Telia TV fungerar inte med TP-Link AX1500

Permalänk

Telia TV fungerar inte med TP-Link AX1500

Tjenare...

Min Telia router som jag använt mig av ett tag började ge sig och tappa fart och uppkopplingarna på wifi för ett tag sedan. Igår tröttnade jag och åkte till Inet och införskaffade en ny AX1500 router.
Själva installationen var ju smidig och det vanliga wifi började fungera omedelbart och mycket snabbare än innan.
Men nu till problemet: Tv tjänsten fungerar inte alls. Tv boxen (från Telia ) säger att den inte får en IP adress. Jag har ringt Telia 2 ggr i morse och har lyckats hamna hos samma otroligt inkompetenta kärring som är svår att förstå dessutom, kändes som att hon bläddrade i en pärm för att sedan säga, jag ska kolla med en kollega. Jag fick typ till svar att jag fick skylla mig själv för att jag inte använde mig av Telias grejer längre.

Har någon där ute en aning om vad för inställningar som behövs att göras ( för jag antar att det är där problemet ligger)?

Om någon av er har något som liknar en lösning... Ta det gärna på en basic nivå..:)

//Slappen

Permalänk
Medlem

Telia behöver inte hjälpa dig alls med din nya router. Dom har gett dig en router som funkar med IPTV. Funkar det inte efter att du har bytt är det inte deras problem.

Vet inte vad det är för box du har. Men om det är som förr så satt dom på eget vlan från telia. Dom ansluter inte till internet alls utan direkt på telias nät.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Om det bara är Wifi som strular på Telias router så sätt TP linken som Access punkt.

https://www.tp-link.com/us/user-guides/archer-ax10&ax1500_v1/....

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Telia behöver inte hjälpa dig alls med din nya router. Dom har gett dig en router som funkar med IPTV. Funkar det inte efter att du har bytt är det inte deras problem.

Vet inte vad det är för box du har. Men om det är som förr så satt dom på eget vlan från telia. Dom ansluter inte till internet alls utan direkt på telias nät.

Denna har ju också en funktion som heter IPTV men min Arris TV box får ingen IP adress säger den. Därför antar jag att det är någon inställning som ska göras som jag inte förstår mig på bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappen7777:

Denna har ju också en funktion som heter IPTV men min Arris TV box får ingen IP adress säger den. Därför antar jag att det är någon inställning som ska göras som jag inte förstår mig på bara.

Ja är det en sån box som ligger på annat vlan måste man veta vilket vlan man ska skriva in i inställningen. Jag har ingen aning om det iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De håller på att skrota multicast helt så det kan vara som så att du fortfarande är en av de få som får IPTV levererat på taggat vlan(845).

Hade själv detta problemet för någon månad sedan. När jag kom hem från jobb så fungerade inte iptv'n längre då hade de haft ett under håll utan att meddela så efter lite felsökning visade det sig att det var bara till att plocka bort vlan taggen så hoppas tv'n igång igen.

Edit.
Tryckfels nisse var framme. Rättade vlan id.

Permalänk
Medlem

Under iptv testa ange vlan 845 och sätt det på en av portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

De håller på att skrota multicast helt så det kan vara som så att du fortfarande är en av de få som får IPTV levererat på taggat vlan(855).

Hade själv detta problemet för någon månad sedan. När jag kom hem från jobb så fungerade inte iptv'n längre då hade de haft ett under håll utan att meddela så efter lite felsökning visade det sig att det var bara till att plocka bort vlan taggen så hoppas tv'n igång igen.

855 är väl deras IP telefoni eller tar jag fel?

Permalänk
Medlem

Du behöver sannolikt ange vilket VLAN IP-tvn har. Antingen kan du ta reda på den med t.ex. Wireshark, eller så finns det nog någon tråd här i forument hur du ska gå tillväga

Edit: Sen på bollen...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Om du har möjlihet, så koppla förbi rutern. Sätt tv boxen direkt i fiberomvandlaren eller vad du har för grejer där nätet kommer in.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Telias router mixar in multicast IPTV på LAN så man kan koppla boxen till vilken port som helst.
Det går också bra att sätta en switch i mellan.
När man inte har en Telia router så måste man plocka ut det VLAN som IPTV kommer på och skicka ut på en port i routern.
Då måste boxen sitta i den port som angav i routern.

Huruvida Telia använder ett eget VLAN, och vilket, för multicast IPTV verkar vara oklart nuförtiden.
Alternativen är att koppla boxen till en egen port i fiberomvandlaren eller skippa multicast.
Nyare boxar har stöd för unicast och Telias senaste box supportar inte multicast.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

855 är väl deras IP telefoni eller tar jag fel?

Det stämmer jag som var snabb på knapparna...

Permalänk
Medlem

Nu hoppar jag in i diskussionen lite med en fråga. Mamma och pappa har Telia IP-TV via fiber och vi använder Telias modem. Sen är det ett TP-link Deco M5 som är kopplade som accesspunkter varav en är kopplad via ethernetkabel till tv-boxen (den är ansluten trådlöst till Decopucken vid modemet). Detta fungerar nästan. Allt som oftast laggar bilden till en gång i minuten. Det är inget fel på wifi-anslutningen. Typ youtube och appar på tvn fungerar problemfritt.

Det är väldigt störande , är det någon som sitter på en smart lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Nu hoppar jag in i diskussionen lite med en fråga. Mamma och pappa har Telia IP-TV via fiber och vi använder Telias modem. Sen är det ett TP-link Deco M5 som är kopplade som accesspunkter varav en är kopplad via ethernetkabel till tv-boxen (den är ansluten trådlöst till Decopucken vid modemet). Detta fungerar nästan. Allt som oftast laggar bilden till en gång i minuten. Det är inget fel på wifi-anslutningen. Typ youtube och appar på tvn fungerar problemfritt.

Det är väldigt störande , är det någon som sitter på en smart lösning?

Tvboxar buffrar inte. Youtube o t ex netflix buffrar streamen. Alltså förladdar kommande minuter.
Att det laggar till kan ju vara just att wifi är dåligt. wifi har störningar oxå. alltid bättre med sladd. Som sagt TV boxen måste ha en stadig stream av data hela tiden. annars hackar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Tvboxar buffrar inte. Youtube o t ex netflix buffrar streamen. Alltså förladdar kommande minuter.
Att det laggar till kan ju vara just att wifi är dåligt. wifi har störningar oxå. alltid bättre med sladd. Som sagt TV boxen måste ha en stadig stream av data hela tiden. annars hackar det.

Aha okej, det är det som är problemet då mest troligt… Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

De håller på att skrota multicast helt så det kan vara som så att du fortfarande är en av de få som får IPTV levererat på taggat vlan(845).

Edit.
Tryckfels nisse var framme. Rättade vlan id.

Tack!

Har haft samma problem i en vecka, men, egentligen inte brytt mig förrens idag eftersom Telia har strul ibland (sällan dock)... Gick in i min router och tog bort 845 som alltid fungerat innan, efter jag läst ditt inlägg...

Kanon!