Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt dålig lösningen på problemet. Jag borde ha förtydligat.

Det jag påstår är alltså ett stort behov av bättre täckning finns, väldigt sällan är starlink en bra lösning för när detta behov finns. För i bostäderna har folk ofta Fiber, i glesbygden har ofta staten bekostat den största delen av kostanden. Jag vet flera som har betalat lite över 15 000kr för att få 1km fiber dragit till en bostäder som knappt duger åt grävlingar och de själva aldrig är i, resten av grävkostnaden stod fiberföreringen för som staten subventionerade.

Också många ställen där det inte finns fiber för att pengarna till utbyggnad tagit slut, eller för att inget fiberföretag sett det som lönsamt, eller för att markägarproblem ställer till det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så detta är kostnaden för att förstöra natthimmeln för att det fåtal inte kan få vettig uppkoppling till sin stuga eller de fåtal som är till sjöss? Bara baka in världen under ett täcke av billiga satelliter som kontrolleras av en mans nycker (rörande hur uppkopplingen är i krigszoner) och skärma oss från framtida upptäckter från markbaserade teleskop. Osv osv.

Förbjud sk**en och satsa på att bygga internets infrastruktur där den inte är väl utbyggd istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt dålig lösningen på problemet. Jag borde ha förtydligat.

Det jag påstår är alltså ett stort behov av bättre täckning finns, väldigt sällan är starlink en bra lösning för när detta behov finns. För i bostäderna har folk ofta Fiber, i glesbygden har ofta staten bekostat den största delen av kostanden. Jag vet flera som har betalat lite över 15 000kr för att få 1km fiber dragit till en bostäder som knappt duger åt grävlingar, resten av grävkostnaden stod fiberföreringen för som staten subventionerade.

Lösning på vilket problem då? Att det finns dålig mobiltäckning? Ja, då är Starlink inte en bra lösning, men det är inte en fiberdragning heller.

Sedan så är det ju jättebra om man kan få fiber till sin fastighet subventionerad av staten, men problemet med det är att det inte är en lösning som fungerar för alla på kort till medellång sikt. En Starlinkterminal kan täcka upp behovet under en begränsad tid tills att denna fiberinfrastruktur byggs ut.

Om jag fick bestämma så hade varje fastighet som har el också ha fiber, men så ser tyvärr inte verkligheten ut. "Välfärden börjar vid 100 megabit" sade vi redan 2005, men 18 år senare är vi inte där än på många ställen runt om i landet.

Permalänk
Medlem

Var på ett hotell i Grekland tidigare i sommar, deras gäst-wifi var starlink och det fungerade riktigt dåligt, verkligen helt oanvändbart. Svarstider runt 1sekund. Men det kanske var för många användare på samma uppkoppling. Eller så var deras Wifi kasst, oavsett så fick jag lite avsmak för starlink.

Permalänk
Medlem

Något jag funderar på är om Starlink lyder under samma regler som en vanlig ISP kring datalagring osv. Om inte så kanske det finns incitament att investera i för de som bryr sig om integritet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alys:

Något jag funderar på är om Starlink lyder under samma regler som en vanlig ISP kring datalagring osv. Om inte så kanske det finns incitament att investera i för de som bryr sig om integritet.

Då är det väl både billigare och enklare att köra all sin trafik via ett VPN.

(Ja, du måste lita på VPN-operatören, på precis samma sätt som du skulle behöva lita på Starlink.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Hade det varit billigare abonnemang med stegvis hastighet typ 10mbit för slösurf, 25mbit för netflix och slösurf, 50mbit för spel, surf streaming och 100mbit som räcker för en familj med kanske bärbara konsoler, pc slösurf etc.

10mbit 99kr i månaden
25mbit 149kr i månaden
50bit 179kr i månaden
100mbit 229kr i månaden

Jag hade mer nappat med dessa priser.

Fördelen med starlink överväger inte den kostnaden i en vanlig svensson familj.

Blir oerhört besviken.

Jag fattar Starlink är satelitter som skjutits ut i rymden för på så sätt få tillgång till internet på avlägsna platser.

Förstår att dom behöver få tillbaks tillverknings kostnaden för projektet och för personalen med support som kommer därefter.

