Konstigt sms med en "kod" från Telia

Permalänk
Medlem

Konstigt sms med en "kod" från Telia

Jag fick nyligen ett sms från Telia där det stod "Your Telia code is: XXXXXX" (XXXXXX är sex siffror). Blev helt ställd av detta. Varför får jag detta sms? Och på engelska?

(Jag har Telia kontantkort, och avsändaren ser ut att vara samma som när jag får uppgifter om att jag laddat kontantkortet, priser som gäller när jag är utomlands, osv.)

Permalänk
Medlem

Fick samma meddelande. Telias kundtjänst är stängd på söndagar…

Edit:
Kan det ha något med detta att göra? https://www.telia.se/privat/support/info/byt-sakerhetskod-for...

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma meddelande 10:46. Bara som en säkerhetsgrej så blockerade jag allting i "Spärra extra dataköp" och "Spärrinställningar", som innehåller spärr från utlandssamtal, 118 samtal, betalsamtal osv osv. Skönt att höra att jag inte var ensam, och helvete va piss det är att Telia har stängt på Söndagar.

90% säker på att vi kommer se ett Aftonbladet inlägg snart där "Telia drabbat av felaktigt skickade SMS"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonky:

Fick samma meddelande. Telias kundtjänst är stängd på söndagar…

Jag märkte det.

Skrivet av Antonky:

Kanske, fast jag har inte Mac, och har aldrig haft det. Jag har dock iPhone, men det borde väl inte Telia kunna känna av (och länken anger ju just Mac specifikt)? Och de borde väl skicka information om detta, inte enbart ett sms utan kontext?

Men eftersom även du har fått det, utan närmare kontext gissar jag, så låter det som att det är något fel centralt hos Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag märkte det.

Kanske, fast jag har inte Mac, och har aldrig haft det. Jag har dock iPhone, men det borde väl inte Telia kunna känna av (och länken anger ju just Mac specifikt)? Och de borde väl skicka information om detta, inte enbart ett sms utan kontext?

Men eftersom även du har fått det, utan närmare kontext gissar jag, så låter det som att det är något fel centralt hos Telia.

Jo då Telia kan se vilken telefon ditt SIM-kort sitter i

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har fått samma sms (kl 11:13) men kan inte se numret som det skickas ifrån. Förutom att det står telia.

Permalänk
Medlem

Fick också ett precis nu

Permalänk
Medlem

fick precis ett och har inte telia på varken mobil eller tv tjänst och sist jag hade ett abbonemang hos dem var nog 10 år sen så något skumt utskick är det ju

Permalänk
Medlem

Har inte heller Telia och fick nyss 2st av dessa sms

Visa signatur

So long and thanks for all the fish!

Permalänk
Medlem

Fick samma jag också

Permalänk

Jag har också fått samma meddelande 3 gånger sen igår med kod från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavletommy:

Jag har också fått samma meddelande 3 gånger sen igår med kod från Telia.

Kan det ha med telia öppen fiber att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag fick nyligen ett sms från Telia där det stod "Your Telia code is: XXXXXX" (XXXXXX är sex siffror). Blev helt ställd av detta. Varför får jag detta sms? Och på engelska?

(Jag har Telia kontantkort, och avsändaren ser ut att vara samma som när jag får uppgifter om att jag laddat kontantkortet, priser som gäller när jag är utomlands, osv.)

Permalänk
Medlem

Vilket fuffens, ring Telia allihopa och glöm inte att uppge era Bank ID-koder direkt!

Permalänk
Medlem

Jag finner det alltid lika märkligt hur operatörer som Telia tillåter phising på sitt eget nät med uppenbart falska avsändare. I detta fall Telia.
Det måste vara så enormt enkelt att sätta upp en svartlista.

Än roligare med Mail-phising när det till och med länkas in bilder från deras hemsida. Det också vore så enkelt att blockera.

Permalänk

Jag fick samma idag kl. 13:07. Jag har fått legit-sms från Telia tidigare, och det här hamnade i samma "tråd" som Telias riktiga sms.
På nåt sätt lyckas dom få avsändaren att vara Telias nummer.
(jag har ett Telia ftg-abonnemang)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Frågan är vad bluffen består av?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Frågan är vad bluffen består av?

Gissar att någon ringer/mailar och vill ha någon information, och hänvisar till SMS:et som någon sorts verifiering.

Permalänk

Smset kom från Telia själva så det vore bra om de skickar ut ett meddelande som säger att det var falskt

Permalänk
Medlem

Samma här

Alltid skönt att man inte är ensam om det. Jag har absolut inga Felia abonnemang.

Permalänk

Fick precis samma sak skriven till mig, något man behöver göra nu för att undvika någon typ av risk?

Permalänk
Medlem

Jag får också sälla mig till raden av mottagare. Har själv inte Telia.

Permalänk

Jag fick precis också detta mystiska SMS och jag har inte varit Telia-kund på länge. SMSet kom ifrån samma telefonnummer som de skickade mig info. om att jag kunde följa min fiberleverans 2016

klargörning
Permalänk
Medlem

Tryck inte på länken o ta bort eländet.

Permalänk
Skrivet av Stringer:

Tryck inte på länken o ta bort eländet.

Det är dock ingen länk så det är ofarligt att trycka på den. Om telefonen visar det som en länk är det nog för att den tror att det är telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Även jag fick meddelandet. Nu är det väl ändå så att Telia är ett svenskt företag och som svensk kund så borde jag ha fått budskapet: "Din Teliakod är....", men så löd det alltså inte......

Permalänk
Medlem

Fick också ett sådant meddelande. Har inte Telia på telefon, men däremot som ISP. Väldigt sannolikt phishing, tråkigt att det går att skicka så att det verkar legit.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Fick samma jag också.

Permalänk
Medlem

Min tur, Inget Telia i hushållet. Mycket märkligt, om det skulle vara någon phishing. Bara att radera. Kanske skälla lite på någon stackare på deras konsument sida i veckan.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma igår vid 23:15. Känns som nån bugg hos dem

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB