Nytt trådlöst nätverk i flera byggnader?

Permalänk

Nytt trådlöst nätverk i flera byggnader?

Hej,

Detta är inte min starka sida men jag ska försöka förklara vad vi har och vill:
Vi bor i ett ganska nybyggt enplanshus på 70m² och har en verkstad på ca 40m² ca 20m från boningshuset, däremellan har vi vår uteplats.
Inkommande fiber till ett mediaskåp i boningshuset där det även finns en patchpanel med cat 6a kablar till samtliga utrymmen och verkstaden.

Idag har vi ett "mesh system" med 3st Asus Lyra som fungerar allt annat än bra.
Den första Asus-enheten sitter utanför mediacentralen och är ansluten till mediakonvertern, från den går en nätverkskabel vidare till Asus-enheten i verkstaden. Den tredje Asus-enheten sitter mellan dessa och är bara ansluten via mesh-nätverket.

När det fungerar så fungerar det bra med bra mottagning överallt men tyvärr så "dör" enheterna då och då och måste startas om.
Nu har jag tröttnat på detta och vill byta ut allt men vet inte riktigt om vi ska köpa ett nytt mesh system eller en router och accesspunkt? Vad tror ni är den bästa lösningen för oss?

Nätverket används framför allt till vardagssurf, jobb och streama TV/Film.

Tacksam för alla råd, tipps och hjälp!

Permalänk

Det är lite jobb men jag hade petat ner en fiberkabel mellan byggnaderna och sedan satt upp accesspunkter från exempelvis ubiquiti i varje byggnad. Finns även varianter för utomhusbruk. Detta är i min värld den långsiktiga lösningen även om den är lite omständig till en början.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är lite jobb men jag hade petat ner en fiberkabel mellan byggnaderna

Det finns enligt trådstarten redan ethernetkablar draget, så om man ska ge rådet att slita ut befintlig kabel och dra fiber så kan man ju i alla fall ge någon form av argument för det. Personligen har jag svårt att tro att koppar vs fiber är grunden till trådskaparens problem.

Citat:

Inkommande fiber till ett mediaskåp i boningshuset där det även finns en patchpanel med cat 6a kablar till samtliga utrymmen och verkstaden.

Det troliga problemet är kass mjukvara. Om det inte redan är gjort, uppdatera eller testa Merlin om det finns för modellen. Minimera antalet fitjurs som används, dvs skippa meshen och kör över kabel för att minimera chansen för buggar. Finns det ett mönster för vilken av enheterna som blir trött? Kolla loggar om sådana finns.

Om det inte hjälper kan man börja tänka på att byta hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Hade ju kollat med Asus support för att se vad problemet kan vara och om dom kan fixa det, för det låter som mjukvaruproblem. Deras mesh ska funka med trådbundna Routrar/APs av vad jag vet.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyMan2000:

...patchpanel med cat 6a kablar till samtliga utrymmen och verkstaden...

Accesspunkter 100%.
I stort sett alla routrar du köper går att ställa in i accesspunkt läge.
Om ekonomin inte är ett problem så hade jag kört på Ubiquiti, även om de börjar bli rätt dyra.
Du kan hur som helst använda nuvarande router, du behöver egentligen bara accesspunkter och någon form av poe, finns injektorer som är relativt billiga, men du tappar ju då iaf två kabel platser på routern, så kommer föreslå en switch.

Inköpslista:
1x Ubiquiti Networks UniFi Switch Lite 8-POE
1x Ubiquiti UniFi 6 Pro (Till boningshuset)
1x Ubiquiti Lite (Till Verkstaden)

70 m2 borde inte vara ett problem för pro, vad gäller uteffekten så får man ändå inte köra högre än 23 dBm i Sverige.
Tycker du att du får dålig täckning ute så köp en till Lite och sätt nära uteplatsen.

Edit: Har inte helt hängt med i utvecklingeni Ubiquiti, men som jag förstår det så kan du konfigurera enheterna med UniFi Network Application som ska vara gratis.
https://wifimedia.zendesk.com/hc/en-us/articles/4406510286225...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!
Stod inne på Kjell & Company igår för att handla prylar när jag jag såg inläggen, fick kalla fötter och gick hem

Ska kontakta Asus och kolla, har försökt att uppdatera firmware men det går inte. Ska grotta lite mer i detta också!

Om jag inte har behov av att köra PoE (Har vägguttag bredvid nätverksuttagen och prylarna sitter inte synligt) så borde jag alltså kunna köpa en enklare router typ Ubiquiti Edgerouter X, förlorar jag något annat förutom möjligheten att ansluta andra PoE prylar?

