Varm CPU, med höga fläktar.

Permalänk

Varm CPU, med höga fläktar.

Hejsan,

Är otroligt okunnig, men har reagerat på att min dator låter otroligt mycket så min vän vad mig att kolla CPU graderna.

När man såg vilka siffror datorn visade utav att bara sitta i en webbläsare så förstår man…

Bild nedan om CPU.

Datorn är 2 år gammal och har dammats av med luft ett par gånger, men detta kan väl ändå inte vara normalt ?

Dator speccs: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Någon som har ett tips på vad man ska göra, samt vad som kan vara fel?

Samt datorn är 2.5år gammal kommer Elgiganten ens ta ansvar för något ?

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning, Kristoffer

Permalänk
Rekordmedlem

Att montera om kylaren med ny kylpasta är väl det första man provar med om flänsarna är rena och fläkten verkligen roterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej får läsa på lite om detta och prova då. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Sitter säkert en stock kylare dom brukar oftast vara helt värdelösa, bästa är köpa en ny bättre för några hundralappar så går tempen lätt ner 20 grader.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HazZarD:

Sitter säkert en stock kylare dom brukar oftast vara helt värdelösa, bästa är köpa en ny bättre för några hundralappar så går tempen lätt ner 20 grader.

Men det är väl ingen man reagerar på efter 2 år, jag uppfattar det som att ljudnivån har ökat så att den blivit störande efter 2 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser den ut så här?
Om det stämmer så köp genast en ny kylare.

Denna är mycket bättre för ett lågt pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774

Vill du lägga mer pengar och få en riktigt bra och tyst kylare får du säga till.
Men då är vi runt eller över 1000kr.

Det är svårt att rekommendera vilken kylpasta som är bäst. Det tvistas det oändligt om.
Jag provade denna nu sist och den är helt ok. Det finns billigare och det skiljer som mest någon grad.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6498356

Ett tips.
Inet är jättebra. Om du ska handla där så skriv till dom vilken dator du har och be dom kolla upp så du inte köper en kylare som är för stor för ditt chassi.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det är väl ingen man reagerar på efter 2 år, jag uppfattar det som att ljudnivån har ökat så att den blivit störande efter 2 år.

troligen har lagret börjat ge sig.

de behöver gå på extremt högt varvtal för att äns komma nära typ normala temperaturer.

vet att när brorsan körde intels värmevisp på sin 2500K då låg den runt 55-60° med bara en internetläsare uppe och typ 2000rpm på fläkten har för mig max var typ 3000-3500rpm eller nått på dem.

startade nått som belastade cpu typ minsta lilla och den sopa på max rpm direkt så att lagren börjat bli dåliga och orsakar missljud är inte helt otroligt iaf efter 2 år.

Skrivet av mentaltas:

Hejsan,

Är otroligt okunnig, men har reagerat på att min dator låter otroligt mycket så min vän vad mig att kolla CPU graderna.

När man såg vilka siffror datorn visade utav att bara sitta i en webbläsare så förstår man…

Bild nedan om CPU.

<Uppladdad bildlänk>

Datorn är 2 år gammal och har dammats av med luft ett par gånger, men detta kan väl ändå inte vara normalt ?

Dator speccs: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Någon som har ett tips på vad man ska göra, samt vad som kan vara fel?

Samt datorn är 2.5år gammal kommer Elgiganten ens ta ansvar för något ?

Tack på förhand,
Med vänlig hälsning, Kristoffer

Du har en Kass intel Värmevisp klon på cpun där har du största felet.

den var inte äns bra för 10-15 år sedan när cpuerna var mer lättkylda än idag.

föreslår en ny billigare cpukylare.

denna ska väl vara bland de bättre budget cpukylarna.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774

angående kylpasta kan du i stort sett köra vilken du vill ingen jätteskillnad mellan dem
jag kör fortfarande på min 10 år gamla tub MX-2 pasta.

denna duger troligen och med största sannolikhet inte sämre än någon annan iom att generellt sett mellan olika pastor i tester är skillnaderna så små att det lika gärna kan bero på externa skillnader och testerna ska tas med typ 3 lastbilar salt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6470025

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för alla svaren, får kolla upp om vi har någon pc-doktor i Hbg som kan hjälpa mig och installera ny kylning.

Vart på Elgiganten idag och han där ute hävdade att det vart Norton som gjorde att det blev så varm så dom avinstallera det samt justera något. ”Nu ska den gå normalt, din typ av processor ska ligga på en 85-90 grader” sa även att det inte är konstigt att den smäller upp på 100 grader emellanåt.

Kom hem och testade nu, bara satt igång webbläsaren samt hoppat in i Discord. Nu visar min coretemp detta…

Hoppas det kan lösa det mesta om man lägger någon tusenlapp på ett schyst kylsystem. Tråkigt att man ändå lagt dom summorna och får en skräp burk!

Permalänk
Skrivet av mentaltas:

Tack för alla svaren, får kolla upp om vi har någon pc-doktor i Hbg som kan hjälpa mig och installera ny kylning.

Vart på Elgiganten idag och han där ute hävdade att det vart Norton som gjorde att det blev så varm så dom avinstallera det samt justera något. ”Nu ska den gå normalt, din typ av processor ska ligga på en 85-90 grader” sa även att det inte är konstigt att den smäller upp på 100 grader emellanåt.

Kom hem och testade nu, bara satt igång webbläsaren samt hoppat in i Discord. Nu visar min coretemp detta…

<Uppladdad bildlänk>

Hoppas det kan lösa det mesta om man lägger någon tusenlapp på ett schyst kylsystem. Tråkigt att man ändå lagt dom summorna och får en skräp burk!

Säkert många som hjälper dig med kylarbyte gratis här på swec. Hade du haft vägarna förbi Örebro hade jag definitivt stått till tjänst

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av mentaltas:

<Uppladdad bildlänk>

Det är inget ovanligt att man får undermåliga grejer r man köper färdigbyggda system från OEMs. För framtida behov, kom hit till köpråds-tråden.

Såhär tar man skärmbilden: https://screenshot.help/