En liten recension från en som absolut inte gillar RPG, brädspel, kortspel, tärnings spel och klick-och-flytt turnbased spel:
Efter extremt tjat från min helfrälste Kanadensiska vän som absolut ÄLSKAR spel som Diablo, D&D och Baldurs gate i nästan en halv vecka, nerspammat av 100 tals bilder i chatten - fick han mig till att köpa detta.
Jag var övertygat om att jag INTE kommer att gilla detta. Min frustration med spelet i början bekräftade detta då tutorials som guider spelaren inte är god eller nybörjarvänlig för en som aldrig har spelat turnbased/d&d/rpg förut, well...jag har Spelat Chrono Trigger tillbaka på SNES'n men det var det ända RPG jag faktisk tyckte var helt okej.
Det var svårt att komma igång med, jättesvårt att förstå vad man skulle göra och hur dom olika funktionerna var, det var en helt ny ökänd värld för mig att komma in i, I början visste jag inte ens att det för det mesta är baserat på tärningskast. Jag klickade frustrerat och förbannat kring på skärmen, begrep absolut inget, alla hieroglyfer och mystiska grejer var helt udda för mig, och det mest provocerande var att jag inte visste ett DUGG om det här med "movement" kostnader, att det kostar att flytta på sig och hur långt man kan gå. Starten var alltså 2 timmar med max frustration, och sen när introduktionen var över så tänkte jag att jag vill kräva pengarna tillbaka för spelet, men då var det för sent, det tog 2.5 timmar att bara förstå lite av hur man navigerar runt omkring i denna världen, än så länge hade jag inte ett nyss om verken tärningkast eller kostnader för att flytta på sig.
Sen fes den in och jag försökte en andra gång, hade ju betalat 600,- spänn för "skiten".
Andra gången gick det mycket lättare och jag körde genom Nautilus starten galant på 20-30 minuter (ni som är vana vid detta gapskrattar och garvar bra på nu, känner det på mig) men nu började det verka lite mera intressant.
Sen fick jag spela några timmar med min Kanadensiska vän och hans absolut-inte-engelskspråkiga vänner och nu började det faktisk bli lite roligt, vi kämpade tillsammans och slog oss genom större kampar och garvade åt dom olika situationerna vi blev bemött av, det var faktisk ganska roligt.
Men när det väl har gått några dagar upptäcker jag att hans vänner och honom själva inte spelar det så ofta. Och på min steam lista kommer jag ihåg att första dagen var det typ 8 styck på min lista som spelade, sen blev det 4... sen blev det 2... sen blev det (idag) lite random här och där 1-2 spelare som spelar ensamt i nån 30-50 minuter och sen släpper dom det.
Jag blev ledsen av att vi inte spelade mer ihop, så jag spelade lite ensamt själv, och upptäckte att dom karaktären vi hade vald, faktisk gick att spela vidare med (som att ta beslut för teamet, utan teamet...), lite som att styra runt med sin egen här eller kompisar, fast ensam, knappas så kul - men en välkommen överraskning då det faktisk fungerar förvånande bra, fast jag saknade det sociala aspekten ur det.
Konklusion än så länge:
Jag spelar inte detta från starten så mycket som då Cyberpunk 2077 utkom, då var det varje dag, 50 timmar och man spelade från starten igen med en annan typ karaktär och livsstil, det var underhållande så länge det varade, man glädje sig till att spela det nästa dag tills det var slut, lite samma med Harry Potter spelet, spelade det ut till slut med. Andra typar av spel såsom Satisfactory, Empyrion, Ark och Icarus (typ survival spel, men sociala) är spel som jag har 1000 tals timmar i, och det finns en orsak till detta.
Ser inte Baldurs Gate 3 som ett spel jag skulle spela varje dag eller varje vecka, det är lite så att jag tänker, orkar jag med det i kväll?
Såsom jag ser det, ska man älska D&D genren, eller komma att gilla det på nåt sätt, jag visste redan innan att det inte var ett typ spel som jag ser mig själv spela. Lite som när jag går på jobbet och ser folk spela mobila "Äventyrs turn based kortspel" med tärningskast och kort med speciella egenskaper/magi etc. För dom är dessa spel lika så beroendeskapande som Satisfactory är för mig att bygga oändliga konstruktioner.
Grafisk är det ju ett väldig påkostat spel, karaktär design modellen är fantastisk bra, och man kan verkligen fördjupa sig i att skapa unika karaktärer - fast jag hade gärna sett att man kan ändra på olika grejer som storlek på ärmen, kinden och andra kroppsdelar istället för en dwarf karaktär med en rumpa bredare än Samsung Odyssey G9.
Samtidig är spelet väldig detaljerat med mycket innehåll, men kör bara på DirectX11 och Buggig Vulkan och det är helt tydligt att det saknas special effekter och grejer som utnyttjar våra dyrköpta high end grafikkort till fullo.
Det kan vara jag ändrar mig om jag upptäcker mycket nytt, ger det några flera helger och chansar, så möjligheten att jag kommer att ändra mig finns, inget är så "absolut" som jag ger intryck av, så vem vet? Overhajpat? Ja det tycker jag, lite som när sons of the forest utkom, och Steam gick ner flera ggr. för att folk var helt galna med att ladda ner det, sen såg vi inte snurten af spelare...