Vad gäller egentligen på en parkering? Högerregel etc...

Permalänk

Vad gäller egentligen på en parkering? Högerregel etc...

Blev en liten oklarhet på en parkering i samband med semestern i somras och funderat mycket på vad som gäller på en parkering.

Besökte ett IKEA varuhus i Borlänge och är en stor parkering där, sen går det en väg runt denna.

Vet att från en parkering är det ju vejningsplikt, men är oklart om vägen som går runt räknas som en egen väg så att säga eller om det hör ihop med parkeringen, men ligger ju på samma område i det här fallet. Finns ju inga skyltar som påtalar om det.

Tog en bild från parkeringen. Jag kom enligt röd pil och en annan bild som grön. Den gröna var på väg att köra ut och jag körde redan ganska sakta så hann stanna. Men grön bil blev förbannad då hen trodde jag skulle köra så blev lite tutande.

Är ju parkeringsfickor längs med den vägen grön kommer på. Ska man räkna det där som en korsning (dvs högerregeln) eller som en anslutande väg (dvs väjnngsplikt för grön)?

Jag lär ju inte vara den enda som är osäker...

Permalänk
Medlem

Killgissar men med lite pondus: Grön kommer från en parkering och har därför väjningsplikt. Vägen runt räknas inte till parkeringen.

Permalänk
Medlem

Jo det är lite hur som helst på parkeringar med hur folk gör. Men högerregeln ska gälla

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Nvm.

Permalänk

Högertrafik och högerregeln om inte annat skylltas. Varför tror folk att lagar och regler sluta gälla så fort man ska shoppa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Killgissar men med lite pondus: Grön kommer från en parkering och har därför väjningsplikt. Vägen runt räknas inte till parkeringen.

Även den röda kommer från en parkering då den vägen tillhör parkeringen, inga skyltar då gäller högerregeln, inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Högertrafik och högerregeln om inte annat skylltas. Varför tror folk att lagar och regler sluta gälla så fort man ska shoppa?

Sant!
Högerregeln gäller alltid. Är väl bara rondell som är ett undatag (och det är väl skyltat?).
Problemet är väl att det blivit "accepterat" att inte använda högerregeln i vissa fall och det ställer till problem.

Lite samma problem som att cyklister alltid tror att de har företräde när de i verkligheten i princip aldrig har det.

Permalänk
Medlem

Rent generellt är det högerregeln som gäller, även på såna vägar runt parkeringen.
Men oftast kör folk som om det vore utfarter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Blev en liten oklarhet på en parkering i samband med semestern i somras och funderat mycket på vad som gäller på en parkering.

Besökte ett IKEA varuhus i Borlänge och är en stor parkering där, sen går det en väg runt denna.

Vet att från en parkering är det ju vejningsplikt, men är oklart om vägen som går runt räknas som en egen väg så att säga eller om det hör ihop med parkeringen, men ligger ju på samma område i det här fallet. Finns ju inga skyltar som påtalar om det.

Tog en bild från parkeringen. Jag kom enligt röd pil och en annan bild som grön. Den gröna var på väg att köra ut och jag körde redan ganska sakta så hann stanna. Men grön bil blev förbannad då hen trodde jag skulle köra så blev lite tutande.

Är ju parkeringsfickor längs med den vägen grön kommer på. Ska man räkna det där som en korsning (dvs högerregeln) eller som en anslutande väg (dvs väjnngsplikt för grön)?

Jag lär ju inte vara den enda som är osäker...

<Uppladdad bildlänk>

Citat:

Högerregeln gäller överallt, exempelvis i trevägskorsningar och, när du kör inne på till exempel parkeringsplatser eller andra öppna platser men även i terräng.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Högertrafik och högerregeln om inte annat skylltas. Varför tror folk att lagar och regler sluta gälla så fort man ska shoppa?

https://www.korkort.nu/svar-om-korkort/hogerregeln/galler-hog....

Citat:

Högerregeln gäller på en parkeringsplats
I artikeln Vad är högerregeln kan du läsa om hur högerregeln fungerar. Men gäller högerregeln när du befinner dig på en parkeringsplats, en bensinstation eller andra öppna platser där du kan tänkas köra bil? Det gör den i allra högsta grad! På en parkeringsplats råder ju sällan andra väjningsregler – då blir högerregeln det som styr vem som har företräde och vem som har väjningsplikt.

Högerregeln eller utfartsregeln – när du lämnar parkeringsplatsen
Däremot ska du vara uppmärksam när du väl lämnar parkeringsplatsen eller bensinstationen. Då upphör högerregeln direkt att gälla och istället bör du vara medveten om utfartsregeln. Utfartsregeln betyder att du ska lämna företräde åt alla andra fordon, såväl från vänster som höger, när du kör ut från till exempel en parkeringsplats, garageutfart eller gågata. Tänk på att du ska lämna företräde åt alla trafikanter, inklusive gående och cyklister. Ytterligare en situation då högerregeln gäller är då du befinner dig på en återvändsgata.

Jag håller med TS här, jag har varit i liknade situationer då man inte är på det klara med om vägen utanför dom målade parkeringsplatserna anses tillhöra parkeringen eller om utfartsregeln ska gälla. Jag tar dock det säkra för det osäkra och lämnar företräde enligt högerregeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Högertrafik och högerregeln om inte annat skylltas. Varför tror folk att lagar och regler sluta gälla så fort man ska shoppa?

Fast högerregeln trumfas ju av utfartsregeln, så då blir frågan om vägen som rött kör på tillhör parkeringen eller inte...
https://www.korkort.nu/svar-om-korkort/hogerregeln/galler-hog...

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att parkeringsplats är en definitionsfråga, speciellt parkeringar där markägaren gör en väg in till parkeringen.
Vad räknas då egentligen som parkeringsplats, är det fram till vägen eller när man lämnar området i sin helhet?

Helt plötsligt är det en vågskål om det är utfartsregeln eller högerregeln, hade det alltid varit självklart så hade vi inte haft försäkringshandläggare.
Regelverken är enkla att förstå men handläggningen blir ofta en gråzon i verkliga scenarion.

Permalänk
Medlem

Vägen du körde in på är skyltad som parkering och då gäller högerregeln i alla situationer inom parkeringsområdet om ingen annan skyltning finns efter P-Skylten.

Det spelar ingen roll om man anser att man kör på en större "väg" inne på parkeringsplatsen.

Om Det inte är skyltat som parkeringsplats när du körde in på vägen gäller utfartsregeln dvs att grön pil har väjningsplikt.

Permalänk

Hittade denna. Så rätt svar är högerregeln i parkeringsområde.

https://lawline.se/answers/vilka-trafikregler-galler-pa-parke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Vägen du körde in på är skyltad som parkering och då gäller högerregeln i alla situationer inom parkeringsområdet om ingen annan skyltning finns efter P-Skylten.

Det spelar ingen roll om man anser att man kör på en större "väg" inne på parkeringsplatsen.

https://i.imgur.com/jNmJymb.png

Om Det inte är skyltat som parkeringsplats när du körde in på vägen gäller utfartsregeln dvs att grön pil har väjningsplikt.

Snyggt forskat, då behöver det inte diskuteras mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Jag skulle säga att parkeringsplats är en definitionsfråga, speciellt parkeringar där markägaren gör en väg in till parkeringen.
Vad räknas då egentligen som parkeringsplats, är det fram till vägen eller när man lämnar området i sin helhet?

Helt plötsligt är det en vågskål om det är utfartsregeln eller högerregeln, hade det alltid varit självklart så hade vi inte haft försäkringshandläggare.
Regelverken är enkla att förstå men handläggningen blir ofta en gråzon i verkliga scenarion.

Om markägaren har gjort en väg till parkeringen är det privat väg och fortfarande utfartsregel som gäller.

Permalänk

Spelar ingen roll vad folk tycker. Inga andra skyltar = Högerregeln gäller

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga högerregeln i detta fall, då jag tolkar "vägen" som en del av parkeringen och inte en väg. Känns iaf logiskt om man kollar kartan, då hela området är som ett parkeringsområde och ingen vanlig väg korsar.

Permalänk
Medlem

Jag tror diskussionen egentligen handlar om - räknas vägen runt parkeringen till parkering?

Eftersom vad jag kommer ihåg att jag fått lära mig, som TS, säger så gäller ju inte högerregeln när en bil ska ut från en parkering på en väg som ej hör till parkeringen.

Vi har liknande vägar runt parkeringen på vårt IKEA (och många andra handelsplatser) och jag räknar dessa som egna vägar och därav tillämpas ju inte högerregeln om en person befinner sig INNE på parkeringsytan.

Så frågan kvarstår väl - räknas vägen runt till parkeringen?

Edit: med det sagt så kanske man får en bättre känsla när man kör där vad som räknas till parkeringen och inte. Jag har då aldrig varit med om några konstigheter kring där jag bor varken som bilist på vägen utanför parkeringen eller innanför parkeringen och ska ut från den.

Permalänk
Medlem

Jag skall rätta mig själv lite och hålla med många andra här. Högerregeln gäller inte riktigt alltid.

Från trafikförordningen:
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde, en cykelgata eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

Blir punkt 1 som är relevant här.
Detta betyder att de ända som har det korrekta svaret på frågan är försäkringsbolaget vid en "olycka" och de bedömmer säkert olika från gång till gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Så frågan kvarstår väl - räknas vägen runt till parkeringen?

Skrivet av Nizztos:

Blir punkt 1 som är relevant här.
Detta betyder att de ända som har det korrekta svaret på frågan är försäkringsbolaget vid en "olycka" och de bedömmer säkert olika från gång till gång.

Jag slänger även in den här uttjatade:
https://www.orebro.se/bygga-bo--trafik/trafik--gator/trafiksa...!

Därför resonerar jag som så att det alltid är bättre att sakta in/stanna och lämna företräde än att köra på.
För jag har väldigt ofta varit med om att folk som kommer från parkeringar ut på en väg där det är osnackat (t ex att vägen dom kör ut på är en huvudled) ändå kör rakt ut pga högerregeln. Så även om man vet att man själv har rätt så är ju problemet överlag med trafiken att man får utgå från att alla andra inte har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror diskussionen egentligen handlar om - räknas vägen runt parkeringen till parkering?

Eftersom vad jag kommer ihåg att jag fått lära mig, som TS, säger så gäller ju inte högerregeln när en bil ska ut från en parkering på en väg som ej hör till parkeringen.

Vi har liknande vägar runt parkeringen på vårt IKEA (och många andra handelsplatser) och jag räknar dessa som egna vägar och därav tillämpas ju inte högerregeln om en person befinner sig INNE på parkeringsytan.

Så frågan kvarstår väl - räknas vägen runt till parkeringen?

Edit: med det sagt så kanske man får en bättre känsla när man kör där vad som räknas till parkeringen och inte. Jag har då aldrig varit med om några konstigheter kring där jag bor varken som bilist på vägen utanför parkeringen eller innanför parkeringen och ska ut från den.

Jag förstod det sen, men när det kom upp bild i tråden på hur det ser ut så ansåg jag att det var färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag förstod det sen, men när det kom upp bild i tråden på hur det ser ut så ansåg jag att det var färdigt.

Men man kan ju hävda att den där skylten står inne på parkeringsplatsen och inte gäller vägen utanför?
För att det ska vara solklart borde väl skylten ha suttit vid infarten till vägen som går runt?

