Linus Tech Tips pausar videoproduktionen i en vecka för förbättringsarbete

Permalänk
Medlem

Haha, alla upprörda citeringar till mitt inlägg bekräftar bara vad jag skrev. Sen att jag skulle ha ställt mig på en viss sida, nä, det är det ni som förutsätter. Sorry!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Jag är varken Linus fanboy eller Andrew-tate fanboy. Hennes jobb var att göra 5 posts per dag på socialamedier och nej det tar inte 8 timmar per dag, snarare 3-4h om man gör dom väldigt _BRA_.

Skrivet av Jumpcut:

Jobbet hon hade var alltså:

Ta fram idéer för, skapa och publicera 3 Tweets, 2 TikTok, 2 Instagram per dag. Ta fram idéer för, skapa och publicera 2 exklusiva videos till FloatPlane.com i veckan. Detta inkluderade då manus, planera, boka in deltagare, plåta, redigera, efterfråga och vänta på ev. godkännanden, stämma av med sponsorer att dom är nöjda etc, publicera och slutligen arkivera. I tillägg ansvarade hon för att sköta sponsrat innehåll till sociala medier, vilket bara det kan vara ett heltidsjobb.

Vore intressant att veta vilken yrkeserfarenhet av liknande arbetsuppgifter du har eftersom du kan göra ovan bedömning av tiden det tar?

Vi får väl se om det kommer något svar av @AlexHjelm på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha, alla upprörda citeringar till mitt inlägg bekräftar bara vad jag skrev. Sen att jag skulle ha ställt mig på en viss sida, nä, det är det ni som förutsätter. Sorry!

Ah, ja, ditt inlägg framgår ju som ganska neutralt on-the-fence-aktigt:

Skrivet av Wh1spY:

Jävlar vad ni bölar, dom har ju bett om ursäkt, klart och tydligt i videon, man hörde till och med Linus gråt i halsen haha, snubben är nog lite rädd nu.
Men kom igen.. Cancel-kulturen idag alltså... SJUKT!

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Kanske ska skicka denna till Linus
En del här kan behöva den med ser jag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att tid inte riktigt finns. Nu har de sagt att de ska ta en veckas förbättringsarbete. Så långt är den biten bra. Men det måste mynna ut i något också, anars kommer de behöva anställa fler moderatorer samt muta andra youtubers som fortfarande tycker att saker är ouppklarade.

Det är ju det att det inte bara spelar roll hur LMG nu agerar. För det är inte de själva som bestämmer om de gjort tillräckligt, utan det gör den där jobbiga "pöbeln med högafflarna". Om de som är nöjda når en kritisk massa är nöjda så klarar de sig. Om inte så går det som för Atesian Builds, Union Carbide Corporation och otaliga andra företag som gick under på grund av att förtroendet för företaget slog i botten och inte återhämtade sig.

Att han "sagt ifrån på skarpen" till andra företag tidigare lämnar ju en besk smak i munnen nu när han själv betett sig precis så som företagen han kritiserat bemött honom. Men han har kanske aldrig hört uttrycket "Be the change you want to see".

Sen har Steve ingen skyldighet att prata med någon innan han publicerar sina videor. Efter magplasket med "trust me bro" har han gjort klart och tydligt att han i framtiden tänker behandla LMG som vilket företag som helst. Men Linus verkar ju inte tagit in det. Det är dock inte Steve's fel,

Tänk om journalistik fungerade så, att man först ska kolla med dem man granskar vad de tycker om det man har att säga. Möjligen att SVT och annan public service-media har krav på opartiskhet som gör att de måste låta alla sidor komma till tals, men HUB, GN Gamer Meld och andra sådana tubers är inte nyhetsmedia med sådana krav. Så varför skulle de? Det har ju Steve också tydligt sagt, att det är Trams av Linus att tycka att det är dåligt att han inte kontaktade honom först, och det håller jag med om.

HUB och GN har otroligt på fötterna, kan sina saker, och är auktoriteter inom teknikrecensioner. De är välrenommerade och har ett mycket högt förtroende. Detta borde ju Linus och hans team veta om. Men de skulle ju inte bara jävlas, inte bara dubbeljävlas, utan trippeljävlas med dem innan de insåg att såhär gör man inte.

Linus själv säger ju i videon att han lät sina känslor styra honom. Man tappar mycket respekt för honom bara av att veta att han känner så om HUB och GN, och tappar ännu mer när han lät det bli känt.

Missförstå mig inte. Jag är inte för tankebrott. Man får tycka vad fan man vill om allt, men en vuxen människa borde veta bättre än att äventyra hela sitt konglomerat för att man blir upprörd över något (som man dessutom själv senare säger var fel att bli upprörd över).

Så det är inte möjligt för dem att bara låta tiden gå och hoppas att det snart blir "business as usual", utan det krävs kraftiga åtgärder för att rätta till det hela, om det ens går.

Too big to fail funkar inte. Se t. ex på IBM. Vad de en gång var, vad folk trodde att de skulle vara i framtiden, och var de är nu.

Linus är verkligen inte perfekt, men jag tycker fortfarande att det är på tok för många (inkl du) som dömmer ut honom alldeles för hårt o för snabb för nånting som ni inte VET allting om, o det är jävligt trist att se! Men människor being människor I guess :/

Permalänk
Medlem

Dags att stänga den här tråden kanske.
Spårade ur för länge sen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Linus är verkligen inte perfekt, men jag tycker fortfarande att det är på tok för många (inkl du) som dömmer ut honom alldeles för hårt o för snabb för nånting som ni inte VET allting om, o det är jävligt trist att se! Men människor being människor I guess :/

Vi kan självklart inte döma det vi inte ser. Men kom ihåg att utifrån sett så är man sina handlingar, för det är det folk ser, och hans handlingar de senaste dagarna har inte direkt bidragit till att stärka bilden av honom som en helylle kille om man säger så.

Han har dessutom redan skadeskjutit sitt eget förtroende med hela "Trust me bro"-grejen, så många inklusive mig själv har redan i färskt minne saker som ställer honom i dålig dager. Han går liksom inte från neutral till dålig utan från dålig till sämre.

Jag kan förstå att man kanske tycker det känns märkligt om man har en neutral bild av honom innan detta. Men har man en neutral bild av honom efter "Trust me bro" så har man onormalt hög tröskel för vad som ska till för att man inte ska gilla någon.

Dessutom är det här kusligt likt "Trust me bro".

Gör en dumhet
Få berättigad kritik för dumheten
Balla ur
Få kritik för att du ballar ur när folk helt befogat kritiserar dig.
Gråt ut i en video
Åtgärda dumheten du gjort.
Hoppas att folk förlåter
Business as usual.

Det var så hela "Trust me bro"- grejen förlöpte och det här är väl ungefär samma. Just nu är vi på "gråt ut i en video"-stadiet... Vad som händer sedan går ju inte veta. Men hittils är det rätt likt. Kryddat med anklagelser om vållande till annans död, sexuella trakasserier, stöld och häleri och allt vad det är, som väl har blivit viktigare än det ursprungliga problemet men från början så handlade det ju om felaktiga påståenden både om vad de själva och konkurrenterna gör.

Min poäng i allt detta är att det inte är så konstigt att många är arga. Det är verkligen inte så att många hade en "neutral" bild av Linus innan detta började utan många var redan negativt inställda till hur han betet sig tidigare, så det handlar inte om att döma ut en person med gott eller neutralt rykte utan snarare var detta droppen som fick bägaren att rinna över.

Hoppas det blir lättare att förstå folks reaktioner med detta i åtanke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15u61ta/wan_s...

Wan show trots att de skulle pausa i en vecka.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Förbannade jävla helvete också!!!

De vet ju att alla kommer titta för att det har hänt så mycket att det vore affärsmässigt självmord att inte kommentera utvecklingen, och som påpekades i Reddit-tråden så är det åå WAN-show som Linus oftast gör bort sig.

Om detta stämmer så... Alltså de är bottenlösa.. Helt otroligt. Jag kan bara tänka mig hur snacket har gått:

"Alltså LOL om vi skulle köra en WAN-show. Alla skulle titta. Fett med cash ju".

Såklart ren spekulation från min sida men skulle någon bli förvånad om det var så?

Jag hoppas för LMG's skull att det är ett missförstånd någonstans, en feltolkning. Antingen det eller så får de ha jävligt goda nyheter att komma med. Att i det här läget köra WAN-show är ett väldigt högt spel från deras sida, oavsett vad de ska säga. Ja om det nu inte är så att de ska meddela LMG's försäljning eller konkurs och tacka för fisken. Då är det logiskt och fullt rimligt att göra det i just WAN-show, men det är väldigt osannolikt att det är det som är syftet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Ozzed:

Dessutom är det här kusligt likt "Trust me bro".

Gör en dumhet
Få berättigad kritik för dumheten
Balla ur
Få kritik för att du ballar ur när folk helt befogat kritiserar dig.
Gråt ut i en video
Åtgärda dumheten du gjort.
Hoppas att folk förlåter
Business as usual.

Ska man sedan kika på det lite mer psykologiskt så tycks ju folks förlåtelse oftast ses som synonymt med att något är glömt och begravet. Det sägs att förlåtelse gör gott inombords men i realiteten är det inget som förhindrar något från att fortlöpa.

Det svåra är inte att förlåta andra eller bli förlåten. Det svåraste man kan göra är att förlåta sig själv. Klarar man inte av det så kan det bli nästintill omöjligt att bryta vissa mönstren.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

I Kanada får man precis som i Sverige spela in samtal där du själv deltar. Varför gjorde hon inte det kan man ju undra då hon påstår att detta var ett vanligt förekommande problem.

Ah, skylla på offret <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Ska man sedan kika på det lite mer psykologiskt så tycks ju folks förlåtelse oftast ses som synonymt med att något är glömt och begravet. Det sägs att förlåtelse gör gott inombords men i realiteten är det inget som förhindrar något från att fortlöpa.

Det svåra är inte att förlåta andra eller bli förlåten. Det svåraste man kan göra är att förlåta sig själv. Klarar man inte av det så kan det bli nästintill omöjligt att bryta vissa mönstren.

För att ha förmågan att förlåta sig själv så måste man ju först ha förmåga att inse att man inte är ofelbar och kan begå misstag.

Sen för egen del så är det inte så att jag hatar LMG eller Linus för den delen. DIY-datorer och diverse runt det är mitt största intresse och LTT har en viktig roll i att väcka nyfikenheten hos flera och se till att fler får upp intresset så att fenomenet hålls vid liv på bred front. Om det är den lite larviga tramsiga stilen som behövs för det så OK.

Det som gör mig besviken är att Linus har gjort många misstag, och jag kan inte minnas en enda gång när hans insikt om misstagen kommit inifrån. Folk har liksom "tagit honom i örat", "banka vett i honom" eller vad man ska säga. Hans eget community. andra LMG-anställda (ottast Luke), Andra Youtubers... Ja ni fattar. Har aldrig sett att han på eget bevåg och med egen självinsikt som grund bett om ursäkt för sitt beteende, utan det är alltid utifrån. Sen går det bra att sitta på WAN-show och spela Allan Ballan och ge andra företag ovett när han tycker de gör fel. Men titta sig själv i spegeln, det verkar han inte göra.

Så med den bakgrunden, Ja. Jag håller med. Ska man kunna förlåta sig själv måste man som sagt ha förmåga att inse att man kan göra fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anders190:
Skrivet av Ozzed:

Förbannade jävla helvete också!!!

De vet ju att alla kommer titta för att det har hänt så mycket att det vore affärsmässigt självmord att inte kommentera utvecklingen, och som påpekades i Reddit-tråden så är det åå WAN-show som Linus oftast gör bort sig.

Troligtvis ett missförstånd från en anställd.
På floatplane skriver dom att det är inställt.

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Alltså, även om vi tittade på det vännnliiigaste hållet...

Så tappade han bollen på anställdas säkerhet när han var ytterst ansvarig för det. *OM* han inte visste något.
Och det gjorde han. Trivialiserade det, skämtade bort, rackade ner på, och sparkade neråt.

Han får gråta bäst han vill. Han kan begära respekt när han insett vad han sysslat med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så typiskt att det skulle vara någon från labbet som pladdrar på utan att veta vad han pratar om.

De kanske borde byta namn från LTT Labs till LTT Blabs som de håller på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har tagit bort ett par tramsiga inlägg om nazism.

---

Oavsett personliga åsikter tycker åtminstone jag att det hör till att visa hänsyn och tänka på att det handlar om verkliga människor. Att det nu bildats en internetmobb som eldar på varandra gör inte saken bättre, så hamna inte i den fällan eftersom det bara leder till hat och hot.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kommentar från Taran angående Madisons uttalande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag kollar aldrig på LTT (eller någon annan tech kanal) så jag är en av få som inte bryr sig.
Förstod först inte vad grejen var att han hade reklam i ursäktsvideon heller….

Inget jag bryr mig om helt enkelt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Förstod först inte vad grejen var att han hade reklam i ursäktsvideon heller….

Handlar om att LMG vet om att "alla" (typ) kommer att se ursäktsvideon. Det innebär stora inkomster och profitering på en soppa som de rimligen inte borde försöka tjäna några extra ören på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Novdid:

Handlar om att LMG vet om att "alla" (typ) kommer att se ursäktsvideon. Det innebär stora inkomster och profitering på en soppa som de rimligen inte borde försöka tjäna några extra ören på.

Jag ser inte riktigt problemet på just den fronten ändå.
Däremot tyckte jag det var klokt av gamer nexus att undvika annonser i videon där de framförde kritiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är i linje med den bilden jag fått bara genom att titta på deras videor. Luke har känts avslappnad och naturlig och jag har tänkt att Linus säkert är en diva när kameran inte är på, och det verkar ju stämma.

Att generellt ha inställningen att man är för fin för att hälsa på folk man inte säkerställt har tillräckligt med prenumeranter säger ju en hel del om hans mentalitet i övrigt. Bakom "klassens clown"-attityden när kameran är på så döljer sig alltså en fisförnäm snobb , om det stämmer. Men varför skulle han ljuga om det? Han sa ju samtidigt att Luke å andra sidan är trevlig.

Sådant kan vara viktigare än man tror, och blir då ytterligare en sak som bidrar till att folk tycker sen att "allt var en fasad", så nu får de fa och komma med något bra om de ska ha en chans att rädda detta. Har väl gått en vecka sedan de sa att de skulle pausa en vecka nu?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är i linje med den bilden jag fått bara genom att titta på deras videor. Luke har känts avslappnad och naturlig och jag har tänkt att Linus säkert är en diva när kameran inte är på, och det verkar ju stämma.

Att generellt ha inställningen att man är för fin för att hälsa på folk man inte säkerställt har tillräckligt med prenumeranter säger ju en hel del om hans mentalitet i övrigt. Bakom "klassens clown"-attityden när kameran är på så döljer sig alltså en fisförnäm snobb , om det stämmer. Men varför skulle han ljuga om det? Han sa ju samtidigt att Luke å andra sidan är trevlig.

Sådant kan vara viktigare än man tror, och blir då ytterligare en sak som bidrar till att folk tycker sen att "allt var en fasad", så nu får de fa och komma med något bra om de ska ha en chans att rädda detta. Har väl gått en vecka sedan de sa att de skulle pausa en vecka nu?

Med allt som har hänt och kommit fram så hoppas jag ändå att Linus faktiskt ändrar sig. På riktigt då.
Att kanalen blir vad vi vill den ska vara. Samt att dom anställda blir värdigt behandlade.
För det är en underhållande kanal. Perfekt att slötitta på och även ibland lära sig något.
Linus har här ett gyllene tillfälle att navelskåda sitt beteende och inse att ändring är på sin plats.
Frågan är... kommer han att krishantera detta som en slips som bara ser pengar, eller kommer han att börja jobba för bättring på riktigt???

Vore perfekt om Linus tog ett stort steg tillbaka och jobbade med sig själv och en hållbar strategi för LMG och lät Luke leda ett tag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att Linus Tech Tips hade en sån ENORM makt i branschen.

Och makt är pengar och inflytelse, som faktisk påverkar HELA industrin. Jag tror inte det är många producenter av hårdvara som gråter med Linus just nu, faktisk tror jag dom drar en liten lättnadens suck och kan andas ut lite eftersom inte allt längre står och faller på hans ord, om han tycker om nåt eller inte.

Det finns positiva och negativa saker med Linus som jag ser det, jag har följd hans kanal nästan sen starten.

Det Negativa:

Linus har alltid rätt, period, det är aldrig hans fel. När han pressas så kan han erkänna att han inte borde agerat på ett sätt, men så kommer det alltid upp att "men det är för att... " ursäkterna, han kan inte riktig bara ta och erkänna helt och hållet. Han har inte förstått det där med att ge lite för att ta lite. Några gångar måste man offra sig lite även om man kanske har helt rätt, Linus har inte hajat den grejen.

Han lyssnar inte riktig på folk som tittar på hans youtube kanaler, när jag var medlem av forumet minns jag en grej med dom Blender Benchmarks han gjorde, och påpekade olika fel, och postade bevis för olika testar från deras testar, med downloads, referenser, tests och allt, men det blev ignorerat även av hans staff. Och när jag läser olika inlägg från andra som har kommentarer, så är det mycket sällsynt att dom erkänner nåt som helst, ingen korrektur, ingen kritik tas emot, då blir man bara lite "skugglagd" och ignorerat. (Btw: jag har 20+ års erfarenhet med Blender, är även medförfattare av flera av manualerna).

Han är super glad för pengar. Men det är väl okej på nåt sätt, men kanske inte på det sätt han presenterar det. Han presenterar gärna hur mycket prylar han får gratis av sponsorerna och producenter, byter gärna TV annan varje månad och uppgraderar sitt hem med prylar som 99 procent aldrig skulle få råd med - igen, helt okay att han har detta, men han fokuserar väldigt ofta på sina el-bilar, stora skärmar, eget husnätverk, nya hus och extrem rikedom samtidig med att han försöker att spela lite ödmjuk.
Han kan utan problem skämta med sitt eget personale "this is stolen from me, this is stolen, and this is stolen...." etc. vilket han säger lite skämtsamt, men ändå - det ger inte riktig ett intryck av en "snäll chef" när han inte har nåt problem med att skämta i videos med sina anställda på det viset, jag har aldrig tyckt om den sidan av honom.

Han är också en relativt hård chef som ogillar unioner och arbetsrätt på alla sätt, han ser gärna att folk ÄLSKAR jobbet så mycket att dom gärna bor där och lever arbetet som det var det enda liv dom hade, det har kommit fram flera ggr.

Det positiva:

Han har riktig många bra sidor också. T.ex. så anställer han helt och hållet utan rasism, ålder-fixering etc.

Linus är bra på att ta udda personer in till sitt bolag och tränar och framställer dom gärna som superstars, han har absolut INGA fördomar med vikt, storlek, ålder eller annat - han kan göra alla till en "stjärna".

Han är bra på att förstå och sätta pris på talang. Han kan se talang vart andra inte ser annat än fördomar, där är Linus en riktig stjärna.

Konklusion som jag ser det:

Linus har blivit lite för stor, han är inte älskad av producenterna, dom är livrädda för honom, och han är helt medveten om detta. Många gångar säger han "Why didn't they follow my tips? I literally told them on show what to change, and you'd have a winner", och detta började producenterna göra, gud nåde till dom som INTE gjorde detta - då var inte Linus nådig och håller sig absolut inte tillbaka för att skälla ut producenterna tills dom gör som "han vill".

Han har ett media Emporium med 120 anställda, han har det inte lätt heller, för det är nåt av ett tryck på psyken att man ska fixa ett bolag som baserats på youtube innehåll och samtidig sörja för att alla har en lön och ett arbete att gå till imorgon, ingen lätt jobb alls.

Det som hade räddat honom är att:

1) Bara blankt erkänna fel utan "but's and if's". Inga ursäkter, bara lite ödmjukhet.
2) Inte göra så mycket drama ur det efteråt.
3) Lyssna mera på folk och även producenter, han vet inte allt.
4) Lära sig att ta ansvar för hans handlingar och ord, helt utan all dramatik.

But oh...those juicy clicks and views...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Linus är bra på att ta udda personer in till sitt bolag och tränar och framställer dom gärna som superstars, han har absolut INGA fördomar med vikt, storlek, ålder eller annat - han kan göra alla till en "stjärna".

Han är bra på att förstå och sätta pris på talang. Han kan se talang vart andra inte ser annat än fördomar, där är Linus en riktig stjärna.

Hur menar du att vi vet detta? Vi har sett... *ganska rejält vitt* och generellt manligt rätt igenom. Om benchmarken för 'linus är inte rasist, för två personer ser lite annorlunda ut' finns det också rätt mycket annat att peka på i hela industrin.

Med tanke på att han uppenbarligen skitit i att ta hand om att minoriteter inom företaget.. ja, när det gått till att 'sexuella trackaserier? Nej nej, det är bara draaama, kan du hålla käften nu så vi kan fortsätta jobba?'.
Han kanske gillar att ta fram talang från minoriteter (well.. en av 20 videos, max, enstaka). Men när han skiter fullständigt i att folk behandlas såpass dåligt att de börjar självskada sig och börjar aktivt skapa en kultur där att prata om det ses som negativt?

Du kan inte sätta någon framför kameran, le, och sedan när kamerorna är borta sparka skiten ur dom och säga 'UwU minoriteter är bra, jag är en bra person'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med allt som har hänt och kommit fram så hoppas jag ändå att Linus faktiskt ändrar sig. På riktigt då.
Att kanalen blir vad vi vill den ska vara. Samt att dom anställda blir värdigt behandlade.
För det är en underhållande kanal. Perfekt att slötitta på och även ibland lära sig något.
Linus har här ett gyllene tillfälle att navelskåda sitt beteende och inse att ändring är på sin plats.
Frågan är... kommer han att krishantera detta som en slips som bara ser pengar, eller kommer han att börja jobba för bättring på riktigt???

Vore perfekt om Linus tog ett stort steg tillbaka och jobbade med sig själv och en hållbar strategi för LMG och lät Luke leda ett tag.

Absolut. Som jag varit inne på tidigare så är LTT en viktig plattform för att väcka datorintresse hos fler så att hobbyn inte blir så smal att vi blir marginaliserade och bortglömda. För blir det så så kommer ingen tycka det är konstigt att vi får läga 100K på ett gtafikkort snart.

Men med det sagt så är det klart att en schysst arbetsplats och kvalitativt faktamässigt korrekt innehåll är ett måste, och där har de brustit.

Jag säger inte att allt måste vara korrekt och stelt. Videor av typen "LOL undrar hur det blir om man...." Är ju mest på kul, och knappast något som andra baserar sina beslut på.

Men när man recenserar produkter och folk använder videorna som beslutsunderlag till eventuella inköp så är det u helt avgörande att data är korrekt, och om det upptäcks misstag senare, att dessa påpekas på ett sätt som är lätt att hitta.

Men sedan har vi ju hela historien med Madison också. Det måste lösas på ett bra sätt och de måste se till att det blir väldigt svårt att upprepa sådanna förhållanden och behandlingar av medarbetare.

Gör de det så kan det bli bra igen, men det lär ta år för dem att laga broarna de bränt med andra Youtubers och många av sina tittare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

Hur menar du att vi vet detta? Vi har sett... *ganska rejält vitt* och generellt manligt rätt igenom. Om benchmarken för 'linus är inte rasist, för två personer ser lite annorlunda ut' finns det också rätt mycket annat att peka på i hela industrin.

Gissar att JoOngle menar att de anställda rätt väl representerar den etniska bredden i BC och Vancouver i synnerhet.
Jag kollade sidan med anställda och baserat på utseende och namn är 32 av 85 "icke-vita", och de flesta har uppenbart en kinesisk bakgrund, i första eller andra generationen. Det motsvarar drygt 37 procent av de anställda (eftersom de är långt över hundra anställda saknas förstås många från sidan, men jag har ingen anledning att tro att fördelningen är särskilt annorlunda bland resterande), och andelen så kallade "visible minorities", dvs personer som har en "icke-vit" hudfärg eller på annat sätt är uppenbart av annat ursprung än europeiskt "vit", är 34-35 procent (*) i provinsen British Columbia där LMG är. Så det är rent statistiskt väldigt väl matchat där. Jag tror inte det är avsiktligt, utan man går helt på förmågor och meriter och de är förstås jämnt fördelade över alla etniciteter.

* https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_British_Columbi...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vettigt