Permalänk
Medlem

Ny dator, problem med internet

Hej!

Lite vilseledande rubrik kanske men uppdaterade sonens dator med lite nya komponenter för att få den lite fräschare. SÅ långt allt väl. Men så fort han tankar ner spel från exempelvis steam mfl så kraschar alla andras uppkopplingar i huse? Dvs PS4, min uppkoppling mot jobbet och liknande. Detta problem fanns inte tidigare med den gamla datorn. Allt annat än datorn i huset är orört och det är kopplat på samma sätt med kabel som tidigare. Finns det något att göra, eller är det bara att köpa läget och anpassa så han får tanka spel nattetid istället

Datorn:
CPU: Intel Core i5 8400 @ 2.80GHz, Coffee Lake 14nm Technology
RAM: 32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1064MHz (15-15-15-36)
Moderkort ASRock H310CM-DVS
PSU: Corsair RM650
GPU: XFX 6600XT MERC308

EDIT: La till datorns spec.

Permalänk
Officiell jultomte

Vad är det för router?
Du kan ju testa att begränsa datorns bandbredd i routern för att se om det löser problemet och utgå därifrån.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Ja det är en gammal router med många år på nacken vid det här laget. Tyvärr har jag inte beteckningen eller ens fabrikatet i huvudet Får kolla på det senare.

Men är det vanligt att det blir så här? Absolut inget är förändrat med inställningar, kabeldragning eller annat mer än de nya komponenterna i datorn Datorn är kopplad till routern med kabel via en switch. SÅ internet - router - switch - dator med kabel.

Permalänk
Officiell jultomte

Moderkortet tillåter ju gigabit-anslutning. Om det är så att det gamla moderkortet inte klarade så höga hastigheter av någon anledning så kan det vara så att den använder mer nu och routern klarar inte av att hantera övriga enheter.
Hade testat med att begränsa datorn i routerns inställningar om möjligt och testa igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Moderkortet tillåter ju gigabit-anslutning. Om det är så att det gamla moderkortet inte klarade så höga hastigheter av någon anledning så kan det vara så att den använder mer nu och routern klarar inte av att hantera övriga enheter.
Hade testat med att begränsa datorn i routerns inställningar om möjligt och testa igen.

OK. Låter osm om jag får anlednng att återkomma i ärendet i hur man går till väga när jag kollat upp routern.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av To33eAW:

OK. Låter osm om jag får anlednng att återkomma i ärendet i hur man går till väga när jag kollat upp routern.

Gör det.
Har du inte varit inne i routern innan och aldrig pillat med den så är det fabriksinställningar. Då kan du öppna webbläsaren och testa med 192.168.1.1 eller 192.168.0.1. Där kommer du till router interface och behöver logga in. Uppgifterna står oftast under routern på en etikett. Brukar vara typ admin - admin eller admin - password som default.

Väl inne kan du göra diverse inställningar per device beroende på hur mycket grejer routern har tillgängligt. Du kan ju samtidigt kika på om någon firmware-update finns på routern. Bara hojta om du behöver hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Gör det.
Har du inte varit inne i routern innan och aldrig pillat med den så är det fabriksinställningar. Då kan du öppna webbläsaren och testa med 192.168.1.1 eller 192.168.0.1. Där kommer du till router interface och behöver logga in. Uppgifterna står oftast under routern på en etikett. Brukar vara typ admin - admin eller admin - password som default.

Väl inne kan du göra diverse inställningar per device beroende på hur mycket grejer routern har tillgängligt. Du kan ju samtidigt kika på om någon firmware-update finns på routern. Bara hojta om du behöver hjälp

Jag har varit inne och tittat lite och ändrat lösenord på routern men inte mycket mer än så

Permalänk
Medlem

Låter som att den maxar din lina. Har du t ex 500Mbit internet o du tankar på steam i 500Mbit har du inget mer till resten av huset. Då sänks allt.
Så sätt en limit i steam på att tanka ca 50Mbit eller nåt lägre än ditt internet är. Så finns det lite utrymme kvar.

Kan ju vara så att eftersom det är nyare dator att steam går bättre då. För steam tankar o packar upp spel samtidigt. Så är det en snabbare dator så kan uppackningen går snabbare o då kan den suga mer bandbredd mer konstant.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros