4 IP adresser till 4 olika datorer. Låg ping till X server. Superlåg ping mellan de 4 datorerna

Permalänk
Medlem

4 IP adresser till 4 olika datorer. Låg ping till X server. Superlåg ping mellan de 4 datorerna

Hej

Vill ha tipps på en lösning, men delar upp det i två frågor:

Har ett kul usecase som kräver låg ping till en specifik server. Jag vet inte exakt vart den befinner sig, vilken ISP den har eller vilket nät den använder. Men har såklart IP nummret till servern.
Fråga 1: Hur hittar jag ISP serverhall/tjänst som har lägst ping till det IP'et?

När jag väl fått information från Server X vill jag kunna dela den informationen till mina andra datorer/servrar så snabbt som möjligt. Helst med separat fysisk kabel eller liknande.. varje milliskeund insparad skulle kunna vara avgörande.
Dessa datorer måste dock ha separat IP adress när de pratar med server X.
Fråga 2: Förslag på setup för detta?

Budgeten är inte obegränsad men skulle absolut kunna betala några tusen i månaden för rätt lösning.

Permalänk
Medlem

Man blir ju sjukt nyfiken på vad det är för nåt system du bygger.

Dela till 4 andra datorer borde du ju kunna göra med ett nätverkskort som har 4 portar o koppla dom rakt i dom andra datorerna/server.
Vet inte hur mycket du sparar in på det jämfört med att dra en kabel till sen switch som sen skickar vidrare. Du pratar ändå millisekunders insparande. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kör en trace och kika på de sista hoppen vilken operatör de kör genom.
Slå upp IP på ripe.net och kolla vem ägaren är, så kan du backa lite där på ägarinfon och se.

Leta fram lämplig colocation för tjänsten och ställ dit en burk, ofta kan du fråga i förväg om de kan bjuda på trace och ping till ett visst ip.

Dina datorer är ju beroende på din uppkoppling, så den är svårt att sia om hur den ter sig mot serverhallen du har colocation i.
Mellan dina datorer är bara sätta upp ett vlan mellan dem, filtrera bort allt annat rat så bara den kommunikationen går där.
Går virtualisera eller köra med dubbla nätverkskort, osäker om du kommer märka skillnad gentemot att bara köra infon i kabeln du använder för annan kommunikation, men du klipper lite fällor. Beror också på vad datorerna gör i övrigt som kan påverka.

Sen är dock frågan om din uppkoppling -> serverhall -> destination faktiskt blir snabbare än din uppkoppling -> destination direkt.

Jag kör en del trading-prylar som sitter med fiber mellan varandra och tunnel till en maskin i serverhall som i sin tur kommunicerar med trading-plattformen. (Leker med AI-trading på klantskalle-nivå, mest for fun).

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!