Men kom igen

Du bör jämföra mot annat satelitinternet (både pris och hastighet). Detta är inte till som ett alternativ för de som redan har fiber eller 5g hemma.

Skrivet av Wiczor:

Var på ett hotell i Grekland tidigare i sommar, deras gäst-wifi var starlink och det fungerade riktigt dåligt, verkligen helt oanvändbart. Svarstider runt 1sekund. Men det kanske var för många användare på samma uppkoppling. Eller så var deras Wifi kasst, oavsett så fick jag lite avsmak för starlink.

Du medger att det skulle kunna vara själva Wifi som är kass men skyller ändå på starlink?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

100 Mbit för ett gästnätverk på ett hotell låter som en horribelt dålig idé ja. Om det nu inte är något lite hotell med typ <30 gäster.

Permalänk
Medlem

I Sverige/Norden är väl behovet mindre än på en del andra håll.
Finns hyfsad täckning för 4G/5G även i glesbygd nuförtiden.
Men om man råkar bo/ha stuga på något väldigt avsides ställe el vara ute på havet/i skärgården kan det nog vara något att ha ja.

Permalänk
Medlem

Löjligt billigt ändå även med abonnemanget, telias monopolfiber kostar ju nästan lika mycket. Jag är ibland utan rimlig mobiltäckning i månader och detta är ett kap jämfört med alternativen. Hade lätt kunnat tänka mig en av dessa i de fallen (eller att arbetsgivaren skaffar det...).

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Lösning på vilket problem då? Att det finns dålig mobiltäckning? Ja, då är Starlink inte en bra lösning, men det är inte en fiberdragning heller.

Sedan så är det ju jättebra om man kan få fiber till sin fastighet subventionerad av staten, men problemet med det är att det inte är en lösning som fungerar för alla på kort till medellång sikt. En Starlinkterminal kan täcka upp behovet under en begränsad tid tills att denna fiberinfrastruktur byggs ut.

Om jag fick bestämma så hade varje fastighet som har el också ha fiber, men så ser tyvärr inte verkligheten ut. "Välfärden börjar vid 100 megabit" sade vi redan 2005, men 18 år senare är vi inte där än på många ställen runt om i landet.

Ja det är ett problem att folk i vissa bygger har varit passiva.
Aktiva bygder fick fiber omkring år 2005 där staten betalade det mesta av kostnaderna.
Om man bor i en ej aktiv byggd så är såklart starlink ett alternativ.

För andra som också har problem med täckning, så är olika sätt att bredda ens nuvarande internetuppkoppling till närliggande fastigheter en lösning. Jag själv har börjat använda mig av ethernet over powerline och sprider internet genom eluttagen. På olika sätt kan man skicka vidare internet så upp till en Wifi omkrets med en radie på 200m, sedan blir det riktigt dyrt

Skrivet av D.:

I Sverige/Norden är väl behovet mindre än på en del andra håll.
Finns hyfsad täckning för 4G/5G även i glesbygd nuförtiden.
Men om man råkar bo/ha stuga på något väldigt avsides ställe el vara ute på havet/i skärgården kan det nog vara något att ha ja.

Jag har svårt att jämföra emot andra länder. Men min erfarenhet stämmer ej överens med din. Det är riktigt dålig täckning på många ställen, sämre än vad det var på 90 talet med min NMT 450 telefon. Såklart att de ställen jag pratar om räknas som glesbyggd, men de är inte precis öde.

Problemet är som sagt att nästan alla i dessa områden har fiber i deras bostäder, de behöver bättre mottagning när de är i bilen, ute i skogen plockar svamp etc. Detta löser inte starlink.
Så jag påstår det är ett superstort behov av bättre mobiluppkoppling i sverige, men inte superstort behov av starlinks lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så detta är kostnaden för att förstöra natthimmeln för att det fåtal inte kan få vettig uppkoppling till sin stuga eller de fåtal som är till sjöss? Bara baka in världen under ett täcke av billiga satelliter som kontrolleras av en mans nycker (rörande hur uppkopplingen är i krigszoner) och skärma oss från framtida upptäckter från markbaserade teleskop. Osv osv.

Förbjud sk**en och satsa på att bygga internets infrastruktur där den inte är väl utbyggd istället.

Starlink är väl menat för tredjevärlden där det inte ens finns uppkoppling? Tänk något land i Afrika där 3% av befolkningen har till internet överhuvudtaget. Inte riktat till oss svenssons som har i snitt 10 mbit till 100% av befolkningen.

Men jag håller med om att det förstör natthimmeln. Sitter man och tittar en kväll efter stjärnfall så är det lite störigt när bandet med satelliter sveper in över en.

Jag tycker Musk kan skänka Starlink till ryska trupperna (ja, ryska). Skicka med en 5ghz router så att dom måste vara inom 15 meter för att ens få en uppkopling. Så är det bara för Ukraina att titta efter parabolen/disken och skicka bomberna dit.

Permalänk
Medlem

Som astronom/astrofotograf kan jag bara säga att jag ogillar dessa satelliter skarpt...

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där går ju inte att få ens med vanliga abonnemang via kabel!

Min förening betalar ~100kr i månaden per anslutning för 500/500 med fem publika IPs hos Telenor.
Nästan alla föreningar i landet har ju liknande avtal så nog går det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Min förening betalar ~100kr i månaden per anslutning för 500/500 med fem publika IPs hos Telenor.
Nästan alla föreningar i landet har ju liknande avtal så nog går det

Alla bor inte i föreningar, och alla föreningar vill inte ha det. Jag tycker själv inte om kollektivanslutning, för det gör att man är låst till en potentiellt kass operatör i många år. Vi "solokunder" subventionerar ju er kollektivanslutna, vilket känns orättvist.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Nice, lite lockande faktiskt. Månadsavgiften är bara 100kr mer än vad Telia tar för mitt 4G-abbonemang. Och som bonus slipper jag Telia.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Musk hävdar att kostnaden för att skjuta upp en återanvänd Falcon9 är $15 miljoner, så 160 miljoner kr.

De största antalet satelliter man fått upp med en Falcon9, 56st. Så uppskjutningskostaden är runt 3 miljoner per styck (om då ett medeltal på 56 st per uppskjutning.)

Sen tillkommer en tillverkningskostnad på runt 2,5 miljoner. Så (minst) 5,5 miljoner för att få en satellit i omloppsbana.

42 000 satelliter, så 231 miljarder kr för att skjuta upp allt.

Men de stannar max uppe i 5 år.

Så en årskostnad på (minst) 46 miljarder.

Ett månadsabonemmang går på 690kr.

Så (minst) 66 666 666 månadsabonemmang per år för att det skall gå runt och man inte skall förlora pengar på det.

... Jag tror inte precis på lönsamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Finns det något hotell som har användbar Wifi?

Permalänk
Medlem

Hmmm, tror svärfar som är ute och far med sin husbil land och rik skulle gilla detta. Frågan är dock skulle man kunna montera antennen på husbilen? Och funkar den när man fri-kampar?

Värt att kolla upp detta! 😊

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Starlink är väl menat för tredjevärlden där det inte ens finns uppkoppling? Tänk något land i Afrika där 3% av befolkningen har till internet överhuvudtaget. Inte riktat till oss svenssons som har i snitt 10 mbit till 100% av befolkningen.

Det jag menar är att det är vettigare att bygga ut fibernät i dessa länder än att skjuta upp 45000 satelliter (eller vad det nu var för siffra SpaceX satsar på). Det hade varit utveckling på riktigt istället för att ett fåtal företag skapar en infrastruktur som har så höga inträdesbarriärer att marknaden blir skev = få eller ingen kan konkurrera.

För SpaceX kan bara stänga ner internet om de vill, de länder som väljer att förlita sig på Starlink kommer vara maktlösa och i längden betala ett hlgre pris än att försöka bygga ut sin egen infrastruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

100 Mbit för ett gästnätverk på ett hotell låter som en horribelt dålig idé ja. Om det nu inte är något lite hotell med typ <30 gäster.

Japp, kändes lite som fel lösning på problemet, såg att det fanns något som hette Business high performance kit som var dyrare men anpassat för 20+ användare. Det kan ju ha varit det de hade. Hotellet var ganska litet med kanske 40 rum men sen är det ju minst två gäster i varje rum...

