Testresultat för Threadripper Pro 7995WX avslöjar brutal prestanda

Permalänk
Medlem

Intressant, helt omöjligt är det inte att det kan bli aktuellt att sälja någon sådan åt våran kund..
Har en beställning där en av dessa ev hade passat.
Sålt några med 5995wx och 5975wx, även tidigare 3995wx och 3975wx.
Tyvärr några av de mest struliga nya datorer jag varit med om (de med 5000-serien endast), det har varit garantifel på flera av dessa (märkesdatorer) där det inte ens räckt att byta moderkort flera gånger.
Aldrig fått reda på exakt vad felet var, men då allt annat var utbytt så kunde man starkt misstänka att det var CPU:erna i sig.
Löste sig först när tillverkaren tog in datorerna och skickade nya istället, denne ville visst inte skicka ut enbart CPU:er för utbyte av garantiservicetekniker.

Men 96 kärnor/192 trådar, då undrar man hur många minneskanaler de kan tänkas ha?
För vissa tillämpningar behövs det högre minnesbandbredd, el snarare att inte för många kärnor delar på samma minneskanal.
Var något läge där 8 kanaler för 64 kärnor var för lite, var tvunget att välja Epyc istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag som inte dricker kaffe kan inte ens skylla på det när jag gör en blunder

Kan du väl, det är som att ha ett frikort. "Nu klantade FX9 till det ordentligt, men å andra sidan dricker han inte heller kaffe.."

OT: Ett önskemål när man ändå lägger en liten kommentar om "föga imponerande" enkeltrådad prestanda är att ha med en jämförelse för att ge kontext. Ungefär vilken processor motsvarar samma enkeltrådade prestanda, dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är inte ovanligt att mjukvara läser av saker fel när det gäller hårdvara den inte hunnit anpassas för, så det troligaste är att det bara är Geekbench som läst av frekvensen fel.

mjo,, men kan man lita på resultatet då?? Känns ju som att man får ta det med en nypa salt, lite olja och peppar, in i ugn is 25min tills den blir gyllenbrun och...

Permalänk
Medlem

Klart du inte kan lita på resultatet. Produkten är ju inte ens släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

mjo,, men kan man lita på resultatet då?? Känns ju som att man får ta det med en nypa salt, lite olja och peppar, in i ugn is 25min tills den blir gyllenbrun och...

Det påverkar ju inte resultatet i sig, men vi vet förstås inte om processorn var överklockad eller ej. Men å andra sidan finns det en hög med Epyc 9654-resultat med liknande poäng, så det stämmer säkert eftersom de verkar dela design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det påverkar ju inte resultatet i sig, men vi vet förstås inte om processorn var överklockad eller ej. Men å andra sidan finns det en hög med Epyc 9654-resultat med liknande poäng, så det stämmer säkert eftersom de verkar dela design.

jo, det är ju det som är grejen. Vi vet ju inte om den körts på LN2 eller nått, eller om det bara är felrapporterad hastighet. tittar man på resultatet så kan det ju vara både och.

... och en kvist persilja.

Permalänk

Vet artikelförfattaren något om geekbench 5 över huvud taget?

Saxat från artikeln:

"I det enkeltrådade testet får den föga imponerande 2 095 poäng"

What? - "föga imponerande"! Vadå "föga"?.. 2,1k poäng i geekbench 5 är ju svinigt bra!

För att ge lite kontext: Den gamla 3990pro threadrippern låg på runt 1500 poäng, och en ryzen 5950x ligger normalt runt 1700p.

2095p är bättre än vad 99,9999% av invånare på denna planet har i sin desktop!!!... och detta från något som i grunden är en server-propp! Vid närmare eftertanke ... det är så pass hög förbättring mot tidigare threadrippers så jag misstänker att denna bench knappast genomförts i något som skulle kunna kallas standardscenario,.. kanhända testpersonen använt sig av "förstärkta" kylningsmetoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

Saxat från artikeln:

"I det enkeltrådade testet får den föga imponerande 2 095 poäng"

What? - "föga imponerande"! Vadå "föga"?.. 2,1k poäng i geekbench 5 är ju svinigt bra!

För att ge lite kontext: Den gamla 3990pro threadrippern låg på runt 1500 poäng, och en ryzen 5950x ligger normalt runt 1700p.

2095p är bättre än vad 99,9999% av invånare på denna planet har i sin desktop!!!... och detta från något som i grunden är en server-propp! Vid närmare eftertanke ... det är så pass hög förbättring mot tidigare threadrippers så jag misstänker att denna bench knappast genomförts i något som skulle kunna kallas standardscenario,.. kanhända testpersonen använt sig av "förstärkta" kylningsmetoder?

2.1k poäng i single thread är helt i linje med resten av zen4 ungefär som en 7600 och kräver knappast exotisk kylning.