Testresultat för Threadripper Pro 7995WX avslöjar brutal prestanda

Permalänk
Melding Plague

Testresultat för Threadripper Pro 7995WX avslöjar brutal prestanda

Geekbench 5-testresultat för AMD:s kommande Ryzen Threadripper Pro 7995WX-processor har upptäckts och visar på minst sagt kraftig prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad priserna landar på.

Permalänk
Medlem

Eller inte…

Permalänk

Intressant. Men för vanligt folk så när en komplett dator med denna Threadripper med motsvarande ram, sdd, grafikkort kanske landar på 300 000kr eller något, så blir det en intressant pryl som vi ej kommer att ens kommer veta någon som har.

Permalänk
Medlem

Något är lite galet. 7.97Ghz kan inte vara rätt. Man ska nog ta det med en nya salt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

512 MB minne 🤣

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlazer:

512 MB minne 🤣

GB

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skickade in en rättelse kring detta för en timma sedan. Misstänker också att det ska stå GB.

Permalänk

Ja med dedär namnet förväntar jag mig inget annat, den heter ju PRO liksom

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

5.15 ghz all core?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:
Skrivet av Svantesson666:

Jag skickade in en rättelse kring detta för en timma sedan. Misstänker också att det ska stå GB.

Sedan när har processorer 512 GB cache? Det står rätt i nyheten. Som exempel har Threadripper PRO 5995WX 292 MB cache. Misstolkat.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sedan när har processorer 512 GB cache? Det står rätt i nyheten.

Handlar inte heller om cache, utan arbetsminnet... Men det står rätt nu eftersom jag skickade in en rättelse.

Tips är att vara lite mindre stöddig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Handlar inte heller om cache, utan arbetsminnet... Men det står rätt nu eftersom jag skickade in en rättelse.

Tips är att vara lite mindre stöddig i framtiden.

Var inte tänkt att vara stöddig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Var inte tänkt att vara stöddig.

Har hänt mig massor av gånger också, lätt att tolka saker fel
Det var denna mening vi reagerade på:

Testet utfördes på en HP Z6 G5 A-arbetsstation med moderkortet HP 8B24 och 512 GB arbetsminne som körde Ubuntu 22.04.3 LTS.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har hänt mig massor av gånger också, lätt att tolka saker fel
Det var denna mening vi reagerade på:

Testet utfördes på en HP Z6 G5 A-arbetsstation med moderkortet HP 8B24 och 512 GB arbetsminne som körde Ubuntu 22.04.3 LTS.

Jag sätter på kaffet nu...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag sätter på kaffet nu...

Jag som inte dricker kaffe kan inte ens skylla på det när jag gör en blunder

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Är detta Zen4C med 8x12C eller är det 12x8C Zen4 på Epyc? Trodde det bara var 8 chiplets fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Ja med dedär namnet förväntar jag mig inget annat, den heter ju PRO liksom

Tur den inte heter Pro Ultra, då hade vi förväntat oss minst trippla prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta Zen4C med 8x12C eller är det 12x8C Zen4 på Epyc? Trodde det bara var 8 chiplets fortfarande

Ryktas väl bli en avskalad kopia av Epyc 9654 med 12 CCDs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är detta Zen4C med 8x12C eller är det 12x8C Zen4 på Epyc? Trodde det bara var 8 chiplets fortfarande

Zen4c har 16 core chiplets. Den senaste Epyc generation har upp till antingen 8*16c zen4c eller 12*8c zen4 cores. Detta skulle då vara ett exempel på en 12*8 zen4 konfiguration med tanke på att den klockar så högt samt cachestrukturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ska bli intressant att se vad priserna landar på.

Motsvarande core count EPYC ligger på ca 100kkr plus moms, och denna lär ju inte bli billigare kan man nog förmoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Motsvarande core count EPYC ligger på ca 100kkr plus moms, och denna lär ju inte bli billigare kan man nog förmoda.

Det här är väl en avskalad variant så borde ju bli billigare, iaf i dollar.

Permalänk
Medlem

Bara en annan som lagt märke till att testet visar 7,97 GHz max frequency ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Bara en annan som lagt märke till att testet visar 7,97 GHz max frequency ???

Nä togs upp redan i inlägg 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Bara en annan som lagt märke till att testet visar 7,97 GHz max frequency ???

Det är inte ovanligt att mjukvara läser av saker fel när det gäller hårdvara den inte hunnit anpassas för, så det troligaste är att det bara är Geekbench som läst av frekvensen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det här är väl en avskalad variant så borde ju bli billigare, iaf i dollar.

Nuvarande generation ThreadRipper och EPYC ligger på liknande prisnivåer för liknande spec. Har glömt de tekniska skillnaderna, men tillämpningen är väl workstation för Threadripper och server för EPYC, så de är väl tuneade för respektive use-case. Tror inte att TR är avskalad på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nuvarande generation ThreadRipper och EPYC ligger på liknande prisnivåer för liknande spec. Har glömt de tekniska skillnaderna, men tillämpningen är väl workstation för Threadripper och server för EPYC, så de är väl tuneade för respektive use-case. Tror inte att TR är avskalad på något sätt?

TR Pro är inte riktigt avskalad än att i regel enbart vara singel socket, Epyc kan ha upp till 2.
TR (icke Pro) är dock avskalad genom att den i regel har häften av minneskanalerna (4 istället för 8), har för mig även att ECC REG RAM enbart stöds av Pro modellerna medans icke Pro har enbart ECC stöd, osäker på den fronten.
Både TR och TR Pro brukar ha högre frekvenser medans styrkan hos Epyc är istället stabilitet (därmed lägre frekvenser) där enbart Epyc F modellerna som närmar sig TR frekvensmässigt (F modellerna har i regel max 32 kärnors konfiguration men klarar upp till dual socket istället, TR och TR Pro brukade nå max 64 kärnor och nu tydligen 96 kärnor)

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset hamnar på? 100 lax?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Tur den inte heter Pro Ultra, då hade vi förväntat oss minst trippla prestandan.

OMG limitless possibilities

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nuvarande generation ThreadRipper och EPYC ligger på liknande prisnivåer för liknande spec. Har glömt de tekniska skillnaderna, men tillämpningen är väl workstation för Threadripper och server för EPYC, så de är väl tuneade för respektive use-case. Tror inte att TR är avskalad på något sätt?

Hade missat att TR Pro låg på samma minnesstöd, pci lanes och liknande som Epyc.