Permalänk

Pallkragsodling på uteplats

Halloj,
Jag flyttade till en hyreslägenhet i våras med en liten uteplats på, den har mest stenplattor men av någon anledning ingår en liten gräsplätt som jag fått stå och trimma då och då.

Nu var det en bekant som skulle flytta och har gjort sig av med grejor, bl.a. ett gäng pallkragar som jag fick då hon tyckte jag kunde använda dem på uteplatsen.

Hyresvärden har sagt att det är okej att odla i pallkragar, så länge man räknar med att kunna återställa platsen vid utflytt. Så om jag nu sätter dem på gräsplätten som jag tänkte så lär jag antagligen så en massa gräs. Nu vet jag inte hur de tänker om jag då flyttar ut på vintern, då är det väl en annan femma.

Men hur bör man lämpligast preparera detta för att underlätta till framtiden? Ska man bara slänga över massa jord på gräset eller ska man ha något i botten? Tidningsppper? Nån duk? Har ingen aning och hyresvärden verkar ju inte riktigt veta själv.

Vill ju få så bra odling som möjligt samtidigt som jag vill ha så lite krångel som möjligt i framtiden när det ska bort.

Permalänk
Medlem

Du skall absolut ha markduk/väv i botten, som är ordentligt fäst (med exempelvis häftpistol). Efterarbetet blir mycket värre om du skippar den biten.

https://www.plantagen.se/odla-i-pallkrage.html

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Sätt markduk i botten och på kanterna. Släpper igenom vätska och håller jorden i pallkragen utan att rinna ut.
Så duk, skjut fast den i pallkrage med klamrar. Helst hela höjden som du tänkte ha gjord.
Eller så har jag gjort i alla år.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

problemet om du flyttar att du är ansvarig för återställningen oavsett sommar eller vinter alternativt bli ersättningsskyldig för arbetet att återställa till godkänd standard.

Så se till att göra det på ett sätt som gör att det blir lätt att återställa, typ gör den liten platå den står på så tar du bort den så är det gräsmatta etc under fortfarande

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

problemet om du flyttar att du är ansvarig för återställningen oavsett sommar eller vinter alternativt bli ersättningsskyldig för arbetet att återställa till godkänd standard.

Så se till att göra det på ett sätt som gör att det blir lätt att återställa, typ gör den liten platå den står på så tar du bort den så är det gräsmatta etc under fortfarande

Jag tror jag sett nån ha pallkragar på typ lastpallar, men jag har för mig att det inte var så bra, för att det inte kommer upp typ mask och sånt som behövs för jorden.

Är det något åt det hållet du tänker?

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Sätt markduk i botten och på kanterna. Släpper igenom vätska och håller jorden i pallkragen utan att rinna ut.
Så duk, skjut fast den i pallkrage med klamrar. Helst hela höjden som du tänkte ha gjord.
Eller så har jag gjort i alla år.

Alltså en bit upp på insidan av kragen? Låter som det är lika bra att ha den upp till kanten för säkerhets skull.

Permalänk
Skrivet av pellesandare:

Jag tror jag sett nån ha pallkragar på typ lastpallar, men jag har för mig att det inte var så bra, för att det inte kommer upp typ mask och sånt som behövs för jorden.

Är det något åt det hållet du tänker?

Lastpallar är inte helt dumt, man kan då även sätta en platta emellan. Maskarna tar sig inte igenom markduk när man sätter den, inte ogräs heller.

(jag har faktiskt petat i maskar i min ena pallkrage, men dom brukar ta sig dit ändå)

Jag kör ofta duken i höjd med jordnivån, kostar så lite, och jag har oftast mer än en krage på höjden och då håller det ihop mellan kragarna också på ett smidigt sätt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Lastpallar är inte helt dumt, man kan då även sätta en platta emellan. Maskarna tar sig inte igenom markduk när man sätter den, inte ogräs heller.

(jag har faktiskt petat i maskar i min ena pallkrage, men dom brukar ta sig dit ändå)

Jag kör ofta duken i höjd med jordnivån, kostar så lite, och jag har oftast mer än en krage på höjden och då håller det ihop mellan kragarna också på ett smidigt sätt.

Tänkte att det var enklast att återställa platsen efteråt om man kör med lastpallar, de jag sett som har pallkragar i området har ju tydligen kört samma lösning.

Osäker hur man gör vintertid dock, hur det klarar sig kontra att ha mot marken respektive gräva ner plantor.

Odlade lavendel i fjol jag tänkte sätta nånstans, sen är väl tanken att sätta bärbuskar eller typ sallad och liknande, så man har nånting att pyssla med istället för att fastna framför datorn.

Permalänk

Förresten, häftar du fast duken eller kan man smälla på spik? Har en satans massa spikar kvar efter att ha plockat bort ett golv för några år sen, någon häftpistol har jag dock inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Halloj,
Jag flyttade till en hyreslägenhet i våras med en liten uteplats på, den har mest stenplattor men av någon anledning ingår en liten gräsplätt som jag fått stå och trimma då och då.

Nu var det en bekant som skulle flytta och har gjort sig av med grejor, bl.a. ett gäng pallkragar som jag fick då hon tyckte jag kunde använda dem på uteplatsen.

Hyresvärden har sagt att det är okej att odla i pallkragar, så länge man räknar med att kunna återställa platsen vid utflytt. Så om jag nu sätter dem på gräsplätten som jag tänkte så lär jag antagligen så en massa gräs. Nu vet jag inte hur de tänker om jag då flyttar ut på vintern, då är det väl en annan femma.

Men hur bör man lämpligast preparera detta för att underlätta till framtiden? Ska man bara slänga över massa jord på gräset eller ska man ha något i botten? Tidningsppper? Nån duk? Har ingen aning och hyresvärden verkar ju inte riktigt veta själv.

Vill ju få så bra odling som möjligt samtidigt som jag vill ha så lite krångel som möjligt i framtiden när det ska bort.

Jag skulle kört på sånna här underlägg. Vi har sånna och man behöver inte oroa sig för att vatten inte hittar ut - det hittar ut.

Mycket enklare än markduk

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Förresten, häftar du fast duken eller kan man smälla på spik? Har en satans massa spikar kvar efter att ha plockat bort ett golv för några år sen, någon häftpistol har jag dock inte...

Spika lär nog fungera, om du lägger en smalare planka på duken och spikar fast den i pallen. För har inte spiken en större skalle, så gör spiken enbart ett hål i duken som på sikt kan bli en reva.

Maskar och övriga nedbrytare är utmärkta ting i jorden. Eftersom syresättningen förbättras i jorden med deras gångar, som främjar rötterna på plantorna.

Permalänk

som sagt en pallbotten är inte så dumt om man inte vill ha den ståendes direkt på gräset.

när det kommer till mask och grejjor i jorden så kommer det lösa sig självt med tiden även om den står upphöjd över marken men vill man ge det en snabbstart åk till närmsta bonde och be om att få gräva upp lite "dyngsnok att meta med" runt hans gödsel tank.

brukar räcka med typ 1 spadtag så har man typ 500 maskar eller nått.

ta inte med jorden/koskiten dock det brukar va som att be om att få nässlor i landet.

och tror markduk på insidan ändå är ganska bra då det håller jorden från att åka ur pallen genom springor men samtidigt släpper igenom överflödigt regnvatten.

du kan spika duken men som ovan föreslår att klämma duken mellan en planka/regel/läkt whatever man har liggande är nästan ett måste för spik brukar vilja ha en tendens att vilja gå rakt genom duken efter ett tag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows