Baldurs Gate 3 högst betygsatta PC-spel hittills

Permalänk
Medlem

En liten recension från en som absolut inte gillar RPG, brädspel, kortspel, tärnings spel och klick-och-flytt turnbased spel:

Efter extremt tjat från min helfrälste Kanadensiska vän som absolut ÄLSKAR spel som Diablo, D&D och Baldurs gate i nästan en halv vecka, nerspammat av 100 tals bilder i chatten - fick han mig till att köpa detta.

Jag var övertygat om att jag INTE kommer att gilla detta. Min frustration med spelet i början bekräftade detta då tutorials som guider spelaren inte är god eller nybörjarvänlig för en som aldrig har spelat turnbased/d&d/rpg förut, well...jag har Spelat Chrono Trigger tillbaka på SNES'n men det var det ända RPG jag faktisk tyckte var helt okej.

Det var svårt att komma igång med, jättesvårt att förstå vad man skulle göra och hur dom olika funktionerna var, det var en helt ny ökänd värld för mig att komma in i, I början visste jag inte ens att det för det mesta är baserat på tärningskast. Jag klickade frustrerat och förbannat kring på skärmen, begrep absolut inget, alla hieroglyfer och mystiska grejer var helt udda för mig, och det mest provocerande var att jag inte visste ett DUGG om det här med "movement" kostnader, att det kostar att flytta på sig och hur långt man kan gå. Starten var alltså 2 timmar med max frustration, och sen när introduktionen var över så tänkte jag att jag vill kräva pengarna tillbaka för spelet, men då var det för sent, det tog 2.5 timmar att bara förstå lite av hur man navigerar runt omkring i denna världen, än så länge hade jag inte ett nyss om verken tärningkast eller kostnader för att flytta på sig.

Sen fes den in och jag försökte en andra gång, hade ju betalat 600,- spänn för "skiten".

Andra gången gick det mycket lättare och jag körde genom Nautilus starten galant på 20-30 minuter (ni som är vana vid detta gapskrattar och garvar bra på nu, känner det på mig) men nu började det verka lite mera intressant.

Sen fick jag spela några timmar med min Kanadensiska vän och hans absolut-inte-engelskspråkiga vänner och nu började det faktisk bli lite roligt, vi kämpade tillsammans och slog oss genom större kampar och garvade åt dom olika situationerna vi blev bemött av, det var faktisk ganska roligt.

Men när det väl har gått några dagar
upptäcker jag att hans vänner och honom själva inte spelar det så ofta. Och på min steam lista kommer jag ihåg att första dagen var det typ 8 styck på min lista som spelade, sen blev det 4... sen blev det 2... sen blev det (idag) lite random här och där 1-2 spelare som spelar ensamt i nån 30-50 minuter och sen släpper dom det.

Jag blev ledsen av att vi inte spelade mer ihop, så jag spelade lite ensamt själv, och upptäckte att dom karaktären vi hade vald, faktisk gick att spela vidare med (som att ta beslut för teamet, utan teamet...), lite som att styra runt med sin egen här eller kompisar, fast ensam, knappas så kul - men en välkommen överraskning då det faktisk fungerar förvånande bra, fast jag saknade det sociala aspekten ur det.

Konklusion än så länge:

Jag spelar inte detta från starten så mycket som då Cyberpunk 2077 utkom, då var det varje dag, 50 timmar och man spelade från starten igen med en annan typ karaktär och livsstil, det var underhållande så länge det varade, man glädje sig till att spela det nästa dag tills det var slut, lite samma med Harry Potter spelet, spelade det ut till slut med. Andra typar av spel såsom Satisfactory, Empyrion, Ark och Icarus (typ survival spel, men sociala) är spel som jag har 1000 tals timmar i, och det finns en orsak till detta.

Ser inte Baldurs Gate 3 som ett spel jag skulle spela varje dag eller varje vecka, det är lite så att jag tänker, orkar jag med det i kväll?

Såsom jag ser det, ska man älska D&D genren, eller komma att gilla det på nåt sätt, jag visste redan innan att det inte var ett typ spel som jag ser mig själv spela. Lite som när jag går på jobbet och ser folk spela mobila "Äventyrs turn based kortspel" med tärningskast och kort med speciella egenskaper/magi etc. För dom är dessa spel lika så beroendeskapande som Satisfactory är för mig att bygga oändliga konstruktioner.

Grafisk är det ju ett väldig påkostat spel, karaktär design modellen är fantastisk bra, och man kan verkligen fördjupa sig i att skapa unika karaktärer - fast jag hade gärna sett att man kan ändra på olika grejer som storlek på ärmen, kinden och andra kroppsdelar istället för en dwarf karaktär med en rumpa bredare än Samsung Odyssey G9.

Samtidig är spelet väldig detaljerat med mycket innehåll, men kör bara på DirectX11 och Buggig Vulkan och det är helt tydligt att det saknas special effekter och grejer som utnyttjar våra dyrköpta high end grafikkort till fullo.

