Byta laser på PS2, smörjfett

Permalänk

Byta laser på PS2, smörjfett

Min laser på min 20 år gamla phat PS2 har begått seppuku uppenbarligen trots rengöring på alla sätt vill den inte läsa skivor så nu måste jag försöka byta ut lasern. Har plockat isär och kollat vilken modell det är på lasern, men de rekommenderar att man smörjer pinnen som lasern rör sig längs med någon form av "grease". Det närmaste jag kom var typ zinkpasta men det kanske är fel eller finns något annat. Symaskinsolja känns lite för rinnigt.

Hade gärna köpt en nyare PS eller en slim men min varaiant är ju moddad så då lär man hitta en som klarar hembränt och utländska spel.

Permalänk
Medlem

CRCs klassiska sprayfett borde fungera bra och är lättapplicerat när det gäller delar som kan vara svåra att komma åt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta nån typ av Litiumfett som använts från början.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Wow, det var en stor burk för det lilla som förmodligen behövs enligt instruktionerna... finns det inga mindre förpackningar? ^^>

Permalänk
Skrivet av pellesandare:

Wow, det var en stor burk för det lilla som förmodligen behövs enligt instruktionerna... finns det inga mindre förpackningar? ^^>

är väldigt sällan du hittar smörjmedel i behållare under typ 200ml.

det ända jag kommer på är väl möjligen bromsoksfett men inget som bör användas till detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Wow, det var en stor burk för det lilla som förmodligen behövs enligt instruktionerna... finns det inga mindre förpackningar? ^^>

Används liknande smörjmedel till Radiostyrda bilar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire