AMD släpper uppskalningstekniken FSR 3 i september

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper uppskalningstekniken FSR 3 i september

AMD tar bladet från munnen och avslöjar att interpolerade bildrutor via bolagets teknik FSR 3 sjösätts i september ihop med spelen Forspoken och Immortals of Aveum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

@Nozomi vad tror vi om detta?

Edit:första gången jag kom först..på detta forum alltså 😂

Permalänk
Medlem

Jag tror löjligt synbar uppskalning med input lagg.

Men vore ju trevligt om man har fel.

Permalänk
Medlem

Intressant att inte Starfield är med på listan, med tanke på allas flamebait om AMD och starfield.

Hoppas det inte blir pixelgröt av det hela bara

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag tror löjligt synbar uppskalning med input lagg.

Men vore ju trevligt om man har fel.

Jag gissar på precis som DLSS högre fps och grafik som gör spelet extremt mycket fulare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Märkligt att det inte släpps till Starfield? Med tanke på sponsring osv.

Permalänk
Medlem

Kul med utveckling! Hoppas FSR blir så pass bra till slut att spelutvecklare bara behöver lägga tid på att implementera EN teknik för detta som alla kan använda (AMD, Nvidia och Intel). Menar inte att version 3 skulle vara "där" än.

Vad tror utvecklaren @_genki om detta?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Cyberpunk kommer ha allt i grafikväg mellan himmel och jord.
Är det perfekta spelet till alla grafikrecensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshuacalventine:

Märkligt att det inte släpps till Starfield? Med tanke på sponsring osv.

Vore PR-självmord att skjuta upp lansering av Bethesdas största spel sedan Skyrim för att de inte riktigt är klara med FSR 3 samtidigt som de är anklagade att blockera den konkurrerande tekniken DLSS.

Men det vore roligt att se kommentarerna på den nyheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Vore PR-självmord att skjuta upp lansering av Bethesdas största spel sedan Skyrim för att de inte riktigt är klara med FSR 3 samtidigt som de är anklagade att blockera den konkurrerande tekniken DLSS.

Men det vore roligt att se kommentarerna på den nyheten.

Kanske det är för 60fps spärr? Skyrim och Fallout hade väl båda spärr på 60 så kanske meningslöst med frame generation.

Kul att 6000 serien får stöd men är skeptisk till hur bra det fungerar när de inte har lika starka AI motorer jämfört med nvidias tensor. Men hoppas på att det fungerar bra. Skulle förlänga livslängden på 6000 serien.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Jag gissar på precis som DLSS högre fps och grafik som gör spelet extremt mycket fulare.

DLSS ser ju bättre ut än native
Fsr å andra sidan....

Skrivet av Joppis:

Kul med utveckling! Hoppas FSR blir så pass bra till slut att spelutvecklare bara behöver lägga tid på att implementera EN teknik för detta som alla kan använda (AMD, Nvidia och Intel). Menar inte att version 3 skulle vara "där" än.

Vad tror utvecklaren @_genki om detta?

Med tanke på amds track record med vad dem lovar och vad som presenteras och sedan färdig produkt så skulle jag inte hålla andan.

De är ju fine wine, så blir väl klart om 3 år när dlss 5 kommer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att inte visa videos på hur påstått bra FSR3 fungerar, är ju knappast hoppingivande att bara visa stillbilder.

Skrivet av dagas:

Kanske det är för 60fps spärr? Skyrim och Fallout hade väl båda spärr på 60 så kanske meningslöst med frame generation.

Kul att 6000 serien får stöd men är skeptisk till hur bra det fungerar när de inte har lika starka AI motorer jämfört med nvidias tensor. Men hoppas på att det fungerar bra. Skulle förlänga livslängden på 6000 serien.

Snacket går väl att FPS-cappen är borta i Creation Engine 2?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Jag gissar på precis som DLSS högre fps och grafik som gör spelet extremt mycket fulare.

Fg gör inte spelen fulare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Lite tråkigt att inte visa videos på hur påstått bra FSR3 fungerar, är ju knappast hoppingivande att bara visa stillbilder.

Snacket går väl att FPS-cappen är borta i Creation Engine 2?

Samtliga konsolversioner körs i 30. Så de kankse släpper fsr 3 där också

Permalänk
Medlem

De kör FSR Performance på Forespoken ser det ut som. Perfomrance läget är det sämsta när det gäller bildkvalite. Kul att AMD kommer in i matchen dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kabex:

Lite tråkigt att inte visa videos på hur påstått bra FSR3 fungerar, är ju knappast hoppingivande att bara visa stillbilder.

De visade två korta videosnuttar på storbildsskärmarna under deras presentation på Gamescom, men det är rimligtvis inget de släpper via några officiella kanaler då vad som antagligen inte är en färdig version skulle studeras till döds.

Så det kändes mer som en "titta höga siffror, kommer snart, köp köp"-presentation än faktiskt pressmaterial avsett att granskas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

FSR 3 ska enligt företaget även fungera på Nvidias och Intels grafikkort, men exakt vilka modeller som stöds avtäcks vid ett senare tillfälle.

FSR3 fungerar med alla RTX-kort, dvs 2000-generationen och senare. Källa:

https://community.amd.com/t5/gaming/first-look-at-amd-fidelit...

Användare av Turing och Ampere kan således få FG med FSR 3, men inte med DLSS 3.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om det går att få en ökning från 36 fps till 122 fps i 4K så lär ett RTX 4080 och motsvarande från AMD hålla för spel i 1080p i minst 10 år. Och under dessa tio år kommer teknikerna att utvecklas än mer.
Så.. vi hoppas grafikkorten håller så länge

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Det ska bli spännande att prova!

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90

#20145289

Nu kanske du får höja dom där 5 procenten

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fg gör inte spelen fulare.

Jag har aldrig testat FG, men när HUB testade det i olika titlar uppstod ofta diverse artefakter. Visserligen pixelpeeping, men det älskar ju alla att göra för att totalt såga FSR.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kul med utveckling! Hoppas FSR blir så pass bra till slut att spelutvecklare bara behöver lägga tid på att implementera EN teknik för detta som alla kan använda (AMD, Nvidia och Intel). Menar inte att version 3 skulle vara "där" än.

Vad tror utvecklaren @_genki om detta?

Konkurens brukar vara bra för utveckling. Det gäller nog uppskalning också. AMD har ju hittils varit väldigt reaktiva i denna frågan så med bara FSR skulle det nog bli tvärstopp.

Men det är absolut bra att dom är med och försöker. Men jag tror inte dom har på kartan att slå Nvidia i kvalité. Dom satsar på kompabilitet istället.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Jag har aldrig testat FG, men när HUB testade det i olika titlar uppstod ofta diverse artefakter. Visserligen pixelpeeping, men det älskar ju alla att göra för att totalt såga FSR.

Jag spelade igenlm hela cyberpunk med fg och tycker det såg precis likadant ut som annars. Fördel att allt ser mycket mer flytande ut. Nackdel aningen högre inoutlag betoende på situation.

Permalänk
Skrivet av superapan:

@Swedishchef_90

#20145289

Nu kanske du får höja dom där 5 procenten

Eller så var de just en del av dem 5%,
Får se hur det går framöver

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-amd-reveals-lon...

Digital foundry fick titta närmare och var imponerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

DLSS ser ju bättre ut än native
Fsr å andra sidan...

DLSS i 4K Quality ser ofta lika bra ut eller bättre än native. FSR 2 i 4K Quality är inte lika bra men har generellt bättre AA än 9 av 10 TAA-lösningar.

FSR 2 i 1080p Balanced och neråt ser ut som totalt skräp och DLSS är i samma läge mycket bättre än FSR 2 men inte i närheten av native. Så vad är du ute efter här? Eller sprider du dynga för att provocera?

Annars angående nyheten så tänker jag ironin i att jag troligtvis kommer kunna köra CP2077 med path tracing med mitt 3090, men det kommer inte vara med DLSS 3. Oh the irony..

Permalänk

Stora frågan blir, hur ser det ut i rörelse
Hur ser det ut med sämre gpuer, får de lika stor fps ökning?
Sen att ta en fps screenshot för att visa är ju lite sådär

Jag har 170 fps i vissa spel i 4k och se vrider man kameran och har 120.

Hoppas verkligen att swec testar uppskalarna i Cyberpunk med high end och middle samt kanske även previous gen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kul med utveckling! Hoppas FSR blir så pass bra till slut att spelutvecklare bara behöver lägga tid på att implementera EN teknik för detta som alla kan använda (AMD, Nvidia och Intel). Menar inte att version 3 skulle vara "där" än.

Vad tror utvecklaren @_genki om detta?

Svårt att säga hur bra FSR3 blir. Jag väntar lika spänt på att se resultaten med egna ögon som många andra här inne. Det verkar inte som att AMD har arbetat nämnvärt på att förbättra den temporala kedjan utöver vad som släpptes i Juni med FSR2.2.1. Mitt största problem idag är att jag inte tycker att det finns några implementeringar som är jämförbara med AMDs testprojekt. där ser jag ingen uppenbar ghosting för animerade texturer, transparens och partiklar, även när dessa överlappar varandra. (det finns lite ghosting på långt avstånd, men inte i närheten så illa som det är i t.ex. Cyberpunk) Väljer man att ta bort "manual reactive mask" så ser det dock ut som i de flesta spelimplementationerna av FSR2 och det är ofta detta folk klagar på när det kommer till tekniken, för att spelutvecklare oftast inte har bemödat sig att implementera maskerna.
Det finns pyttelite shimmering i testprojektet, men även lampornas upphängning flimmrar knappt på subpixel nivå, Så det känns som att själva tekniken är bra mycket bättre än hur den bedöms utifrån implementationerna i spel. FSR2 verkar kräva lite mer manuell handpåläggning för nå ett bra resultat. Så det ska bli spännande att se hur det kommer att se ut med AMDs involvering i framtida spel, speciellt med "Fluid Motion Frames". jag hoppas på bra resultat. För Nvidias frame-generation är ganska wonky i dagsläget, det borde inte vara så svårt att överträffa, eller erbjuda liknande resultat.

När det handlar om framtiden är det ju egentligen ett enda stort siande. Svårt att säga, det känns det naturligt att hårdvaruföretag går över till att anställa mer folk för att arbeta på att förbättra mjukvara och erbjuda grafikbibliotek och partnerskap med spelutvecklare... och på så sätt erbjuda "mervärde" till slutkunden nu när utvecklingen av tillverkningsteknik saktat in. Jag skulle gissa att framtiden ligger i chiplets, snabba interconnects och specialhårdvara... Det blir lite grann som att resa tillbaka till Amiga-tiden där hårdvaran var uppbyggd av olika specialchip med väldigt specifika syften för att kunna få utvecklingen att gå framåt. Detta är ju något vi ser början på idag hos AMD, Nvidia, Intel och Apple. Får jag gissa tror jag ändå att open source kommer att vinna i slutändan då man som utvecklare har mer makt att kunna modifera, optimera och göra egna förändringar. Detta har vi sett med tidigare tekniker som PhysX, Hairworks, TressFX etc. bibliotek som blivit irrelevanta p.g.a. att open source har sprungit förbi dem. Men vem vet, det är nya tider. Och jag tror att få spelutvecklare brinner för att optimera t.ex. renodlade uppskalningstekniker, det kanske vilar mer hos grafikkortstillverkarna framöver. Nästa steg hoppas jag på Asynchronous Reprojection med avancerad maskning mellan frames. För jäklar vilken skillnad det gör för den upplevda prestandan att frikoppla spelets vy från den faktiska bilduppdateringen..

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Novdid:

DLSS i 4K Quality ser ofta lika bra ut eller bättre än native. FSR 2 i 4K Quality är inte lika bra men har generellt bättre AA än 9 av 10 TAA-lösningar.

FSR 2 i 1080p Balanced och neråt ser ut som totalt skräp och DLSS är i samma läge mycket bättre än FSR 2 men inte i närheten av native. Så vad är du ute efter här? Eller sprider du dynga för att provocera?

Annars angående nyheten så tänker jag ironin i att jag troligtvis kommer kunna köra CP2077 med path tracing med mitt 3090, men det kommer inte vara med DLSS 3. Oh the irony..

Provocera?
Fsr ger sjukt mycket shimmering när jag testat oavsett performance eller quality. Inte alls som dlss

Testat båda i
God of war
CoD
RDR 2
Uncharted

Ger båda minst 10min, fsr är avsevärt sämre rent visuellt.

Dock har jag 4000 serien om det nu spelar roll 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju vilja se DLSS kombinerat med AMD fluid motion för laptopen med 3070. Det bästa av två världar.

Visa signatur

- 5090