Edit: Hittade att så var fallet. Denna är tydligare tycker jag:
https://www.google.com/maps/@60.4809036,15.4178652,3a,75y,10....

I detta fallet skulle jag säga att det är givet att anta att vägen runt tillhör parkeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men man kan ju hävda att den där skylten står inne på parkeringsplatsen och inte gäller vägen utanför?
För att det ska vara solklart borde väl skylten ha suttit vid infarten till vägen som går runt?

Edit: Hittade att så var fallet. Denna är tydligare tycker jag:
https://www.google.com/maps/@60.4809036,15.4178652,3a,75y,10....

I detta fallet skulle jag säga att det är givet att anta att vägen runt tillhör parkeringen.

Precis, gick till google maps och kolla hur det såg ut när jag såg bilden. Sen tvivlade jag inte längre. Ett annat tecken är att "vägen" saknar namn.

Permalänk

För att utfartsregeln ska gälla ska vägen utanför vara en riktig skylltad gata och utfarterna tydligt skilda från körbanan.

Permalänk
Medlem

Brännaregatan genom Familia i Hyllinge är ett intressant exempel där det nästan verkar som parkeringsplatsplanerarna utmanar alla som använder parkeringen att gissa vad som gäller. Den skär rätt igenom parkeringsområdet, mittenbiten med den mindre böjen mellan de inre rondellernacirkulationsplatserna verkar vara del av parkeringen medan de yttre delarna inte är det.

https://www.google.se/maps/@56.0989307,12.8595899,554m/data=!...

Kommer man från norr och ska till t.ex. Jula är det ingen skyltning som säger att man nu är inne i en parkering när man kommer in i mittenbiten. Refugen mitt i vägen försvinner och det blir tätt med öppningar på sidorna. Samtidigt kommer dock bilar från södra infarten som kör mot Bauhaus/ICA (eller som bara genar genom hela parkeringen), utan att köra in mot parkeringen innanför böjen, så det känns som man fortfarande är på en faktisk väg snarare än inne i ett parkeringsområde.

Har aldrig kört genom den längre yttre böjen där, men tycker den ser ännu krångligare ut för att avgöra om den också är del av parkeringen iom. att den saknar de täta korsingnarna till rader av parkeringar. Enligt googlemaps är den också del av parkeringen, men har svårt att tro att folk applicerar högerreglen där.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

För att röra om lite i grytan så vill jag påstå att just denna väg anses som en huvudled av ortsbefolkningen. Med andra ord har grön pil väjningsplikt enligt de "lokala oskrivna reglerna".

Även om det inte är rätt så är det så det funkar där i de flesta fallen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

För att röra om lite i grytan så vill jag påstå att just denna väg anses som en huvudled av ortsbefolkningen. Med andra ord har grön pil väjningsplikt enligt de "lokala oskrivna reglerna".

Även om det inte är rätt så är det så det funkar där i de flesta fallen.

Du har ju inte fel, det är nog fler som tutat bakom mig när jag släppt fram bilar enligt högerregeln än vad bilar till höger om mig har tutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

För att röra om lite i grytan så vill jag påstå att just denna väg anses som en huvudled av ortsbefolkningen. Med andra ord har grön pil väjningsplikt enligt de "lokala oskrivna reglerna".

Även om det inte är rätt så är det så det funkar där i de flesta fallen.

Om man tittar från andra hållet, bakom IKEA, så är det en helt vanlig gata som bara går rätt in i den förmenta parkeringen, till synes utan någon skylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

För att röra om lite i grytan så vill jag påstå att just denna väg anses som en huvudled av ortsbefolkningen. Med andra ord har grön pil väjningsplikt enligt de "lokala oskrivna reglerna".

Även om det inte är rätt så är det så det funkar där i de flesta fallen.

Spännande koncept ändå med lokala oskrivna regler när det gäller trafik. Knepigt när man kommer från annan ort.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8