själv är exakt samma som andra flaggskepp telefoner, man betalar otroligt mycket extra för väldigt lite bättre och ofta har enheten brister ändå.
Har tex kommande iPhone 15 bluetooth 5.4 och wifi 7?
Annars har man gammal hårdvara redan från dag ett och folk pratar om att ha denna hårdvara i över 5år.

Självklart kan man köpa en iPhone 15 och redan byta vid typ iPhone 17, men det blir väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Titanium är bra. Väger mindre än rostfritt stål. Mindre skarpa kanter är också bra. Föredrar de äldre mer runda iPhones som XS.

Jag kommer dock inte byta på några år då jag skaffade 14Pro i våras och kommer behålla den några år. Speciellt då jag ska studera i 2 år och kommer hålla i varje krona.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Vågar man gissa på 25000kr för toppmodellen? Galet att det normaliserats med 15000kr för den oanvändbara instegsmodellen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Det blir inte billigare om man väntar.

Nej, var inte det jag sa heller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone 15 är den första Apple-telefonen som jag skulle acceptera som en jobbtelefon som jag fick helt gratis. Problemet med att köpa själv är exakt samma som andra flaggskepp telefoner, man betalar otroligt mycket extra för väldigt lite bättre och ofta har enheten brister ändå.
Har tex kommande iPhone 15 bluetooth 5.4 och wifi 7?
Annars har man gammal hårdvara redan från dag ett och folk pratar om att ha denna hårdvara i över 5år.

Självklart kan man köpa en iPhone 15 och redan byta vid typ iPhone 17, men det blir väldigt dyrt.

Varför måste man ha absolut senaste? Hur många använder ens hastigheten med wifi6? Min router hemma har bara wifi 5 eller AC eller vad det hette då. Så Wi-Fi 6 i telefonen är redan onödigt.

I småstaden där jag bor har vi nog bara 4G också. Inte för jag märker stor skillnad ändå. Har bara 100mbit hemma och aldrig varit för lite för rita på något oavsett om hela familjen samtidigt kollar på youtube och Netflix på olika enheter.

Köper du nya hörlurar också så fort det kommer ny version av bluetooth?

Jag har en iPhone XS som backup/andra telefon och fungerar riktigt bra fortfarande. Känns fortfarande snabb och förutom att den är dålig på foton i mörker och batteriet inte är så bra som i nyare iPhones är den fortfarande bra.

Jag skulle aldrig lägga 15k på telefon heller men när
De har deals på abonnemang med telefon så är de inte så dyra. Betalar 200kr i månaden (kostnaden för abonnemanget inte inräknat) för telefonen så 7200kr på 3 år. Köper man en billig Android slutar den få support efter 2 år. iPhone kan man ha i 7 år med uppdateringar.

Med det sagt är det inte för alla men jag ångrar inte att jag bytte från Android för ett par år sedan.

För de allra flesta duger de i många år. Min mamma kör fortfarande med iPhone 7 och den slutade bara få ny iOS nyligen men den kommer få säkerhetsuppdateringar i flera år till om iPhone 5S är något att gå efter som fick säkerhetsuppdateringar så sent som i år.

Samsung Galaxy S modellerna får uppdateringar rätt länge numera men de kostar lika mycket som iPhone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Vågar man gissa på 25000kr för toppmodellen? Galet att det normaliserats med 15000kr för den oanvändbara instegsmodellen.

Ja, så länge Apple märker att folk betalar så lär de fortsätta att höja priset.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ska bli intressant vad 15 hamnar på. Blir kanske en sådan eller nya Pixel som kommer i oktober.
Finns det några andra på g nu under hösten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, denna nyhet har inte med USD priset, men Swedroid nyheten (https://swedroid.se/apple-iphone-15-pro-och-pro-max-tunnare-r...) skriver följande "Vissa källor har nämnt prishöjningar på 200 dollar, även om det förstås återstår att se." Jag tror inte 100 dollar = 2000 SEK, det har det inte varit tidigare. För övrigt blir 100 USD 1049 SEK med dagens växelkurs så det känns lite orimligt att tro att det skulle vara sån skillnad.

Och med svensk moms kommer vi upp i ca 1260SEK.
(Vilket fortfarande inte är 2000SEK, men en bit närmare)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Lättare att laga jaja, men till vilket pris?
Tack vettja gamla Nokia 3310, bara skjuta bort locket och vipps så hade man både batteri och sim-kort lättillgängligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone 15 är den första Apple-telefonen som jag skulle acceptera som en jobbtelefon som jag fick helt gratis. Problemet med att köpa själv är exakt samma som andra flaggskepp telefoner, man betalar otroligt mycket extra för väldigt lite bättre och ofta har enheten brister ändå.
Har tex kommande iPhone 15 bluetooth 5.4 och wifi 7?
Annars har man gammal hårdvara redan från dag ett och folk pratar om att ha denna hårdvara i över 5år.

Självklart kan man köpa en iPhone 15 och redan byta vid typ iPhone 17, men det blir väldigt dyrt.

Har inte Wi-Fi 6 hemma så det spelar ingen roll. Bluetooth 5.4? Jag trodde att man vid det här laget struntade i specs. Vem köper en iPhone för specs? Jo, ifall man vill ha den snabbaste single core-prestandan. Det finns ju ingen annan tillverkare för mobila SoC som ens är i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lättare att laga jaja, men till vilket pris?
Tack vettja gamla Nokia 3310, bara skjuta bort locket och vipps så hade man både batteri och sim-kort lättillgängligt.

Glöm inte att den tålde att bli tappad flertalet våningar i trappuppgångar. Tror min åkte ner typ 3 våningar eller nåt en fond, var bara bakstycket som hoppade av 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X