Det kan vara jag ändrar mig om jag upptäcker mycket nytt, ger det några flera helger och chansar, så möjligheten att jag kommer att ändra mig finns, inget är så "absolut" som jag ger intryck av, så vem vet? Overhajpat? Ja det tycker jag, lite som när sons of the forest utkom, och Steam gick ner flera ggr. för att folk var helt galna med att ladda ner det, sen såg vi inte snurten af spelare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Det där med medvetet förfulande av just kvinnor är ett ytterst märkligt fenomen av den politiskt korrekta kyrkan. Snacka om att skära av näsan för att trotsa ansiktet.

Jag håller med dig om att man inte bör bli för upprörd över sådana till synes petitesser, men jag tycker absolut att man som konsument ska handla i enighet med sina värderingar och sitt samvete. Det är ju trots allt ytterst trivialt att beröva sig själv upplevelsen av ett futtigt datorspel, om det å andra sidan tillåter en att vara trogen vad man anser är rätt. Ska man kompromissa med sina värderingar tycker jag nog att det krävs någonting bra mer livsnödvändigt för att jag ska tumma på mina prioriteringar.

Nåja, det blir nog bra hursomhelst. Jag tror jag köper spelet om något år, när priset kanske gått ner en hundralapp och eventuella buggar slätats ut.

Alltså, det är inte Bioware vi snackar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Särskilt om du gillar CRPG-genren så skulle jag föreslå att iaf ge det ett nytt försök och kanske bara skippa den där interaktionen helt, för det är faktiskt frågan om att man *kunde* än att man *skulle* hålla på med denna "talande hjärna" som ber dig att befria den.

Det finns så mycket spel som inte har något att göra med att peta ur hjärnor bortom de där första minuterna att jag tycker det kan vara värt att ge det ett försök till iaf.

Jag skulle ju dock inte säga att det är något fel på att tycka att det är en obehaglig interaktion, snarare rimligt.

Tack, då ska jag definitivt ge det en till chans!

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Det där med medvetet förfulande av just kvinnor är ett ytterst märkligt fenomen av den politiskt korrekta kyrkan. Snacka om att skära av näsan för att trotsa ansiktet.

Nu vet jag inte vad du har för förväntningar på folks utseende men vad jag kan se så kan du göra din avatar hur vacker eller hur ful du vill i spelet:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag är inte såld på att D&D 5E är det bästa systemet för omgångsbaserade strider i ett CRPG. Ibland när man går upp i level händer det inget speciellt med karaktären för många klasser. Varje nivå borde vara en stor grej med tanke på att max level är 12.

Nej konstig cap på level 12. Är det inte level 20 som är cap i original 5E reglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu vet jag inte vad du har för förväntningar på folks utseende men vad jag kan se så kan du göra din avatar hur vacker eller hur ful du vill i spelet:

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det är rätt beroende på ras. Vill exempelvis minnas att alla människor, särskilt kvinnliga, hade rätt mycket potatis i genuppsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej konstig cap på level 12. Är det inte level 20 som är cap i original 5E reglerna?

Det är lvl 20, men jag har för mig de flesta tabletop kampanjer också håller sig på lägre levels än max i stil med Baldur's Gate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är lvl 20, men jag har för mig de flesta tabletop kampanjer också håller sig på lägre levels än max i stil med Baldur's Gate.

Problemet är väl att på lvl 20 har man i princip nått gud status och kan krossa hela världar utan större problem, det blir lite svårt att få in det i det här spelet.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Problemet är väl att på lvl 20 har man i princip nått gud status och kan krossa hela världar utan större problem, det blir lite svårt att få in det i det här spelet.

Ja, för att fixa det i ett datorspel behöver de plocka bort spells som är för mäktiga och balansera om det. Det är ett ny version av tabletop D&D på gång om något år eller så (arbetsnamn One D&D). De lär jobba på balansproblemen till den utgåvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Prova och kör det i coop med några vänner.
Blir lite mer kaotiskt... Och väldigt mycket roligare
Lättare att hålla sig engagerad då med, plus alla friendly fire misstagen är guld värda!

kan va värt ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är lvl 20, men jag har för mig de flesta tabletop kampanjer också håller sig på lägre levels än max i stil med Baldur's Gate.

På så vis kanske de är bättre dock för då får du fler betydelsefulla levlar. Så kan förstå beslutet men det känns lite tråkigt att redan capat på min campaign.

Permalänk

Tyckte det var "okej" tills spelet utan att berätta varför eller ge mig någon som helst förvarning valde att lägga necrosis på min grupp och döda alla på några sekunder. Jag var tvungen att googla för att överhuvutaget förstå varför.

Nu funderar jag allvarligt på att lämna tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Jävligt bra spel , 10/10 av mig iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Riktigt välförtjänt! Har precis kommit till Act 2 och det är ju helt fantastiskt. Fastnade aldrig riktigt för Divinity-spelen, men jösses vad hooked man blev på Baldurs.

Permalänk
Medlem

Hm. Fick igång det på min dator, körde man med, eller valde man, automatiska inställningar så tyckte den att min i7 2600K och RX580 skulle funka bra i 4K och Ultra; det är visserligen smickrande men jag vred ner till 1920x1080 och ganska låga inställningar för att få det spelbart.

Jag...tyckte väl det var rätt ok, har spelat några spel i Forgotten Realms tidigare så var inte helt lost, men jag förstår ändå inte riktigt varför så många går bananas över det här spelet...jag får nog fortsätta lite längre. Har bara kört med random inställnigar vid karaktärsskapandet, för att snabbt komma in i spelet, ska strax sätta ihop mer anpassade karaktärer och hoppas det ger lite mer känsla.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tyckte det var "okej" tills spelet utan att berätta varför eller ge mig någon som helst förvarning valde att lägga necrosis på min grupp och döda alla på några sekunder. Jag var tvungen att googla för att överhuvutaget förstå varför.

Nu funderar jag allvarligt på att lämna tillbaka det.

Kan tipsa om att gå in i turn-based mode så fort du kan när något liknande händer. Kan va att man går in i en fälla också.

Har du Gale i ditt party finns en bugg som gör att han ger necrosis även när man har ressat honom. Avhjälps med att döda honom helt (och inte bara ressa honom från downad position utan låta honom faila sina death saving throws). Har att göra med hans särskilda tillstånd.. för att inte säga för mycket.

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Kan tipsa om att gå in i turn-based mode så fort du kan när något liknande händer. Kan va att man går in i en fälla också.

Har du Gale i ditt party finns en bugg som gör att han ger necrosis även när man har ressat honom. Avhjälps med att döda honom helt (och inte bara ressa honom från downad position utan låta honom faila sina death saving throws). Har att göra med hans särskilda tillstånd.. för att inte säga för mycket.

Jo, det var Gale som var orsaken, jag har lämnat tillbaka spelet, uppenbar bugg där när man försöker påtala det blir dumförklarad "att det ska vara så".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jo, det var Gale som var orsaken, jag har lämnat tillbaka spelet, uppenbar bugg där när man försöker påtala det blir dumförklarad "att det ska vara så".

Vem har du påtalat det för? Det ska ju va så att han har necro aura men endast när han är död. Du gör ju som du vill så klart men enligt mig nåt man kan ha överseende med om man gillar spelet i övrigt

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Vem har du påtalat det för? Det ska ju va så att han har necro aura men endast när han är död. Du gör ju som du vill så klart men enligt mig nåt man kan ha överseende med om man gillar spelet i övrigt

Buggen är som sagt att Gale inte dör och samtidigt har auran vilket gör att man blir party wipad utan förvarning och utan möjlighet att reagera.

Jag hittade att folk påtalat buggen sedan länge och det enda som händer är att folk bara svarar "att det ska vara så" så utvecklarna verkar inte vara intresserade heller, jag vet inte hur alla andra spelar med den karaktären i gruppen men jag vill inte behöva jonglera och se till att han dör varje gång han går ner för att inte få en party wipe på tio sekunder så fort fighten man är i är över.

Behöver ju spela hela spelet save scummande bara för den här buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Buggen är som sagt att Gale inte dör och samtidigt har auran vilket gör att man blir party wipad utan förvarning och utan möjlighet att reagera.

Jag hittade att folk påtalat buggen sedan länge och det enda som händer är att folk bara svarar "att det ska vara så" så utvecklarna verkar inte vara intresserade heller, jag vet inte hur alla andra spelar med den karaktären i gruppen men jag vill inte behöva jonglera och se till att han dör varje gång han går ner för att inte få en party wipe på tio sekunder så fort fighten man är i är över.

Behöver ju spela hela spelet save scummande bara för den här buggen.

Är "folk" i sammanhanget utvecklarna? Det blir ju lite avgörande för om det är rimligt att dra slutsatser om vad de är intresserade av.

Personligen misstänker jag att det snarare handlar om att detaljerna förklaras för rörigt/otydligt och att folk antar att det är det faktiskt förväntade beteendet som folk klagar på, snarare än en bugg i något slags parallellt scenario som inte borde inträffa (om jag förstår rätt vad som faktiskt hänt).

Vet utvecklarna öht om detta? Kanske, kanske inte.

(Detta inlägg inte i första hand motiverat av något specifikt om BG3-situationen du beskriver, utan mer generellt att "men folk på internet pratar om det i något forum någonstans, så utvecklarna MÅSTE veta det" har blivit något slags "pet peeve")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

önskar jag kunde gilla såna här typer av spel. Har verkligen försökt. Divinity, pillars of eternity. Alla slutar på samma sätt; jag blir uttråkad efter några timmar. Shame.

Fast kul för alla fans! Det ser coolt ut!

100% igenkänningsfaktor!

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz