Permalänk
Medlem

Vitt gojs på plastbågar

Detta är mitt tredje par glssögonbågar som får ett vitt gojs skikt över sig efter drygt 2 års användning.

Haft olika modeller men detta händer oavsett. Går det att förebygga eller åtgärda på något vis? Vad är orsaken?

Permalänk
Medlem

Hudvårdsprodukter, solkräm och liknande kan ge såna resultat. Plast som reagerar med någon kemikalie.

Hittade en källa lite snabbt:
https://www.specsavers.se/vanliga-fragor/varfor-blir-glasogon....

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Hudvårdsprodukter, solkräm och liknande kan ge såna resultat. Plast som reagerar med någon kemikalie.

Hittade en källa lite snabbt:
https://www.specsavers.se/vanliga-fragor/varfor-blir-glasogon....

Använder inget sådant överhuvudtaget. 🤔

Permalänk
Medlem

Svett? Alltså saltavlagringar?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är mitt tredje par glssögonbågar som får ett vitt gojs skikt över sig efter drygt 2 års användning.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Haft olika modeller men detta händer oavsett. Går det att förebygga eller åtgärda på något vis? Vad är orsaken?

Blir så även för mig efter 2-3 år, skulle tro att det är plasten som börjar torka och blir missfärgad. Vill du dölja det lite kan det funka att ha på lite olja eller liknande och sen torka av men det är ganska kortvarigt...

Permalänk
Medlem

Plasten blir så när den torkar. De som tillverkar och säljer glasögonbågar skriver ofta på sina hemsidor att det är "helt naturligt" men sällan vad man faktiskt kan göra åt det. Enligt mig en konspiration av Big Glasögon för att vi ska köpa nya bågar. Nåväl.

Det går att åtgärda genom att "återfukta" plasten igen med någon form av fett. Jag har testat både allroundfett från SKF och Försvarets hudsalva med gott resultat. Man får göra det då och då när det vita gojset uppstår, så håller sig bågarna normalfärgade.

EDIT: efter att ha googlat lite verkar min förklaring vara bristfällig. Plasten har oxiderat, inte torkat och det som händer när man har fett på är att porerna som skapats då fylls igen. Slutresultatet blir i alla fall detsamma.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att det där beror på att plasten oxiderar eller reagerar med UVljus.

Det här kan gå att få bort med lösningsmedel. Kanske t-röd. Hjälper inte det så kan aceton hjälpa. Aceton smälter också en del plaster ska väl tillägas...
Det finns emellertid material som gör tvärt om också - blir vitare av alkoholer. Har själv försökt rensa en gummimatta i en bil med t-röd vilket... gav vita stora fläckar direkt.
Så testa med tops på litet område först.

Man får väl ta hänsyn till om det sitter lack utanpå plasten och så också.
Tänk på att även glasen i glasögon ofta har ytbehandlingar vilka säkerligen kan tas bort av alkoholer. Så var försiktig med glasen.

Men ja, jag tänker som så att i nuläget - what do you have to loose? Misstänker att du vill skaffa nya bågar om du inte får rätsida på det ändå ;). Så värt att testa iaf. Men gör det försiktigt initialt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är mitt tredje par glssögonbågar som får ett vitt gojs skikt över sig efter drygt 2 års användning.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Haft olika modeller men detta händer oavsett. Går det att förebygga eller åtgärda på något vis? Vad är orsaken?

Plasten har torkat ser det ut som.

plastbågar blir såhär när man använder dom dagligen och gärna utomhus...

det finns en liten fix... men de är lite riskabelt... och de är att elda snabbt på bågarna..
detta tar bort den vita oljan som tagit sig ut under torkningen.
OBS! detta är inte en permanent fix och gör du fel smälter du bågarna och även dina "glas" om även de är av plast.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle tro att det där beror på att plasten oxiderar eller reagerar med UVljus.

Det här kan gå att få bort med lösningsmedel. Kanske t-röd. Hjälper inte det så kan aceton hjälpa. Aceton smälter också en del plaster ska väl tillägas...
Det finns emellertid material som gör tvärt om också - blir vitare av alkoholer. Har själv försökt rensa en gummimatta i en bil med t-röd vilket... gav vita stora fläckar direkt.
Så testa med tops på litet område först.

Man får väl ta hänsyn till om det sitter lack utanpå plasten och så också.
Tänk på att även glasen i glasögon ofta har ytbehandlingar vilka säkerligen kan tas bort av alkoholer. Så var försiktig med glasen.

Men ja, jag tänker som så att i nuläget - what do you have to loose? Misstänker att du vill skaffa nya bågar om du inte får rätsida på det ändå ;). Så värt att testa iaf. Men gör det försiktigt initialt.

Varför inte ta bensin och tändare direkt?

En vettig optiker kan polera bort det om det inte är väldigt illa. Acetatbågar blir ofta så där med tiden.

Permalänk
Medlem

Ta lite tandkräm och duk och gnid lite men undvik glasen, typ pepsodent eller liknande. Tandkräm innehåller slipmedel som tar bort beläggningen och ger glansen tilllbaka.

Funka när jag gjorde den på solhlasögonen.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Plasten blir så när den torkar. De som tillverkar och säljer glasögonbågar skriver ofta på sina hemsidor att det är "helt naturligt" men sällan vad man faktiskt kan göra åt det. Enligt mig en konspiration av Big Glasögon för att vi ska köpa nya bågar. Nåväl.

Det går att åtgärda genom att "återfukta" plasten igen med någon form av fett. Jag har testat både allroundfett från SKF och Försvarets hudsalva med gott resultat. Man får göra det då och då när det vita gojset uppstår, så håller sig bågarna normalfärgade.

EDIT: efter att ha googlat lite verkar min förklaring vara bristfällig. Plasten har oxiderat, inte torkat och det som händer när man har fett på är att porerna som skapats då fylls igen. Slutresultatet blir i alla fall detsamma.

Ja, märker ofta att dey blir sämre när man rengjort dom. Brukar använda diskmedel och vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Ta lite tandkräm och duk och gnid lite men undvik glasen, typ pepsodent eller liknande. Tandkräm innehåller slipmedel som tar bort beläggningen och ger glansen tilllbaka.

Funka när jag gjorde den på solhlasögonen.

Har testat tandkräm men utan något resultat tyvärr.

Skrivet av ztenlund:

Varför inte ta bensin och tändare direkt?

En vettig optiker kan polera bort det om det inte är väldigt illa. Acetatbågar blir ofta så där med tiden.

Så det går att polera? Hur? Med vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja, märker ofta att dey blir sämre när man rengjort dom. Brukar använda diskmedel och vatten.

GÖR ABSOLUT INTE DET. Köp en vettig torkduk från optiker och glasögonputs, du håller glasögonen fria från oxidering, rispor och missfärgning i många år.

Har optiker i familjen som rensat bland alla scams och osmarta kunder de senaste 40 åren - använd inte diskmedel, tvål, hushållspapper eller andra grova tygbitar. De är "för bra" för glasögon, speciellt plastmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

GÖR ABSOLUT INTE DET. Köp en vettig torkduk från optiker och glasögonputs, du håller glasögonen fria från oxidering, rispor och missfärgning i många år.

Har optiker i familjen som rensat bland alla scams och osmarta kunder de senaste 40 åren - använd inte diskmedel, tvål, hushållspapper eller andra grova tygbitar. De är "för bra" för glasögon, speciellt plastmodeller.

Söker man online så rekommenderas diskmedel av de flesta. Jag har blandat 0.75 liter sprayflaska med 1 droppe diskmedel.

Sköljer glasögonen i kranen. Sprayar lite medel, gnuggar lätt med fingrarna, sköljer i kranen igen och torkar sedan med putsduk. Aldrig fått repor av det.

Däremot ser jag så dåligt att jag får använda glasögon alla vakna timmar och jag är mycket ute. Lösningen är väl att skaffa metallbågar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är mitt tredje par glssögonbågar som får ett vitt gojs skikt över sig efter drygt 2 års användning.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Haft olika modeller men detta händer oavsett. Går det att förebygga eller åtgärda på något vis? Vad är orsaken?

Har samma problem med mina plastbågar och har kommit fram till slutsatsen att i mitt fall är plasten som inte tål rengöringsmedel. Har inte använt YES eller handsprit på ett tag nu, bara varmvatten och en trasa, så i mitt fall har denna "torra hud" mer eller mindre avtagit.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net