Permalänk
Medlem

Det negativa är servicens rymdskrot i omloppsbana, men Starlink är ett bra komplement för folk på byn som inte upplevt några rejäla satsningar på infrastruktur.

Jag vill minnas, att jag sett ett gäng norska husbilar med fastmonterade Starlink-mottagare. Det är en livshöjare om man plötsligt får punka eller soppatorsk på vägen, genom i Luleå kommun.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Alla bor inte i föreningar, och alla föreningar vill inte ha det. Jag tycker själv inte om kollektivanslutning, för det gör att man är låst till en potentiellt kass operatör i många år. Vi "solokunder" subventionerar ju er kollektivanslutna, vilket känns orättvist.

Lite offtopic, men jag blir ändå lite tvungen att kommentera detta:

Alternativet till kollektivanslutningar är ofta istället anslutningar till "stadsnätsoperatörer". Det innebär att en stadsnätsoperatör, t.ex. IP-Only, bygger ett eget nätverk med switchar och allt, och sedan ansluter sig din internetleverantör i sin tur sig till det nätet.

När detta nät sedan blir överbelastat eller fungerar dåligt så kan du i många fall inte ens direkt kontakta stadsnätsoperatören, istället blir du hänvisad till att kontakta din internetoperatör som inte kan göra något åt saken mer än att de ska ta upp ett ärende hos stadsnätsoperatören, som kan ta lång tid på sig att göra saken.

"Valfriheten" du har i ett stadsnät är alltså väldigt skenbar. Visst, du kan säga upp avtalet hos din befintliga ISP och välja någon annan, men om stadsnätet är kasst så hjälper inte det.

Alternativet med kollektivanslutning gör att du kan kasta ut en ISP till förmån för en annan kollektivt, och att om nätet i din förening funkar dåligt så kan hela föreningen förhandla samtidigt som en betydligt starkare part än du ensam kan göra.

Stadsnät är bara kollektivanslutningar med extra steg, fler parter, sämre service, och dyrare för att fler ska dela på kakan.

Offtopic om stadsnät och kollektivanslutningar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Finns det något hotell som har användbar Wifi?

Haha, nej, det har du förvisso rätt i, men här gick det inte ens att gå in på Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Musk hävdar att kostnaden för att skjuta upp en återanvänd Falcon9 är $15 miljoner, så 160 miljoner kr.

De största antalet satelliter man fått upp med en Falcon9, 56st. Så uppskjutningskostaden är runt 3 miljoner per styck (om då ett medeltal på 56 st per uppskjutning.)

Sen tillkommer en tillverkningskostnad på runt 2,5 miljoner. Så (minst) 5,5 miljoner för att få en satellit i omloppsbana.

42 000 satelliter, så 231 miljarder kr för att skjuta upp allt.

Men de stannar max uppe i 5 år.

Så en årskostnad på (minst) 46 miljarder.

Ett månadsabonemmang går på 690kr.

Så (minst) 66 666 666 månadsabonemmang per år för att det skall gå runt och man inte skall förlora pengar på det.

... Jag tror inte precis på lönsamheten.

Glöm inte att de säljer till företag också, till säkerligen betydligt högre priser än till privatkonsumenter. Många är lockade av de korta signaltiderna och andra lockas av tillgängligheten i områden där det inte går att få nåt vettigt annars.
De verkar ha 1.5 miljoner kunder hittills. Med din beräkning är det ca 20 procent av det som krävs, men då tar det som sagt inte hänsyn till att en del kunder nog betalar betydligt mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Lite offtopic, men jag blir ändå lite tvungen att kommentera detta:

Alternativet till kollektivanslutningar är ofta istället anslutningar till "stadsnätsoperatörer". Det innebär att en stadsnätsoperatör, t.ex. IP-Only, bygger ett eget nätverk med switchar och allt, och sedan ansluter sig din internetleverantör i sin tur sig till det nätet.

När detta nät sedan blir överbelastat eller fungerar dåligt så kan du i många fall inte ens direkt kontakta stadsnätsoperatören, istället blir du hänvisad till att kontakta din internetoperatör som inte kan göra något åt saken mer än att de ska ta upp ett ärende hos stadsnätsoperatören, som kan ta lång tid på sig att göra saken.

"Valfriheten" du har i ett stadsnät är alltså väldigt skenbar. Visst, du kan säga upp avtalet hos din befintliga ISP och välja någon annan, men om stadsnätet är kasst så hjälper inte det.

Alternativet med kollektivanslutning gör att du kan kasta ut en ISP till förmån för en annan kollektivt, och att om nätet i din förening funkar dåligt så kan hela föreningen förhandla samtidigt som en betydligt starkare part än du ensam kan göra.

Stadsnät är bara kollektivanslutningar med extra steg, fler parter, sämre service, och dyrare för att fler ska dela på kakan.

Offtopic om stadsnät och kollektivanslutningar

"Kasst" i betydelsen kundtjänst, hur man hanterar datasäkerhet, integritet. I allra högsta grad operatörens, inte nätägarens, område.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Sanslöst dyrt inte alls optimalt i mina ögon med tanke på kostnaden.

Telenor tar 123,3kr per MB för uppkoppling via satellit.

Skrivet av djdennistm:

Tar hellre ett bärbart 5g modem till stugan med obegränsad surf som funkar super.

Ja, för att du har täckning där. Men tänk om du inte hade det? Vad skulle du göra då?

Skrivet av djdennistm:

Men kom igen

Ja kom igen, detta var nog det mest äpplen kontra päron-inlägget jag någonsin läst under min tid här på Sweclockers.
Det är inte tänkt att ersätta din 4G router (syn att du har 5G i stugan, då är du mer eller mindre fortfarande i stan (se bild)...), utan att erbjuda uppkoppling där du inte har någon täckning alls - Och i det användningsområdet är detta fantastiskt billigt jämfört med alternativ (...och bristen på sådana)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

"Kasst" i betydelsen kundtjänst, hur man hanterar datasäkerhet, integritet. I allra högsta grad operatörens, inte nätägarens, område.

Du kan ju skaffa ett VPN om du inte litar på en ISP. Visst, då måste du lita på din VPN- operatör istället, men det är ingen skillnad mot att du väljer en specifik ISP att lita på. Och visst det kostar, men summan där blir ändå lägre än om du hade kört via någon aktiv stadsnätsoperatör.

Om kundtjänstfrågorna så får vi väl helt enkelt tycka olika.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Telenor tar 123,3kr per MB för uppkoppling via satellit.

Ja, för att du har täckning där. Men tänk om du inte hade det? Vad skulle du göra då?

Ja kom igen, detta var nog det mest äpplen kontra päron-inlägget jag någonsin läst under min tid här på Sweclockers.
Det är inte tänkt att ersätta din 4G router (syn att du har 5G i stugan, då är du mer eller mindre fortfarande i stan (se bild)...), utan att erbjuda uppkoppling där du inte har någon täckning alls - Och i det användningsområdet är detta fantastiskt billigt jämfört med alternativ (...och bristen på sådana)

<Uppladdad bildlänk>

Har en stuga med fiber men har fortfarande abonnemang på 99kr i månaden för 10mbit vilket är bra för vanlig tittandet.

5g/4g modemet som jag tar med mig är endast 4g och används till fiskebåten men funkar bra ändå vi har inte 5g där heller. Jag tycker forfarande det är för dyrt i mina ögon med starlink

Jag förstår har man inte den möjligheten till ngn uppkoppling och endast starlink funkar hade jag valt det men för över 600kr i månaden är lite väl i måste finnas fler alternativ i abonnemangsformen där dom kanske begränsar hastigheten.

Alla har rätt att tycka som dom vill.

Står fast i att det är för dyrt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Varför sprider sig boomer-mentaliteten att allt man läser på internet skulle vara riktat till en själv?

*Man med synen i behåll läser på internet att nu kan blinda se igen med hjälp av operation för 200.000 kr*
- Öööhhhh för dyrt! Hallå, hur tänker ni nu, då köper jag hellre glasögon för 200 kr!! Sänk priset!!

För övrigt: Fantastisk tjänst och billigt med tanke på vad tekniken gör åt en.