Ekonomin är alltid ett problem men ett nätverk som kopplar ifrån precis när man gjort sig redo för att se senaste F1-loppet är ett större problem!

Permalänk
Medlem

Stod inne på Kjell & Company igår för att handla prylar när jag jag såg inläggen, fick kalla fötter och gick hem

Ska kontakta Asus och kolla, har försökt att uppdatera firmware men det går inte. Ska grotta lite mer i detta också!

Om jag inte har behov av att köra PoE (Har vägguttag bredvid nätverksuttagen och prylarna sitter inte synligt) så borde jag alltså kunna köpa en enklare router typ Ubiquiti Edgerouter X, förlorar jag något annat förutom möjligheten att ansluta andra PoE prylar?

Ekonomin är alltid ett problem men ett nätverk som kopplar ifrån precis när man gjort sig redo för att se senaste F1-loppet är ett större problem!

Många rena accesspunkter som tex U6 Pro och U6 Lite har inte möjlighet att köra strömadapter.
Men du kan köpa till en 802.11at poe injektor, blir typ samma grej, du kopplar in den i ett strömuttag, sen går kabeln från switchen/routern in i injektorn och en ut till apn.
Vilke poe injektor som helst som stödjer 30w 0,5a om min googling stämmer ska fungera.
Annars har du ubiquitis egna U-POE-AT.
Det står på U6 Pro att den bara behöver 13w, men läste på ett forum att det står finstilt på själva enheten att den kräver 802.11at. af räcker alltså inte.

Ja det stämmer, en enklare router räcker med tex Edgerouter X.
Har du en router så kan du även kika på USW-Flex-Mini, om du inte vill tappa så många ethernet portar, den kan drivas av antingen poe eller en usb-c adapter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det finns enligt trådstarten redan ethernetkablar draget, så om man ska ge rådet att slita ut befintlig kabel och dra fiber så kan man ju i alla fall ge någon form av argument för det. Personligen har jag svårt att tro att koppar vs fiber är grunden till trådskaparens problem.

Det troliga problemet är kass mjukvara. Om det inte redan är gjort, uppdatera eller testa Merlin om det finns för modellen. Minimera antalet fitjurs som används, dvs skippa meshen och kör över kabel för att minimera chansen för buggar. Finns det ett mönster för vilken av enheterna som blir trött? Kolla loggar om sådana finns.

Om det inte hjälper kan man börja tänka på att byta hårdvaran.

Missade detaljen att en kabel redan ligger där. I så fall är det ett problem mindre. Jag föreslår alltid fiber som markkabel då det är billigare på långa sträckor, du slipper större risker med skada på utrustning vid åska samt att man slipper alla risker med potentilaskillnader på sitt elsystem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Man ska undvika allt som nämner "mesh" på kartongen. Det är bara ett försäljningsargument som ser häftigt ut. Men i verkligheten så ger det bara sämre nät.
Eftersom du har kabel till till verkstan så skulle jag köra med en unifi AP6 lite i hemmet och en i verkstan. Även det är overkill men lika bra att köra med wifi6 när du köper nytt.
Du ska ha varje AP inkopplad med en egen nätverkskabel direkt från switchen. Då kommer du få bra wifi. Beroende på hur det ser ut så kanske du behöver komplettera med nån AP men som nämnts tidigare, 70 kvm, så lär det räcka med en ap.
Kom ihåg att wifi är endast en komplement till enheter som är "mobila". Allt annat ska ha kabel.

Edit: Som router kan du använda den du får ifrån ISP om du bara inaktiverar wifit. vill du köpa nytt så fungerar väl en unifi usg. Du behöver komplettera med en switch. Jag skulle rekommendera en unifi 8p poe om du har pengarna till det. Annars fungerar vilken som helst utan poe men du får du se till så du köper APs med medföljande poe-injektor.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Accesspunkter 100%.
I stort sett alla routrar du köper går att ställa in i accesspunkt läge.

behöver inte äns ha officiellt accesspunkts läge räcker med att stänga av DHCP servern i routern som ska agera accesspunkt ge den ett unikt ip t.ex. istället för default 192.168.1.1 (default adressen kan variera beroende på märke) ge den typ 192.168.1.2 eller nått det ända är att inga enheter får ha samma ip nummer kopplat till sig

och koppla inkommande kabel på en av lan portarna i lan switchen, inte WAN porten! kopplar du där så kommer du ha en dålig dag pga dubbla brandväggar...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows